Šta je novo?

NIS - Naftna industrija Srbije

Šta se dešava sa našim iscrpljenim ležištem nafte i gasa ? Koliko shvatam to je neki izolovni podzemni prirodni djep u kome je nafta ili gas ležala bez oticanja, isparavanj-gubitka.
Interesuje me da li ta ispražnjema ležšta mogu da posluže kao prirodni rezervar - skladište nafte i gasa , umesto skupih ljudskih tvorevina u vidu rezervoara.
pa skladište gasa u ban. dvoru je upravo to
 
,,.... pa skladište gasa u ban. dvoru je upravo to... ,,

Vau 😃,
ima li još takvih lepih primera ?
 
Da vidimo sledeću računicu na osnovu relativno poznatih činjenica:

- Godišnje se preko JANAF-a uvozilo oko 3 do 4 miliona tona sirove nafte.
- Za uslugu transporta i skladištenja je plaćano JANAFu godišnje oko 50 milona evra.

Dakle, transport JANFOM je do sada ugrubo koštao oko 15 evra/tona nafte.

Godišnji uvoz od 3-4 miliona tona je prevedeno na dnevni nivo oko 10 000 tona dnevno uvoza sirove nafte.
Za tu količinu nafte, kada bi se celokupna prevozila Dunavom, je svakog dana potreban jedan brod - plovni sastav sačinjen od 6 do 9 barži potpisnica.

Transport 10 000 t nafte (jedan brod - potiskivani sastav), po ceni JANAF-a, bi koštao oko 150 000 evra.

I sada dolazimo do zanimljivog pitanja.
Da li bi rečni transport nafte od Konstance bio skuplji i koliko od 150 000 evra za jedan brod (potiskivani sastav sa 6 do 9 potpisnica) koliko je potrebno za dnevne potrebe Srbije i rafinerije?


Da ne budem pogrešno shvaćen, ne kažem i ne tvrdim da je rečni transport efikasniji, jednostavniji ili bezbednij od cevovodnog (naftovod).
Tvrdim da je on moguća alternativa, bar delimično, naftovodu.
Nije se bez razloga Orban žalio da je JANAF skup. Oni odgovore to je komercijalna realnost.
Mogu da naplate koliko žele jer su sve karte stavljene na njih.

S obzirom da će se situacija uskoro rešiti i nafta će ponovo poteći naftovodom, možda bi se neke postavke mogle izmeniti pri potpisivanju novog ugovora.
Zašto sve mora naftovodom? Zašto ne razmotriti mogućnost da se deo uvoza prebaci na rečni prevoz. Recimo JANAF smanji na 2 - 3 miliona tona, a 1 milion tona predvidi za rečni transport? Možda bi i JANAF u uslovima konkurencije morao da koriguje cene transporta.
 
S obzirom da će se situacija uskoro rešiti i nafta će ponovo poteći naftovodom, možda bi se neke postavke mogle izmeniti pri potpisivanju novog ugovora.
Zašto sve mora naftovodom? Zašto ne razmotriti mogućnost da se deo uvoza prebaci na rečni prevoz. Recimo JANAF smanji na 2 - 3 miliona tona, a 1 milion tona predvidi za rečni transport? Možda bi i JANAF u uslovima konkurencije morao da koriguje cene transporta.

Nepopularno mišljenje. Čak i u slučaju izlaska Rusa iz NIS-a, što je sve izvesnije, povezati se na Družbu. Njom može teći i nafta iz Kazahstana, a neće ni rat u Ukrajini i sankcije Rusiji biti večne. Diversifikacija - povećava sigurnost snabdevanja, a potencijalno može i smanjiti cenu transporta kroz JANAF, jer ima konkurenciju.
 
Nepopularno mišljenje. Čak i u slučaju izlaska Rusa iz NIS-a, što je sve izvesnije, povezati se na Družbu. Njom može teći i nafta iz Kazahstana, a neće ni rat u Ukrajini i sankcije Rusiji biti večne. Diversifikacija - povećava sigurnost snabdevanja, a potencijalno može i smanjiti cenu transporta kroz JANAF, jer ima konkurenciju.
Još kad bi to moglo bez izričite Ruske saglasnosti.
 
Nešto oko Kosova ako se ne varam, ali nije ni bitno. To je primer kako naši političari potpisuju sporazume da kupe vreme a ne zato što ozbiljno misle da ih sprovedu. Potpisali su nešto dok je Bajden bio predsednik i mislili su da će to valjda da se sve resetuje kad dođe Tramp. To se nije desilo i onda smo se devet meseci vrteli u krug i sada je opšta panika.
 
Jedan od razloga zašto nema više rečnog transporta sirove nafte leži u činjenici da više nema velikog broja tanker barži potisnica koje je JRB posedovao.
Barže tegljanice su već polako nestajale ili su bile uvrštene u potiskivane sastave, nisu bile u tegljenim sastavima.
NIS nije imao interes za rečni transport. JRB-u su tankerske barže postale teret. Zvanično sve upakovano u oblandu da ne ispunjavaju savremene ekološke norme. Remont i modernizacija barži kao opcija nisu postojali. A JRB se pripremao za privatizaciju, što je pre godinu dana i izvršeno. Prethodno je uloženo u modernizaciju sa remotorizacijom kapitalnih brodova (Potiskivača), porodat je valjda za manji iznos od uloženog u modrernizaciju brodova.


Pančevo pristanište rafinerije 2017. godine. Tankerske barže potisnice bez posla.
Pančevo rafinerija 2017. godine.jpg.png


Pančevo 2014. godina. Tankerske potisnice u upotrebi.
Pančevo rafinerija 2014. godine.jpg.png.jpg


Pančevo, pristanište rafinerije 2022. godina.
Samohodne tankerske barže na pristaništu (samohodni brodovi), verovatno primarno za transport derivata.
Tankerskih barži potisnica više nema - otišle pod nož. Ove potisnice što se vide su za rasuti i generalni teret.
Pančevo rafinerija novembar 2022. godine.jpg.png


Pančevo pristanište rafinerije avgust 2025. godine
Pančevo rafinerija avgust 2025. godine.jpg
 

Prilozi

  • Pančevo rafinerija 2017. godine.jpg.png
    Pančevo rafinerija 2017. godine.jpg.png
    1.013,6 KB · Pregleda: 24
Poslednja izmena:
Još kad bi to moglo bez izričite Ruske saglasnosti.

Saglasnost za šta, ne razumem?

Za naftni konektor Mađarska - Srbija nije potrebna saglasnost Rusa. Od tranzita nafte iz Kazahstana Rusi zarađuju (kazahstanska nafta teče Družbom ka EU as we speak), a ukoliko budu ukinute sankcije zarađivaće od prodaje nafte. Pritom nisu dali ni kopejke za izgradnju novog naftnog konektora, već to grade Srbija i Mađarska. Ne vidim zašto bi Rusi imali išta protiv, za njih win-win situacija.
 
Saglasnost za šta, ne razumem?

Za naftni konektor Mađarska - Srbija nije potrebna saglasnost Rusa. Od tranzita nafte iz Kazahstana Rusi zarađuju (kazahstanska nafta teče Družbom ka EU as we speak), a ukoliko budu ukinute sankcije zarađivaće od prodaje nafte. Pritom nisu dali ni kopejke za izgradnju novog naftnog konektora, već to grade Srbija i Mađarska. Ne vidim zašto bi Rusi imali išta protiv, za njih win-win situacija.
Nije potrebna saglasnost Rusa za kačenje na Ruski naftovod kroz koji teče Ruska nafta?!?

Zašto bi Rusi imali nešto protiv da se na takav naftovod nakači NIS koji im je Srbija otela? To je zaista velika misterija.
 
Mislim da od toga nema nista. Do kraja rata ce Rusi biti izbaceni iz svih rafinerija i distribucije a posle ce novi vlasnici nabavljati samo podobnu naftu.
 
U ratnim uslovima Dunav kao ne dodirljive medjunarodne vode jeste važan put.i glavni put za dostavu potreština .
U tim uslovima dotok nafte (Ruske i dr.) je prioritet za održavanje dobrih odnosa sa Rusijum i drugim NE NATOvskim državama u čijem smo prstenu.
I to je bitan razlog da se NIS ne otima od Rusa, i kvare odnosi nego da se zadrže lepim načinom i sačuvaju dobri odnosi kao važan faktor u očuvanju nas samih.
a znamo da nas je NATO vec napadao (bombardovanje)
 
Nije potrebna saglasnost Rusa za kačenje na Ruski naftovod kroz koji teče Ruska nafta?!?

Zašto bi Rusi imali nešto protiv da se na takav naftovod nakači NIS koji im je Srbija otela? To je zaista velika misterija.

Hajde prvo da sačekamo da vidimo kako će se odigrati stvari.

Uostalom. EU im je otela svašta više od NIS-a, pa nafta i dalje teče kroz Družbu ka njoj.
 
