Šta je novo?

Metro

Ko Šešelj jbt... Pusti traku i ne staje dok ne dođe do kraja. A onda replay pa sve iznova.

Jeli, i šta su ti rekli, koliko aerozagađenja ćete da smanjite kada zamenite XY autobusa trolejbusima i električnim šporetima?
Ne znam, nemam te brojke, samo znam da električni vozovi, tramvaji, trolejbusi i elektrobusevi ne ispuštaju nikakve štetne čestice u vazduh, a trole i bolje koče i brže se ponovo pokreću na zeleno svetlo od autobusa. Kraj off-a.
 
Znači nemaš pojma koliko procenata aerozagađenja u Beogradu dolazi od autobusa JGPa?

Epa evo, da znaš za ubuduće - eliminisanjem dizel autobusa iz JGP Beograda smanjićeš aerozagađenje za 0,8 do 1,2 procenta.
Nadam se samo da si svestan da ćeš zato stvoriti druge troškove, probleme pa i zagađenja i potrošnju forsiranjem GSPa da celu svoju infrastukturu, organizaciju, kadrove i logistiku prebacuje sa autobuskih na električne šporete i pokretne plinske boce.

Jel ste ti i ovi koji ti pune glavu eko glupostima razmišljali o tome do sad? Jel vi mislite da se autobus menja drugim vozilom samo tako što ga oteraš u garažu i onda iz nje magično izađe drugo vozilo željene vrste sa istim vozačem, i tako X 700?

I ne brini ti za off, ima ko da vodi računa o offu. A i uvek možemo da prebacimo postove u susednu temu. Bolje brini o tome koliko aerozagađenja u Beogradu potiče od vozila, a onda od te količine, koliko njih potiče iz 700 dizel autobusa. Naspram 700.000 vozila koje svakog dana kruže Beogradom. Ako te zanimaju izvori, mogu da ti ih dostavim.

A onda počnite da brinete malo o tome u kakvom je stanju GSP sada. Jer dok se vi bavite elektro onanijama, GSP jedva uspeva da održi i postojeća vozila na dizel.
 
Poslednja izmena:
Koliki god procenat aerozagađenja od autobusa da dolazi, bilo bi ga daleko manje kada bismo imali trolejbuskih linija koliko ima Minsk, tramvajskih linija koliko ima Zagreb, a linija metroa koliko ima Sofija.

Doduše, glavna uloga metroa jeste da destimuliše masovnu upotrebu privatnih automobila, ali i da ozbiljno smanji umiranje po pretrpanim furgonbusima.
 
A Minsk i Beograd slični u svemu. I jedan i drugi širokih ulica, i jedan i drugi ravni i prostrani, i jedan i drugi imaju svoje fabrike trolejbusa.

A Beogradu prevoz u nikad boljem stanju inače. Kao što dodah gore, i kao što sam pisao ranije nekoliko puta na drugim temama, u momentu dok vi sanjarite o nekim eko i elektro spejs šatlovima, GSP jedva održava i ove postojeće dizel autobuse s kojima radi i ''poznaje'' već 20 godina.

GSP je trenutno poput bogalja koji je na ivici kome, a vi biste sa svojim isključivim eko idejama da ga terate da trči maraton. Jer to ne može da sačeka. Ne, mora sve odmah. Mora sve da se odmah zameni eleketrošporetima i plinskim bocama. Pogotovu sada, dok struje ima na kašičicu...

Listaj malo temu Autobusi pa ćeš videti tamo na kom nivou GSP operiše svakog dana. Koje su to štap i kanap imrpovizacije i spasenja u poslednji čas. I koji autobus odmenjuje koji, da li elektrošporet dizela, ili dizel njega. Možda onda uvidiš da je rešavanje 0,8 do 1,2 % aerozagađenja u Beogradu iz auspuha dizel autobusa poslednja stavka na podužoj listi problema i muka koje trenutno treba da se rešavaju u Beogradu. Kao što rekoh, JGP je pred komom, a vi iz nestrpljenja i pomodarstva hoćete da ga terate da trči maraton. I to u vreme nikad gore krize i neizvesnosti, pogotovu sa izvorem napajanja za elektrošporete, a i ove druge, plinske boce na točkovima.
 
