Šta je novo?

Metro

Ova mapa saobracaja na Gazeli iz posta iznad je i vrh, da je tako nekako bi bilo ok, u realnosti je i do 3x gora, ovu sto su uhvatili je zlatna, kad se tamno zacrveni maltene od Genex-a do Dusanovca to je pakao.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ika
Beograd je grad ograničen rekama. I metro bi kao javni gradski prevoz najvećeg kapaciteta, trebalo najpre da reši to ograničenje. Verujem da svako sa 2 grama mozga zna bi prioritet metroa trebala da bude Sava, tu nema diskusije.
Ono o čemu treba da se zapitamo je zašto to nije prioritet i šta da radimo po pitanju toga. A o prethodnim planovima više nema poente pričati, jer ćemo na najlogičnijem mestu da metro pređe reku uskoro dobiti Novi Srpski most. A u njegovom nastavku umesto tunela za metro dobićemo tunel za privatna vozila. Time svi stari planovi padaju u vodu.
 
Знам да у односима са јавношћу треба да будеш популаран и једноставан, али ово је преупрошћавање. Виде се само правци који су дефинисани као магистрални на републичком нивоу, не и Славија, Рузвелтова, сама Пожешка... Даље, неки од стално загушених праваца немају критичну густину за подземни метро. Имамо случајеве да подземни метро кошта неколико пута више од откупа и рушења два реда уџерица на данас тешко проходном правцу.

Мислим да из студија, које је "По мери метро" сакупљао сигурно, имате графичке приказе оптерећености и путева и јавног превоза. Ако сте желели маркетинг, могли сте да комбинујете неку упрошћену верзију тих графичких приказа са гугл картом у крупнијем плану, да се види Славија и те неке важне градске зоне, не просто републичка магистрална мрежа.

Samo neka izgradnja više krene. Metro - ne samo što je potreban našem gradu, neko i koči mnoge druge projekte, koji bi se smanjenjem automobilskog saobraćaja mnogo lakše odvijali.
Ово је једна од горих илузија. Нигде у свету метро није сам по себи смањио аутомобилски саобраћај. Аутомобилски саобраћај се у великом граду може смањити само физичким ограничењима (смањење броја паркинг места и саобраћајних трака), или економским мерама (велики порез на кола, скупо гориво, скупо паркирање...). Једини град Европе са метроом који знам, а који је проходан за аутомобиле је Минск. И он осим метроа има по 4 траке по смеру на основној мрежи улица, врло озбиљну приградску, регионалну и међурегионалну железницу, одлично организован улични јавни превоз, и развијену бициклистичку/електротротинет инфраструктуру и културу. Врло честе су тамо денивелисане раскрснице. Укупна вредност све саобраћајне инфраструктуре тамо је 3 пута већа него у Београду.

А такав концепт је поред свега везан за континуитет урбанизма, и одсуство сачуваног историјског центра са сокацима, који јако отежава било које захвате.
 
Прича о метроу је 70-годишња прича обмањивања грађања. Бацање песка у очи, мегаломанско баронисање као покриће да се не ради ништа, да се постојеће запоставља и не унапређује.

Градимо Цераке и Видиковце, ту ће метро да буде
Дижемо коефицијент на Славији ту ће метро да буде
10 година радимо пројектовање, види што је лепо, то ће метро да буде
Ма пусти трамвај, ту ће метро да буде
Ма пусти троле, метро то решава
Ма пусти железницу, смета нам за метро
Дижи спратност по бг сокацима, метро ће то да опслужи...

Живимо у граду чији урбанизам и саобраћај су одређени вековном лажном обећању о метроу.
Обећање јавног улагања као параван за приватно богаћење.
 
Знам да у односима са јавношћу треба да будеш популаран и једноставан, али ово је преупрошћавање. Виде се само правци који су дефинисани као магистрални на републичком нивоу, не и Славија, Рузвелтова, сама Пожешка... Даље, неки од стално загушених праваца немају критичну густину за подземни метро. Имамо случајеве да подземни метро кошта неколико пута више од откупа и рушења два реда уџерица на данас тешко проходном правцу.

Мислим да из студија, које је "По мери метро" сакупљао сигурно, имате графичке приказе оптерећености и путева и јавног превоза. Ако сте желели маркетинг, могли сте да комбинујете неку упрошћену верзију тих графичких приказа са гугл картом у крупнијем плану, да се види Славија и те неке важне градске зоне, не просто републичка магистрална мрежа.


Ово је једна од горих илузија. Нигде у свету метро није сам по себи смањио аутомобилски саобраћај. Аутомобилски саобраћај се у великом граду може смањити само физичким ограничењима (смањење броја паркинг места и саобраћајних трака), или економским мерама (велики порез на кола, скупо гориво, скупо паркирање...). Једини град Европе са метроом који знам, а који је проходан за аутомобиле је Минск. И он осим метроа има по 4 траке по смеру на основној мрежи улица, врло озбиљну приградску, регионалну и међурегионалну железницу, одлично организован улични јавни превоз, и развијену бициклистичку/електротротинет инфраструктуру и културу. Врло честе су тамо денивелисане раскрснице. Укупна вредност све саобраћајне инфраструктуре тамо је 3 пута већа него у Београду.

А такав концепт је поред свега везан за континуитет урбанизма, и одсуство сачуваног историјског центра са сокацима, који јако отежава било које захвате.

Možda pogrešno, ali gledam po sebi, a nisam jedinstven u tom smislu. Po tome kako su sada otprilke planovi za linije metroa, dosta mesta na koja često idem bi ,,pokrivao" metro, znači da bi isti dosta i koristio. Ja inače, obožavam da vozim svoj auto. Ali bez obzira na to, lakše mi je da se ne nerviram u gužvi automobila koje masovno voze ljudi koji nemaju motiv da stignu tamo gde su pošli, da manje arčim svoj auto, da se ne ,,klakcam" u gužvi, a za otprilike identično vreme stignem. A i da ne izvodim manevre u saobracaju i o njemu ne razmišljam, nego da slušam muziku dok se vozim, a o vožnji ne misleći.
 
Ово је једна од горих илузија. Нигде у свету метро није сам по себи смањио аутомобилски саобраћај. Аутомобилски саобраћај се у великом граду може смањити само физичким ограничењима (смањење броја паркинг места и саобраћајних трака), или економским мерама (велики порез на кола, скупо гориво, скупо паркирање...). Једини град Европе са метроом који знам, а који је проходан за аутомобиле је Минск.
Nisam posetio mnogo evropskih prestonica sa metroom, ali utisak od pre 3 i po godine mi je da i u Sofiji automobilski saobraćaj funkcioniše sasvim pristojno u sklopu celokupnog saobraćajnog sistema koji je peta u glavu za sve što mi u ovom devastiranom getu od grada možemo i zamisliti. Ljudi tamo masovno koriste tramvaje kao u Beogradu autobuse jer su brži i pouzdaniji kod njih, autobusi i trolejbusi novi i skoro svi zglobni, a metro im je tek priča za sebe. Istina, nisam bio u Sofiji tokom jutarnjeg i popodnevnog špica, ali ovde špic gledam i osećam 06-20h svakodnevno.

Koja je to bruka i blam kada onoliki bugarski turisti dođu u Beograd na doček nove godine, i kada vide ulice kojima se 8km/h vuku 150% pretrpani turski solo autobusi i pomisle da nisu možda promašili skretanje i stigli u Tiranu umesto u Beograd. Na Terazijama, Karađorđevom Parku, Mostaru ili Zelenjaku uđu u podzemni prolaz nadajući se da je to ulaz u metro koji je njihova svakodnevica i civilizacijski standard u glavnom gradu te veličine, a izađu sa stisnutim nosem kada vide onu gomilu đubreta, divljih WC-a, beskućnika, išaranih zidova i zarđalih lokala dole. A navodno smo mi do pre 30 godina bili nekakav "zapad" u odnosu na sve prestonice istočnog lagera, i bili smo (i ostali) zapad Afrike a ne Evrope, barem kada su saobraćajna infrastruktura i javni prevoz u pitanju.
 