U ratnim uslovima Dunav kao ne dodirljive medjunarodne vode jeste važan put.i glavni put za dostavu potreština .
U tim uslovima dotok nafte (Ruske i dr.) je prioritet za održavanje dobrih odnosa sa Rusijum i drugim NE NATOvskim državama u čijem smo prstenu.
I to je bitan razlog da se NIS ne otima od Rusa, i kvare odnosi nego da se zadrže lepim načinom i sačuvaju dobri odnosi kao važan faktor u očuvanju nas samih.
a znamo da nas je NATO vec napadao (bombardovanje)
Da li stvarno misliš da u ratu postoje "međunarodne vode"?
Drugo i još bitnije, plovidba Dunavom nije deo te priče, nego se obavlja po Konvenciji
To je ugovor, sporazum država, koji može da se suspenduje odlukom parlamenta bilo koje potpisnice.

Bajka o pomoći Rusije je već ispričana 1999.
Možda nekad, za 50 godina, kad se promeni odnos snaga.
Šta će biti tad niko ne zna. Možda Evropa bude islamska, a Srbija kineska. Na primer.

Do tada ili ćemo sa Nato ili ćemo ostati fleka na tepihu Evrope.

Od danas svi mediji kreću priču da je izdaja bila 2008. i da su žuti poklonili NIS.

Uzimam kocice i gledam.
U auto sam sipao normalo goriva. Mislim da nije kritično koliko drame.
 
Da, kad krene uklanjanje kineske stolice, stvari će biti još gore.
Sa NIS-om na kraju objektivno moramo da reagujemo.

Ali železara i pogotovo rudnici? To će baš biti nezgodno.
 
Kinezi tek dolaze u Srbiju.



U Srbiji je, za sada, bez posla ostalo preko 15.000 radnika kao direktna posledica Trampa i njegove diktature.
Jadan je ovaj svet današnjice gde su vladari tajkini, koji usmeravanju politiku tako da njima lično napuni džep.
Od Vašingtona, preko Pariza, Zagreba, Sarajeva, Banja luke i Beograda do Moskve.
Izuzetci su retki, ali te države napreduju.
Kina, Indija, Švajcarska...
 
Ja lično nemam ništa protiv kineza (dok god vodimo računa o ekologiji, ali to je do nas i propisa).

Međutim, baš ti amerikanci upravo donose zakone sa dugoročnim ciljem ukljanjanja kineskog uiticaja i interese za zapadnog balkana (khm, mož' misliti na koga se odnosi).
Možemo da se pravimo blesavi, ali to ne znači da će nas primena toga zaobići.
 
Amerikanci rade ono što im je u interesu.
Eto i mi ćemo uraditi ono što je nama u interesu. Otećemo vlasništvo od države koja nam ništa nažao nije uradila zato što je to u našem interesu.
Sreća pa smo šaka jada inače bi sutra bombardovali neku zemlju da bi zaštitili naše interese. Ili bi uveli carine od 500%

P.S. Mislim hipotetički pričam, nećemo oteti ništa, jer smo šaka jada. Možemo pokloniti nešto šta je još ostalo da se pokloni. Zlatne devizne rezerve deluju primamljivo da se podele sa pravim osobama, samo da nabacimo dobru i uverljivu priču i da nađemo ljude koji će plesati sa nama.
 
To je nasilni takeover svakako, nije se očekivalo ni u jednoj varijanti da ga oduzmu Rusima bez naknade. Ruse svakako zabole uvo za te pare, to je za njih kap u moru.
 
Nije jedna vlast nego ista vlast je poklonila NIS. Nije to tako davno bilo, da si zaboravio stavove crveno-crne koalicije. Isti ti koji bi sad da kupe. Ali je problem što vlasnik ne želi da proda ni za kakve novce.
To su nam jasno rekli.
Nismo loši trgovci nego smo otimači. Otećemo nešto što nije naše za neki novac(zlato) za koliko mi smatramo da to vredi. To nije trgovina.
 
Nije jedna vlast nego ista vlast je poklonila NIS. Nije to tako davno bilo, da si zaboravio stavove crveno-crne koalicije. Isti ti koji bi sad da kupe. Ali je problem što vlasnik ne želi da proda ni za kakve novce.
To su nam jasno rekli.
Nismo loši trgovci nego smo otimači. Otećemo nešto što nije naše za neki novac(zlato) za koliko mi smatramo da to vredi. To nije trgovina.

Valuacija NISa je manji problem jer se može objektivno utvrditi vrednost. Veći je to što ti kažeš, što nema njihovog pristanka.
 
Kako se objektivno može utvrditi vrednost NIS-a kada smo im zajedno sa rafinerijom prodali i nalazišta nafte i gasa?
Zašto bi to oni nama prodali? Ako dobro google-am to je vrednost preko 15 milijardi $.
Nisu ludi da prodaju. Ja to nikad ne bi prodao
 
Vrh