16ica koja ide na 4 min da se redukuje toliko nema smisla. Jedino kada bi se metro 100% poklapao sa trasom pa da kazemo da moze na 8 minuta da ide. Baci na mapu planiranog metroa ove linije koje si naveo i obelezi stanice. Videces da je poklapanje skoro nikakvo. Ja imam srece da imam 10ak linija u relativnoj blizini zgrade koje me vode u svaki deo grada bez presedanja ili sa jednim kratkim presedanjem. Kada idem do (npr.) usca to izgleda ovako: predjem ulicu, sacekam max 2 minuta i vozim se jos 10ak. Po ultrapametnom planu metroa ja cu da cekam bus vise nego sto mi traje voznja, ili cu da pesacim jos 300 metara do metroa, silazim u stanicu, vozim se do stare zeleznicke, pa presedam na drugu liniju i onda izlazim iz metroa kod usca. Da li to ikome ovde zvuci normalno?
Povuci liniju od trga do mosta (recimo 200m debelu) i proceni sam koliko tu ljudi zivi kojima taj metro ne odgovara ni malo. I to je samo delic plana i to ne najgori.
 
1)Stanica prve linije Mirijevski Bulevar bi trebala biti nekih 300 metara istočno od okretnice 16-ce i 23-ke. To je naselje Karaburma 2, ko odatle koristi 16-cu da bi putovao do Kruga Dvojke, lako će se preorijentisati na metro.

2)Stanica Višnjička bi po mapi trebala biti tik uz GSP depo Karaburma, to je nekih 400 metara od stajališta 16-ce u Husinskih Rudara, i to Gugl Maps prikazuje razdaljinu kada se strogo prate ulice, a gotovo sve zgrade na Karaburmi su međusobno razmaknute sa otvorenim parkićima i igralištima, gde je moguće dosta skratiti put koristeći prečice.

3) Stanica Diljska bi trebala biti na severnom obodu Karaburme, tu nema interakciju sa 16-om, ali ima sa 35-om i 32E. Plus se tu nalaze supermarketi Lidl, Emeceta i Maksi, što će opet generisati veliki broj putovanja.

4) Stanica Karaburma je predviđena da bude na raskrsnici Višnjičke i Marijane Gregoran, tu se potpuno ukršta sa 16-om i 23-om, a i sa planiranim krakom BG Voza.

5)Stanica Pančevački Most ima interakciju sa 16-om, 95-om, 96-om, 33-om, 37-om, 43-om, 48-om, BG Vozom, putničkim autobusima i vozovima iz pravca Pančeva i Vršca, daće bog jednog dana i iz pravca Zrenjanina.

6) Stanica Cvijićeva ima interakciju sa svim linijama koje terminiraju kod Pančevca, a u neposrednoj blizini se nalaze i stajališta 95 i 16 u Despota Stefana.

7)Stanica Skadarlija ima vezu sa svim tramvajima koji prolaze kroz Cara Dušana, plus 26-om.

8) Stanica Trg Republike ima u neposrednoj blizini vezu sa 16-om i 95-om, direktnu vezu sa većinom trolejbuskih linija i autobuskim linijama 37, 43, 44 i 26.

Ovde sam se fokusirao samo na poklapanja prve linije sa 16-om. Ako se jednog dana sagradi i druga linija, neko ko sa Karaburme putuje do Fontane/Starog Merkatora/Opštine NBG će mnogo brže tamo stizati sa presedanjem na Savskom Trgu, nego što danas stiže vozeći se u do krova natrpanim 16-ama koje zaustavlja svaki božiji semafor i nepregledni čepovi duž Bulevara Despota Stefana, Terazijskog Tunela i Brankovog Mosta.
 
Ne treba sakatiti sve GSP linije, samo one za koje se očekuje da će im metro preuzeti najveći deo putnika. Linije kao što su 17, 25, 95, 96, 88, 108, 101, 31, 706, 33 naravno ne treba dirati čak ni kada/ako se sve 3 linije sagrade, ni što se tiče reda vožnje, ni što se tiče trase.

Mislim da sa 3 linije metro ne bi trebalo redukovati ni tramvajske linije, pa čak ni trolejbuse, osim možda delimično 41. Naprotiv, i pre izgradnje metroa treba širiti tramvajsku mrežu, a i mnoge autobuske linije pretvoriti u trolu ili elektrobus.

Linija 23 ni po ovom aktuelnom redu vožnje ne ide nikad na 4 minuta, u jeku vršnog časa je njen minimalni takt 6 minuta, a znamo da se ni to često u praksi ne poštuje. Ako prve 2 metro-linije ikada profunkcionišu, takt 23-ke može da se spusti na po 20 minuta u periodu 4-6 ujutru i 22-00 uveče, a tokom špica 6-9 ujutru i 15-18 popodne može da ide na po 10 minuta. Ostatak dana bi mogla ići u stalnom taktu od 15 minuta. Slično bi bilo i sa linijama 26, 27, 27E, 35, 37, 48, 16, 52, 56, 83, ali tek po okončanju treće linije. Naravno, u svim scenarijima bi se morao nabaviti mnogo veći broj zglobnih autobusa i trolejbusa, radikalno modernija tramvajska flota, kao i displeji sa redom vožnje na svim ili makar na većini stajališta.
Linije 16 i 23 su one koje će među prvima da plate cenu ukidanjem. To kako ti i još neki zamišljate da će da funkcioniše gradski prevoz, nakon što bi se (ako se uopšte i desi) izgradile linije trenutnog plana metroa, samo govori da ne poznajete kako gradska vlast funkcioniše i razmišlja. Gradski prevoz bi bio podređen metro linijama, i tako koncipiran da ljudi, hteli he hteli, moraju da koriste metro. A to jedino može da dovede do povećanja udela kola u saobraćaju, pošto prosečan Beograđanin ne voli da preseda (eventualno jednom da preseda). A sa ovakvim metro linijama, ne ginu dva do tri presedanja do nekih lokacija gde može trenutno da se stigne direktno ili sa jednim presedanjem.​
 
I sa normalnim planom metroa morali bismo da se naviknemo na presedanja. Ne može svako da ima metro stanicu u krugu od 100m od kuće.
 
Gradski prevoz bi bio podređen metro linijama, i tako koncipiran da ljudi, hteli he hteli, moraju da koriste metro. A to jedino može da dovede do povećanja udela kola u saobraćaju, pošto prosečan Beograđanin ne voli da preseda (eventualno jednom da preseda).​
Prosečan Beograđanin kada pomisli na presedanje, uvek u glavi ima krompirsku vožnju u natrpanom drndavom autobusu mahom bez ispravne klime i grejanja, i još se mora gurati na vratima da bi prešao iz jednog takvog kotrljajućeg pakla u drugi. Ljudi ovde prosto ne znaju za bolje.

Vožnja ultramodernim prostranim vozom kojeg ne usporava nijedan semafor i koji u sekundu poštuje svoj red vožnje je iskustvo na koje ovde niko nije navikao, a malo ko se takvim prevozom vozio i u stranim metropolama.

Presedanje sa jedne na drugu liniju metroa i presedanje iz jednog u drugi poluraspali furgonbus je nebo i zemlja.
 
Da, ali ta presedanja treba da budu smislena. Npr ako ide metro samo do Banovog brda, ljudi ce ici dotle pa na 23/53/52 ili sta vec ka Ceraku, Vidikovcu i ostalim naseljima. To je jedno smisleno presedanje, a ne da cekas bus 15 minuta (ako ga ne ukinu) koji je pre isao na 5, pa se vozis 2 stanice do metroa, pa presedas na drugi metro i onda opet na autobus ka destinaciji, i to ti na kraju traje duze nego da si samo seo na 23.
 
Mislim da bi se neki ljudi samoinicijativno prebacivali sa autobusa na metro i da ne treba forsirati to sakaćenjem autobuskog podsistema. Zna se na kojim tačkama u gradu svakodnevno postoji začepljenje, pa će ljudi shvatiti da im je lakše da presedaju nego da provedu 20 minuta stojeći u mestu u pretrpanom busu. Naravno, mnogo bi pomoglo kad bi plan za metro bio bolji.

