Šteta što ne postoji neki vid odgovornosti za botiće. Trebalo bi to pod hitno promeniti isto.
U Srbiji ne postoji poseban zakon koji eksplicitno zabranjuje formiranje organizovanih grupa koje na internetu utiču na javno mnjenje u korist vlasti, ako se to radi u okviru dozvoljenih zakonskih granica. Međutim, **odgovornost – krivična ili prekršajna – može postojati u određenim situacijama**, u zavisnosti od načina na koji se taj uticaj ostvaruje.
Evo nekoliko scenarija u kojima bi mogla da postoji odgovornost:
---
### 1. **Lažno predstavljanje i širenje dezinformacija**
Ako članovi takvih grupa:
* lažno se predstavljaju kao obični građani, novinari, stručnjaci, ili
* svesno šire lažne informacije koje mogu izazvati paniku, mržnju ili ugroziti bezbednost,
onda mogu odgovarati prema:
* **Krivičnom zakoniku RS** – npr:
* **Član 343.** – *Izazivanje panike i nereda*
* **Član 317.** – *Izazivanje rasne, verske i nacionalne mržnje i netrpeljivosti*
* **Član 172.** – *Povreda ugleda naroda, nacionalnih manjina i grupa*
* **Član 147.** – *Kleveta*
---
### 2. **Zloupotreba službenog položaja ili javnih resursa**
Ako su u pitanju javni službenici, ili se koriste **budžetska sredstva, državni resursi ili radno vreme**, može doći do:
* **Zloupotrebe službenog položaja** (*čl. 359. KZ RS*)
* **Nesavesnog rada u službi** (*čl. 361. KZ RS*)
* **Korupcije ili nenamenskog trošenja javnog novca**
---
### 3. **Kampanje protiv političkih neistomišljenika**
Ako se putem organizovane mreže vrši:
* **Targetirano uznemiravanje**,
* **Pretnje**,
* **Kleveta** i slično,
mogu se primeniti:
* **Zakon o sprečavanju zlostavljanja na internetu**
* **Zakon o zaštiti podataka o ličnosti** (ako se objavljuju lični podaci bez dozvole)
* **Krivična dela ugrožavanja sigurnosti, progona, uvreda itd.**
---
### 4. **Manipulacija javnim mnjenjem u kontekstu izbora**
Ukoliko se ovakve aktivnosti sprovode tokom **izbornih procesa**, i utiču na:
* **Slobodu opredeljenja birača**,
* **Prikriveno finansiraju kao kampanja**, ili
* **Kreiraju lažnu sliku o protivnicima**,
to može potpasti pod:
* **Zakon o izboru narodnih poslanika** i
* **Zakon o finansiranju političkih aktivnosti** (npr. nedozvoljeno trošenje sredstava, netransparentna propaganda itd.)
---
### Zaključak:
**Nije nelegalno** samo po sebi da grupa ljudi zastupa stavove u korist vlasti.
**Postaje sporno ako koriste lažne identitete, šire dezinformacije, troše javni novac, ili targetiraju neistomišljenike.**
U Srbiji ne postoji poseban zakon koji eksplicitno zabranjuje formiranje organizovanih grupa koje na internetu utiču na javno mnjenje u korist vlasti, ako se to radi u okviru dozvoljenih zakonskih granica. Međutim, **odgovornost – krivična ili prekršajna – može postojati u određenim situacijama**, u zavisnosti od načina na koji se taj uticaj ostvaruje.
Evo nekoliko scenarija u kojima bi mogla da postoji odgovornost:
---
### 1. **Lažno predstavljanje i širenje dezinformacija**
Ako članovi takvih grupa:
* lažno se predstavljaju kao obični građani, novinari, stručnjaci, ili
* svesno šire lažne informacije koje mogu izazvati paniku, mržnju ili ugroziti bezbednost,
onda mogu odgovarati prema:
* **Krivičnom zakoniku RS** – npr:
* **Član 343.** – *Izazivanje panike i nereda*
* **Član 317.** – *Izazivanje rasne, verske i nacionalne mržnje i netrpeljivosti*
* **Član 172.** – *Povreda ugleda naroda, nacionalnih manjina i grupa*
* **Član 147.** – *Kleveta*
---
### 2. **Zloupotreba službenog položaja ili javnih resursa**
Ako su u pitanju javni službenici, ili se koriste **budžetska sredstva, državni resursi ili radno vreme**, može doći do:
* **Zloupotrebe službenog položaja** (*čl. 359. KZ RS*)
* **Nesavesnog rada u službi** (*čl. 361. KZ RS*)
* **Korupcije ili nenamenskog trošenja javnog novca**
---
### 3. **Kampanje protiv političkih neistomišljenika**
Ako se putem organizovane mreže vrši:
* **Targetirano uznemiravanje**,
* **Pretnje**,
* **Kleveta** i slično,
mogu se primeniti:
* **Zakon o sprečavanju zlostavljanja na internetu**
* **Zakon o zaštiti podataka o ličnosti** (ako se objavljuju lični podaci bez dozvole)
* **Krivična dela ugrožavanja sigurnosti, progona, uvreda itd.**
---
### 4. **Manipulacija javnim mnjenjem u kontekstu izbora**
Ukoliko se ovakve aktivnosti sprovode tokom **izbornih procesa**, i utiču na:
* **Slobodu opredeljenja birača**,
* **Prikriveno finansiraju kao kampanja**, ili
* **Kreiraju lažnu sliku o protivnicima**,
to može potpasti pod:
* **Zakon o izboru narodnih poslanika** i
* **Zakon o finansiranju političkih aktivnosti** (npr. nedozvoljeno trošenje sredstava, netransparentna propaganda itd.)
---
### Zaključak:

