Napravio sam poređenje troškova u tabeli:[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=599254#p599254:1n7gg064 je napisao(la):direktor » Pet Feb 01, 2019 2:30 am[/url]":1n7gg064]
Pojasni ekonomsku neisplativost na primjeru elektoautomobila cjena kola na period od 10 godina
Dakle, cena koštanja elektro automobila je duplo veća nego ekvivalentnog klasičnog automobila, odnosno drugačije rečeno duplo je jeftinije imati auto na dizel nego elektroauto. U svim ovim kalkulacijama namerno nisam uzeo u obzir gubljenje vremena na čekanju za punjenje kada se putuje van grada. Otprilike kada se ide van grada i kada je dostupna mreža superchargera (što kod nas nigde u okolini nije slučaj) putovanje Teslom je duplo duže u satima nego običnim automobilom tako da u ovom slučaju to je dodatnih 70 sati koje gubimo na čekanju, pa sad neko to može da računa a neko ne... Mada ljudi koji imaju da daju 100.000 evra za auto obično nisu zgubidani čije vreme ne košta ništa, ali to je opet druga, ne-tehnička diskusija.
Pretpostavke koje sam koristio za kalkulaciju:
1. Oba vozila kupljena nova
2. Godišnje se prelazi 20.000km, od čega 2/3 po gradu a 1/3 na otvorenom
3. Upoređuje se ekonomska isplativost a ne performanse vozila
4. Cena 1kwh struje je 13 evrocenti (0.13 evra)
5. Cena 1 litra dizela 1.35 eur
6. Zanemarujemo da je najbliži servis za Teslu u Beču, smatraćemo da je u Beogradu
7. Zanemarujemo investicije u sopstvenu inftrastrukturu za punjenje, računamo samo potrošnju energije
8. Oba vozila kupujemo nova i prodajemo ih nakon 10 godina
9. Uzimam AMSS-ov standard za kalkulciju amortizacije vozila, 18% u prvoj godini i 8% u svakoj sledećoj
10. Kasko osiguranje 3.5% od rezidualne vrednosti jer nijedno vozilo ne spada u rizičnu grupu
11. Tesla će nakon 10 godina imati upropaštenu bateriju tako da ili se mora računati zamena baterili ili se ona mora amortizovati u ceni. Cena baterije 25.000 evra
12. Osim redovnog servisa pretpostavljamo da ninajednom automobilu neće biti potrebne neke veće intervencije
13. Dva seta pneumatika (zimski/letnji), menjamo ih na 3 sezone dakle 1 set na 1.5 godinu
Elektro automobil: Tesla S 100D, 108.420 EUR
Klasičan automobil: Mazda 6 Sports-Line, 35.890 EUR
* Uzimam za primer Nemačke cene, jer je to tržište nama najbliže
** Mazda 6 je neki ekvivalent po klasi, veličini i kvalitetu završne obrade, iako mazda je za nijansu u prednosti i mogao bi da idem sa nekim jeftinijim modelom, ali ignorisaćemo to zarad ovog testa
*** Potrošnja Tesla S 100D, parametri preuzeti sa https://cleantechnica.com/2018/07/15/tesla-range-plotted-relative-to-speed-temperature-graphs/