Šta je novo?

Privatni prevoznici

Sve je odrađeno veoma nestručno što se dalo i očekivati, jer ko god da odlučuje o svemu tome, taj se ni najmanje ne razume u funkcionisanje bilo koje linije. Zna se naravno kako su takvi ljudi došli do tih pozicija na kojima jesu. Više puta sam rekao, a i ponovo ću ponoviti da bi ljudi na ovom forumu bolje organizovali javni prevoz i upravljali istim nego bilo ko od onih koji su plaćeni za to.
Ovo su napravili na osnovu trenutnog stanja. Linije koje su većinom pokrivene zglobnim vozilima (56, 88, 511, 52) ostaju zglobne, a druge ostaju solo. Neki stručnjak smatra da 52 treba pokriti sa kojim zglobom, al 53 ne treba. Nijedna linija sa solo vozila neće preći bar na delimično zglobnu. Linije kao što su 42, 46, 47, 48, 50, 53, 55, 59, 79, 89, 302, 405 su linije koje na ovaj tender nikako bez zglobnih autobusa nisu smele da budu ponuđene. 46, 48, 53 i 89 su linije koje bi u potpunosti trebalo pokriti zglobnim vozilima, a ostalo bi moglo polovično, ponegde bi makar i samo u špicu značilo.
Besmisleno je i spominjati zglobna vozila na trocifrenim linijama kad je ovoliko dvocifrenih ostalo bez šanse da ponovo budu bar pola zglob pola solo.
Poenta vraćanja zglobnih vozila na 52 ogledala se u činjenici da kao za 1/3 kraća, nešto brža i pouzdanija od 37 popunjava rupu u mreži zglobnih linija između 56 i 23/53, pri čemu indirektno pokriva i Vidikovački venac/pijacu.

Da nije bilo "genijalno" projektovanog Kosmaja pod sloganom "Sa solo u 21. vek.", serijski neoptimalno osmišljenih tendera za privatnike, loše politike obnove voznih parkova i planiranja novih kapaciteta za održavanje koje je dovelo do nedovoljnog broja zglobnih u ostalim pogonima, i 37 bi odavno bila potpuno zglobna, zajedno sa mnogim drugim, uključujući 53.

Više puta sam naglašavao nepovoljne faktore mešanja različitih vozila na gradskim koridorima kao i jedinstvene probleme poteza čime se generalizacija dovodi u pitanje.

Stoga ne bih rekao da je poželjno nalaziti opravdanje za solo na 302/405 pre nego što se 48 pokrije zglobnim, budući da su ih ostali potezi tradicionalno imali shodno nepripadnosti Kosmaju (pa i dan danas izostankom prenošenja kosmajskog stanja u privatni režim), niti da 50 samo zato što nije 31 zaslužuje da bude polovična kad su mnogo povoljnije svojevremeno bile polovične ili potpuno zglobne (51, 58, 67, 82).

Grad čijim se javnim prevozom preveze dnevno 2,5 miliona putnika bez razvijene i dobro integrisane mreže šinskih sistema ima specifične zahteve za autobusima (veći broj i udeo vozila povećanog kapaciteta, prostraniji enterijer vozila svih formata, lak i brz pristup, kvalitet zasnovan na proverenim komponentama), pa zastupanje stava o diskriminaciji zona samo vodi do ohrabrivanja vlasti u nameri da još pola veka ne izgradi nijedan novi dodatni pogon, da što više troši na obnovu tehnički kompromitovanih poput Kosmaja, selidbu i ukidanje najboljih postojećih i na kraju krajeva podstiče na potpisivanje štetnih ugovora s privatnicima sa velikim solo inventarom karakterističnim po neujednačenoj specifikaciji, u više navrata zanavljanog u saboptimalnoj.
 
Izgleda da Beobus ne planira da uopšte kupi zglobove, stižu im samo Akie za par dana, tako da ostaje misterija ko će na 88.

I jedna, možda nebitna stvar, na Transproduktovoj Akiji P41538 su jutros u Beobusu zamenili šoferku, ne znam šta joj bi s obzirom da je juče radila.
 
Poenta vraćanja zglobnih vozila na 52 ogledala se u činjenici da kao za 1/3 kraća, nešto brža i pouzdanija od 37 popunjava rupu u mreži zglobnih linija između 56 i 23/53, pri čemu indirektno pokriva i Vidikovački venac/pijacu.

Da nije bilo "genijalno" projektovanog Kosmaja pod sloganom "Sa solo u 21. vek.", serijski neoptimalno osmišljenih tendera za privatnike, loše politike obnove voznih parkova i planiranja novih kapaciteta za održavanje koje je dovelo do nedovoljnog broja zglobnih u ostalim pogonima, i 37 bi odavno bila potpuno zglobna, zajedno sa mnogim drugim, uključujući 53.

Više puta sam naglašavao nepovoljne faktore mešanja različitih vozila na gradskim koridorima kao i jedinstvene probleme poteza čime se generalizacija dovodi u pitanje.

Stoga ne bih rekao da je poželjno nalaziti opravdanje za solo na 302/405 pre nego što se 48 pokrije zglobnim, budući da su ih ostali potezi tradicionalno imali shodno nepripadnosti Kosmaju (pa i dan danas izostankom prenošenja kosmajskog stanja u privatni režim), niti da 50 samo zato što nije 31 zaslužuje da bude polovična kad su mnogo povoljnije svojevremeno bile polovične ili potpuno zglobne (51, 58, 67, 82).

Grad čijim se javnim prevozom preveze dnevno 2,5 miliona putnika bez razvijene i dobro integrisane mreže šinskih sistema ima specifične zahteve za autobusima (veći broj i udeo vozila povećanog kapaciteta, prostraniji enterijer vozila svih formata, lak i brz pristup, kvalitet zasnovan na proverenim komponentama), pa zastupanje stava o diskriminaciji zona samo vodi do ohrabrivanja vlasti u nameri da još pola veka ne izgradi nijedan novi dodatni pogon, da što više troši na obnovu tehnički kompromitovanih poput Kosmaja, selidbu i ukidanje najboljih postojećih i na kraju krajeva podstiče na potpisivanje štetnih ugovora s privatnicima sa velikim solo inventarom karakterističnim po neujednačenoj specifikaciji, u više navrata zanavljanog u saboptimalnoj.



Beograd se previše oslanja na autobuse (još grđe na privatne) i dok god da je takva filozofija u začaranom smo krugu.
Metro je fucked up i na neki način totalna je farsa sa trenutnim planom, širenje tramvaja je obustavio Gangula dobiće se potencijalno parče do novog depoa na Novom Beogradu i to je to.
BG:VOZ koegzistira ništa više, Batajnički se nije oporavio od radova, Resnički je hodajući bolesnik, Lazarevac i Mladenovac su tu samo pro forme.

Stanovništvo Beograda migrira sve rubnije i to na mestima gde nema šinskog prevoza, kako prebaciti sve te ljude postaje pitanje, autobusi na duže staze nisu rešenje.
I samo širenje tramvajske mreže u planovima je bilo veoma neambiciozno, više je predstavljalo nastavak nezavršenog posla tramvaja koji je ulazio u 21. vek.
 
Izgleda da Beobus ne planira da uopšte kupi zglobove, stižu im samo Akie za par dana, tako da ostaje misterija ko će na 88.

I jedna, možda nebitna stvar, na Transproduktovoj Akiji P41538 su jutros u Beobusu zamenili šoferku, ne znam šta joj bi s obzirom da je juče radila.
možda dumeko i niš ekspres?
 
Jedan prevoznik na liniji će biti, verujem da postoji mogućnost da će na 56 Dumeco, a na 88 Niš Ekspres.
 
Videćemo i za Beobus, ima još jedno 4 meseca sigurno dok svi preuzmu linije koje trebaju, u ovum trenutku privatnici nemaju ni blizu potreban broj zglobova i ako Beobus batali proču, ne znam odakle će skupiti preko 60 komada.
 
@Express
Kosmaj je otvoren davne 1974 godine, bar koliko ja znam. Apsolutno ovaj grad nije ličio ni blizu ovog čuda u kome danas živimo. Nije on loše projektovan, čak naprotiv, nego je mnogo toga loše rađeno nakon otvaranja jednog od boljih pogona GSP-a. @Jelancha već i napisa, al da ponovim i ja da grad ove veličine ne može da počiva na autobusima, pa makar i zglobnim. Tramvaj se morao širiti mnogo više, kad se već metro nije ni počeo raditi, a danas i postojeća tramvajska mreža, bez trojke, nudi prevoz većeg broja putnika u dosta nehumanim uslovima, niskim prosečnim brzinama, zaobilaznim rutama, bez da tramvaj uđe u sam centar grada. Pride se mreža svake godine sakati višemesečnim radovima, koji, činjenica, mogu biti završeni u daleko kraćim rokovima. Obuka vozača tramvaja je od skoro besplatna. Prijava je mnogo, al opet teško uraditi obuku i prijem više od stotinak kandidata godišnje. Dalje, prijem ma koliko bio otvoren, i dalje je ograničen, jer prosto i kad bi kandidata bilo dovoljno, uvek ima neko iz Grada da tu povuče ručnu. Sami radovi se vrlo moguće i razvlače usled nedostatka voznog osoblja, a leto je uvek kritično zbog godišnjih odmora.

Nevezano za tramvaje, ne znam što se stalno potencira zglob na liniji 405. Kako znam trasu u krivinu, mogu odmah da kažem da ta linija nikako nije pogodna za stalno angažovanje niskopodnih pušera. Prevoja i nezgodnih krivina je podosta na trasi, plus i velikih uspona. To što su se pojavljivali sa linije 9A u nekim trenucima, tj. tokom trajanja radova na tramvajskoj infrastrukturi, apsolutno ne znači da bi ta vozila bila kadra da svakodnevno na toj liniji voze i po 20 sati. Brzo bi postradalo mnogo šta na tim vozilima. Negde prosto mora solo, pa neka ide češće. Nisu zglobni autobusi baš za sve terene, pa sve i da zaista postoji velika potreba za njima.
 
Od 300 i 400, samo 302 zglob i to je to, 400 se mogu dodatno pojacati i ne bi bilo problema. Na 302 su pre jedno 5 godina radili Japanci za vreme Gročanskih svecanosti i tu zglobovi mogu bez problema. Veća ulaganja u železnicu bi nam resila problem gužvi, mnogo pre nego metro koji će rasteretiti prevoz za nekih 10-20% maksimalno i to se neće ni osetiti sutra kad se doseli još dodatno ljudi. Za železnicu mislim i na tramvaje i vozove.
 
Od svih linija poteza 400, zglob lagano može samo na 408. 401 verovatno da bi mogao, mada je put malo nezgodan od podnožja Avale do Pinosave. Sve ostale linije imaju ili neadekvatne okretnice, ili su trase pune kritičnih tačaka. U principu, kad može zglob što da ne, jer ipak je kapacitet preko 50% veći u odnosu na solo, pa čak i kad putnika nema previše, i te kako znači komfor, tim pre što su intervali na većini linija poteza 400 dosta razvučeni, uz malu verovatnoću da će dozvoliti osetno povećanje broja vozila.
 
Treba menjati pravilnik i spustiti granicu za paljenje klime jer više nema autobusa sa 10 velikih kliznih prozora koje možeš uvek da otvoriš, ovi mali prozori na kip ne znace skoro pa ništa i još ih ima tek nekoliko u autobusu. Nekad sam lagano podnosio 30+ stepeni u starom Conectu, a sad je u novim autobusima nepodnošljivo na 25 stepeni ako klima ne radi.
Zapravo trebalo bi da predvide različit minimum zavisno od specifikacije (kapaciteta i tipa rešenja za provetravanje pored klime u smislu da je prirodno klizno ili nagibno/prinudno krovnim ventilatorom), opterećenja vozila (koje utiče na stepen respiracije i samim tim intenzitet subjektivnog zagrevanja zatvorenog prostora) i ambijentalnih uslova (relativna vlažnost), ali ne daj bože da se i oko toga slučajno pretrgnu.

Čak mislim da su nekada povoljnom subjektivnom osećaju značajnije doprinosili krovni šiberi nego bočni klizni lufteri, budući da je većina ljudi u punim vozilima (i to onim sa niskim plafonom) stajala. Šiberi bliži putnicima pravili su jaču promaju (kosa je lepršala kao u kabrioletu, što je nezamislivo u savremenim "invalidskim konzervama"), a manja zapremina putničkog salona garantovala je bržu razmenu vazduha (u m³/h) i bez klime. Efikasnost prirodnog provetravanja bila je neuporedivo veća i pored činjenice da je manji prostor brže postajao zagušljiv. Stoga su nas paradoksalno nekad manje gušile Rabe nego danas MAZ-ovi i Akie s zadimljenim enterijerom.

Beograd se previše oslanja na autobuse (još grđe na privatne) i dok god da je takva filozofija u začaranom smo krugu.
Metro je fucked up i na neki način totalna je farsa sa trenutnim planom, širenje tramvaja je obustavio Gangula dobiće se potencijalno parče do novog depoa na Novom Beogradu i to je to.
BG:VOZ koegzistira ništa više, Batajnički se nije oporavio od radova, Resnički je hodajući bolesnik, Lazarevac i Mladenovac su tu samo pro forme.

Stanovništvo Beograda migrira sve rubnije i to na mestima gde nema šinskog prevoza, kako prebaciti sve te ljude postaje pitanje, autobusi na duže staze nisu rešenje.
I samo širenje tramvajske mreže u planovima je bilo veoma neambiciozno, više je predstavljalo nastavak nezavršenog posla tramvaja koji je ulazio u 21. vek.
Upravo sam zato pomenuo broj preveženih putnika većinski autobusom, da bi popuštanje dovelo do prolongacije bahaćenja ulaganjem u sve osim na ono što bi dugoročno uticalo na iskorak prevoza u odnosu na razvoj grada. Dobro umrežena gradska železnica bi sa unapređenim tramvajem uz maksimalni učinak pri minimalnom ulaganju u relativno kratkom roku postigla neuporedivo veći efekat nego patrljak od metro linije od jedne do druge maltene ograđene zajednice (gde večina vozi besna kola) preko mola do treće.

@Express
Kosmaj je otvoren davne 1974 godine, bar koliko ja znam. Apsolutno ovaj grad nije ličio ni blizu ovog čuda u kome danas živimo. Nije on loše projektovan, čak naprotiv, nego je mnogo toga loše rađeno nakon otvaranja jednog od boljih pogona GSP-a. @Jelancha već i napisa, al da ponovim i ja da grad ove veličine ne može da počiva na autobusima, pa makar i zglobnim. Tramvaj se morao širiti mnogo više, kad se već metro nije ni počeo raditi, a danas i postojeća tramvajska mreža, bez trojke, nudi prevoz većeg broja putnika u dosta nehumanim uslovima, niskim prosečnim brzinama, zaobilaznim rutama, bez da tramvaj uđe u sam centar grada. Pride se mreža svake godine sakati višemesečnim radovima, koji, činjenica, mogu biti završeni u daleko kraćim rokovima. Obuka vozača tramvaja je od skoro besplatna. Prijava je mnogo, al opet teško uraditi obuku i prijem više od stotinak kandidata godišnje. Dalje, prijem ma koliko bio otvoren, i dalje je ograničen, jer prosto i kad bi kandidata bilo dovoljno, uvek ima neko iz Grada da tu povuče ručnu. Sami radovi se vrlo moguće i razvlače usled nedostatka voznog osoblja, a leto je uvek kritično zbog godišnjih odmora.

Nevezano za tramvaje, ne znam što se stalno potencira zglob na liniji 405. Kako znam trasu u krivinu, mogu odmah da kažem da ta linija nikako nije pogodna za stalno angažovanje niskopodnih pušera. Prevoja i nezgodnih krivina je podosta na trasi, plus i velikih uspona. To što su se pojavljivali sa linije 9A u nekim trenucima, tj. tokom trajanja radova na tramvajskoj infrastrukturi, apsolutno ne znači da bi ta vozila bila kadra da svakodnevno na toj liniji voze i po 20 sati. Brzo bi postradalo mnogo šta na tim vozilima. Negde prosto mora solo, pa neka ide češće. Nisu zglobni autobusi baš za sve terene, pa sve i da zaista postoji velika potreba za njima.
Otvoren je i Zemun mnogo ranije pa nema isti problem. To što nisu predvideli budućnost ne čini ih manje krivim.

Dobro projektovanje se nikako ne odnosi na izostanak pušera, niti na izbegavanja pulera za Kosmaj koji je i kao takav mogao da ih kako-tako održava (možda ne u onolikom broju kao kod drugih pogona).

I Lasta je mogla da ih održava pa su linije upravo takvom logikom "ovde ne treba zbog ovoga, onde zbog onoga" i dovedenje do današnjeg stanja da u gradu između 23 i 18 imamo ničiju zemlju, a u prigradu izuzev 461 i 491 daleku stranu Meseca.

Pa gde će ako na 405 neće kad je ista osovina poteza? Za razliku od nje antibiotik 408 se poklapa s antibiotikom 491.

Kad se sve uzme u obzir tamo bi možda najviše smisla imali hongkongški dabldekeri od 12,8m, samo s troja vrata i 80 sedišta. Šteta što Ikarbus ne postoji da ponudi IK513M/V na M.A.N A95-12.8, odnosno Volvo B8L-12.8.
 
Zemun je najgori pogon po mnogo čemu. Najobičnije dvorište između postojećih zgrada, a pritom je tesan sa katastrofalnom infrastrukturom. Ništa u Zemunu nije projektovano, nego je okrpljeno za tu namenu. 405 nije nikakva kičma poteza 400, već ripanjski autobus, koji ide najčešće, pošto je i Ripanj najveće naselje, a nema alternativu sem linije 534, koja ide već na drugu stranu. Da nema lastinih linija, upravo bi 408-ica bila glavna linija na celom potezu. Pokriva mnogo više na svojoj trasi nego 405-ica. Jedina ne skreće nigde, u smislu da se konkretno bazira na jedno naselje, kao što je slučaj i sa 302-jkom na Smederevskom putu. 302 tamo i jeste glavna linija, al to je tako i zbog samog nasleja Grocka, koje je ujedno i opština. No, 302 usput i pokriva sva naselja, tj objekte i sve što je u blizini samog puta. Kao i na Smederevskom putu, tako i na Avalskom je dosta naseljeno uz sam put, plus na trasi 408 je i nekoliko ne baš tako malih naselja uz Ralju na kraju trase. Prođi rekreativno trasom 405-ice, pa ćeš videti i sam zašto jednostavno nije za zglobni autobus.
 
Videćemo i za Beobus, ima još jedno 4 meseca sigurno dok svi preuzmu linije koje trebaju, u ovum trenutku privatnici nemaju ni blizu potreban broj zglobova i ako Beobus batali proču, ne znam odakle će skupiti preko 60 komada.
Biće to sve gotovo u septembru što se preuzimanja tiče
 
Biće to sve gotovo u septembru što se preuzimanja tiče
Baš teška priča, većina privatnika nije nabavila ništa novo, možda će se tad znati ko šta uzima, ali da sve preuzmu do septembra je skoro pa nemoguće, osim da se promene neki uslovi oko starnosnih granica.
 
Dumeco na oglasima kaže da počinju u septembru, a i svakako moraju do kraja septembra sve to da regulišu jer do tada Strela mora da uzme 45, 81, 81L i 613. Takođe, mnogima su stigla vozila i ovih dana masovno pristižu, tako da ne vidim problem da počnu u septembru.
 
Dumeco na oglasima kaže da počinju u septembru, a i svakako moraju do kraja septembra sve to da regulišu jer do tada Strela mora da uzme 45, 81, 81L i 613. Takođe, mnogima su stigla vozila i ovih dana masovno pristižu, tako da ne vidim problem da počnu u septembru.
Mogu da pocnu pojedini poput C&LCa i Baneta kojim su već stigla nova vozila, ali je jasno da će sukcesivno uzimati poteze i linije poput Strele, jer em nemaju svi nova vozila, em treba naći toliko vozača.
 
I da bude tako (a ne verujem da će biti), sve će to biti gotovo u septembru. Štaviše ne znam kome od privatnika nije stiglo nešto novo od vozila, možda Saga, Linea, Knežević i još par njih, ostalima stižu uveliko ovih dana vozila. Dumecu je stiglo 10 Cobri pre neki dan, LDM je stiglo 10ak BMC pre jedno dva dana, a Beobusu za koji dan stiže 12 Akia, verujem da tu ima još što se još nije saznalo.
 
Pustili su par komada, a ukupno 5 im je stiglo sredinom jula
 
Ne ispada, slao sam u ovoj temi njihov oglas gde traže ljude na raznim pozicijama. Po pričama im stiže 20 autobusa, a u garaži je 10ak solo BMC trenutno, stigli su pre 2-3 dana.
 
20 autobusa? Baš su krenuli na posao malo opasno po meni.
Nadam se da će njihova održavanja autobusa biti bolja, a ne kao sada.
Da su mogli, bolje da su otokar razmotrili kao kupovinu, ako moraju turske autobuse.
 
S obzirom da jedan prevoznik mora biti na liniji i nije nešto velika stvar, sa 20 novih + 2 autobusa koji im ostaju i 3 Sprintera ne bi trebalo da drže puno linija, sad trenutno imaju 11 autobusa (od čega je jednom crkao motor - P42709), tako da i nije neko preveliko povećanje.
 
M&m je pustio novu akiu na 58.
Blago putnicima. Za dve tri godine ima da tabanaju u tim Akiama kao Fred Kremenko. Vidim Transprodukt na svojim Akiama, starim možda dve godine, radio patos komplet, ne samo podolit izgleda. Ne znam kako se privatnicima isplati da kupuju vozila, koja već kroz par godina moraju da krpače. M&M, doduše, neće ni krpiti to, tako da je gore pomenut scenario vrlo moguć, nažalost.
 
Vrh