Šta je novo?

Biciklistička i trotinet infrastruktura (staze, trake, signalizacija) i saveti za bezbednu vožnju

Meni se cini da ljudi na forumu jako precenjuju broj stanovnika u Beogradu koji su voljni i, uopste, u mogucnosti da idu na posao bajsem.

Svaka cast onima koji vole zimi da lede ruke prvo na putu ka poslu a zatim na putu nazad, leti da se znoje i presvlace a tokom cele godine da vrte pedale po gudurama i brdima Beograda nakon pola dana provedenog na poslu. Ali vecini ljudi to nije odrzivo niti prijatno.

P.S.
Naravno da "Grad (sa velikim G) nema viziju kako da siri biciklisticke pravce" kada 2/3 ulica sirom grada nije maklo iz 19. veka. Ne kazem da nema lenjosti i nesposobnosti nadleznih, samo kazem da i mene kada bi neko ovde i sada doveo i platio da biciklisticki uredim Beograd (mislim na desnu obalu Save) da bih rekao "fak dis šit".

Treba pre svega raditi na unapredjenju javnog prevoza.
 
Poslednja izmena:
Je l se samo meni cini da forum pocinje da izgleda kao pamflet politickih partija? Svaka tema se zatrpava obavestenjima, izjavama, slikovnicama, tviter citatima.. Ne znam za ostale, ali da sam zeleo takav tip informisanosti ne bih bio ovde.​
Danas svet ne funkcioniše po principu isključivo preko foruma informisanost, ili dobro obaveštenih baba iz komšiluka. Otuda i prenošenje vesti sa raznoraznih mesta. A i kao da je bitno da li će neka politička stranka, neke novine ili neki pojedinac da objavi neku korisnu informaciju prvi, kada će se ionako nakačiti milion dežurnih pljuvača da to iskritikuje.

U normalnim zemljama kada prijaviš problem, ne moraš da imaš predsednika lično da bi ti isti rešio, kao ovde, kada recimo tražiš da se prvi jutarnji polazak na nekoj liniji pomeri 10 minuta ranije. Ovo je samo uzeto kao ilustracija situacije.​
 
Meni se cini da ljudi na forumu jako precenjuju broj stanovnika u Beogradu koji su voljni i, uopste, u mogucnosti da idu na posao bajsem.

Svaka cast onima koji vole zimi da lede ruke prvo na putu ka poslu a zatim na putu nazad, leti da se znoje i presvlace a tokom cele godine da vrte pedale po gudurama i brdima Beograda nakon pola dana provedenog na poslu. Ali vecini ljudi to nije odrzivo niti prijatno.

P.S.
Naravno da "Grad (sa velikim G) nema viziju kako da siri biciklisticke pravce" kada 2/3 ulica sirom grada nije maklo iz 19. veka. Ne kazem da nema lenjosti i nesposobnosti nadleznih, samo kazem da i mene kada bi neko ovde i sada doveo i platio da biciklisticki uredim Beograd (mislim na desnu obalu Save) da bih rekao "fak dis šit".

Treba pre svega raditi na unapredjenju javnog prevoza.
Tема је бициклистичка инфраструктура и како унапредити исту и то није против унапређења градског превоза и инфраструктуре у целини него треба да буде комплементарно. Десна обала Саве је толико широк појам да је потпуно бесмислено рећи да ту ништа не треба да се ради по питању бициклистичке инфраструктуре него да се само треба бавити јавним превозом. У осталом, улагања у ту инфраструктуру су толико мизерна да не могу на било који начин да утичу негативно на унапређење јавног превоза. Треба радити на унапређењу и једног и другог, не на супротстављању две ствари које могу међусобно да се допуњују.
 
Nigde ja nisam ni rekao da ne treba nista da se radi nego da ljudi ovde imaju nerealna ocekivanja i prohteve. Doduse nije da ih nekad ne razumem u tome, samo sto ne zaboravljam na surovu realnost.
 
Treba omogućiti biciklistima ulazak u javni prevoz. Par puta sam imao rasprave sa dokonim vozačima praznih tramvaja koji ne dozvoljavaju unos bicikala. Na sreću, većina vozača je dosta tolerantnija.
 
To tek kada se nabavi još vozila i vozača i kada se JGP konsoliduje i dovede u red. A to neće skoro. Jer trenutni režim i ''stručnjaci'' oko njega umeju samo da ukidaju i kasape. I biće tako još neko vreme zbog svih s'nja koja su nas zadesila. A i dokle god su stadioni i fudbal preči nego funkcionalan grad i ekonomija.


Naravno ovo ne znači da do tada niko nikad ne treba da unese bajs u prevoz, ako je vozilo prazno i ako je van špica. Meni je to ok, dokle god bicikli ne smeta drugima i ne zauzima mesto nekome. Generalno, sve se može srediti i udesiti kad ljudi imaju: 1) obzira jedni prema drugima 2) svesti o sebi i o drugima. Onaj ko unosi bajs unutra treba da razmišlja o tome koliki je bicikl, jel prljav ili ne, jel ima još ljudi, da li će se posle napuniti vozilo, jel može da ga kontroliše dok se vozilo kreće i cima, jel moće lako da se unese i iznese, itd...
 
Poslednja izmena:
Za početak ih ništa ne košta da ne izbacuju bicikliste.
 
Kao što sam dodao u postu iznad, ako je u toku špica ili na liniji gde se očekuje da će se vozilo napuniti, i ja bi ih izbacio. Ako je pak u pitanju drugi slučaj, neka prazna linija ili neki sati kad se ne očekuju gužve, to je u redu.

Vozim bajs skoro 30 godina i mislim da sam sa manjim ušao svega par puta u prevoz, a sa velikim (za odrasle) samo jedanput kada sam imao neku vanrednu situaciju i nisam mogao da vozim nazad. I naravno, vozilo u koje sam ušao je bilo poluprazno i potrudio sam se da ne smetam drugima i da ne lupam nigde dok ga unosim i iznosim.
 
Smrzavanje ruku uopšte nije problem više jer imamo Dekatlon gde se taj problem može rešiti za 2000 dinara. Postoje i druga jeftinija rešenja (dva para rukavica).

Ali generalno, mnogo smo mi daleko od toga da vozimo bajs u ovakvim uslovima kao što su ovih dana. Ja nemam taj problem jer sam navikao telo na hladnoću jer sam trčao zimi i vozio bajs rekreativno takođe zimi.

Na sve se možemo navići, plus možemo naučiti kako da se ne pretrontavamo. Naravno, postoje i lepe sportske jakne i kape, tako da ne izgledamo kao frikovi u spandeksu.

Meni lično farmerke rade posao. Cipele / patike treba da budu od nekog neprozračnog materijala, prsluk ispod jakne je dobro rešenje. Šal, kapa i rukavice se podrazumevaju.

Ne vozim bajs kada pada kiša jer mi se ne ulaže u opremu za kišu, a ako mi se ne vozi idem busom jer imam sreću da je veza Fontana - Zeleni venac savršena.

Leti me čeka na poslu rezervna majica, a ako se baš oznojim, vlažne maramice odrade posao.

Imam lično sreću da živim i radim tu gde živim i radim, ali siguran sam da postoji još dosa ljudi sa NBG koji rade u centru.
 
Kao što sam dodao u postu iznad, ako je u toku špica ili na liniji gde se očekuje da će se vozilo napuniti, i ja bi ih izbacio. Ako je pak u pitanju drugi slučaj, neka prazna linija ili neki sati kad se ne očekuju gužve, to je u redu.

Vozim bajs skoro 30 godina i mislim da sam sa manjim ušao svega par puta u prevoz, a sa velikim (za odrasle) samo jedanput kada sam imao neku vanrednu situaciju i nisam mogao da vozim nazad. I naravno, vozilo u koje sam ušao je bilo poluprazno i potrudio sam se da ne smetam drugima i da ne lupam nigde dok ga unosim i iznosim.
Naravno, ne u špicu, podrazumeva se.

Svakako, u pravu si da je prevoz prioritet jer je (stari) Beograd prilično nepodesan za bicikle, ali jedno ne isključuje drugo.
 
Ja se u suštini pribojavam: 1) spornih 2) pravno ''sivih'' 3) nepredvidivih situacija.

Primer: Donese se uredba grada koja kaže ''dozvoljen je ulaz putnicima sa biciklima pod uslovom da vozilo nije puno preko 50% kapaciteta''. I sad recimo čovek sa bajsem kod Filmskog grada uđe u zglobnu 23ku u kojoj tada ima 20ak ljudi i želi da njome putuje do Višnjičke. Vozilo ide niz liniju, i puni se sve jače. Biciklista se nalazi u dilemi, da li da siđe ranije i izbegne situaciju da ostane ''zarobljen'' u gužvi dalje niz liniju (kada vozilo bude 80% puno) ili da se nada da se vozilo ipak neće prepuniti, odnosno da će se do Višnjičke opet isprazniti na oko 50%. Procena mu ne bude dobra (što je sasvim razumljivo, jer je ceo JGP jako haotičan i stohastičan, a i sam Beograd) i on se u Višnjičkoj nađe usred ''incidenta'' gde mora da se prepire sa nekim nervoznim putnicima dok pokušava da istera bicikl kroz masu ljudi. Pritom zadržavajući 10ak minuta i njih, i saobraćaj oko njih. A uz to mu vozač dobacuje da nije trebalo da ulazi ako zna da će se vozilo napuniti (a nije mogao da zna, opet, jer je sve vrlo haotično).

I sutradan se mobilišu razna ''biciklistička'' udruženja (navodnici nisu tu bez razloga) i predstavljaju celu priču kao da je čovek ušao u 23ku u nedelju u 6 ujutru pod jakim uvredama vozača i putnika još na samom ulasku, da je prošao kroz pakao i agoniju dok je stigao do Višnjičke, i da je onda tamo dobio dodatne psovke, vređanje i maltretiranje a bez ikakvog razloga. I onda kmečanje po novinama, pa besni komentatori ovde i po portalima, pa BG hronika pravi reportažu o tome, pa druge emisije dovode gradonačelnika, v.d. GSPa i DJP i biciklistu u emisiju, pa priča narasta sa svakim prepričavanjem, pa drž ne daj, pa jel bilo ovako, ili je bilo onako... i za par dana imamo situaciju da pripadnici Kritične mase iz protesta lepe svoje ruke, dojke i skrotume na kolovoz Kneza Miloša iz protesta u znak podrške napaćenom biciklisti. (pošto je to lepljenje za kolovoz sada moda)

E takve situacije su problem. Dakle, ili 1) kada ljudi nemaju obzira prema drugima, ili 2) kada se ne radi o bezobzirnim osobama, ali neke osobe prosto nemaju svest o nekim stvarima (ne trudi se da razmišlja o popunjenosti linije, o tome kako će ga uneti, kako izneti...) ili 3) kada pokušava da se predvidi i pravno definiše i ograniči nešto što je jako, jako stohastično, individualno, nepredvidivo i nemerljivo. I obrni okreni nastaje problem jer:
1) ako se donese uredba kojom se dozvoljava unos, nastajaće situacije opisane u gornjem pasusu, i gomila pratećih situacija i cirkusa u javnosti i društvu (jer mnogi grade karijere od skandala i incidenata, i tu ne mislim samo na novinare)
2) ako se pak odbije takva uredba, sutra ćemo doći u situaciju da neko želi da unese bajs npr na stajalištu kod Čukaričke padine SAMO da ga autobus ''odbaci'' do oboda Železnika (jer mu je možda loše, ili ima nešto hitno, ili mu se pokvarilo nešto, može da bude 30 stvari) i vozač ima i moralno i zakonsko pravo da mu odbije pružanje vožnje.

E zato je to problem. Naravno, da su svi ljudi maksimalno: obzirni; svesni; upućeni... i da sve funkcioniše solidno, to ne bi bio problem. Ali svi znamo da savršena društva ne postoje jelte, zato i imamo zakone i propise, čak i najuspešnija i najbolja društva poput Skandinavskih.

