Slučajno sam upoznat sa detaljima oko Mosta Gazela. Inače jedan od Profesora Građevinskog Fakulteta je u listu "Petlja" detalje ali ukratko prikazao projekta i gde je nastala greška odnosno previd. Inače moj ujak je bio jedan od statičara koji su radili na projektu i koji mi je detaljno ispričao kako je nastala greška. U tekstu u "Petlji" je sve tačno prikazano. Radilo se o grešci u projektu koja je promakla celom timu iako su rađene duple provere statike i urađen je bio i model mosta na kome je vršeno statičko ispitivanje ali se greška, odnosno uvrtanje sanduka i spuštanje konstrukcije nije pokazala.. Ukratko radi se o konstrukciji mosta sa dva "sanduka" koji su povezani ortotropnom pločom. Podupiru ih kose grede. Sami sanduci su ukrućeni na svakih 10 metara (koliko se sećam). Umesto da kose grede, ima ih četiri - po dve sa svake strane, bubu povezane sa sanducima na mestu ukrućenja one su se nalazile po projektu, mislim na 1,5 ili dva metra od ukrućenja. Naravno da je došlo do torzije - uvrtanja i krivljenja sanduka i spuštanja mosta za oko pola metra. Uspeli su da otkriju konstrukcionu grašku - previd i nađeno je rešenje da se sanduci iznutra ojačaju gustom mrežom ukrštenih šipki koje su zavarene iznutra - ne znam da li je to urađeno celom dužinom ili samo na ta četiri polja.postoje metode ali...
inače, za Gazelu je vezan jedan kuriozitet koji su nam prepričavali profesori u dokolici.
projektan mosta je čuveni prof.Milan Đurić (dao je značajan doprinos u teoriji statičkih modela) i taj most nije izdržao probno opterećenje! prilikom navoženja korisnog/pokretnog opterećenja okupilo se mnogo sveta i najednom su počele okolo da zvižde zakovice koje su pucale u spojevima pa je sve obustavljeno. iste večeri profesor je doživeo srčani udar (preživeo je) a posle je u njegovom statičkom računu konstatovana greška pa je vršeno dodatno pojačanje konstrukcije.
U odgovoru Kosti11 sam probao da ukratko objasnim u čemu je bila greška i ona je konstruktivna - napravljen je previd -ali ne u statici. Opterećenje je moralo da bude smanjeno i mislim da je originalno trebalo da bude 6 traka - i metodom "štapa i kanapa" je konstrukcija ojačana u toj meri da se most privremeno osposobi za korišćenje sa smanjenim opterećenjem.Ако је стварно тако, онда је пројекат катастрофалан - али и то се морало знати. Као што се зна и за проблем са Газелом, који човек изнад изнесе:
Да, то је последњи велики мост код којег су прорачуни рађени ручно, већ за мост код Бешке је коришћен компјутер. Професор се з...
Није тад у принципу ништа отклоњено засвагда, мада је смањено оптерећење (Јовин ми рече да зато нема више простора за пешаке, вероватно је тачно) прати се стање Газеле непрестано. Ако крену да се криве лимови - затварај. Тако су 2009. склоњена тешка возила.
Али ово овде нико није пратио, а зграда је имала критичну тачку.
Rekao je Sead Spahovic da cemo saznati sta su uradili za 10 godina. A mozda i nikad. Mozda niko nece biti uhapsen i osudjen.A šta ako su oštetili noseću gredu nadstrešnice iz koje su izlazili poprečni stubovi sa armaturom, dok su na nju montirali novu čeličnu gredu koja je nosila staklo metalnu nadstrešnicu, i još je možda i dodatno oštetili dok su za stubove kačili novu unutrašnju galeriju. Da li pri padu prvo pucaju sajle ili pucaju ti betonski stubovi dole, pa povlače sajle, da li je to sa sigurnošću utvrđeno.
Može se izdati upotrebna dozvola za sve što predstavlja tehničko-tehnološku celinu koja se kao takva može samostalno koristiti, bez obzira kako je to predviđeno projektnom dokumentacijom. zakon o planiranju i pravilnik o vršenju tehničkog pregleda to dozvoljavaju i ne uslovaljavaju time šta je navedeno u projektu. Imaš gore u postovima označeno sve to iz zakona i pravilnika. Na komisiji za tehnički pregled je da proceni šta predstavlja tehničko tehnološku celinu.
Aha ovo trece su izgleda dodali u zadnjoj izmeni, to nije ranije bilo, tj moralo je sve da se deli jos u dokumentaciji.
Мало је недоречено у Закону и подзаконским актима шта значи да представљају техничко-технолошке целине, тј. како се то одређује у техничкој документацији и на коју се тачно техничку документацију мисли. Рекао бих да мисле на ПЗИ јер би се и грађевинска дозвола издавала по фазама да се ПГД израђује по фазама.Члан 3
Технички преглед објекта врши се по завршетку изградње објекта, фазе или дела објекта, за објекат за који је издата грађевинска дозвола, односно решење из члана 145. Закона, а инвеститор намерава да поднесе захтев надлежном органу за издавање употребне дозволе.
Технички преглед врши се и упоредо са извођењем радова.
Технички преглед врши се:
1. за цео објекат;
2. по фазама изградње објекта, за објекте за које је грађевинском дозволом предвиђена фазна изградња; или
3. за делове објекта који нису грађевинском дозволом предвиђени као посебне фазе, а који према мишљењу Комисије и у складу са техничком документацијом представљају техничко-технолошке целине и могу се као такви самостално користити.
U odgovoru Kosti11 sam probao da ukratko objasnim u čemu je bila greška i ona je konstruktivna - napravljen je previd -ali ne u statici. Opterećenje je moralo da bude smanjeno i mislim da je originalno trebalo da bude 6 traka - i metodom "štapa i kanapa" je konstrukcija ojačana u toj meri da se most privremeno osposobi za korišćenje sa smanjenim opterećenjem.
70% od tih 65 mil su sigurno koloseci i peroni. 2.5 mil je možda zgrada i to samo to krilo.Evo još jedan detalj. Projektantski predračun za AG radove je na 2.5 miliona €, dobro cene jesu niže od realnih i nema ostalih radova (elektro, mašinskih...) ali ako je ovo plaćeno 65miliona €, onda su ovde klepili bar 50
Takoe.70% od tih 65 mil su sigurno koloseci i peroni. 2.5 mil je možda zgrada i to samo to krilo.
Sad sam guglao dalje. Ne gledam ćirilicu. 15miliona je zgrada.70% od tih 65 mil su sigurno koloseci i peroni. 2.5 mil je možda zgrada i to samo to krilo.
Potrošili smo 65 miliona 552 hiljade. Na staničnu zgradu 15 miliona 658 hiljada. Na koloseke i perone 22 miliona 536 hiljada. Na elektronska postrojenja šest miliona 920 hiljada. Na telekomunikacionu opremu 20 miliona 436 hiljada. Šta vam tačno nije jasno - upitao je Vučić u emisiji "Ćirilica" na Hepiju.
Informacija od najveceg strucnjaka u drzaviSad sam guglao dalje. Ne gledam ćirilicu. 15miliona je zgrada.
Znači nije baš drumska pljačka, ali bih isto voleo da vidim ugovor i po kojim su cenama radili.
Stanična postavnica, telekomanda, SS uređaji (+ETCS uređaji), stručnjaci koji su to sve uvezivaliInformacija od najveceg strucnjaka u drzavi
Sta su uopste kupili pa da telekomunikaciona oprema kosta skoro pa kao koloseci i peroni