Evo ovako, uzeo sam (satelitsku) fotografiju celog Zelenog venca i na njoj označio 16 stvari za koje sam ja do sada, kao povremeni korisnik i posetilac Zelenog venca (pijaca, putnik autobusa, poslovne aktivnosti, tranzit ka/od Savskog amfiteatra) identifikovao da mi smetaju ili da me ometaju kada prolazim kroz taj deo grada. Pa da vidimo jednu po jednu.
1)Svi objekti sagrađeni i načičkani na ploči posle 1990. godine, koji izgledaju smandrljano, štrokavo, aljkavo i nabijeno. I uz to ometaju pogled na lepu panoramu grada iza njih
2) Originalni betonski kockasti objekat (sada je tu DM) sa svojim čudno raspoređenim stepenicama i prilazima koje uglavnom niko ne koristi. Sam objekat izgleda kao bunker-zatvor, a stepenice pored toga što su beskorisne i prazne, su uvek zapuštene i zaprljane svakim vidom zagađenja koje može da vam padne na pamet
3) Podzemni deo originalne ploče, sa svojim izlomljenim i umazanim pločicama, ižvrljanim zidovima i stubovima, viškom golubova na tavanicama i manjkom svetla. I nadaleko poznatim javnim WC-om u koji ni Indusi ne bi poželeli da uđu.
4) Glavne stepenice koje vode do Brankove, koje su i pored nedavne ''rekonstrukcije'' opet počele da propadaju (jer su ih sređivale šimpanze), i koje uvek imaju višak prosjaka i uzurpatora javnih površina (''prodavaca'' sa ''tezgama'') a manjak gelendera
5) ''Otfikarene'', reklamama prekrivene ili prosto zapuštene fasade objekata između Brankove i samog Zelenog venca, koji daju dodatnu notu nedovršenosti i napuštenosti celom prostoru. Kao i neka sklepotina od trafo stanice u njihovom podnožju.
6) Podzemni prolazi - priča za sebe, Dimenzija X centra grada. Katakombe Beograda. Sa svojim usvinjenim zidovima, štrokom od poda do plafona, prosjacima, uzurpatorima javnih površina i načičkanim objektima u i oko njih (ona menjačnica i slične baljezgarije). I oronulim stepenicama koje na ''južnom kraku/izlazu'' nemaju više čak ni rapave površine na rampi, te ta rampa zimi postaje poligon za lomljenje vrata i leđa kad se zaledi i prekrije snegom
7) ''Tezge'', kiosci i prčvarnice na izlazu iz podzemnog prolaza ka okretnici, koji zauzimaju prostor, prljaju i privlače razne... sadržaje... u svojoj okolini.
8) Preuski trotoari u Brankovoj, koji dodaju osećaj klaustrofobije i ''probijanja kroz krda'', a dodatno su unakaženi i smanjeni neophodnonim autobuskim stajalištem ali i potpuno bespotrebnim i bezosnovanim tablama, vitrinama, nadstrešnicama i sličnim majmunarijama okolnih komercijalnih objekata koji misle da je trotoar njihova dedovina.
9) Nakazna zgrada Beobanke (od nedavno ''kulturno dobro'', možda po Standardima iz Somalije), koja u prizemlju ima večnu, sada verovatno već fosilizovanu ogradu oblepljenu plakatima i grafitima. A u vis se proteže prazan kostur pun štroke i čađi, kao i pojedinih grafita. Koji su postali novi simboli Beograda, pošto krase vidik na stari deo grada iz bilo koje tačke i sa bilo kog vidikovca.
10) Kontejnerki ''habovi'' između dva prolaza u Brankovoj i na uglu Z. Venca i Narodnog fronta. Naravno, jasno je da moraju da postoje i da su vrlo korisni i bitni. Ali način na koji su postavljeni i ugrađeni, i na koji se prostor oko njih (ne) čisti, pretvara njihovu okolinu u odvratno smrdljivo mesto od koga svako gleda da se što pre skloni.
11) Nepostojanje pešačkog prelaza između ''okretnice'' i desne strane Narodnog fronta. Ovo možda nekima deluje kao trivijalnost ili pak kao izvoljevanje. Ali ne radi se o tome, nego da se time pešaku stvara osećaj da mu je nešto dalje nego što jeste. I da se time pešak tera u podzemni prolaz (opet, preko one imbecilne klizave rampe da slomi kičmu), koji ne samo što je uvek prekrcat, nego je odvratan i odbojan svakom normalnom živom biću.
12) Sam kolovoz ulice i okretnice, koji je zbog mnoštva faktora često razrovan, izlomljen, deformisan i štrokav. Da, jedan od faktora za to jesu autobusi. Ali nisu jedini. Veći faktor njegovog propadanja su, naravno - putari, koji podloge prave od pudinga a za smesu koriste drobljeni šut i lož ulje. Drugi veliki faktor je samo zemljište na i oko Zelenog venca, koje je puno malih klizišta i lošeg sastava. I to zahteva podrobnije sanacije i temeljne podloge i šipove. Ali avaj, ko će ' se bakće s time... Lakše izliti kačamak šuta i lož ulja svakih 10 godina...
13) Načičkani smandrljani objekti-kiosci posađeni duž ulice tokom 90ih, koji uglavnom čine prčvarnice ili propali lokali.
14) Propali oronuli objekti i udžerice pored okretnice koji, premda sadrže neke zanatske radnje, nemaju nikakvu drugu funkciju i vrednost osim da izgledaju kao Bronks 80ih i povremeno goste migrante i beskućnike.
15) ''Bašte'' okolnih bircuza, propala zelena površina i ostaci nekog sklonjenog kioska koji sada koriste ''prodavci cveća'' i drugi uzurpatori javnih površina, ne bi li već uzak a pretrpan trotoar uz stanicu 56 učinili još uzanijim i pretrpanijim
16) Bezimena ulica između pijace i Filološke gimnazije kojoj niko živ ne ume da definiše status i regulaciju. Ona kobajagi treba da služi i kao parking, i kao pristup za dostavu, i kao pešačka zona, i kao požarni put, i kao svašta nešto... a zapravo nijednu od tih uloga ne ispunjava kako treba. Niti je udobna i pogodna vozilima, niti je pešacima. A njen ograđen/ zatvoren deo savršeno služi kao dodatna površina za razne ''prodavce'' i njihove ''tezge'', kao i za kvorume migranata i beskućnika.
E gospodo, sve to gore nabrojano meni kao pešaku, putniku, kupcu i prolazniku smeta mnogo, mnogo mnogo više i pre nego to što kad prelazim tu jednu saobraćajnicu, moram da gledam levo i desno da li ide autobus (sa ''čitavih'' 15 km/h).
Ajde prvo na to da se fokusiramo i da to probamo da rešimo i vidimo šta ćemo. A posle možemo o linijama i okretnicam do mile volje. U redu?
A slepčine iz Grada pre nego što počnu da sade svoje blesave šenute ideje, trebalo bi prvo da se pozabave nekim od ovih problema i faktora. Pa tek onda da gledaju šta i kako dalje. A ne da opet prosipaju Staljinistička slepačka rešenja, gde se svaki problem ili muka ''rešava'' tako što se sve eliminiše u korenu, zakopa i onda se kao pravimo da problem više ne postoji. :kafa: