Šta je novo?

Priče iz Berlina

Steva

Advanced
Učlanjen(a)
08.12.2006.
Poruke
4.303
Pohvaljen
7.201
Zdravo svima,

posle detinjstva provedenog u Beogradu i stanovanja u više gradova Nemačke, Vizbadenu, Essenu i Kelnu sam se konačno preselio u grad gde sam uvek hteo da živim - u Berlin.

Naravno nisam se preselio na slepo, nažalost/sreću jedina firma koja traži ljude sa mojim kvalifikacijama nalazi se u Berlinu, posao sam dobio vrlo brzo i to se sasvim fino poklopilo sa željom da jednom u životu živim u ovom gradu. S obzirom na prirodu posla, puno puno vremena provodim po celom gradu (takoreći opis radnog mesta: svuda po Berlinu).

Time sam dobio sjajnu priliku da upoznam Berlin što bolje, otvaram ovu temu kako bi vam podelio moja svakodnevna iskustva. Mene Berlin fascinira ne zato što je "lep" (realno, nije nešto naročito lep), nego zbog te neke aure koju krasi grad. Odmah se primećuje da si u gradu burne istorije i poteškoćama sa sopstvenim identitetom, čovek živi praktično u tri grada istovremeno: zapadnom i istočnom Berlinu i "novom" Berlinu koji je nastao posle ujedinjenja Nemačke.

Ideja mi je da vodim neku vrstu mini bloga sa fotografijama potkrepljenim pričama iz istorije i današnjeg vremena. Neću se previše fokusirati na turističke objekte/krajeve grada nego više na onaj Berlin gde se "živi radi, a i samo radi".

Statistika, administracija i politika
Pre nego što se bacimo na fotke prvo malo statistike, u Berlinu živi 3,5 miliona ljudi, grad zauzima površinu od 892 kilometara kvadratnih. Administrativna granica grada (i pokrajine) Berlin precizno obuhvata urbanu zonu, sve izvan te granice/urbane zone je pokrajina Brandenburg. Najmanja administrativna jedinica u Berlinu (a i u Nemačkoj) je okrug, sâm grad se sastoji od 12 okruga i 95 gradskih četvrti. Skoro 27% stanovništva čine stranci/nemci sa migracionom pozadinom a kvota nezaposlenih je 13%. Trenutno na vlasti u senatu je velika koalicija socijaldemokratske stranke SPD i konzervativne demohrišćanske unije CDU. Gradonačelnik je Klaus Voverajt (SPD) koji je poznat po citatu "Berlin je siromašan ali seksi".


• Raspored berlinskih okruga:
729px-Berlin_Subdivisions.svg.png


• Berlin za vreme hladnog rata:
Occupied_Berlin.svg


— Korisne karte za kasnije lakše snalaženje među fotografijama:
• Berlin U-Bahn i S-Bahn, U-Bahn znači nezavisna železnica (unabhängig) a S-Bahn gradska (Stadt) železnica:
http://i.imgur.com/BaCxP.png

• Berlin Straßenbahn (Tramvaji)
http://i.imgur.com/nsqCJ.jpg

Naravno, uz svaki post ću staviti prigodne grafike za lakše praćenje teme :)
 
Krećem odmah sa opuštenom temom - prvi maj.

Prva asocijacija na prvomajske demonstracije su naravno neredi, paljenje banaka i slično, ta "tradicija" se i dan danas održala ali ono što se ne vidi je to da velika većina ljudi koriste ovaj praznik da se odmori i prošeta ulicama Krojcberga. Proslava prvog maja u Krojcbergu je praktično postala tradicija s obzirom da se radi o "proleterskom" delu grada gde uz to još živi i jako puno stranaca. (Pogledati kartu, Bezirk: "Friedrichshein-Kreuzberg")

Gužve su uvek velike pogotovu oko štandova sa veoma ukusnom hranom koju spremaju stanari okolnih zgrada. Može se naći sve i svašta od azijatske preko turske pa sve do američke kuhinje - sve sa veoma fer cenama. Pivo i ostalo piće se prodaje u plastičnim čašama kako ne bi bilo povređenih u slučaju da nastupe neredi, doduše za to i nije bilo potrebe pošto je ceo "MajFest" (MyFest) prošao u izuzetno mirnoj i tolerantnoj atmosferi.

Naravno, bilo je manjih nereda u par ulica na demonstracijama koje su predvodili levičarski autonomaši.

Drugar (u zelenom šorcu) uživa u čarima turske kuhinje:

mai-01 von stvn.ptrvc auf Flickr

Jedna od ulica u Krojcbergu gde se održavao MyFest

mai-03 von stvn.ptrvc auf Flickr
 
Sada vam predstavljam "moj" deo grada.

Ja živim u Vedingu (Wedding), a nalazi se u severozapadnom delu centralnog okruga (Bezirk Mitte).

Kraj je poznat po svemu i svačemu a posebno po velikom broju migranata i visokoj stopi kriminala. Čim se izađe na ulicu stiče se utisak kako se živi u svetu u malom, ljudi sa svih strana sveta jure tamo vamo, posebno upada u oči ogroman broj mladih stranaca. Ceo ovaj kraj je odlično povezan mrežom javnog gradskog saobraćajnog prevoza, svi tipovi prevoza su u blizini a glavna železnička stanica i glavno čvorište železnice za sever grada (Gesundbrunnen) su bukvalno "tu iza ćoška".

Pošto Veding ima lošu reputaciju za život taj deo je jeftin za život u poređenju sa drugim centralnim delovima grada, zbog toga je to za mene bio perfektan izbor. A i sâm sam stranac pa sam se super "kamuflirao" :p Šalu na stranu, nisam primetio nešto posebno lošu atmosferu, naprotiv sve deluje prilično živo i aktivno. Veding pun skrivenih prelepih urbanističkih džepova koji ostaju nevidljivi za in i hipstersku populaciju grada (na sreću).

Veding ću kako vreme sve više i više bude prolazilo bolje predstavljati, za početak samo par fotografija mog današnjeg radnog dana.

Izlazim iz grade, moj bajk je uredno parkiran ali ovaj put idem S-Bahnom u zapadni deo grada

step-01 von stvn.ptrvc auf Flickr

Nedaleko od zgrade se nalazi stajalište S-Bahna "Wedding", ovo je sporedni ulaz

step-03 von stvn.ptrvc auf Flickr

Gore na peronu se odmah primećuju četiri koloseka, dva se nalaze na spoljnoj strani i služe svu železnicu osim za S-Bahn. Koloseci za S-Bahn su priljubljeni uz peron i napajaju se kroz treću šinu. U Weddingu staje samo S-Bahn koji se kreće berlinskim železničkim prstenom:

step-04 von stvn.ptrvc auf Flickr

Stiže nam S-Banče :)

step-05 von stvn.ptrvc auf Flickr

Ovaj put idemo na zapad grada do stanice "Messe Süd" (Sajam Jug), kako bi smo stigli tamo trebamo da presednemo na stanici "Westkreuz" (Zapadni krst), Plan:
qTAca.jpg


Mala zanimljivost berlinskog železničkog prstena: ceo prsten je organizovan ko veliki sat. Na svakih četvrt sat se nalaze najvažniji habovi, to jest: Gesundbrunnen (Severni hab), Ostkreuz (Istočni hab), Südkreuz (Južni hab) i Westkreuz (Zapadni hab). Od jednog do sledećeg haba se stiže za 15 minuta, vožnja celim prstenom traje tačno sat vremena. Sjajno zamišljeno i sinhronizovano, a pre svega praktično! S-Bahn ide inače na svakih 5 minuta.

Stižemo na Westkreuz, silazim dole kako bi prešao na drugi S-Bahn koji stiže za 2 minute:

Krajnja stanica - Messe Süd (Eichkamp), ovaj deo oko sajma je prilično miran i odiše umerenom penzionerskom atmosferom:

step-07 von stvn.ptrvc auf Flickr


step-08 von stvn.ptrvc auf Flickr

Pošto radim u socijalnom sektoru, obavezan sam za ćutanje za dešavanje svega vezanog sa klijentima s kojima radim :) Zato nek vaš ne čude sada (a i ubuduće) preveliki skokovi između fotografija. Pošto smo sada u Pankovu (Pankow) koji se nalazi na severoistoku grada.

Deo grada je nekada bio u istočnom Berlinu ali za razliku od nekih delova grada u istoku tamo nisu dominantni blokovi nego predratni stambeni blokovi. Kako to izgleda:

step-09 von stvn.ptrvc auf Flickr

Vraćam se nazad tramvajem a kasnije i U-Bahnom u Veding. Kako otprilike izgleda ruta:
dKNUU.jpg


Naš stari poznanik :)

step-10 von stvn.ptrvc auf Flickr

I unutra je solidan:

step-11 von stvn.ptrvc auf Flickr

Prelazimo most kod stanice "Bornholmer Straße", ovaj most je nekada bio granica između istočnog i zapadnog sektora Berlina. A poznata je po tome što je to bio prvi granični prelaz koji je "pao" u večeri kada je pao zid.

step-12.0 von stvn.ptrvc auf Flickr

još jedna druga fotka mosta:

step-12.1 von stvn.ptrvc auf Flickr

i pogleda sa mosta prema (istočnom) centru grada:

step-12.2 von stvn.ptrvc auf Flickr

Stižemo do stanice "U-Osloer Str." gde presedam na U-Bahn

step-14 von stvn.ptrvc auf Flickr

U-Osloer Str. je poslednja stanica linije U9 (Naranđasta linija) i jedna od stanica U8 (Tamnoplava linija), ako obratite pažnju na pokretne stepenice skroz desno i levo primetićete da su zidovi tu obloženi pločama sa bojama stanice kuda te stepenice vode. Stepenice desno su obložene naranđastom bojom i vode do U9, levo su plave boje i vode do U8. Odavde se može stići do centra istočnog Berlina (U8 do Alexanderplatz) ili do centra zapadnog Berlina (U9 do Bahnhof Zoo).

step-15 von stvn.ptrvc auf Flickr


step-16 von stvn.ptrvc auf Flickr

Stiže nam stariji model U-Bahn vozila :)

step-17 von stvn.ptrvc auf Flickr

Izlazimo na Leopoldplatz koji je centar Wedinga, ja međutim odmah skrećem u prvu malu uličicu do moje zgrade

step-18 von stvn.ptrvc auf Flickr

a na putu do zgrade:

step-19 von stvn.ptrvc auf Flickr


step-30 von stvn.ptrvc auf Flickr

To je to za danas, nastavci slede :vops:
 
lepa reportaza :) 1+

Interesantna mi je fotka sa mostom gde kolko ja vidim nema dva koloseka za tramvaj.
Pravi li to problem u saobracaju?
 
