Šta je novo?

Naplata putarine: vinjete, naplatne rampe, TAG uređaji

Jedino "rešenje" koje mi pada na pamet je čišćenje registarskih tablica od snega nekom metlicom, ali to nikako nije bezbedno po mećavi u zaustavnoj traci, posebno noću
Ако би радили по закону свако и мора имати читљиве и чисте таблице али то наравно већина не поштује а само би нам требало још да нас деру на томе јер би видео наплата то захтевала.

Некоме ће пасти на памет да снима задњу таблицу али на тракама на рампама камера увек једнизначно снима предњу у ттенутку кад сензор каже да то и уради.

Задњи део возила у том тренутку и сам задња таблица може бити на 3,5 метара али и на 5м 7 м 12м 17м итд у зависности од дужине возила а посебно је тешко код визила приљубљених једно уз друго издвојити ону праву таблицу и додделити је софтверу који некоме треба подићи рампу.

Зато се код (Free Flow) система слободног протока праве они портали који су накрцани камерама и сензорима а возила се крећу на каквом таковом одстојању па је лакше креирање објекта за обраду....


Ок био бих луд ако бих занемарио АИ и нове технологије које ће за коју годину разбити многе митове па и о ово као и правила која сада имамо али сада је тако како је па је најбоље да се држимо овога што како тако проверено ради.
 
Sistem sa uređajem za očitavanje u kolima je prema mom mišljenju superioran upravo u tom momentu što ti možeš da biraš da li hoćeš da platiš direktno karticom ili novcem - skineš uređaj i staviš ga u kesicu ako želiš da platiš gotovim novcem. Nažalost smo takva država da sve to sa video-kontrolom ne može uspeti iz više razloga, između ostalog se ne kažnjava prekrivanje tablica, a i u nevremenu to prosto nije praktično. Smatram da ne treba da idemo na sisteme koji ne daju pouzdan način naplate, a pogotovo što nam ovaj sistem već fino funkcioniše godinama. Biće jednog dana i auto-put do Crne Gore i na tom području sneg zna da napada. Mala smo država da imamo više različitih sistema na različitim deonicama, ko će to sve da zapamti?

Na drugu stranu što ovakvom generalnom naplatom putarine mi plaćamo znatno više nego stanovnici država sa vinjetom, ali to je pak druga tema.
 
Evo sad čitah ovo za ENpay i T4all, i dalje mi nejasno šta će kakvi ugovori i matraci, cilj je da se plati putarina, unese se tablica i šta fali tome... šta će kome jmbg, imena prezimena, kad je tablica dovoljna, i ona identifikuje vozilo i vlasnika istog.
Ionako tag uređaju koštaju 20eura, kvare se vremenom, uglavnom na 2 3 godine koliko su mi govorili ovi koji ih koriste...
ovo je kao onaj narativ iz 2010. kada su ljudi bezali od cipa u licnoj karti kao djavo od krsta. CIA
 
Može li pojašnjenje zašto insistiraš na prepaidu? Da li ti je i telefon prepaid?

Neki strah od zloupotrebe kartice?
Ne znam koliko je bitno za uopšte ali ajde da odgovorim.
~ ne insistiram, pišem svoje utiske
~ da, telefon mi jeste prepaid
~ nemam nikakav strah, nisam iz te priče, radim u IT~u više od 15 godina i veoma se razumem u ovu tematiku.

Sistem je fino zamišljen, videćemo kako će raditi. I trenutni srpski tag koji imam mi radi na prepaid, samo što ovde ne bi morao da iskačem na pumpu i čekam u redu da bih dopunio, lagano preko mobilnog u dva klika dopunim. Plus stavim tablice od oba automobila i rešeno. Plus imam u mobilnom izvod kad šta gde koliko.

Sistem sa uređajem za očitavanje u kolima je prema mom mišljenju superioran upravo u tom momentu što ti možeš da biraš da li hoćeš da platiš direktno karticom ili novcem - skineš uređaj i staviš ga u kesicu ako želiš da platiš gotovim novcem.

Ne treba ni kesica, biraš rampu gde ideš (enp ili obična tj ručna naplata)
 
Bukvalno ništa. Samo instalirao aplikaciju Monteput, prihvatio terms of service unio broj tablica, s kartice dodao na aplikaciju 20 eura i to je to. Nikakav tag ništa samo ovo. Prišao ENP liniji brzinom od oko 40 na sat, rampa se otvorila kako na ulazu tako i na izlazu sa autoputa i prikazalo preostali iznos. Inače 10% je jeftinija putarina preko aplikacije. Gospodski. Ne znam zašto ovako nije podržano preko EN pay.
Ne mora se ni instalirati nista(aplikacija) samo odes na sajt Monteputa i tamo se sve zavrsi.
Inace sad je TAG 10 EUR.
 
Ne znam koliko je bitno za uopšte ali ajde da odgovorim.
~ ne insistiram, pišem svoje utiske
~ da, telefon mi jeste prepaid
~ nemam nikakav strah, nisam iz te priče, radim u IT~u više od 15 godina i veoma se razumem u ovu tematiku.

Sistem je fino zamišljen, videćemo kako će raditi. I trenutni srpski tag koji imam mi radi na prepaid, samo što ovde ne bi morao da iskačem na pumpu i čekam u redu da bih dopunio, lagano preko mobilnog u dva klika dopunim. Plus stavim tablice od oba automobila i rešeno. Plus imam u mobilnom izvod kad šta gde koliko.



Ne treba ni kesica, biraš rampu gde ideš (enp ili obična tj ručna naplata)
Pitam ljude generalno zašto su na bilo kom pripejdu i dalje mi nije jasno sa obzirom koliko je lakše biti postpaid.
 
Može li pojašnjenje zašto insistiraš na prepaidu? Da li ti je i telefon prepaid?

Neki strah od zloupotrebe kartice?
Evo ja generalno nikad nigde ne ostavljam broj kartice za automatsku naplatu jer smatram da je nebezbedno. Jednom kad dodaš karticu u neki sistem, novac se dalje može skidati bez ponovne autorizacije. U slučaju bilo kakve zloupotrebe (neosnovane transakcije) dobićeš novac nazad od banke ali će to trajati neko vreme i biće potrebno i tvoje angažovanje. Takođe ćeš morati da tražiš od banke da blokira karticu i izda to novu. Nije stvar u novcu koliko u izgubljenom vremenu da se ispravi ovako nešto.

Ovo je vrlo realan scenario i ne treba ga ignorisati (imam primere iz okruženja) S druge strane, nije ni rešenje izbegavati postpaid, jer ipak u velikoj meri olakšava svakodnevno funkcionisanje.

Ono što ja radim da bih umanjio rizik, pravim virtuelne kartice (jedini razlog što još uvek koristim usluge Banca Intesa) koje važe po 6 meseci i menjam ih na 2 puta godišnje na T4A portalu. Virtuelna kartica prilikom pravljenja traži da joj se zada maksimalni limit za naplatu dok postoji za šta postavim neku cifru koja je za mene realna da potrošim na putarinu za 6 meseci. Dodatno, na fizičkoj kartici od koje pravim virtuelnu moram da uključim WEB kanal (da bi i virtuelna mogla da plati tim putem) a onda i tu stavim dnevne i mesečne limite koji su opet nešto realno što mogu da potrošim dnevno i mesečno na putarinu.

Na ovaj način koristim sve benefite postpaida ali iznos koji se sa kartice može skinuti u slučaju zloupotrebe je minimalan (u visini realnog korišćenja autoputeva na dnevnom/mesečnom nivou) i nigde nisam ostavio podatke fizičke kartice koja važi 3 godine i koju bih morao da zamenim u slučaju zloupotrebe (virtuelnu mogu sam da obrišem i pre nego što istekne)

Eto, nadam se da će nekome ovo koristiti.

Ne morate ni virtualne kartice koristiti, ali ovi limiti koje čovek može da podešava sam preko telefona, su po meni prva stvar koju treba uraditi kad se bilo koja kartica dodaje negde na WEB. Uvek možeš da podigneš taj limit ako ti treba trenutno za neku veću transakciju. I po mogućstvu, koristiti samo posebnu karticu za WEB a ne istu kojom se služimo svakodnevno za POS terminale i bankomate.
 
Poslednja izmena:
Jedino "rešenje" koje mi pada na pamet je čišćenje registarskih tablica od snega nekom metlicom, ali to nikako nije bezbedno po mećavi u zaustavnoj traci, posebno noću
Ovo nekad nije moguće bez obzira na nameru. Pre 2-3 godine sam se vraćao u Srbiju oko Božićnih praznika i bilo je jako hladno sa snegom. Skoro sva vozila koja su mi dolazila u susret nisu imali čitljive tablice od snega i leda i pomislio sam zašto pobogu ne očiste to. Kad sam stao na pumpu i na mojoj prednjoj tablici je bilo 1-2cm leda koji sam hteo da očistim ali jednostavno nije moguće bilo očistiti strugačem i lopaticom koliko se zaledilo.
 
Ovo nekad nije moguće bez obzira na nameru. Pre 2-3 godine sam se vraćao u Srbiju oko Božićnih praznika i bilo je jako hladno sa snegom. Skoro sva vozila koja su mi dolazila u susret nisu imali čitljive tablice od snega i leda i pomislio sam zašto pobogu ne očiste to. Kad sam stao na pumpu i na mojoj prednjoj tablici je bilo 1-2cm leda koji sam hteo da očistim ali jednostavno nije moguće bilo očistiti strugačem i lopaticom koliko se zaledilo.
Bukvalno po mećavi nema čišćenja tablica. Jedino što je čisto je u predelu brisača.
 
jedna od najvećih prednosti sistema bez zaustavljanja i bez upotrebe ljudstva (bez obzira dal su vinjete, tagovi, očitavanje tablica, kartice) je što se isplati postaviti više isključenja i uključenja duž puta, kao što je recimo u Austriji. Ovaj naš kineski sistem gde jedan grad ili opština imaju jednu petlju nije uvek praktičan i mnogima je autoput geografski nepristupačan.
 
Zapravo skinuli su mi jednom na bankomatu duplu transakciju, vratili posle sat vremena. Nisam ni stigao da reagujem.
 
ako se naravno internet koristi na normalan način i ne naseda na razne prevare

Ovo je ključni deo. Samo što ga većina ljudi podrazumeva i ne oseća potrebu da diskutuje o tome šta to zapravo znači.

Isto kao što svi podrazumevamo da se pešački prelazi tako što pogledaš levo i desno pre nego što zakoračiš, pa ipak imamo gledanje u telefon u slušalice u ušima na pešačkom.
 
U tim slučajevima ideš u banku i za 10 minuta rešiš. Pre toga telefonom ih zoveš da ti blokiraju karticu. Posle par dana ti vrate novac i onda čekaš novu karticu.

Jeste cimanje, ali sam sam bio kriv za to. Na žalost, daleko smo mi od tehničke pismenosti, tako da mi je jasno zašto su samouslužne kase uvek slobodne (kao najbolji primer koliko se ljudi plaše da koriste kartice).
 
Ovo je ključni deo. Samo što ga većina ljudi podrazumeva i ne oseća potrebu da diskutuje o tome šta to zapravo znači.

Isto kao što svi podrazumevamo da se pešački prelazi tako što pogledaš levo i desno pre nego što zakoračiš, pa ipak imamo gledanje u telefon u slušalice u ušima na pešačkom.
A ne mora ni da bude do tebe uopšte. Može neko da hakuje sajt gde si ostavio broj kartice i pokrade podatke kartica i autorizacione kodove, pa ih koristi za totalno nevezane transakcije. Dešavalo se da tako samo dobiješ obaveštenje da je tvojom karticom plaćen ručak u restoranu u Arizoni (samo primer, možda ne najbolji jer banke obično imaju automatsku detekciju tih lokacijski nerealno udaljenih transakcija).

I naravno, banka ti to vrati ali razlika da li ti skinu 50e (ako si stavio dnevni limit) ili 500e. Meni nekako lakše da sačekam da mi vrate manju cifru kad se desi tako nešto. Za manju cifru bih možda samo pozvao i pisao mail pa kad vrate vrate (pošto znam da hoće sigurno), dok za ovu veću bih već bio u banci sa stavom “ne izlazim dok mi ne vratite to”.
 
Na ozbiljnim sajtovima (pa makar bili i srpski) se to dešava veoma teško.

Ne želim da razmišljam koliko je šupalj sistem recimo eUprave, ili za infostan ili za struju.

Jednostavno, to je jedan od rizika kojih se svestan i sa kojim živiš. Postoje drugi mnogo ozbiljniji rizici (nevezivanje pojasa na zadnjem sedištu) sa kojima ljudi bez problema žive, ali se recimo plaše da unesu PIN na bankomatu.
 
Juče je na naplatnoj stanici Mateševo (CG) na izlazu sa auto puta jedno vozilo ušlo u ENP traku ispred mene bez “ičega” i zaposleni Monteputa je tražio da to vozilo, ja i još jedno iza mene svi idemo unazad da bi to prvo vozilo prešlo u drugu traku.

Prilično nezgodno i potpuno suprotno od procedure kod nas?
 
Juče je na naplatnoj stanici Mateševo (CG) na izlazu sa auto puta jedno vozilo ušlo u ENP traku ispred mene bez “ičega” i zaposleni Monteputa je tražio da to vozilo, ja i još jedno iza mene svi idemo unazad da bi to prvo vozilo prešlo u drugu traku.

Prilično nezgodno i potpuno suprotno od procedure kod nas?
kako se to razlikuje od onog sto je kod nas?
 
Vrh