Poslednja izmena:
Da bi metro rasteretio najopterećenije trase, morao bi što više da prati prirodne tokove kretanja u saobraćaju. Kod nas em što linije izbegavaju neke bitne tačke i čvorišta, previše krivudaju, megalomanski su projektovane i nećemo ih nikada ni dočekati.

Kako već previše vremena prolazi, treba nam što pre laki metro (ili zovite ga kako god) i da se iskoristi tj. unapredi tramvajska infrastruktura, nešto kao tram-metro u Portu. Ja drugo rešenje za ovaj grad koji tone sve dublje zaista ne vidim. Podeliću neke svoje crteže i ideje kako ja zamišljam taj sistem koji bi bio dosta jednostavan i recikliran od starih ideja.

Svi glavni saobraćajni pravci bi mogli sa tri linije da budu pokriveni, ostale pravce dopunjuje naravno BG voz. Crvena linija identična onoj koja se sada planira, osim što ide na Prokop. Od Banovog do Sajma već postoji tramvajski koridor. Plava linija pandan tramvajskoj sedmici, najmanje ulaganja. Treća linija bi nasledila tramvaje u Vojvode Stepe i oterati automobile odatle.

Most preko Save nizvodno od Brankovog gde je i bio planiran most za Belam, druga linija na novi savski. Kasnije može i most na Adi da posluži za neku buduću tangencijalnu liniju Rakovica - NBG.
Screenshot 2025-10-20 at 21.20.38.png





Evo i ukrštanja sistema u širem centru. Ukrštanje sve tri linije podzemno na Terazijama. Četiri stanice BG voza koje se povezuju na sve tri linije.

Screenshot 2025-10-20 at 21.16.39.png
 
Da bi metro rasteretio najopterećenije trase, morao bi što više da prati prirodne tokove kretanja u saobraćaju. Kod nas em što linije izbegavaju neke bitne tačke i čvorišta, previše krivudaju, megalomanski su projektovane i nećemo ih nikada ni dočekati.

Kako već previše vremena prolazi, treba nam što pre laki metro (ili zovite ga kako god) i da se iskoristi tj. unapredi tramvajska infrastruktura, nešto kao tram-metro u Portu. Ja drugo rešenje za ovaj grad koji tone sve dublje zaista ne vidim. Podeliću neke svoje crteže i ideje kako ja zamišljam taj sistem koji bi bio dosta jednostavan i recikliran od starih ideja.

Svi glavni saobraćajni pravci bi mogli sa tri linije da budu pokriveni, ostale pravce dopunjuje naravno BG voz. Crvena linija identična onoj koja se sada planira, osim što ide na Prokop. Od Banovog do Sajma već postoji tramvajski koridor. Plava linija pandan tramvajskoj sedmici, najmanje ulaganja. Treća linija bi nasledila tramvaje u Vojvode Stepe i oterati automobile odatle.

Most preko Save nizvodno od Brankovog gde je i bio planiran most za Belam, druga linija na novi savski. Kasnije može i most na Adi da posluži za neku buduću tangencijalnu liniju Rakovica - NBG.
Pogledajte prilog 255772




Evo i ukrštanja sistema u širem centru. Ukrštanje sve tri linije podzemno na Terazijama. Četiri stanice BG voza koje se povezuju na sve tri linije.

Pogledajte prilog 255771
Antibiotik treba pacijentu obolelom od prehlade, tram-metro treba Novom Sadu i Nišu. Hemoterapija treba pacijentu obolelom od kancera, Beogradu treba rešenje koje su primenili svi glavni gradovi njegovi veličine u Evropi.

Ako je prva faza Železnik-Pančevački Most "megalomanski projektovana", ja ne znam šta su onda svi metroi u našem okruženju? Na Balkanu, da uopšte ne idemo dalje od svog komšiluka. Slažem se da projektovana M2 linija previše krivudava na potezu Železnička stanica Zemun-Bežanija, bolje bi bilo da M3 ide skroz do zemunske stanice kako je prvobitno planirano, ali sve je to još na jako dugom štapu i pitanje šta će se do tada uopšte uraditi.

