То обавезно, укључујући и диск кочнице. Ко то не ради, ризикује да изгуби главу због тога. Видео сам многобројне аутомобиле у лошем стању јер возачи не воде рачуна о њима. Неколико пута сам чуо како ремен цвили при великом обртају кад се мотор покрене. Невероватно да то људи уопште не мењају. Пре неколико дана је прошао поред мене Фијат Пунто са пробушеном задњом гумом. Возач га вози, и још је прошао поред бензиске станице која има пумпу за гуму.
Sve i da pukne kaiš, sem motora gde će klip ući u zonu rada ventila, i samim tim uništiti jedno drugo, opasnosti po vozača, njegove putnike i ostale učesnike u saobraćaju nema. Stradaće samo motor, posle toga se stane i kraj. Ništa tragično, sem po vlasnika vozila za stradalim agregatom. Cviljenje koje pominješ ja odavno nisam čuo. Čuje se i kod autobusa, ponekad, može biti i kaiš alternatora, da jednostavno preskače, jer nema zube, mislim gladak je. Vlaga, ležajevi, plus otpor osovine u alternatoru. Razvod samog motora, koji treba da sinhronizuje rad bregaste, koja gura ventile, sa kretanjem klipova, retko je izvor cviljenja. Mogu da se čuju španeri i roleri, al opet kažem retko. Buku može da pravi i pumpa za vodu, a kaiš kako ima zupce, ne može da klizi i preskače. Kad bi se to desilo, imali bi već gore pomenutu havariju. Disk kočnice mogu da stružu, ako se pojeo habajuću sloj na pločicama. Mogu da prave metalni zvuk. Doboš kočnice uopšte nisu loše, imaju i svojih prednosti. Teže se pregreju kod vrlo intezivne upotrebe, pa se s toga koriste masovno kod pogonskih osovina teških kamiona, naročito onih sa nadgradnjom za prevoz rastresitih tereta. Autobusi kako koji. Ima ih koji još na pogonskim točkovima koriste doboš kočnice. Kod kola toga tek ima. Prvi Liazi kod nas su imali doboše na obe osovine. Primera radi, nisu imali problema sa gubitkom kočione sile. Nema čestog pregrevanja, al zato je tu nešto duži zaustavni put. Ne treba od svega praviti ne znam kakvu tragediju. Tek izduvana guma, dešava se. Kod kola ona je na malo preko dva bara najčešće. Otkad nema unutrašnjih pneumatika, nema ni eksplozija, što je posebno bilo izraženo kod autobusa, gde su gume na oko osam atmosfera. Sad pneumatici najčešće samo ispuste vazduh, ako se probuše. Zakrpa i ćao. Jednostavno. A ako se vozi na izduvanoj gumi, naravno da je auto manje stabilan, naravno da ima lošije kočione osobine, al ljudi nemaju uvek u blizini gde da srede gumu, pa se tako otkotrljaju do vulkanizera. Najčešće žrtva tu bude samo felna, ako se guma skroz pocepa. Još nisam video nikog da divlja sa izduvanim gumama.