Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

па када им не треба, с обзиром да имбецили у ЖС хоће да укину ту пругу
 
Група младих људи напала је данас отправницу возова "Инфраструктуре железнице Србије" Милану Стојановић у железничкој станици Петроварадин, док је савесно обављала свој посао, саопштено је из тог предузећа.

http://www.rtv.rs/sr_ci/vojvodina/novi- ... 41134.html
 
ОДБРАНА ПРУГА ЈЕ ОДБРАНА ЖИВОТА У СРБИЈИ

Саопштење Удружења љубитеља железнице поводом најављеног укидања 800 километара пруга
Sombor%2Bi%2BObrenovac%2B007.JPG

Спречавање најављеног укидања 800 километара пруга у Србији најважнији је "посао" који у овом тренутку треба урадити у области домаће саобраћајне инфраструктуре. Гашење саобраћаја на тим правцима представља озбиљну опасност по транспортни, економски и укупан друштвени развој земље. У случају да се то заиста и оствари, уследиће вишедеценијско назадовање великих делова Србије и немогућност било каквог равномерног регионалног развитка државе.
Опширније на блогу Удружења љубитеља железнице.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=399089#p399089:d8pe34er je napisao(la):
Kolega2357 » 27 Jul 2016 11:27 pm[/url]":d8pe34er]Karlo jel to Evropa trazila da se ukine 800 km pruga?
Не, то је за привредно неписмене ауторитете у привреди најједноставнији начин да се задовоље статистички показатељи, који су једино што интересује ММФ када су у питању железнице.
 
A kako opravdavaju da se ukidaju pravci koji su u funkciji i mogu da doprinesu privredi i stanovnistvu. Ja razumem da postoje neke pruge koje se verovatno samo "vode na stanju" ali ovo je previse.
 
Биће да има ту и политичких циљева. Укидање железничке везе до севера Космета је акт велеиздаје.
 
Uništavanje evropskih železnica

Decenijama dug proces komodifikacije i privatizacije evropskih železnica, iako pod izgovorom “dobrobiti” za svoje krajnje korisnike, pokazuje se sasvim suprotnim. Bez obzira što su javne železnice sigurniji oblik prevoza i ekološki prihvatljiviji, rasparčavanjem i razdvajanjem njenih funkcija te insistiranjem na konkurenciji među prevoznicima, železnički regoinalni prevoz opada a svakodnevne potrebe stanovnika se zanemaruju.


U Parhimu, gradu od 20.000 stanovnika na sjeveroistoku Njemačke, kolodvor je na prodaju. Njegove zgrade, na kojima se nalazi nekoliko grafita, zatvorene su, a raspored postoji samo za autobusne linije. U zdanju od crvenih cigli u Ašingtonu (sjever Ujedinjenog Kraljevstva), na šalteru zabarikadiranom drvenim daskama nakrivljeni natpis upozorava: “Ne približavajte se pruzi”. Ekspresni vlak iz Edinburga prolazi triput u sat vremena, ali bez zaustavljanja: “Vlakom bismo mogli biti za 30 minuta u Njukastlu, no njega više nema”, žali se stanovnik te zajednice koja broji 28.000 duša. “Autocesta na ulazu u grad postane zakrčena pa nikada ne možemo biti sigurni hoćemo li stići na vrijeme. No drugog puta nema, pa tako i autobus koristi autocestu.” Pod uvjetom da je promet prohodan, put do Njukastla traje 55 minuta autobusom i otprilike 30 minuta autom.

Zatvaranja kolodvora jedan su od učinaka liberalizacije željezničkog sektora, na europskoj razini započete prije četvrt stoljeća. No ona nije prošla bez otpora. Stanovnici Haukivorija u Finskoj okupili su se 3. svibnja 2014. kako bi iskazali svoje protivljenje zatvaranju lokalnog kolodvora. Lisa Puliainen, jedna od prosvjednica, govori: “Nevjerojatno je da zatvaraju stanicu koja postoji već 25 godina kako bi put od Kouvole do Kuopioa skratili za tri minute! Izgleda da se u očima VR-a (VR-Yhtymä Oy, Finska državna željeznička kompanija), preko 12.000 ljudi više ne računa. Sve to kako bi se na tračnicama stvorio avion!”. Privatizacija vodi do stvaranja nepravednog transportnog sustava: s jedne strane imamo linije velike brzine – “avione na tračnicama” – koje koristi najimućnija klijentela i koje zadobivaju svu pažnju, dok se s druge strane regionalni promet i svakodnevne potrebe ljudi za javnim prijevozom zanemaruju.1

