Šta je novo?

Zeleni venac

Uvek sam mrzeo Zeleni venac i podzemne prolaze, a vala i onaj uspod ka Moskvi iz Narodnog fronta. Često sam čekao Eko 1 dok nije bilo Ćacilenda i izlazio kod Pionirskog parka samo da ne bih išao uz Terazijsku terasu. Ili bilo šta drugo do Doma omladine i Politike da bih izbegao podzemne prolaze.
 
I sa mnom je sličan slučaj, nikad nisam voleo tu lokaciju. Ali sam još davno uvideo da okretnica i njen kolovoz, iako prilično širok, čine tipa 5% svih neprijatnosti i problema na celoj toj široj lokaciji.

Deo ljudi treba da nauči da bolje identifikuje probleme i samim tim i rešenja. Ne mislim na tebe konkretno nego govorim generalno.

Istu ovakvu situaciju smo imali na forumu pre par godina kad su, valjda u naletu dokonosti, Vucko i njegovi hteli da se ukine okretnica na Crvenom krstu jer kao ruži taj deo grada. Pa sam ih pitao kako tačno ovakav objekat (tada žut, sada crven) na parčetu asfalta dugom 25 metara ruži i remeti nešto. I kako to da im baš on zapada za oko, a ne stanje samog parka-trougla, divlji prodavci i automobili okolo. A tek plato prekoputa, ispred Beogradskog dramskog pozorišta je priča za sebe. Pošto izgleda kao neuspeli spoj neuglednog propalog parka (ispred stambene zgrade), dostavnog prilaza, taksi stanice, poludivljeg parkinga i neke nazovi zelene površine koja nije održvana još od Tita. Sa večitim sitnim đubretom okolo, polomljenim svetlim, klupama i žardinjerama i izgaženom travom.

Ono... ne mogu 25 godina da prekopaju uličicu i plato ukupne dužine 100 metara i da naprave neki pravi kršteni plato-skver kakav dolikuje toj zgradi ali i celom tom kraju, kao centar aktivnosti i raskršće. Ali bitno da je 25 metara okretnice pod krošnjama drveća najveći problem... A inače po ukidanju okretnica i JGP, na desnoj obali Save bismo se kretali teleportima i letećim automobilima...
 
Problem je koliko vidim aimozitet prema podzemnim prolazima, što nije ni čudo jer su oni jedno od većih rugla ovog grada.

Odavno već pričam da mi nemamo kulturu podzemnih prolaza, a šta je ta kultura - to je video svako ko je bio u gradu sa metroom gde su podzemni prolazi gradovi za sebe gde je sve (uglavnom) čisto i bukvalno u rangu sa našim tržnim centrima.

E sad zamislimo takav podzemni prolaz kod Zelenjaka (i Terazijama i kod TC Ušće). Plus veza sa početnom stanicom mnogih autobusa. Pa takav prostor bi se isplatio za par godina višestruko, naročito imajući u vidu da ne zahteva mnogo novca jer je najveći deo već izgrađen.

Jedini problem je što gradske službe ne žele to da srede i dobiju fino parče od iznajmljivanja lokala.
 
Nije rec o kulturu, vec o tome da su podzemni prolazi za pesake losa i prevazidjena urbanisticka misao. Ako su pesaci pod zemljom, kome se onda daje prvenstvo za koga se grad planira? Pa za automobile, sto je naravno dokazani promasaj. Metro stanice ne treba porediti sa podzemnim prolazima, nisu isti po nameni, dubini, prostoru koji zauzimaju itd.
 
Po meni potpuno pogrešno.

Nisu gore samo automobili, već i gradski prevoz koji mora da ima prioritet.

Evo praktičnih primera, pa mi reci u kojem slučaju pešak brže stiže od tačke A do tačke B.

  • Slavija od Hiltona do Karađorđevog parka. Koliko tu semafora pešak mora da savlada? Podzemnim prolazom koji je čist, gde postoje i prodavnice, gde se skloniš na tren od kiše, sunca, snega pređeš celu Slaviju bez ikakvih problema.
  • Terazije od Prizrenske/Balkanske do Meka.
  • Zeleni venac. Gde idu ljudi kada izađu na krajnju stanicu? Pa skoro svi idu "gore" ka Carice Milice gde ih sačeka semafor ili u postojeće podzemni prolaz ka Sremskoj. Zamisli da imaš još jedan podzemni prolaz (na mestu gde su ubili Dragana Maksimovića) i da je taj prolaz spojen sa postojećim i da postoji krak koji izlazi u Carice Milice?

Još da imamo i metro do kojeg se dolazi kroz te prolaze...

Ta mantra da se pešaci guraju pod zemlju mi je nekako bezveze. Opet ponavljam primere iz bilo kojeg grada koji ima metro. Nema niičeg lošeg u "guranju pešaka pod zemlju" ako je to podzemlje u rangu tržnih centara.
 
Drago mi je da ima još ljudi koj imaju snage da pišu šta je normalno 😀
Ja vec izgubo snagu da budalama pišem o njihovim urbanim budalašnim zamislima koje zapravo zadovoljavaju samo njihovu gramzivost 🥺
 
Može da se razume odbojnost ljudi i javnosti prema podzemnim prolazima jer čak i u normalnim zemljama često jesu neugledni. A kod nas i neugledni i često sa neispravnim ili nepostojećim liftovima i esklatorima. Mislim ja ne smatram da su podzemni prolazi sami po sebi neko poniženje i nedostojanstvo za pešake. ALI isto tako znam gde živim i znam da će oni ovde često biti zapostavljeni ili i u najmanju ruku ne baš lepi za boravak.

Problem kod Zelenog venca je što imamo par pravaca koji se nikad neće menjati. Protok ka i od od mosta; ka i od tunela; okretnica će najvrv uvek biti tu; Prizrenska će uvek imati neki saobraćaj. Dakle ti pravci i te saobraćajnice su konstante, one se neće nikad ili skoro nikad menjati.

Pored njih, druga stvar koja ne može da se promeni jeste širina ulica u Brankovoj, na uglu sa Narodnog fronta i ispred ulaza u Terazijski tunel.

I onda imamo situaciju da saobraćaj na relaciji istok-zapad ne može da se ukida i menja, a paralelno sa njim ne može da se obezbedi više prostora za pešake na površini u tim kanjonima oko ZV. Čak i ako bi se Brankova suzila za jednu traku, opet ispred ulaza u tunel ne bi bilo mesta i mogućnosti za pešačke prelaze.

E tu dobro dođu podzemni prolazi da obezbede direktnu vezu odavde levo do okretnice i pijace.
terazijski_tunel_2_120324_tw1024.jpg


Bilo bi lepše da ovde do desne strane i do okretnice vodi pasarela. Ali vidi se da nema uslova za to. Tako da obrni okreni, moraju da budu podzemi prolazi.

Jedino je bezveze što kad su pravili prolaze tj. ulaze i izlaze, što nisu napravili i poneki eskalator. E to je po meni najveći promašaj i sramota, veći čak i od ružnoće samog skvera Zeleni venac.

Dokle god postoje tunel i most, ja ne vidim način da se tokovi pešaka i vozila uspešno obavljaju i seku tu oko Prizrenske, a da to ne bude putem podzemnih prolaza.
 
Iako je to u cilju hvaljenja da rade nešto, podržavam praksu da institucije koriste društvene mreže na ovaj način, gde se detaljno objašnjava šta je urađeno i dobijeno. To je način na koji nove generacije komuniciraju i dobro je videti da pokušavaju da idu u korak s vremenom.

Bilo bi dobro i da je u klip ubačena cena radova, ali to su puste želje.

Što se tiče samog proširenja, ne mislim da je mnogo šta dobijeno ovim. Pešaci su uskraćeni za deo trotoara, a autobusima je ovo besmislena komplikacija koja im otežava uključivanje.
 
Ali ovo hvaljenje sa promenom pravca parkiranja, a na snimku se vidi da se ništa nije dobilo, samo se smanjio broj mesta. Niti su proširili trotoare, niti su proširili ulicu (što najviše vole). Bukvalno sad imamo neiskorišćeni prostor između ulice i parkinga.
 
Vrh