Beogradski saobraćajni urbicid nećemo izlečiti ako ga u nedogled budemo lečili lekovima za Novi Sad, kao ni Novi Sad ako ga budemo lečili lekovima za Zrenjanin ili Suboticu. Metro za Beograd, laki šinski sistem (većinom ili skroz nadzemni) za Novi Sad i Niš, zglobni i solo autobusi spram potreba za sve ostale veće gradove, to je jedino održivo rešenje. Sve ostalo je lečenje tumora bajanjem.
 
Ako je prva faza Železnik-Pančevački Most "megalomanski projektovana", ja ne znam šta su onda svi metroi u našem okruženju?
Megalomanska u smislu da planiraju stanice na 20-30 dubine koje su mogle nadzemno, da se planiraju stanice za buduće urbane zone umesto postojećih i da ne nabrajam dalje.

Na kraju dana moramo biti svesni sopstvenih mogućnosti. Ovo što nam nude kao rešenje neće biti nikada realizovano, pogotovo ne nakon vašara u surčinskim njivama gde su slupali sve pare koje su grad i republika imali.
 
EKSPO prokletinja će vrlo verovatno biti grobar Beogradskog Metroa, ali ja i dalje gajim nadu da će stranci pritisnuti naprdnu bagru da započne sa gradi makar to parče prve linije u narednih nekoliko godina. Više međunarodnih ugovora je do sada potpisano, a krtica je valjda konačno počela da se sklapa u Kini. U igri su i francuski RATP i Alstom, da li je moguće da će sve njih ispaliti zbog surčinske pljačke?
 
Megalomanska u smislu da planiraju stanice na 20-30 dubine koje su mogle nadzemno, da se planiraju stanice za buduće urbane zone umesto postojećih i da ne nabrajam dalje.

Na kraju dana moramo biti svesni sopstvenih mogućnosti. Ovo što nam nude kao rešenje neće biti nikada realizovano, pogotovo ne nakon vašara u surčinskim njivama gde su slupali sve pare koje su grad i republika imali.
Te potencijalne nadzemne deonice su 5% ukupne dužine podzemnih deonica i čak bi možda više koštale jer bi morao TBM češće da se vadi na površinu. Jedina dva mesta su kod Sajma i kod linijskog parka do Pančevačkog mosta, u oba slučaja grad se odvaja od reka metroom. Jednom iskopaš tunel kako treba i tjt, imaš ga za vek vekova.

Ja smatram da metro u BG nije megalomanski, već realna potreba. 80% plana je po meni okej, promenom vlasti se treba ponovo isprojektovati tih 20% ali nikako menjati sve ili ići na drugi podsistem (LRT). To što ne podnosimo ovu vlast ne znači da tamo neki inženjeri nisu kompetentni.
 
EKSPO prokletinja će vrlo verovatno biti grobar Beogradskog Metroa, ali ja i dalje gajim nadu da će stranci pritisnuti naprdnu bagru da započne sa gradi makar to parče prve linije u narednih nekoliko godina. Više međunarodnih ugovora je do sada potpisano, a krtica je valjda konačno počela da se sklapa u Kini. U igri su i francuski RATP i Alstom, da li je moguće da će sve njih ispaliti zbog surčinske pljačke?
Ceo EXPO košta manje nego jedna linija metroa ;)
 
@don1120
Ne valja ti ona plava trasa što ide samo pravo Bulevarom.
Nisi uopšte rasteretio užasno spor trolebujski pravac preko Krsta i Čubure koje si ostavio nepokrivene, a pokrio si pravac ravno Bulevarom gde je znatno manje loša situacija sa tramvajima. Evo ti predlog moje korekcije u prilogu:
Poboljsanje.jpg
 
Na kom to planu?

Vi mnogo ozbiljno shvatate te planove i prazne reči od vlasti. Prvo, pitanje je da li će se ikad i započeti gradnja metroa. A drugo, to što plan kaže jedno, ne znači da posle možda se ne desi nešto drugo. Em što je ovde sve kratkovido i ofrlje, em što možda naiđu na neke nove tehničke prepreke i probleme.

Niko ne zna u potpunosti šta sve leži ispod Brlograda. Ovde je sve zbrda zdola, pa čak i zemljište.

Opustite se, još ni prvi metar nije probušen. A i kad to bude, čekaće se minimum dve godine do konačnog oblika i završetka.
 
P.S.
Ali zato je metro stanica na uglu Tužnog bulevara i Grčića Milenka (ili malo bliže Đerdapskoj) gde trenutno ne postoji ni trotoar vrhunski isplanirana.
A ja kad kažem da se šire ulice (one koje su ostale u 19. veku), i radi saobraćaja, ali i radi širih trotoara, odma se nađe neki pametnjaković da to osporava i bojkotuje. 😃

Na forumu su čak i mostovi i tuneli postali nepoželjni za gradnju. Kažu dovoljno nam 5 mostova na 2 reke i ovaj jedan tunel.
 
Ali zato je metro stanica na uglu Tužnog bulevara i Grčića Milenka (ili malo bliže Đerdapskoj) gde trenutno ne postoji ni trotoar vrhunski isplanirana.
Bender je u pravu da niko normalan ne može da očekuje nikakvu realizaciju bilo koje od tih planiranih "šarenih laža" od ove aktuelne bulumente.
Ali čisto na apstraktnom teorijskom nivou ti si 100% u pravu ne toliko zbog trotoara i širine ulice koliko zbog čiste geografije terena i visinske razlike - ta stanica da bi imala bilo kakvog smisla bi morala da se izmesti bliže vrhu brda, ja sam dao svoj predlog u postu:


Ako bi kojim slučajem ostala ovde "u rupi" gde je planirana, morale bi da se naprave dve putničke žičare - jedna koja bi dizala putnike do Crvenog Krsta i druga koja bi ih pela na vrh Lekinog brda (kod okretnice 22-jke).
 
Da se razumemo, ja sam otvoren za sve predloge a pogotovu za radove i ideje običnih ljudi.

Nego sam u prošlom postu hteo da kažem da ne kapiram na koju stanicu u Grčića Milenka Vučko misli. Jer on nekad piše kao da: 1) svi držimo sve GUPove i PDRove u glavama i 2) kao da su ti svi planovi i projekti uklesani u kamenu i kako se kaže da će da bude prvog dana radova, tako će biti i 569. dana.

A kad smo kod Grčića Milenka, da je bilo do mene, ona bi bila proširena i prokrčena još pre 50 godina, sa krštenom raskrsnicom sa Gospodara Vučića i Južnim bulevarom, isto proširenim i sređenim. A kroz nju bih isto sproveo jedan krak trolejbuske mreže, makar i kao pomoćni.

A što se metroa na toj lokaciji tiče, moram da vidim plan. Mada slažem se ja sa konstatacijom da su trotoari tamo besmisleni i zakržljali. Zato i govorim uporno da to treba ili je trebalo da se širi. Vučko mi jednom na to reče da će tu da ide UMP. Ali ja mislim da ni naši unuci neće dočekati taj UMP a pitanje je isto i za metro.
 
Onda bolje samo kod Kalenića - jer je tu osim druge najveće pijace i zgrada opštine Vračar i generalno mnogo više zakrčen pravac uskim ulicama nego što je situacija na Bulevaru. A kod Vukovog spomenika već imamo stanicu Beovoza.
Ne mogu da se složim s time jer je Vukov spomenik ipak veliko raskršće i presedačka tačka sa mnogo drugih linija i pravaca ka raznim delovima grada. Čak ako se dobro sećam, u samoj stanici VS ima onaj jedan zid iza koga je ostavljen prostor za buduću metro stanicu, a trenutno ga prekriva metalni reljef.

Za ubrzanje javnog prevoza oko Kalenića, ali i davanje više prostora i prijatnosti pešacima u tom delu grada najpre bih počistio i ukinuo sva parking mesta u Golsfordijevoj i Sinđelićevoj. Onda bi i JGP bolje klizio kroz njih, a trotoari imali veću širinu, drvored i ponegde baštu odnosno veću posećenost lokala i uopšte, humaniji osećaj.
 
Vrh