Šta je novo?

Zadnjicom u lice: Šok kampanja za Beograd

trialin

Advanced
Učlanjen(a)
20.11.2008.
Poruke
3.117
Pohvaljen
4.815
Jedna neobična marketinška kampanja privukla je pažnju javnosti u poslednjih nekoliko dana: na plakatima postavljenim širom Beograda s leđa su prikazane žene kako se saginju i kupe nešto sa ulice. Ispod piše: „Za lepši grad, počistite za svojim psom“.

170139_cleanafteryourdog02_ff.jpg


Za razliku od većine aktuelnih reklama za proizvode, od piva i sladoleda do auto-delova, ova kampanja izazovno žensko telo koristi malo inteligentnije. Seksualne konotacije i podilaženje masovnom ukusu su definitivno i dalje tu, ali sve je stavljeno u službu višeg cilja.



Autorka ove kampanje Marija Milanković, koja je kao art direktor u kompaniji „Meken Erikson“ osmislila plakate za potrebe Saveta za ekologiju opštine Stari grad, kaže da je i sama žestoki protivnik korišćenja golotinje u marketinške svrhe, ali da ipak postoje izuzeci.


170124_kuplakat-foto-jvucetic_hs.jpg


- Protivnik sam toga da se ženska tela koriste u kampanjama i reklamama, ali pošto je u ovom slučaju reč o društveno odgovornoj akciji, imalo je smisla da koristimo najjeftiniji marketinški efekat za mnogo ozbiljniju stvar i za opšte dobro.

U ovakvim akcijama nije jedini cilj da se nešto proda. Zato mislim da je opravdano i da niko ne može da nam zameri na ovoj akciji, pošto je direktna i jasna - kaže Milankovićeva.


Osim toga, ona kaže da su svi autori u kampanji učestvovali pro bono, dakle bez ikakvih sredstava, pa su tako svi modeli zapravo ljudi iz kancelarije „Meken Eriksona“. Fotograf nije tražio honorar, kompanija „Alma kvatro“ je takođe pomogla...

Rezultat ove kampanje možda neće biti transformacija Beograda u uređenu metropolu odgovornih građana, ali može da popravi sliku o glavnom gradu.


Kampanje s mnogo većim ambicijama svojevremeno je radio verovatno najpoznatiji dizajner s ovih prostora na Zapadu Mirko Ilić, od kojih je jedna od poslednjih pretvaranje Starog sajmišta u memorijalni centar žrtava Drugog svetskog rata.


Postavlja se pitanje u kojoj meri dizajn može da utiče na važna društvena pitanja - od ratnih zločina do čistih ulica. U današnjem svetu dominacije vizuelnih umetnosti, jedan plakat mogao bi više da utiče na društvenu stvarnost od većine naučnih studija.


Jedan od svežijih primera je i kampanja Zelenih Srbije, stranke koja poziva na povećanu ekološku svest građana, koja je grad oblepila plakatima na kojima je prikazan mutirani krastavac s nogama nekakvog reptila i komentarom: „Da li znate šta jedete?“.


Ilustrator NIN-a i pofesor grafičkog dizajna na Fakultetu primenjenih umetnosti Jugoslav Vlahović kaže za „Blic“ da su ovakve kampanje uvek dobrodošle, naročito za mlade ljude, kojima je taj način razmišljanja i prezentovanja ideja veoma blizak.


- Apsolutno je korisno u svakom trenutku podsećati na aktuelne teme koje nam zagorčavaju život, ali to ne bi trebalo da je stvar jedne akcije, nego permanentnog rada i strategije, koje treba ugraditi u sistem obrazovanja, ponašanja, pa i kazni. Takvi umetnički projekti mogu biti inspiracija za prave umetnike koji svet doživljavaju izvan četiri zida svog ateljea - kaže Vlahović, dodajući da je to idealan način da se život i umetnost povežu.


Inače, zanimljivo je da je i sam Vlahović svojevremeno imao ponudu da u Sloveniji učestvuje u sličnoj kampanji čišćenja grada, a ideja je bila da napravi zastavice na kojima bi pisalo „Moj gazda je kr****“ i koje bi bile zabadane u pseća govanca na ulicama.


Ipak, Vlahović kaže da ima utisak da takve akcije danas najčešće sprovode marketinške agencije koje su donele anonimnost kreatora, pa nema neophodnog autorskog pečata.


- Mislim da bi Ministarstvo kulture trebalo da preuzme funkciju afirmacije pojedinaca kao autora da se to ne bi utopilo u anonimnu produkciju. Sećam se da sam ja učestvovao u projektu „Ekipa za akciju i anonimnu atrakciju“, pa smo pravili hepeninge insistirajući na anonimnosti. Sada se stvar obrnula i treba insistirati na pojedincu u novim uslovima - kaže Vlahović.


On kaže da akcije koje se sprovode pod političkim ili nekim drugim pokroviteljstvom najčešće nemaju mnogo smisla.


- Često nas preko nekih kampanja zovu da „zaustavimo trgovinu ljudima“. To je stvar policije, šta oni građane imaju da ubeđuju da ne treba prodavati ljude kao da su lubenice? Ili, recimo, kampanja „Štrajk glađu protiv gladi“, gde sve neki fino ugojeni ljudi udaraju viljuškama u znak protesta protiv gladi... Dizajn je dvosmerna ulica, ništa se tu ne može bez naručioca i umetnika, ali je stvar talenta kako to sve izgleda - kaže Jugoslav Vlahović.


http://www.blic.rs/Kultura/Vesti/273460/Zadnjicom-u-lice-Sok-kampanja-za-Beograd
 
Nemam nista protiv reklame.Ali od kada zive englezi i ameri kod nas kao vecinsko stanovnistvo???

Valjda su trebali na srpskom da naprave reklamu.
 
Da, fin je koncept, ali je napravljen ocigledno za Njujork a ne za Beograd...ili za turiste koji dolaze sa kerovima
 
Зашто на енглеском није ми јасно.
 
Jer je to urbano,kul,fensi,svetski,EUropejski i.t.d. Srpski je tako out :p
 
@vučko
stvarno ima muških dupeta?

Inače, ozbiljno je reklama na engleskom? Koji kreteni...
 
Sviđa mi se, ali da li je zaista moguće da ne postoji srpska verzija barem negde? Logično bi mi bilo da su na internet na primer pustili samo verziju na engleskom, a da po gradu ako su dvostrani bilbordi jedna strana bude na srpskom, druga na engleskom? Neverovatno mi prosto

Edit: Zezate bre, ima i na srpskom
170124_kuplakat-foto-jvucetic_hs.jpg
 
Da, ima i na srpskom, ali ne znam koja je poenta uopste engleskih?

Inace, primetite da u donjem cosku pise "Grad Beograd"/"City of Belgrade" a da je iznad grb opstine Stari Grad.

I da, ova verzija na engleskom je nepismena. Ne moze se napisati "for beautiful city" - sedi jedan.
 
Mislim da je poenta globalnog prikazivanja kampanje po reklamnim sajtovima, jer je McCann Ericson Beograd deo globalne grupe http://www.designed.rs/news/beogradska_kampanja_clean_after_your_dog.

Međutim, ako su i plakati po gradu u engleskoj verziji onda je to svakako bezveze.

A volela bih da vidim i verzije muških pozadina prva dva plakata, u šortcevima/bermudama bez psa u kadru. Čisto da izjednačimo, ne zato što mi se preterano gledaju (kad smo kod toga primetih da tipu piše Munja na starkama :p )

Malo sam kopala po netu, mislim da smo završili sa boljom šok reklamom. Nekako mi se posle ove koja je sprovedena u Pragu sa istom temom čini da je bolje Zadnjicom u lice, nego nogom u ..izmet :)

 
Какав безочни сексизам. Одвратно.

И немој да ми кажете има и мушких - има, али су само женска са јасном нотом еротичности. Чудо није жена у панталонма, а мушкарац у шорцу изнад колена. Мислим стварно...
 
cudi me da saper radi za drzavne pare. bas iznenadjuce...
 
Marcus Lupus":1sq9z8lr je napisao(la):
И немој да ми кажете има и мушких - има, али су само женска са јасном нотом еротичности. Чудо није жена у панталонма, а мушкарац у шорцу изнад колена. Мислим стварно...
Па жене ваљда имају баш супротно мишљење.
 
