Ne znam da li je ova tema vec pokrenuta ali...
Ono sto mi bode oci u GSPu u odnosu na druge sistema javnog prevoza koje sam upoznao (mislim osim mnogo drugih stvari...) je tarifni sistem. GSP funkcionise po sistemu karata koje se ponistavaju u vozilu i koje vaze samo za to vozilo. To znaci da ako ja moram da presednem negde, moram da platim dve karte. Znaci ukoliko hocu da idem recimo od Kluza do Hale Pionir, moram da sednem na neki tramvaj (5, 6, 7) dodjem do Vuka a onda da presednem ili na neki drugi tramvaj (recimo 12) ili na bus (mislim da je 25) - sad vi meni recite ako ima neki direktan prevoz....poenta je da ja moram da otkucam dve karte. O ljudima koji dolaze iz zone 2 pa placaju kartu za zonu 1 & 2 za neki prigradski autobus (npr. 309 iz Kaludjerice do Cvetka) pa onda vataju neku drugu gradsku liniju i da ne pricamo. Siguran sam da u nekim situacijama mozemo da dodjemo do toga da je taksi jeftiniji ili bar ne mnogo skuplji od ukupnog iznosa otkucanih karata...
E sad, kontraprimer #1: Toronto. Metro, tramvaj i busevi su u jedinstvenom tarifnom sistemu. U metro stanicu ne mozete ni da udjete da ne platite kartu, u buseve se ulazi samo na prednja vrata i placa se karta vozacu (ili se ubacuje karta, token, pokazuje transfer, mesecna/nedeljna karta, stagod, poenta je da nema potrebe za kontrolom jer je vrsi vozac). Neke tramvajske i autobuske stanice su unutar metro stanica (pod zemljom ili iznad) te onda bez ikakvog dodatnog placanja ili kontrolisanja prelazite iz busa u metro i obrnuto. U drugim slucajevima vi mozete od vozaca da trazite "transfer" i on vam da parce papira na kojem pise dan u godini (izrazen kao cifra od 1 do 365), linija prevoza i vreme priblizno kada ste ga dobili (papir je dosta dugacak i i sa strane je upisana satnica a vozac pocepa transfer na odgovarajucem mestu) i takodje su izlistane raskrsnice gde se ta linija ukrsta sa drugim linijama. Vi onda mozete da sidjete sa tog busa i da udjete u bilo koje drugo vozilo (bus, metro, tramvaj) cija se linija ukrsta sa tom sve dok putujete nonstop i u jednom pravcu. Samo pokazete taj transfer listic, koji je tako obelezen da ne mozete da koristite transfer od juce za danas, ili od jutros za popodne, ili za povratno putovanje, itd.
Kontraprimer #2: Cirih. Sistem je "dobrovoljan" isto kao i beogradski znaci vi ste duzni da kupite kartu (nema kupovine kod vozaca) i ima kontrola (koje su cesce nego u BG i ne propustaju da naplate kaznu). Karte se kupuju na automatima. Standardna karta vazi sat vremena od trenutka kupovine (U Cirihu nijedna linija ne ide duze od 40 minuta od pocetka do kraja) i mozete je koristiti u celom sistemu javnog prevoza, dakle uz presedanje. Mozete takodje da kupite kartu koja vazi 24 sata, u iznosu od dve jednocasovne karte (za nocni prevoz je doduse potrebna dopuna). Takodje postoje karte za kratku relaciju koje kostaju otprilike koliko i pola jednocasovne karte, i vaze oko 15 minuta (dovoljno da se predju 2 do 4 stanice).
Posebno mi se svidja ovo oko karte za kratke destinacije, jer je cesti izgovor za nekupovinu karte "al sto da kupujem kartu samo za 2 stanice". A javni prevoz da bi funkcionisao, slozicemo se, mora svima da naplati kartu, cak i za 2 stanice.
Da li neko u GSPu razmislja o ovakvim stvarima?
Ono sto mi bode oci u GSPu u odnosu na druge sistema javnog prevoza koje sam upoznao (mislim osim mnogo drugih stvari...) je tarifni sistem. GSP funkcionise po sistemu karata koje se ponistavaju u vozilu i koje vaze samo za to vozilo. To znaci da ako ja moram da presednem negde, moram da platim dve karte. Znaci ukoliko hocu da idem recimo od Kluza do Hale Pionir, moram da sednem na neki tramvaj (5, 6, 7) dodjem do Vuka a onda da presednem ili na neki drugi tramvaj (recimo 12) ili na bus (mislim da je 25) - sad vi meni recite ako ima neki direktan prevoz....poenta je da ja moram da otkucam dve karte. O ljudima koji dolaze iz zone 2 pa placaju kartu za zonu 1 & 2 za neki prigradski autobus (npr. 309 iz Kaludjerice do Cvetka) pa onda vataju neku drugu gradsku liniju i da ne pricamo. Siguran sam da u nekim situacijama mozemo da dodjemo do toga da je taksi jeftiniji ili bar ne mnogo skuplji od ukupnog iznosa otkucanih karata...
E sad, kontraprimer #1: Toronto. Metro, tramvaj i busevi su u jedinstvenom tarifnom sistemu. U metro stanicu ne mozete ni da udjete da ne platite kartu, u buseve se ulazi samo na prednja vrata i placa se karta vozacu (ili se ubacuje karta, token, pokazuje transfer, mesecna/nedeljna karta, stagod, poenta je da nema potrebe za kontrolom jer je vrsi vozac). Neke tramvajske i autobuske stanice su unutar metro stanica (pod zemljom ili iznad) te onda bez ikakvog dodatnog placanja ili kontrolisanja prelazite iz busa u metro i obrnuto. U drugim slucajevima vi mozete od vozaca da trazite "transfer" i on vam da parce papira na kojem pise dan u godini (izrazen kao cifra od 1 do 365), linija prevoza i vreme priblizno kada ste ga dobili (papir je dosta dugacak i i sa strane je upisana satnica a vozac pocepa transfer na odgovarajucem mestu) i takodje su izlistane raskrsnice gde se ta linija ukrsta sa drugim linijama. Vi onda mozete da sidjete sa tog busa i da udjete u bilo koje drugo vozilo (bus, metro, tramvaj) cija se linija ukrsta sa tom sve dok putujete nonstop i u jednom pravcu. Samo pokazete taj transfer listic, koji je tako obelezen da ne mozete da koristite transfer od juce za danas, ili od jutros za popodne, ili za povratno putovanje, itd.
Kontraprimer #2: Cirih. Sistem je "dobrovoljan" isto kao i beogradski znaci vi ste duzni da kupite kartu (nema kupovine kod vozaca) i ima kontrola (koje su cesce nego u BG i ne propustaju da naplate kaznu). Karte se kupuju na automatima. Standardna karta vazi sat vremena od trenutka kupovine (U Cirihu nijedna linija ne ide duze od 40 minuta od pocetka do kraja) i mozete je koristiti u celom sistemu javnog prevoza, dakle uz presedanje. Mozete takodje da kupite kartu koja vazi 24 sata, u iznosu od dve jednocasovne karte (za nocni prevoz je doduse potrebna dopuna). Takodje postoje karte za kratku relaciju koje kostaju otprilike koliko i pola jednocasovne karte, i vaze oko 15 minuta (dovoljno da se predju 2 do 4 stanice).
Posebno mi se svidja ovo oko karte za kratke destinacije, jer je cesti izgovor za nekupovinu karte "al sto da kupujem kartu samo za 2 stanice". A javni prevoz da bi funkcionisao, slozicemo se, mora svima da naplati kartu, cak i za 2 stanice.
Da li neko u GSPu razmislja o ovakvim stvarima?