Što se tiče smanjenja broja automobila, jednog lepog dana kad (ako) javni prevoz zaista postane brz i pouzdan treba krenuti sa merama koje sabotiraju automobilski prevoz u centru grada.
 
Automobilski prevoz u centru neće nam praviti glavne probleme u budućnosti - odavno je glavnina tog problema već izmeštena na Gazelu, Autokomandu... U centru ostaje Terazijski tunel kao čep.

A problem će se uvećavati na prilazima gradu, ponajviše. I tu nam metro ne pomaže, kao što su Mađari shvatili na svom primeru. E sad, da mi naučimo na njihovom, pa da modifikujemo strategiju... nećemo. Mi smo ukinuli železnicu u centru grada. Moje saučešće nama.
 
I kada bi u Takovskoj bila zuta traka pa da shvate ljudi da im je brze prevozom nego da sede u guzvi, umesto ovako kako je sad da svi sede u guzvi, a ulica duga kilometar. Za pocetak sto vise zutih traka da se odgusi autobuski prevoz, pa onda da polako pravimo smislen metro. Neverovatno da pola problema u saobracaju mozemo resiti kantom farbe i stelovanjem semafora, ali to ne cinimo.
 
@končar
Poenta je, ne moja naravno, već gradskih otaca, da ljude treba naterati da koriste metro. Samo da podsetim da su prema njihovim zamislima liniju 41 uklonili iz centra, jer eto Banjica i Prokop imaju liniju 3 metroa koja ih vodi do Trga republike.

@Užice
Koliko god dugo da živiš u Beogradu, moraš još dosta da učiš (izučavaš), jer se po tvojim pisanjima vidi da neke stvari ne razumeš. Lepo je @lukander01 objasnio za presedanje. A primer koji sam naveo za liniju 3, dovoljno govori koliko je smisleno. Ne znači da bi sve bilo tako, ali ni broj ovakvih presedanja ne bi bio beznačajan.​
 
@lukander01
Ne možemo tako lako, to zahteva ozbiljno projektovanje. Pokušao je Vesić sa kantom žute farbe na NB, pa je opet prefarbao u belo, jer je bilo diletantski i stvaralo je više štete. Nama ni nekad efikasna žuta traka u Bulevaru Mihajla Pupina više ne funkcioniše u decembru mesecu - treba je prebaciti u sredinu, ali to stvara nove probleme...

Ozbiljan posao za ozbiljne stručnjake.

Sa semaforima već ima nekih pomaka, npr. sa tramvajina u J. Gagarina. Ali tu treba još...
 
Automobilski prevoz u centru neće nam praviti glavne probleme u budućnosti - odavno je glavnina tog problema već izmeštena na Gazelu, Autokomandu... U centru ostaje Terazijski tunel kao čep.

A problem će se uvećavati na prilazima gradu, ponajviše. I tu nam metro ne pomaže, kao što su Mađari shvatili na svom primeru. E sad, da mi naučimo na njihovom, pa da modifikujemo strategiju... nećemo. Mi smo ukinuli železnicu u centru grada. Moje saučešće nama.

Da, slažem se za prilaze gradu i železnicu u centru, ali nije tunel jedini čep. Takovska i 29. novembra su dosta problematične, a čak i u nekim malim ulicama ima dosta automobila u špicu, Krunska recimo. Autokomandu računam u širi centar.

Ne znam koliki bi problem bio probiti žel. tunel od savskog trga do dunavske obale (pre ukidanja stanice) sa stanicom na Trgu/Terazijama i sprovesti BG voz tuda. Imali bismo direktnu vezu sa centrom iz Mladenovca, Lazarevca, Pančeva, Krnjače, Batajnice, pa čak i Novog Sada, što da ne.
 
Problem - malo veći nego za metro tunel planiran istom trasom, i mnogo manji od probijanja automobilskog tunela istom trasom...
 