Kako bih ja slatko uveo cenzuru ponovo. Bas da se ne bi nadri umetnici izivljavali po nasem razumu.
Reklama je krajnje odvratna i enormno glupa. Nista drugo do koristeci se jednom vrstom nekulture, propagira drugu vrstu nekulture. Reklame i plakati su vrsta izrazavanja, ako u njima nema nekog iole moralnog modela komunikacije onda oni cine mnogo vecu stetu nego korist. Sada je grad osvanuo sa gomilom guzica ( koje se smese gradjanima ), i nekim kerecim govnetom u pozadini... Nase medijske i marketinske kuce preuzimaju Nemacki model komunikacije sa gradjanima ( potrosacima ) i tretiraju gradjane kao robu i stoku, isto kao sto i ova reklama tretira zensku zadjnicu kao vrhunski marketinski objekat. Samo fali jos komunalni policajac da salutira toj zenskoj zadnjici.
Podsteticu samo na po meni neke izvrsne reklame za koje bi se moglo reci na lestvici kvaliteta stoje na potpuno suprotnoj strani od ove. Prva je " Mislite o tome " reklama. Mislim da je bila za lucky strike. Nisam vise siguran tacno jer je dobrih 10god. od tada, ako ne i vise. Druga je bila " Grubor Marin " iz 97 god. isto ne mogu da se setim, da li je to bila predizborna kampanja ili tako nesto. Onda reklama na Pink TV za Pink marketing, rollercoaster i weather report pesmom prepevanom u 6296 97 marketing telefon itd. E to su jednostavne, ali ekstremno efikasne reklame, a ne ovo. Zensko telo u poslednje vreme reklamira sve od guma za kola do pseceg izmeta.
 
Meni ova dupeta ne smetaju. Ne vidim sta su nekulturnija od npr. sajma automobila i njihovih ''hostesa'' a i to je u reklamne svrhe, zar ne? Cilj je da privuce paznju, mada ne verujem da ce imati bilo kakvog efekta osim ubijanja vremena na stanicama dok se ceka bas.

Doduse, iako mi nije nemoralna, reklama je vrhunac licemerstva, jer pored vlasnickih seraca imamo i ove gradske, pa mogli su da uslikaju Djilasa kako se trti i skuplja tone izmeta od lutalica.
 
Ili da prevedemo na jasan srpski jezik.
Ovo nije loze zato sto, ono nije bolje?!
Izvini ali ja stvarno nikad nisam uspeo da shvatim takav rezon. Uostalom, ako tvrdis da reklama nece imati nikakvog uticaja, sem na ubijanje vremena po stanicama, koja je onda svrha takve reklame?
Privlaci paznju?! Jel kao ekvivalent udarcu motkom po glavi u mraku, ili ispijanju pangalaktickog grgoljblastera?
Jednostavno ne shvatam? Mozda sam isao u pogresne skole?
 
Ne. Nego mi je iskreno smesno moralisanje oko slike necije zadnjice.
Reklama jednostavno nema svrhu. Nisam je ja pravila pa da je objasnjavam, samo iznosim misljenje.

Koja je svrha hostesa koje stoje pored automobila, osim da im se gleda u zenske atribute i dobacuju gluposti, pa ne vidim da je iko rekao kako je taj posao nemoralan. Ili na bilbordima zenska/muska gola tela koja prodaju neku drugu robu? Ili zloupotreba dece u reklamne/politicke svrhe. Ima jos mnogo odvratnijih stvari i situacija osim natrcenog dupeta zaboga.
 
Oва реклама је само добра фора, а за људе који се баве моралом и неморалом, нек осврну око себе па ће видети зилион далеко неморалнијих реклама од ове. Реклама уопште није нападна, јер су сва "дупета" сасвим пристојно обучена.
 
Reklama jeste seksistička u smislu da poziva na seksualnost i dotičnu koristi za neki cilj, ali taj cilj je društveno koristan (ulice sa manje psećeg imeta)... uporedite to sa reklamom za Jelen pivo, npr.

Nemam ništa protiv, dok god ima u muških i ženskih dupeta. Trebamo svi da uživamo, valjda, i sugrađani i sugrađanke. :)
 
Α κο је рекао да ја нисам против гологузих плавуша по сајмовима аутомобила? Сад је тема била ова реклама па сам се бавио њоме, а иначе сам против било каквог искоришћавања женских атрибута у рекламне сврхе, као и деце. Порнић је порнић, а нешто друго је нешто друго.

Морам да додам да ми се и они билборди Фондације за младе таленте са насловом "Доситеја" такође гаде. Као, све перспективне студенткиње су лепушкасте, офарбане и слатко се смеју? И ниједна не носи ни наочаре, а камоли да је мало дебељушкаста. И још је као то реклама окренута некој натпросечно интелигентној публици.

Неозбиљно и јадно.
 
Vrh