Lično mislim da je najbolja praksa da ako neki biciklista mora da uđe u autobus - koji je prazan i verovatno će ostati polu-prazan i dalje - da je najbolje da priđe vozaču i kaže mu lepo ''molim vas, treba mi prevoz zato i zato, dotle i dotle, uneću ga i biću pažljiv, jel mogu molim vas? Hvala''. I mislim da će se 50-70% vozača odobrovoljiti. Osim, naravno, pod uslovom da ne misle da biciklista jako greši i da se, po iskustvu, ne pribojavaju da će posle X stanica doći do punjenja vozila. I naravno, da meni vozač kaže to, ''izvini, ali ne mogu, biće prepuno već za XY stanica'', prihvatio bih to. Kao što bez problema prihvatam kada dođem na neko stajalište sa kašnjenjem, a vozilo stoji ali je već ''napustilo'' stajalište i vozač nema obavezu da mi otvori vrata ako ne želi da mi usliši molbu. I ako odbije, ok, jbg, njegovo pravo. Ne dižem dževu oko toga i ne zovem Beogradsku hroniku. Propis je propis, i ja to poštujem.
 
Poslednja izmena:
Ја мислим да је добро изградити стазе где год постоји могућност па макар она била неко изоловано острво. То се замерало стази у Рузвелтовој да је бесмислена јер није повезена, али кад неко крене од Богословије до Центра бар једним делом има стазу да може нормално да вози (условно речено нормално)
Isao sam jednom da isprobam te "staze" po gradu u ulicama kuda inace ne prolazim i definitivno je ta u Ruzveltovoj najgora od svih. Isao sam od Carlija Caplina ka Bulevaru i u jednom trenutku se nailazi na saht koji prilicno viri iz trotoara i preko toga je iscrtana staza. Posle nadvoznjaka sam presao na sine jer je mnogo lakse za voznju.
 
Кад је та стаза тешка импровизација. Посебно у делу где прелази преко гранита. Слично као и Славија а и исти извођач.
 
Svi granitni trotoari su katastrofa. Staza Katiceve ka Autokomandi je skroz ok, samo treba da se resi par uskih grla. Bulevarom sam isao trotoarom i uspon je malo tezi kod Djerma ali se od Vuka do Cvetka brzo stigne iako sam vozio slalom trotoarom. U Takovskoj ono parce nije lose za pocetak i treba nastaviti na obe strane. Nize od Botanicke bi staza mogla da ide izmedju ulice i stepenista sto je prirodan nastavak staze, oko stajalista 23 i nize do raskrsnice sa Cvijicevom. Tu smeta onaj ilegalni parking da se nastavi do despota Stefana (koja je takav zicer za biciklisticku stazu) i dalje ka luci i linijskom parku.
 
Slikao sam nelegalno parkiran A3 ispred Londona pa se on javio sa komentarom u kojem me vređa.

Ja ne znam na koji način stanje društva može da se preokrene. Imamo sada već pozamašnu gomilu ovakvih kakav je Bihali, more onih koji ćute i okreću glavu... Srljamo u propast generalno, a ja ne vidim da iko više može to da zakoči i uputi na bolje. Mnogo je obrazovanih i poštenih otišlo vani. Da iskoristim stihove Ramba Amadeusa: ostala je samo fukara i raja i mi s njima na belome 'lebu.

Izvinjavam se na off-u, ali zaista ne mogu da ne primetim da razni bizoni i druge životinje imaju neke sledbenike, armiju botova da ih podrži, vlast da ih iskoristi za razne interese, i da ne padnem u očajanje zbog svega toga. Dok god je tako, kod nas će progres biti BMW, a u Holandiji bicikl.
 
@spatiotecte
A još smešnije je što Instagram fotografiju bronzane mečke vidi kao potencijalno osetljivi materijal i ne prikazuje je po automatizmu, nego moraš da klikneš na odgovor da bi se ista otvorila.

@spatiotecte @vucko
Ima li ovaj Pavle Bihali neke veze sa našom glumicom Melitom Bihali?
 
Vrh