Šta je novo?

NIS - Naftna industrija Srbije

Kako na sve, gde je alternativa ovoj trenutnoj ruti onda? Zasto smo mi sada u ovoj situaciji da nemamo alternative kad se kladio na sve?

Zalepio se samo za ruske energente, gasovode itd... a rat u Ukraijini je krenuo pre tri ipo godine. Bilo je vise nego dovoljno vremena da dogovori backup varijantu.
Ti aludiraš na to da je trebao da uvede sankcije Rusiji i da bi nas to spasilo od ove situacije?
 
Znači od sutra se zatvara aerodrom?

Na osnovu čega bi to tvrdio? NIS je rekao da imaju rezerve za par meseci, pominjalo se tipa 3-4 valjda. Posle toga će biti problem ako bi sankcije potrajale. A da li neka nova forma može da za to vreme izgradi avio skladište ne znam, ne bih se kladio ali možda i nije nemoguće.
 
Na osnovu čega bi to tvrdio? NIS je rekao da imaju rezerve za par meseci, pominjalo se tipa 3-4 valjda. Posle toga će biti problem ako bi sankcije potrajale. A da li neka nova forma može da za to vreme izgradi avio skladište ne znam, ne bih se kladio ali možda i nije nemoguće.

Ne tvrdim. Nego neki ovde rekoše da kad stupe sankcije na snagu više niko neće hteti da posluje sa NIS-om, uključujući i banke, dakle u tom slučaju nema mogućnosti plaćanja.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: wk_
Ti aludiraš na to da je trebao da uvede sankcije Rusiji i da bi nas to spasilo od ove situacije?
Ne aludiram nista, sigurno kad vodis drzavu imas vise opcija da obezebdis alternativne izvore energenata. Ne znam dal bi sankcije nesto promenile, nisam o tome razmisljao a i to je sad gotova prica,
 
Iskreno, iako nisam oduševljen NISom kao polugom ruskog uticaja, ne vidim da je ovde postojalo jasno bolje rešenje.
Opciju da bilo šta uradimo nismo izgubili, a bar smo imali stabilo snabdevanje gasom tokom godine.
Ne vidim da nam je zapad nudio nešto znatno, što smo izgubili, a što bi vredelo skuplje gasa.
Zapadne integracije (šta god to značilo) su zaglavljene na drugim pitanjima, ovo svakako nije pomoglo, ali realno nije baš ni mnogo odmoglo (opet, šta god neko mislio o njima).

Jedine veće zamerke sa moje strane je što se nije (bar ne vidimo da jeste) užurbano radilo na diverzifikaciji snabdevanja gasom i projektu još jedne rafinerije. Ne bi ni jedno ni dugo bilo spremno, ali bi bili godinu dana (a verujem da smo znali i mnogo duže) bliže.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: Ar4
Skeptičan sam da će NIS uopšte moći da radi ako stupe na snagu sankcije jer će banke u stranom vlasništvu izolovati banke koje budu nastavile da posluju sa NIS-om. Došlo bi do potpunog kolapsa domaćeg i stranog platnog prometa jer niko razuman neće želeti da pipa direktno ili indirektno sankcionisane ruske pare.

Banke poverioci će aktivirati menice, pokupiti svoje pare u poslednjem trenutku i to je to. Iz tog razloga su Američke sankcije toliko i ubitačne.

Mislim da prilikom izrade bilo kakvog plana šta nakon stupanja sankcija treba potpuno obrisati NIS-ove rezerve, benzinske stanice i sve što je u njihovom vlasništvu.
Računati na to da će im celokupna imovina biti zamrznuta.
 
Poslednja izmena:
Nisi ti ispratio postove na temu Flystar Flight Support. Odakle će da nabavljaju avio gorivo, gde će da ga skladište, kojim cisternama će da opskrbljuju avione na aerodromu? Podsećam, treba da imaju skladište u krugu aerodroma da bi bili u mogućnosti da budu zaista operativni u kratkom vremenskom roku, ne znam je l ko video kako izgledaju te avio cisterne, kolika su to čuda i jedina racionalna logistika je da operišu u krugu od par stotina metara umesto da voze desetine kilometara do skladišta, ako ne i stotina km. Sve i da planiraju da izgrade nešto na aerodromu to zahteva vreme i neće biti operativni mesecima, minimum. Dakle brzog rešenja za avio nema na vidiku, za sad.
To što ti o nečemu nemaš saznanja ne znači da to ne postoji - to znači samo da ti o tome ništa ne znaš.
Tvoje nepoznavanje stvari ne briše činjenicu da ona postoji, pa je onda bezveze da potpuno nesvestan te mogućnosti (da ti samo ne znaš o tome, a da to ipak postoji) slavodobitno konstatuješ na kraju posta:
Sve i da planiraju da izgrade nešto na aerodromu to zahteva vreme i neće biti operativni mesecima, minimum. Dakle brzog rešenja za avio nema na vidiku, za sad.

Kad su dobili licencu, tj. kad im je izdato Rešenje o davanju licence, to automatski znači da imaju sve te objekte koje navodiš.
Zašto to automatski znači?
Zato jer se bez tih objekata uopšte ne može ni dobiti licenca.
Plus, u tekstu Rešenja o davanju licence moraju da pišu (između ostalog) tehnički podaci o objektima, kao i podaci o njihovoj lokaciji.

U papirima koje podnosi onaj koji traži navedenu licencu, piše i:
- kako se zove skladište,
- na teritoriji koje opštine se nalazi,
- koja je adresa skladišta,
- koja je katastarska opština i katastarski broj parcele,
- koliko rezervoara ima,
- koji je serijski broj svakog pojedinačnog rezervoara,
- koji je kapacitet svakog rezervoara,
- koji je radni pritisak rezervoara,
- koji je kapacitet utovara/istovara (koliko metara kubnih na sat).

Za sve te objekte treba da se podnese i upotrebna dozvola.
Treba i dokaz o pravnom osnovu korišćenja svih tih objekta u kojima se obavlja skladištenje i snabdevanje za sopstvene potrebe (da ne poveruješ, ali to ne mora biti samo svojina, već može biti i npr. ugovor o zakupu pojedinih ili svih NIS objekata, npr. baš na aerodromu).

Nakon što se predaju svi ti papiri, na teren izlazi tehnička komisija koja odlazli na navedenu katastarsku parcelu i proverava sve te objekte (da li napisano na papiru odgovara stvarnosti), i ako se uveri da je sve ok - izdaje se licenca.

E sad, možda neko ima dilemu:
- da veruje tebi koji kažeš da ništa od toga ustvari ne postoji (što bi značilo da je trenutno jedno barem 20-30 ljudi u krivičnom delu sa sve svojim potpisima, počev od običnog skladištara do direktora Agencije čijim potpisom se izdaje licenca),
- da veruje zdravom razumu da ne može niko da fejkuje ovake stvari, naročito za kompaniju koja se i inače već bavi istim poslom u regionu (nije neka no-name).

Ne brini, ljudi su skloni da odbace razum/logiku (još posebno kad su motivisani politikom), pa npr. kao što ima onih koji veruju da je Zemlja ravna ploča, garantujem da ima i onih koji će verovati da je trenutno barem 20-30 ljudi u kriminalu jer su na nepostojeće objekte izdali navedenu licencu.
 
Poslednja izmena:
Zanimljiva vest da je pušten železnički terminal u Sremskim Karlovcima u rad. Juče je krenuo i teretni železnički saobraćaj do Subotice.
 
...ne znam je l ko video kako izgledaju te avio cisterne, kolika su to čuda i jedina racionalna logistika je da operišu u krugu od par stotina metara umesto da voze desetine kilometara do skladišta, ako ne i stotina km.

Kraće su od npr. od klasičnog šlepera, ili od zglobnog Solarisa (imaju oko 12 metara dužine).
Ali svejedno, one svakako ne idu van kruga aerodroma, već će (ako bude trebalo) ići po gorivo klasične cisterne.

Odakle će da nabavljaju avio gorivo...
NIS proizvodi mlazno gorivo Jet A-1, dok avio-benzin Avgas 100LL distribuira iz uvoza.
Oni će kao i NIS uvoziti avio-benzin, ali i Jet A-1... realno, uzimaće od NIS-a čim on bude preveden u većinsko vlasništvo SRB (kad dođe do toga).
 
Poslednja izmena:
To što ti o nečemu nemaš saznanja ne znači da to ne postoji - to znači samo da ti o tome ništa ne znaš.
Tvoje nepoznavanje stvari ne briše činjenicu da ona postoji, pa je onda bezveze da potpuno nesvestan te mogućnosti (da ti samo ne znaš o tome, a da to ipak postoji) slavodobitno konstatuješ na kraju posta:


Kad su dobili licencu, tj. kad im je izdato Rešenje o davanju licence, to automatski znači da imaju sve te objekte koje navodiš.
Zašto to automatski znači?
Zato jer se bez tih objekata uopšte ne može ni dobiti licenca.
Plus, u tekstu Rešenja o davanju licence moraju da pišu (između ostalog) tehnički podaci o objektima, kao i podaci o njihovoj lokaciji.

U papirima koje podnosi onaj koji traži navedenu licencu, piše i:
- kako se zove skladište,
- na teritoriji koje opštine se nalazi,
- koja je adresa skladišta,
- koja je katastarska opština i katastarski broj parcele,
- koliko rezervoara ima,
- koji je serijski broj svakog pojedinačnog rezervoara,
- koji je kapacitet svakog rezervoara,
- koji je radni pritisak rezervoara,
- koji je kapacitet utovara/istovara (koliko metara kubnih na sat).

Za sve te objekte treba da se podnese i upotrebna dozvola.
Treba i dokaz o pravnom osnovu korišćenja svih tih objekta u kojima se obavlja skladištenje i snabdevanje za sopstvene potrebe (da ne poveruješ, ali to ne mora biti samo svojina, već može biti i npr. ugovor o zakupu NIS objekata, npr. baš na aerodromu).

Nakon što se predaju svi ti papiri, na teren izlazi tehnička komisija koja odlazli na navedenu katastarsku parcelu i proverava sve te objekte (da li napisano na papiru odgovara stvarnosti), i ako se uveri da je sve ok - izdaje se licenca.

E sad, možda neko ima dilemu:
- da veruje tebi koji kažeš da ništa od toga ustvari ne postoji (što bi značilo da je trenutno jedno barem 20-30 ljudi u krivičnom delu sa sve svojim potpisima, počev od običnog skladištara do direktora Agencije čijim potpisom se izdaje licenca),
- da veruje zdravom razumu da ne može niko da fejkuje ovake stvari, naročito za kompaniju koja se i inače već bavi istim poslom u regionu (nije neka no-name).

Ne brini, ljudi su skloni da odbace razum/logiku (još posebno kad su motivisani politikom), pa npr. kao što ima onih koji veruju da je Zemlja ravna ploča, garantujem da ima i onih koji će verovati da je trenutno barem 20-30 ljudi u kriminalu jer su na nepostojeće objekte izdali navedenu licencu.

Ne znam u kom delu sam ja osporio da su oni dobili licencu za skladištenje i trgovinu naftnim derivatim u Srbiji, što tekst i sugeriše:

Kompanija „Flystar Flight Support“, podružnica matične kompanije „Menzies“ iz Velike Britanije koja pruža usluge avijaciji u raznim segmentima, a posluje i u Srbiji, dobila je 4. septembra 2025. godine od srpske Agencije za energetiku licencu za skladištenje nafte i derivata nafte za sledećih deset godina.

Nedelju dana ranije, 28. avgusta 2025. kompanija „Flystar Flight Support“ dobila je od Agencije za energetiku Republike Srbije i licencu za trgovinu naftom i derivatima nafte, takođe na deset godina.

Da, naravno da moraju da obezbede infrastrukturu da bi takvu licencu dobili, možda ti i znaš gde su ti skladišteni kapaciteti pošto nastupaš iz pozicije nekoga ko bi možda mogao i da ima veze sa navedenom kompanijom, ali sam siguran da ti skladišteni kapaciteti NISU u okviru šireg obuhvata Aerodroma Nikola Tesla niti u nekoj blizini istih s obzirom da tamo, i dalje, postoje jedino NIS-ovi kapaciteti za skladištenje. Dakle možda oni imaju skladište negde u blizini Beograda, možda Smederevo, ne znam (ako znaš izvoli uputi nas), ali to i dalje ne znači da su sposobni da opskrbljuju potrebe avio kompanija za avio gorivom na Aerodromu NT jer za to moraš imati skladište u neposrednoj blizini aerodroma. Dakle moja tvrdnja se odnosi na snabdevanje aviona, ne da su nezakonito dobili licencu za naftne derivate, što već poseduje veliki broj kompanija u ovoj zemlji pa ne znači da neće biti problem sa snabdevanjem aerodroma u slučaju sankcija i njihovog trajanja preko vremena do kojeg su obezbedjene rezerve.

A ako misliš da će NIS da im rentira svoje kapacitete na aerodromu, skloni se sa strane i živi od tog zakupa onda si naivniji nego što sam mislio. Uostalom i da se tako neki fantastičan scenario odigra kako će da plaćaju za korišćenje tih kapaciteta kompaniji koja je pod sankcijama, a da izbegnu da i oni završe na istim zbog te saradnje?


Kraće su od npr. zglobnog Solarisa (za jedno 5 metara kraće).
Ali svejedno, one svakako ne idu van kruga aerodroma, već će (ako bude trebalo) ići po gorivo klasične cisterne.

NIS proizvodi mlazno gorivo Jet A-1, dok avio-benzin Avgas 100LL distribuira iz uvoza.
Oni će kao i NIS uvoziti avio-benzin, ali i Jet A-1... realno, uzimaće od NIS-a čim on bude preveden u većinsko vlasništvo SRB (kad dođe do toga).

Da, ovo je baš realno.
 
A ako misliš da će NIS da im rentira svoje kapacitete na aerodromu, skloni se sa strane i živi od tog zakupa onda si naivniji nego što sam mislio. Uostalom i da se tako neki fantastičan scenario odigra kako će da plaćaju za korišćenje tih kapaciteta kompaniji koja je pod sankcijama, a da izbegnu da i oni završe na istim zbog te saradnje?
NIS neće da se skloni jer će raditi (biće preveden u vlasništvo SRB kada dođe do toga). Napisao sam to ne jednom kao svoj stav/mišljenje.
Ti smatraš da to nije realno, već da je realnije da najveći uplatilac u budžet više ne uplaćuje, da ne radi i da mu propada oprema vredna milijarde.

Jbg-a... meni to nije realno/logično.
Jedino što može (ako on proceni da treba zbog kreiranja stava javnosti) je da se pusti neki kraći period sa merama na snazi pa da dođe spasilac - ali ne verujem da će pokušati da se igra sa panikom koja bi usledila (redovi na pumpama), naročito što za Ruse i ne treba takva medijska kampanja jer ona svakako ne može uticati na njihov stav.

U konkretnom slučaju, i ako je to scenario - ugovor o zakupu se napravi pre stupanja mera na snagu, i plati se za korišćenje tih kapaciteta takođe pre stupanja na snagu najavljenih mera. Ali, kao što rekoh... mišljenja sam da NIS neće imati problema zbog najavljenih mera jer će (ako bude trebalo tj. ako ne bude nekog novog odlaganja mera) biti preveden odlukom u vlasništvo Republike Srbije.
 
A ha, znači sve sve svodi na tovje mišljenje. Ozbiljan temelj za tvrdnje nema šta. Na stranu što si se iznad nalupetao nekih opštih mesta pokušavajući da ispadneš pametan, a zapravo nisi nijednu moju tvrdnju (kojima si se podsmevao) opovrgao nego si se fokusirao ne potpuno neke druge činjenice koje nisu ni vezane za problematiku aerodroma i na njima pokušao da poentiraš.
 
Ne znam u kom delu sam ja osporio da su oni dobili licencu za skladištenje i trgovinu naftnim derivatim u Srbiji, što tekst i sugeriše:

Da, naravno da moraju da obezbede infrastrukturu da bi takvu licencu dobili, možda ti i znaš gde su ti skladišteni kapaciteti pošto nastupaš iz pozicije nekoga ko bi možda mogao i da ima veze sa navedenom kompanijom, ali sam siguran da ti skladišteni kapaciteti NISU u okviru šireg obuhvata Aerodroma Nikola Tesla niti u nekoj blizini istih s obzirom da tamo, i dalje, postoje jedino NIS-ovi kapaciteti za skladištenje.
Pa, osporio si jer si rekao da nemaju objekte.
Ako ne osporavaš da su zakonito dobili licencu = imaju sve objekte koji trebaju.

A ha, znači sve sve svodi na tovje mišljenje. Ozbiljan temelj za tvrdnje nema šta.
A, šta ti imaš? Pa, isto mišljenje.
Kao što ti nisi iz te kompanije koja je licencu dobila, nisam ni ja.

Ja logički kažem da kad su već dobili licencu = imaju objekte. To što ti ne znaš gde su objekti nije od značaja.
Problem postoji kod tebe jer ti istovremeno pišeš da ne osporavaš da su zakonito dobili licencu (što znači da imaju objekte), ali i navodiš da nemaju te iste objekte.

Vidiš kako ja tebi ne pišem da si se ''nalupetao'' (jer nije teško biti fin), već ukazujem da ne možeš istovremeno tvrditi obe stvari, već treba da se odlučiš za jednu od njih:
- ili su zakonito dobili licencu = imaju objekte.
- ili nemaju objekte = nezakonito su dobili licencu.
Jedna tvoja tvrdnja isključuje drugu.

Evo, nek' bude da ne osporavaš da imaju objekte (da su zakonito dobili licencu), ali tvrdiš da ti njihovi objekti nisu na BEG.
Tu nema spora, ne kažem ni ja da imaju neke nevidljive rezervoare na BEG ili odmah pored njega, već kažem da ih imaju (a i te na BEG mogu da koriste zakupom kao pravnim osnovom).
 
Poslednja izmena:
Pa, osporio si jer si rekao da nemaju objekte.
Ako ne osporavaš da su zakonito dobili licencu = imaju sve objekte koji trebaju.

Ne ide da istovremeno pišeš i da nemaju i da su zakonito dobili licencu.


A, šta ti imaš? Pa, isto mišljenje.
Kao što ti nisi iz te kompanije koja je licencu dobila, nisam ni ja.

Ja logički kažem da kad su već dobili licencu = imaju objekte. To što ti ne znaš gde su objekti nije od značaja.
Problem postoji kod tebe jer ti istovremeno pišeš da ne osporavaš da su zakonito dobili licencu (što znači da imaju objekte), ali i navodiš da nemaju te iste objekte.

Mi bukvalno pričamo o različitim stvarima. DA - imaju skladišne objekte u Srbiji i validna im je licenca, ja to nisam osporio. NE - nemaju skladišne objekte na Aerodromu Nikola Tesla i NE neće logistički biti u stanju da snabdevaju avione na aerodromu, bar ne dok ne sagrade svoje kapacitete u okviru aerodromskog kompleksa ili njegovoj blizini (ne vidim da je bilo šta počelo da se dešava na tom polju, a da sutra krenu sa aktivnostima ne mogu sagraditi kompleks za kratko vreme). Ne znam što je teško razumeti o čemu ti ja govorim, ta licenca je za poslovanje sa naftnim derivatima na teritoriji Srbije i mediji su to povezali sa snabdevanjem Aerodroma NT, ali u ovom trenutku nidje veze, u budućnosti možda. Ako se ispostavi da grešim i postoji neki pozadinski dogovor oko rentiranja NIS-ovih kapaciteta, u šta sumnjam, prvi ću istupiti da priznam da sam pogrešio. Ali ovo moje nije mišljenje nego činjenično stanje na današnji dan. Dovlačiti avio gorivo običnim cisternama (desetinama i verovatno stotinama dnevno) na aerodrom odnekle, prelivati to gorivo potom u specijalne cisterne za punjenje aviona je preozbiljan poduhvat, mogao bih da tvrdim i nemoguć (vrlo verovatno i neisplativ).
 
@Diego

Verovatno si krenuo da kucaš odgovor pre kraja mog posta, pa da ne ponavljam:

Evo, nek' bude da ne osporavaš da imaju objekte (da su zakonito dobili licencu), ali tvrdiš da ti njihovi objekti nisu na BEG.
Tu nema spora, ne kažem ni ja da imaju neke nevidljive rezervoare na BEG ili odmah pored njega, već kažem da ih imaju (a i te na BEG mogu da koriste zakupom kao pravnim osnovom).
 
Jeste, pašće AV sa prozora, pa se uplašio toga i zato će pustiti da NIS dođe pod mere jer se toga plaši više nego svog pada sa vlasti.
Izgleda smatraš da se može 2025. godine ostati na vlasti bez najvećeg uplatioca u budžet, bez naftnih derivata i samim tim bez privrede, itd, itd...
 
Oglasila se i UDBA povodom NISa


Evo šta kaže ovaj vrli mag ekonomije:
Jeste to malo nekonformnije, malo duže, ali, to je valjda mana cena koju treba svi građani da podnesemo.
 
Poslednja izmena:
  • Sviđa mi se
Reagovanja: Ar4
Rusija se vraća nazad u SSSR, a mi u 90te. :unsure:
Njihovu zemlju vodi bivši KGBovac a nas presvučeni radikal.

On-topic, I dalje mi je neobično da se strane avio kompanije uopšte ne oglašavaju, a banke ne reaguju.
Da li imaju neki insajderski info da će sankcije biti odložene, ostaje da vidimo.
 

Ovo je zanimljivo:

Neki posmatrači, poput ekonomiste Džejsona Korkorana, upozoravaju da bi kriza goriva mogla imati političke posledice slične onima u Kazahstanu 2022. godine, kada je poskupljenje prirodnog tečnog gasa (LPG-a) izazvalo masovne proteste i kraj tridesetogodišnje vlasti Nursultana Nazarbajeva.
 
Тешко. Руси имају неколико полуга да успокоје ситне трговце који сеју панику. Већ је неколико пута радио механизам.
Тај метод је сршио СССР својвремено, Путин је решио да не направи ту грешку.
 
Vrh