Dakle, kao što sam obećao, evo male foto-reportaže sa lica mesta.
Prvo i prvo, za vas koji ne poznajete teren, neke osnovne informacije, a i malo istorije -
Vinogradska ulica, u dužini od nešto preko 8 km, se proteže kroz opštine Novi Beograd i Surčin, spajajući Vojvođansku kod kružnog toka u Bežaniji i Trg Zorana Đinđića u centru Surčina. Najvećim delom, ulica se proteže uzanim pojasem između lesne zaravni na kojoj su deo Sručina, Ledine i Bežanijksa Kosa, sa jedne strane, i širokog poteza poljoprivrednog zemljišta u zaleđu Save, ispresecanog kanalskom mrežom, sa druge strane. Ovaj potez je poznat kao Dudova, Dudovska mlaka, a u novije vreme i kao Donje Polje. Strana ulice naslonjena na podnožje lesne zaravni (brega) čini parnu stranu, dok neparnu stranu čini deo naslonjen na njive. Ulica je direktan nastavak Vojvođanske, nekada davno je bila jedan od puteva koji su iz Bežanije vodili u atar. Kosina lesne zaravni je bila plodno tle za vinogradarstvo, te je ovaj teren bio skoro isključivo pod vinogradima , a otud i ime ulice. Prvobitni objekti u ulici su bili pudarske kuće sa malim okućnicama, povremeno nastanjivane u vinogradarskoj sezoni, ali su vremenom prerasle u stambene objekte i razvile se u malo naselje, kao svojevrsni "urban sprawl". To danas izgleda ovako:
Na sledećoj fotografiji vidimo sam početak ulice od kružnog toka u Vojvošanskoj. Radi orijentacije, levo je ulica dr Ivana Ribara (i istoimeno naselje), desno ulica Srđana Aleksića (put za Sručin, Ledine i Bež- Kosu). Ulica je zatvorena za ulaz vozila (izlaz je otvoren zbog stanara), no, bahati vozači koriste tu okolnost, kao i činjenicu da su na svim razdelnim ostrvima oboreni ivičnjaci zbog pešačkih prelaza oko kružnog toka, kako bi i dalje ulazili u ulicu. Vrno nebezbedno.
Krećemo niz ulicu i na 50-ak metara vidimo prve radove. Do ovog mesta je ulica delimično rekonstruisana prilikom izgradnje kružnog toka. Odavde se sređuju ivičnjaci i blago ispravlja trasa kolovoza pre asfaltiranja. U narednih par stotina metara prizor je uglavnom isti i nezanimljiv (klik na fotku za veći prikaz).
Ono što je možda interesantno na ovom potezu, a što sam pokušao da uhvatim sledećim kadrom, je pogled na novi deo naselja dr Ivan Ribar, viđen kroz dvorište jedne od starih kuća na neparnoj - levoj strani ulice. Primetite razliku u nivelaciji terena koji je značajno izdignut od okoline da bi se gradilo stambeno naselje. Imajte u vidu da od mesta na kojem stojim do stambene zgrade ima manje od 100 m i da je ovde teren zapravno močvaran, ispresecan kanalima i ponegde i niži od samog nivoa Save. Zeleno žbunje u stvari krije jednu veiku vlažnu depresiju u kooj nastupa žablji hor. POmalo podseća na pionirske poduhvate izgradnje Novog Beograda. Inače po Belkinim rečima, ovaj niz starih kućica sa leve strane je imovinski rešen, dakle, predviđen za raseljavanje.
Na nekih 550 m od kružnog toka je i kraj zone u kojoj se obavljaju radovi, što se vidi na narednoj fotki. Tu je takođe vidljiv prelaz sa starog kolovoza )koji se rekonstruiše), na novi koji je rađen valjda pre nekih 10-ak godina, nisam siguran. Taj, ranije rekonstruisani deo se takođe proteže nekih narednih 500 metara. Dakle, završetkom tekućih radova, prvih 1 km Vinogradkse će biti koliko-toliko pristojan, barem što se vožnje tiče.
Međutim, nakon tog početnog dela, i što se ide dalje, situacija postaje sve očajnija, tako da kolovoz u produžetku ulice izgleda uglavom ovako:
Ovde bih se osvrnuo i na još par akutnih problema - na neparnoj strani, koja je u nastavku bukvalno okupirana auto-otpadima (ovo je samo detalj):
A što se ide dalje i dublje, sve očitiji postaje problem divlje gradnje među njivama i dalekovodima, gde ljudi često nemaju ni sonovnih uslova za život (takođe prenosim samo detalj):
Nažalost, vreme mi nije dozvolilo da teram dalje, ali se nadam da ću prvom prilikom nastaviti "obilazak parohije", temoći da ovde podelim još fotki radova, a i šire slike stanja. Pozdrav!