Prema preporukama iz Brisela, slavni finski prijevoznik, danas u formi grupe koja obuhvaća 21 kompaniju, ukinuo je u rujnu 2015. dvadeset i osam (od dvjesto) kolodvora i reducirao putničke usluge na sekundarnim linijama. U ožujku vlada je izjavila da želi otvoriti svoje željezničko tržište. Nekoliko dana kasnije, VR najavljuje ukidanje dvjesto radnih mjesta za konduktere, izazvavši tako dvadesetčetverosatni štrajk. Tijekom tog sukoba štrajkaši su posebno kritizirali degradaciju usluga uzrokovanu konkurencijom. Naime, sada više nije moguće na kolodvoru ili u vlakovima dobiti informacije, prenijeti prtljagu ili pak biti usmjeren prema linijama. Na putnicima ostaje da se sami snalaze i da sami naručuju karte putem interneta.

Slična je situacija na središnjem kolodvoru u Stokholmu gdje se nekoliko željezničkih prijevoznika natječe u pridobivanju putnika, čineći im izbor izuzetno kompliciranim. Kako bi iz švedske prijestolnice došli do Malmea, korisnici trebaju odabrati između 36 različitih prijevoznika. Koja kompanija i po kojoj cijeni? Karte rezervirane unaprijed ili u određeno doba dana su jeftinije, no u slučaju kašnjenja ne vrijede za sljedeći vlak. Također, treba odvojiti određeno vrijeme za internetsku pretragu jer zaposlenici na šalterima daju informacije samo o vlastitoj kompaniji.

Cilj direktiva Europskog vijeća usvojenih od 1991. nadalje – posebice “željezničkih paketa” iz 2001. – jasan je: “pojednostaviti” željeznički prijevoz u Europi, potaknuti konkurenciju i sniziti cijene za korisnike. To podrazumijeva uspostavu univerzalnog sustava karata s transparentnim cijenama, interoperabilnost među zemljama (u pogledu opskrbe strujom, udaljenosti tračnica, prometne signalizacije ili pak sigurnosnih normi) te porast broja vlakova velike brzine. Iako zavodljivi na papiru, ti su ciljevi popraćeni određenim uvjetima, kao što je rastavljanje nacionalnih željezničkih tvrtki odvajanjem infrastrukture (tračnice) i poslovanja (usluga prijevoza), kao i razdvajanje različitih funkcija (prodaja, čišćenje, održavanje, vožnja, kontrola) kako bi se omogućilo konkurenciju.

Prvi su se “paketi” ticali teretnog prometa. Deregulacija je ondje bila izuzetno opsežna pa kompanije željezničkog prijevoza danas ne konkuriraju samo jedna drugoj, već i cestovnim prijevoznicima. Zbog toga željezničke tvrtke postaju i cestovni prijevoznici, po ugledu na Nacionalno društvo francuskih željeznica (SNCF) i njegovu podružnicu Geodis. Rezultat je sljedeći: usprkos tome što je prevezena količina roba u Europi ostala poprilično stabilna, željeznički prijevoz je izgubio dio tržišta u korist cestovnog prijevoza. Cestovni prijevoznici opskrbljuju destinacije koje više nisu pokrivene željezničkom mrežom i upravo su oni najviše profitirali od snižavanja troškova nakon što je željeznički sektor otvoren europskom tržištu. Cijena koja je za to plaćena jest smanjena kvaliteta zraka jer je cestovni prijevoz veliki zagađivač.

Osim na okoliš, konkurencija je imala štetan učinak i na radničke plaće, što je primjetno u Švicarskoj, prometnom čvorištu trgovine između sjevera i juga. Tvrtka Crossrail AG okoristila se otvaranjem švicarske željezničke mreže, pa svoje vozače plaća sukladno talijanskim zakonima – 3600 švicarskih franaka (oko 3270 eura) mjesečno, odnosno 2000 švicarskih franaka manje od plaća koje isplaćuju Savezne željeznice (CCF), javna švicarska tvrtka. Federalni Upravni sud presudio je 2016. godine u korist sindikata transportnih radnika (SEV), procijenivši da je u slučaju isplata plaća radnicima tvrtka Crossrail prekršila zakon o željeznicama. Prema tom zakonu, pristup švicarskoj mreži uvjetovan je poštivanjem uvjeta zapošljavanja koji se koriste u profesiji.

Švedski željeznički radnici su 2014. godine štrajkali duže od dva tjedna, nezadovoljni ugovorima o radu koje im je nudila tvrtka Veolia. Raspolažući koncesijom na jugu zemlje, ta Francuska kompanija namjeravala je raskinuti ugovore na puno radno vrijeme s 250 željezničara kako bi ih zaposlila na privremene ugovore ili ugovore na pola radnog vremena. Novinar Mikael Niberg nazvao je ukidanje švedskog nacionalnog željezničkog sustava, nekoć poznatog kao jednog od najpouzdanijih i najpravednijih u Europi, “velikom pljačkom”.2 Prema jednoj anketi, 70 posto Šveđana podržava povratak javnog monopola nad željeznicama.3

Od privatizacije pokrenute 2001. godine korisnici nisu osjetili obećane blagodati: linije su skupe, komplicirane i nerijetko kasne. Povećanje opsega željezničkog prometa uzrokovalo je češće zastoje i opetovane prekide u prometu: uz 70 posto linija sa samo jednim kolosijekom, željeznička infrastruktura nije prilagođena toliko reklamiranim vlakovima velike brzine. Njih usporavaju teretni ili regionalni vlakovi koji se zaustavljaju na većem broju stanica, a svaki prekid ima neposredne posljedice na cjelokupni promet. Umjesto adaptacije trenutačne mreže, bolje rješenje moglo bi biti izgradnja druge mreže, pa već postoji plan za njezinu izgradnju između Stokholma, Geteborga i Malmea. Sve u svemu, konkurencija između prijevoznika nije nimalo poboljšala željezničku mrežu, a budući da investicije u infrastrukturu nisu profitabilne, prijevoznici za njih brzo izgube interes, kako u Švedskoj tako i drugdje.

Posljedice lošeg održavanja

Još od poznatih nesreća u Hatfildu 2000. (četvero mrtvih i tridesetpetero ranjenih) i Poters Baru 2002. godine (sedmero mrtvih i sedamdesetdvoje ozlijeđenih) u Ujedinjenom Kraljevstvu, zemlji pioniru privatizacije željeznica, zbog nedovoljnih investicija diljem Europe kontinuirano raste broj željezničkih nesreća. Istragom nakon nesreće u Hatfildu utvrđeno je da su sve linije u zemlji bile u lošem stanju zbog kroničnog manjka investicija, dok je Railtrack, tvrtka koja posjeduje i upravlja britanskom željezničkom mrežom, gomilala prihode. Kada je tvrtka morala zamijeniti neispravne tračnice, u tu je svrhu zatražila subvencije od vlade koje su u konačnici djelomično iskorištene kako bi se dioničarima isplatile dividende!4

U Francuskoj su smanjenje troškova i podugovaranje aktivnosti održavanja doveli do zapuštenosti mreže. Nesreća koja se 12. srpnja 2013. godine dogodila na kolodvoru Bretinji Sir Orž rezultat je neispravnosti spojnice za šine. U njoj je poginulo sedmero, a sedamdesetero ljudi je ozlijeđeno. Takvi sigurnosni problemi rezultat su lošeg održavanja pruge, ali i nedostatka obrazovanja osoblja, posebice vozača. Jedna je lokomotiva na Penthalacu, velikom švicarskom kolodvoru, 8. ožujka 2013. zbog prebrze vožnje razbila prepreku na kraju tračnica i svoj put završila u rijeci. “Vozač nije shvaćao što mu govorim”, svjedoči skretničar, “ali glavni problem je taj što uopće nije poznavao stroj kojim upravlja jer je uputstva za upravljanje prvi put vidio kad se popeo u kabinu!” Vozač je zaposlen kod podizvođača koji iznajmljuje vozače.

Osim što pogoršava uvjete rada zaposlenika glavnih državnih željezničkih firmi, imperativ stalnog smanjenja troškova narušava strogu profesionalnu etiku koja nalaže da vozila budu u savršenom stanju. Nova uprava radnike prisiljava da povećaju svoju produktivnost pod cijenu kvalitete i, sukladno tome, sigurnosti. Žan T. radi na održavanju u švicarskom CCF-u već 32 godine: “Uvijek sam dobivao sjajne ocjene svog rada, a onda mi je šef počeo prigovarati da radim pretjerano dobro, da sam previše skrupulozan. ‘Radi svoj dio i ne brini o drugom.’ – ja ne mogu tako raditi. Ako vidiš da je neki kabel potrošen, zamijeniš ga, iako je tvoj posao održavanje kočnica. Moj posao je sigurnost: time nam pune uši, no sigurnost znači paziti na sve, a ne raditi traljavo!”

U jednoj SNCF-ovoj radioni za održavanje u središtu Francuske svjedočanstva su slična, a dolaze jednako od radnika, kao i od uprave.5 Bivši upravitelj ljudskim resursima radione prepričava da je od 2000-ih profitabilnost postajala sve važnija. “Prije je prvenstveno bilo važno da se posao dobro obavi. Nije bilo govora o visini troškova, već se prije svega vodilo računa o kvaliteti pružene usluge: usluga je morala biti dobra. Nije bilo ključno koliko će to koštati.” Tada je sigurnost bila prioritet. Danas su usporedbe s privatnim sektorom u pogledu troškova radnih sati uobičajene.

Francuska će od ove godine prestati financirati većinu noćnih vlakova, a otvaranje putničkih usluga tržišnom natjecanju predviđeno je za 2020., što je najkasniji mogući rok koji dozvoljava Brisel. To se odnosi prvenstveno na komercijalne državne linije, osobito one TGV-a, i prethodi roku za takozvane linije “javnih usluga” (regionalnih i međugradskih linija), predviđenom za 2024. Takva budućnost objašnjava intenzitet štrajkova u SNCF-u posljednjih tjedana: u pregovorima vođenim s Unijom za javni i željeznički prijevoz (UTP) koju čine SNCF i privatni prijevoznici, sindikati nastoje utjecati na kolektivni ugovor koji će regulirati uvjete rada svih radnika na željeznicama.

Pokrenut u siječnju 2014., četvrti “željeznički paket” nastoji pritisnuti zemlje koje su prespore s deregulacijom, navodno, u smjeru “uklanjanja preostalih prepreka stvaranju jedinstvenog europskog željezničkog prostora”.6 Cilj ostaje “stvaranje konkurentnijeg željezničkog sektora”, iako su negativni učinci takvog raširenog uvođenja kompetitivnosti već sad jasno vidljivi. Dok je nakon nesreće u Hatfildu britanska vlada bila prisiljena uključiti se ponovno u željeznice koje je privatizirala sedam godina ranije (Railways Act, 1993.), sačuvala je svoju liniju deregulacije u domeni putničkih usluga, pa je tridesetak prijevoznika tijekom vremena ponovno preuzelo franšize. Fijasko privatizacije manifestira se u neprestanom rastu cijena karata (+6 posto 2012., +4,2 posto 2013., +2,8 posto 2014., +2,5 posto 2015.), kao i u regularnim injekcijama javnog novca u održavanje infrastrukture.7

Drugi predmet kontroverzi, osobito u kontekstu “Brexita”, jest taj da firme koje drže koncesije uglavnom dolaze s kontinenta: Deutsche Bahn (DB) putem svoje podružnice Arrive, francuski Keolis i RATP, nizozemski Abellio. Tako je privatizacija paradoksalno potaknula propadanje poduzeća s britanskim kapitalom. U takvom kontekstu različiti pokreti već nekoliko godina vode kampanje za ponovno otvaranje kolodvora i linija koji su procijenjeni nepotrebnima ili neprofitabilnima. U Ujedinjenom Kraljevstvu kao i drugdje, postoji potencijal za to da se željezničari, korisnici i lokalne vlasti udruže u borbi s ciljem obrane vrijednosti javnog prijevoza.
Tekst prenosimo iz hrvatskog izdanja časopisa Le Monde Diplomatique.
Julian Mischi i Valeri Solano


http://www.masina.rs/?p=3120
 
Da je ova vlast imalo pametna ona bi treba da najuri MMF jer MMF ima za cilj da stvori duznicko robstvo u Srbiji.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=399100#p399100:sn1mgw5i je napisao(la):
Kolega2357 » Thu Jul 28, 2016 1:34 am[/url]":sn1mgw5i]Da je ova vlast imalo pametna ona bi treba da najuri MMF jer MMF ima za cilj da stvori duznicko robstvo u Srbiji.

jel to neki citat sa seseljevog predizbornog mitinga ili?
 
Jok. Ali nije ni cilj ove vlasti. Već je ono što je odavno učinjeno, a ova vlast samo nastavlja u istom stilu.
 
Ja cu se smejati ako slepci ne uspostave bar 7 polazaka Beograd Pancevo kada zavrse do kraja...
Tacnije smejacu se a potom plakati, daj boze da sam trenutno dramoser, ali ne cini mi se da ce nesto od toga biti.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=399103#p399103:2wdmjsdh je napisao(la):
arapski investitor » Thu Jul 28, 2016 3:30 am[/url]":2wdmjsdh]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=399100#p399100:2wdmjsdh je napisao(la):
Kolega2357 » Thu Jul 28, 2016 1:34 am[/url]":2wdmjsdh]Da je ova vlast imalo pametna ona bi treba da najuri MMF jer MMF ima za cilj da stvori duznicko robstvo u Srbiji.

jel to neki citat sa seseljevog predizbornog mitinga ili?

