Осам колосека у „Прокопу” биће отворено у јануару идуће године
http://www.politika.rs/rubrike/Beograd/ ... ne.sr.html
На железничкој станици „Београд центар” тренутно се ради на подземној галерији, уградњи инфраструктуре, изградњи другог перона са инсталацијама… * У „Железницама Србије” тврде да ће радови бити завршени до 26. јануара 2016, како је и обећано.
Прва два месеца реконструкције „Прокопа”, односно железничке станице „Београд центар”, одвијају се по плану. Тренутно се ради на подземној галерији дужине око 50 метара, уградњи дела инфраструктуре, изградњи другог перона са инсталацијама... У „Железницама Србије” истичу да ће уговорени посао бити завршен до 26. јануара 2016. како је и најављено, односно за 420 дана од тренутка када су грађевинске машине стигле у овај објекат.
– До тог датума биће уређено и отворено за саобраћај осам од укупно десет колосека. Биће реконструисано пет од шест перона, са два потходника. Бетонска подлога биће урађена тако да не преноси вибрације од железничког саобраћаја на објекте изнад станичног платоа. Висина перона биће усклађена са међународним стандардима за приступ савременим возовима – објашњава Ненад Станисављевић, директор Медија центра „Железница Србије”.
Осим радова на галерији и инсталацијама, почела је и градња доњег строја колосека седам и осам и уређење простора дедињског и сењачког потходника. У току су припреме за санирање хидроизолационе плоче изнад перонске зоне.
– Планирано је да се реконструкција одвија тако да се саобраћај возова не прекида. Средином јуна, 190 дана од почетка радова, предвиђено је да се станица затвори за путнике, све до завршетка реконструкције – додају у „Железницама”.
Радови уговорени до 26. јануара 2016. финансирају се са око 25,8 милиона евра из зајма Кувајтског фонда за арапски економски развој. Од тог износа пред почетак реконструкције уплаћено је 2,6 милиона евра. Фиксна каматна стопа је три процента, са роком отплате од 18 година.
Реконструкција која је званично започета 3. децембра прошле године је прва фаза радова. У другој етапи требало би да буде реконструисан први перон са колосецима 1 и 2 и завршена плоча изнад тог дела станице. За потпуно оспособљавање „Прокопа” биће потребно и да се изграде друмски прилази са аутопута, подигне станична зграда и комплетира инфраструктура. Према оквирним проценама, за све то потребно је око 100 милиона евра.
-----------------------------------------------------
Грађански надзорник удаљен са седнице, а његов извештај усвојен
Извештај грађанског надзорника Драгана Добрашиновића о поступку јавне набавке за наставак изградње железничке станице „Прокоп” усвојен је, али је Добрашиновић удаљен са седнице тог тела. Како преноси Танјуг, председник скупштинског Одбора за финансије Верољуб Арсић образложио је да је Добрашиновић удаљен „зато што је износио своје политичке ставове”.
Грађански надзорник навео је да поступак јавне набавке за реконструкцију има „изражену политичку димензију” и да је то прва фаза изградње пројекта „Београд на води”.
Добрашиновић је навео и да је „у поступку јавне набавке за „Прокоп” прекршено правило интегритета поступка јер је цена јавне набавке преувеличана за око 5,9 милиона евра – првобитна цена процењена је на 20,25 милиона, а на крају је било око 26 милиона евра”.
Арсић је одговорио да седница Одбора за финансије није место где могу да се износе политички ставови.
– Ако мисли да је прекршен закон у неком делу, о томе је одмах требало да обавести надлежно тужилаштво и полицију – поручио је Арсић и најавио да ће скупштински одбор затражити од комисије за заштиту права у поступцима јавних набавки потпуну документацију у вези са овим предметом, како би се чланови одбора упознали са чињеницама и установили да ли има евентуалних незаконитости.
-----------------------------------------------------
Историјат градње
1971. Савет за урбанизам донео пројектно решење о изградњи нове централне железничке станице
1974. Завршен пројекат за изградњу „Прокопа”
1977. Почела изградња, уз обећање да ће бити окончана до 1. маја 1979, али је остварење планираног закочила неповољна економска ситуација
1980. Обустављени радови
1984. Први пут се разматра опција да се и званично одустане од овог пројекта
1990. Радови поново покренути па обустављени и у наредним годинама неколико пута су изнова стартовали
1996. Слободан Милошевић отвара радове на бетонској кровној плочи станице
1999. Без обзира што је плоча завршена, радови су обустављени због бомбардовања и недостатка новца
2005. „Железнице” расписале међународни конкурс за стратешког партнера који би довршио градњу станице, а заузврат добио право да зида објекте у комерцијалном делу овог простора
2008. Раскинут уговор са мађарском фирмом „Тригранит” која је требало да буде стратешки партнер. Посао је поново поверен „Енергопројекту” са којим је продужен уговор о изградњи из 1996. Завршетак радова најављен за 2010.
2012. Потписан уговор о кувајтском кредиту за прву фазу реконструкције, како би „Прокоп” заменио актуелну Железничку станицу у Савском амфитеатру, чије је измештање предуслов за изградњу „Београда на води”
2014. Почели радови за које је задужен конзорцијум окупљен око „Енергопројект опреме” („Енергопројект Нискоградња”, „Енергопројект Високоградња”, Друштво за грађење, ремонт и одржавање пруга и чешка железничка компанија АЖД)
Н. Белић
објављено: 12.02.2014.