Šta je novo?

Tarifni sistem

hazard

Advanced
Učlanjen(a)
07.04.2009.
Poruke
2.457
Pohvaljen
239
Ne znam da li je ova tema vec pokrenuta ali...

Ono sto mi bode oci u GSPu u odnosu na druge sistema javnog prevoza koje sam upoznao (mislim osim mnogo drugih stvari...) je tarifni sistem. GSP funkcionise po sistemu karata koje se ponistavaju u vozilu i koje vaze samo za to vozilo. To znaci da ako ja moram da presednem negde, moram da platim dve karte. Znaci ukoliko hocu da idem recimo od Kluza do Hale Pionir, moram da sednem na neki tramvaj (5, 6, 7) dodjem do Vuka a onda da presednem ili na neki drugi tramvaj (recimo 12) ili na bus (mislim da je 25) - sad vi meni recite ako ima neki direktan prevoz....poenta je da ja moram da otkucam dve karte. O ljudima koji dolaze iz zone 2 pa placaju kartu za zonu 1 & 2 za neki prigradski autobus (npr. 309 iz Kaludjerice do Cvetka) pa onda vataju neku drugu gradsku liniju i da ne pricamo. Siguran sam da u nekim situacijama mozemo da dodjemo do toga da je taksi jeftiniji ili bar ne mnogo skuplji od ukupnog iznosa otkucanih karata...

E sad, kontraprimer #1: Toronto. Metro, tramvaj i busevi su u jedinstvenom tarifnom sistemu. U metro stanicu ne mozete ni da udjete da ne platite kartu, u buseve se ulazi samo na prednja vrata i placa se karta vozacu (ili se ubacuje karta, token, pokazuje transfer, mesecna/nedeljna karta, stagod, poenta je da nema potrebe za kontrolom jer je vrsi vozac). Neke tramvajske i autobuske stanice su unutar metro stanica (pod zemljom ili iznad) te onda bez ikakvog dodatnog placanja ili kontrolisanja prelazite iz busa u metro i obrnuto. U drugim slucajevima vi mozete od vozaca da trazite "transfer" i on vam da parce papira na kojem pise dan u godini (izrazen kao cifra od 1 do 365), linija prevoza i vreme priblizno kada ste ga dobili (papir je dosta dugacak i i sa strane je upisana satnica a vozac pocepa transfer na odgovarajucem mestu) i takodje su izlistane raskrsnice gde se ta linija ukrsta sa drugim linijama. Vi onda mozete da sidjete sa tog busa i da udjete u bilo koje drugo vozilo (bus, metro, tramvaj) cija se linija ukrsta sa tom sve dok putujete nonstop i u jednom pravcu. Samo pokazete taj transfer listic, koji je tako obelezen da ne mozete da koristite transfer od juce za danas, ili od jutros za popodne, ili za povratno putovanje, itd.

Kontraprimer #2: Cirih. Sistem je "dobrovoljan" isto kao i beogradski znaci vi ste duzni da kupite kartu (nema kupovine kod vozaca) i ima kontrola (koje su cesce nego u BG i ne propustaju da naplate kaznu). Karte se kupuju na automatima. Standardna karta vazi sat vremena od trenutka kupovine (U Cirihu nijedna linija ne ide duze od 40 minuta od pocetka do kraja) i mozete je koristiti u celom sistemu javnog prevoza, dakle uz presedanje. Mozete takodje da kupite kartu koja vazi 24 sata, u iznosu od dve jednocasovne karte (za nocni prevoz je doduse potrebna dopuna). Takodje postoje karte za kratku relaciju koje kostaju otprilike koliko i pola jednocasovne karte, i vaze oko 15 minuta (dovoljno da se predju 2 do 4 stanice).

Posebno mi se svidja ovo oko karte za kratke destinacije, jer je cesti izgovor za nekupovinu karte "al sto da kupujem kartu samo za 2 stanice". A javni prevoz da bi funkcionisao, slozicemo se, mora svima da naplati kartu, cak i za 2 stanice.

Da li neko u GSPu razmislja o ovakvim stvarima?
 
hazard":24p4foef je napisao(la):
Kontraprimer #2: Cirih. Sistem je "dobrovoljan" isto kao i beogradski znaci vi ste duzni da kupite kartu (nema kupovine kod vozaca) i ima kontrola (koje su cesce nego u BG i ne propustaju da naplate kaznu). Karte se kupuju na automatima. Standardna karta vazi sat vremena od trenutka kupovine (U Cirihu nijedna linija ne ide duze od 40 minuta od pocetka do kraja) i mozete je koristiti u celom sistemu javnog prevoza, dakle uz presedanje. Mozete takodje da kupite kartu koja vazi 24 sata, u iznosu od dve jednocasovne karte (za nocni prevoz je doduse potrebna dopuna). Takodje postoje karte za kratku relaciju koje kostaju otprilike koliko i pola jednocasovne karte, i vaze oko 15 minuta (dovoljno da se predju 2 do 4 stanice).
Tako je valjda bilo i u Beogradu dok su bili stari narandasti automati koji su otkucavali datum, vreme, vozilo, a posle krize je neko smislio da su ovi madjarski bolji
 
Још пар занимљивости о превозу у Цириху:
- казна за вожњу без карте је 80 франака (око 60€)
- ако покушате да побегнете контроли па вас ухвате - казна је 160 франака
- ако сте ухваћени други пут казна је дупло скупља
- трећи или четврти пут идете у затвор, не могу тачно да се сетим

На свакој станици пише комплетан ред вожње за ту станицу, у минут, и сваки трамвај/тролејбус се појављује тачно на време. На већини станица постоји електронски систем на коме се исписују наредне 3 линије која долазе на станицу и за колико минута.

У новијим трамвајима, пред сваку станицу се на мониторима испише које се све линије укрштају на тој станици и кад стиже прво следеће возило за сваку линију.

Имао сам прилику да будем у Цириху кад је због неког карневала измењено много линија. У сваком возилу је информациони систем био уредно ажуриран измењеним линијама.
:grand:

Они су сто година испред нас...
 
Pa dobro, Svajcarska je to ;)

A tek kako im funkcionise zeleznica, pa S-Bahn, pa kako je tarifni sistem skroz integrisan (zamislite da je Beovoz isto tako...eeee).

Nego, znaju nekad i da ne dodju tacno na vreme, pa da porane 2 minuta :lol: a jednom sam imao priliku da vidim zabagovane te ekrane u tramvajima - ispod svega bio je gle cuda Windows, video se onaj standardni plavi desktop a dole start i task bar :laugh: imam i sliku...ali da ZVV tj. VBZ funckionise uglavnom besprekorno. A i SBB (svajc. zeleznice).

edit: i jos nesto, pored detaljnog reda voznje na svakoj stanici za tu stanicu obelezena je trasa linije a pored svake sledece stanice na trasi pise otprilike koliko minuta se putuje do te stanice. Red voznje za svaku stanicu moze da se skine kao PDF sa interneta, i onda uz tu informaciju mozete da uklopite i izracunate put, uz presedanja, u koje vreme uhvatiti koji bus da bi se stiglo na taj i taj voz, tramvaj, trolejbus...takodje saradjuju sa Google Maps tako da ce vam Google dati instrukcije kako da od jednog mesta do drugog dodjete javnim prevozom, a red voznje je uzet u obzir kada se to radi.
 
Svica je to mi cemo jos pricekati tako nesto ali su raspisali tender za nabavku novog sistema pa ce karta vaziti 1h 2h 1dan 10 dana itd.Vozila ce imati gps a mozda dobijemo i te displeje na stanici
 
Mene bas zanima kako ce taj sistem izgledati. Npr. u Cirihu se karte kupuju/ponistavaju iskljucivo izvan vozila, na automatima koji postoje na svakoj stanici. Na automatu kada kupite kartu (morate imati sitno) ona ima ogranicen rok vazenja (npr. 1 sat) od trenutka kupovine. Sad to funkcionise jer vama u roku od max. 10 minuta stize prevoz, a inace vrlo je tacan tako da mozete da kupite kartu tacno 2 minuta pred dolazak vozila...medjutim kakav je GSP s kasnjenjem mislim da to u Beogradu ne bi funkcionisalo. Mogu lako da zamislim da mi karta (narocito ako je za kratku voznju, 15 minuta) istekne pre nego sto stigne bus ili tramvaj :laugh: a drugo sto sam primetio i u Cirihu je kada ljudi "jure" prevoz, moraju da stanu prvo do automata da kupe kartu, a onda im ode tramvaj npr. Postoji alternativa a to su unapred kupljene karte koje se samo poniste u tom automatu i to traje 2 sekunde (samo otkuca stanicu i vreme). Mislim da nam to treba u Beogradu s tim da automati budu u vozilima i da otkucavaju liniju i vozilo jer se nazalost plasim sudbine automata koji su na stanicama :(

Moglo bi da bude ovako (dnevne karte, jedna zona)

kratka voznja (15 min) - 20 dinara
"normalna" voznja (1 h) - 40 dinara
dugacka voznja (2 h) - 65 dinara

Kontrola ne bi imala tolerancije za prekoracenje vremena za kratku voznju, a tolerisalo bi se 15 min za "normalnu" kartu pod uslovom da ste i dalje u vozilu u kom je karta otkucana (znaci 1h sa presedanjem, 1h15 min za kontinuiranu voznju na istoj liniji). Ovo mislim da treba zbog guzvi i kasnjenja...isto tako ova dvocasovna bi vazila neograniceno (ili dosta dugo, npr. 4h) sve dok ne izlazite iz vozila u kom ste ponistili kartu. Ove dnevne karte ne bi vazile u nocnom prevozu.

Takodje bi mogli uvesti karte od 12 sati i 24 sata...ova prva je "povratna" karta u smislu dovoljno vam je da odete do posla, skole, faksa i vratite se posle. Cena bi mogla da bude recimo 100 din. Karta za 24 sata bi mogla da kosta 150 din. Vazile bi u nocnom prevozu uz dopunu (pola cene nocne karte). Funkcionisanje nocnog prevoza ne bi menjao. Treba uvest i nedeljnu kartu (7 dana)...
 
Vrh