@lukander01
Ne možemo tako lako, to zahteva ozbiljno projektovanje. Pokušao je Vesić sa kantom žute farbe na NB, pa je opet prefarbao u belo, jer je bilo diletantski i stvaralo je više štete. Nama ni nekad efikasna žuta traka u Bulevaru Mihajla Pupina više ne funkcioniše u decembru mesecu - treba je prebaciti u sredinu, ali to stvara nove probleme...

Ozbiljan posao za ozbiljne stručnjake.

Sa semaforima već ima nekih pomaka, npr. sa tramvajina u J. Gagarina. Ali tu treba još...
Za tu u Omladinskih brigada ne mogu bas da komentarisem jer stvarno nikad ne prolazim tuda, ali makar probati na recimo 4 meseca ne kosta nista, a ako valja moze da ostane za stalno. Da probaju u Takovskoj, veruj mi da bi pola grada prodisalo. Nebrojeno puta sam video da se naredjaju busevi i ne mogu da mrdnu i duz ulice bude po 5 buseva plus trole. Znaci da im treba pola sata bar za jedan kilometar samo. Ljudi onda prelaze u kola jer misle da ce brze stici i onda prave jos veci problem i eto mrtve petlje.

U Bulevaru Mihajla Pupina problem zapravo naprave taksisti jer ih u to doba dana ima previse, kao i glupa desna skretanja. Najbolje bi resenje bilo (opet ne kosta nista) da su zute trake odvojene ivicnjacima kao u Milentija Popovica, i da se gde god je zuta ne dozvoljava skretanje desno (mnogo koci saobracaj) nego da se skrece iz trake za kola (to se uci inace u auto skoli, ali ne postoji nigde kod nas). U 29. novembra super funkcionise, opet dok ne zacepe skretanja.

Jeste ovo za drugu temu ali sta da se radi.
 
@Užice
Ne znam kako misliš da se sakate linije poput 23-jke, 37-ice i 56-ice, kad taj eventualni metro ne bi pokrivao ništa dalje od Žarkova. Kako bi ljudi trebali ići do Vidikovca, Ceraka, Labudovog i Petlovog brda? Autobusima na 15 i 20 minuta? Kao da već i sad nismo u gužvama. Na stranu što bi nam metro u većini samo dodatno zakomplikovao život presedanjem. Koliko bi taj metro išao od Žarkova do centra, ili od Brda do centra? Pa i sad se autobusima, u većini, stiže za 15 do 20 minuta. Vreme koje je potrebno od izlaska iz te neke osakaćene 56-ice, pa do ulaska u eventualni daleko budući metro, takođe treba ukalkulisati. Čini mi se da bi se za većinu nas sa južnih oboda grada, kombinacijom bus metro, čak i duže putovalo nego danas. Kad bi metro bar bacili na južni krak, koji se i dalje neprekidno umnožava zgradama i stanovnicima, pa da stvarno i pomognu ovom gradu, a i ljudima u njemu. Pretpostavljam da bi metro značio ljudima iz Obrenovca na primer, al pitanje i njima koliko bi zaista skratio put. Te prigradske linije će moguće i biti skraćene do prve stanice metroa. Što se Karaburme tiče, ima mnogo zgrada i ulica i iznad Marijane Gregoran. Nije problem možda sići dole do garaže GSP-a, al treba se posle vratiti, a sve je poprilično fin uspon. Ne vidim tu ni ja baš toliko preklapanje sa 16-icom. I ne putuje se ni sad ne znam koliko od Karaburme do centra. Da, ima dosta zagušenja na tom pravcu, al nije ni samo metro rešenje.
 
Ne treba sakatiti sve GSP linije, samo one za koje se očekuje da će im metro preuzeti najveći deo putnika. Linije kao što su 17, 25, 95, 96, 88, 108, 101, 31, 706, 33 naravno ne treba dirati čak ni kada/ako se sve 3 linije sagrade, ni što se tiče reda vožnje, ni što se tiče trase.
Pa jer imaju uglavnom 1 dodirnu tačku s metroom...
Daj malo samo spusti loptu. Postalo je stvarno naporno raspravljati se na tu temu po milioniti put.
 
Vrh