Naravno da jeste. Jel ti krivo mozda?
 
Ајде да се не правимо блесави овде. Сви смо знали момента кад се ММФ заинтересовао за ЖС да ће исте бити разбуцане на више подједнако нефункционалних, корумпираних компанија и да ће се поукидати гомила пружних праваца.

Људи просто остварују своје интересе у једног бедној држави 3. света. То је практично сврха постојања ММФ-а.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=399126#p399126:3va8rk56 je napisao(la):
Delija » Thu Jul 28, 2016 12:25 pm[/url]":3va8rk56]Ајде да се не правимо блесави овде. Сви смо знали момента кад се ММФ заинтересовао за ЖС да ће исте бити разбуцане на више подједнако нефункционалних, корумпираних компанија и да ће се поукидати гомила пружних праваца.

Људи просто остварују своје интересе у једног бедној држави 3. света. То је практично сврха постојања ММФ-а.

Jadna je ta drzava kojoj MMF pomaze kome god su pomogli oni su propali.
 
Да нема ММФ били би Швајцарска, како да не. Маните се кукања и сваљивања кривице на друге (обично вањске факторе), држава је таква какву народ заслужује.

Ово ко да је политички форум, само неко препуцавање и кукњава.
 
То је можда важило док је овај народ имао суверенст државе у својим рукама.
 
Delija":15b1nloc je napisao(la):
То је можда важило док је овај народ имао суверенст државе у својим рукама.
+1

Ovaj Vladooo nikako da shvati da je za sve kriva upravo politika, tj oni koji vode sada i koji su vodili drzavu.
Narod bira i svaki x ih ta mala grupa prevari, narod opet bira i nada se.
Gotovo 90% svih problema je*******upravo zbog politike.
 
Ljudi ja se bavim ekonomijom i vrlo dobro mi je poznat rad MMF-a. To je organizacija koja ima nekoliko krugova odlucivanja i sve se svodi na to da nekoliko zemalja osnivaca donosi sve odluke, sve se oni pitaju i prakticno rade samo ono sto je njihovom interesu. To je jedna troma organizacija, ali po meni najveci problem je sto oni za svaku drzavu imaju isti program. To je suludo jer svaka ekonomija je razlicita npr. postoje velike razlike izmedju privreda Slovenije i Srbije, izmedju Slovenije i Francuske, Francuske i Brazila, Brazila i Etiopije itd.
MMF i Svetska banka su jedan zacarani krug, ali nazalost oni su Srbiji potrebni. Ne samo zbog racionalizacije troskova, nego najvise zbog novcane sigurnosti. Srbiji na raspolaganju stoje odredjena novcana sredstva u slucaju da se nesto nepredvidjeno desi, a to je kod nas vrlo moguce. To je neka vrsta sigurnosti za ovo malo investitora kod nas, inace bi i njih rasterali.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=399155#p399155:2bzuyh6l je napisao(la):
panonski » 28 Jul 2016 04:33 pm[/url]":2bzuyh6l]
MMF i Svetska banka su jedan zacarani krug, ali nazalost oni su Srbiji potrebni. Ne samo zbog racionalizacije troskova, nego najvise zbog novcane sigurnosti. Srbiji na raspolaganju stoje odredjena novcana sredstva u slucaju da se nesto nepredvidjeno desi, a to je kod nas vrlo moguce. To je neka vrsta sigurnosti za ovo malo investitora kod nas, inace bi i njih rasterali.
Ама чекај, одакле нама та несигурност и лабава економија? Да није можда због санкција, ратова, капитулације, гашења домаћих банака, изношења огромних свота у иностранство (не Мирин Кипар који је сића наспрам ММФ/ Г17+ офшор ојађивања Србије) и напослетку домаће провреде? И какви то инвеститори долазе код нас? Ја заиста не знам ни за једног. Последњих година ни један инвеститор није дошао у Србију, само "инвеститори" који су "инвестирали" наше паре у њихове погоне преко државних субвенција.
 
Madjarski premijer Viktor Orban nije sigurno bio bu**** i nije dzabe rekao da MMF da se pokupi svoje stvari i napusti Madjarsku. Vidimo svi kako je njihova infrastruktura 100% bolja od nase.
 
Vrh