Stevo ++ Veoma fina reportaza taman da upoznam grad prije nego sto ga posjetim. :) :gobb:
 
@Стево, deswegen warst Du abwesend zwei Monate !

Увек ћу се сећати јако укусних берлинских белих кобасица, а становници Берлина и Западног Берлина (из доба ДДР-а) су се увек препуцавали чије беле кобасице су квалитетније.
Сада се "препуцавају" становници Берлина и Минхена чије су беле кобасице боље. Без обзира на то уз :vops: су још боље.

Изузетно лепа улица Unter den Linden и истоимени хотел у броју 14, а поглед са торња је прелеп.

У сећању ми је остала и берлинска обилазница (Berliner Ring), једна од најдужих обилазница главних градова Европе, дужине 98 км (мислим да је московска дужа), а возио сам само једном трећином обилазнице.
 
@laki72 • "Spojeni" koloseci za tram

ne pravi nikakav problem iako tramvaji idu veoma često, na svakih pet minuta. Zanimljivo je to što se ipak radi o dva koloseka (a ne jednom!) koji su "prilepljeni" jedan uz drugi. Evo bolje slike

am-s-bhf-bornholmer-strasse-berlin-64335.jpg

izvor: http://nahverkehr-deutschland.start...ategorie/Berlin~Berlin-Stadt~Strasenbahn.html

Nije loše rešenje pošto je most relativno uzak, sa obe strane mosta su semafori i stanice za tramvaje tako da se to ni ne primeti. Tramu treba oko pola minute kako bi prešao ovu užu deonicu.


Гага":zcrghni9 je napisao(la):
@Стево, deswegen warst Du abwesend zwei Monate !

Увек ћу се сећати јако укусних берлинских белих кобасица, а становници Берлина и Западног Берлина (из доба ДДР-а) су се увек препуцавали чије беле кобасице су квалитетније.
Сада се "препуцавају" становници Берлина и Минхена чије су беле кобасице боље. Без обзира на то уз :vops: су још боље.

Изузетно лепа улица Unter den Linden и истоимени хотел у броју 14, а поглед са торња је прелеп.

У сећању ми је остала и берлинска обилазница (Berliner Ring), једна од најдужих обилазница главних градова Европе, дужине 98 км (мислим да је московска дужа), а возио сам само једном трећином обилазнице.

@Гага

jaja, deswegen! :D
Ovde su kobasice svih vrsta festival ukusa. A Minhen? Šta je to? :D Šalim se, ovde se stiče utisak da grad živi za sebe, šta se spolja dešava je Berlinerima svejedno. Nije ni čudo s obzirom da u krugu od stotinak km nema ozbiljnijih gradova.

Inače Berliner Ring ima 196 km. Ima još jedan "unutrašnji" autoput koji je jako sporan (A100) a i o tome ću pisati uskoro. Više slika će biti ovih dana :)
 
Са оваквим спајањем колосека нису потребне скретнице. Симпатично и функционално решење.

Стево, свака част на теми, било би одлично да остали наши странци отворе овакве теме јер се град може упознати само ако се у њему живи. :kk:
 
Сјајно! Свака част! :)

Знаш ли одакле то ''венчано'' име твом крају? :)
 
stevo dobro dosao u berlin. willkommen in berlin! die serbische gemeinde wird immer größer! ;)

i ja sam ziveo jedno vreme u wedding-u, slike me bas posetile na neku svoju proslost. a slike sa myfest-a su gde sad zivim. ;) ako te posao ponovo tera u kreuzberg mozemo na pivce! poz
 
@Barkley, kraj je dobio ime po nekom bogatunu koji je pre stotinu i nešto godina na tom mestu posedovao veliko imanje :)

@Boban, zasada me posao ne nosi u Kreuzberg, ali javiću se ako budem "turistički" navraćao! Trenutno operišem najviše po Hellersdorfu :D

Sad ću da nastavim sa par nepovezanih fotki i malom reportažom sa glavne železničke stanice.

Ova fotografija je odmah pored stanice "Frankfurter Allee", iako nije velika stanica kada su gabariti u pitanju ona predstavlja jedan od značajnih čvorova u istočnom Berlinu. Stanica se nalazi na železničkom prstenu a služi kao i mini-hub za presedanje na tram, u-bahn i bus.


step-01 von stvn.ptrvc auf Flickr

Jedna od fotorafija ulica koja se krsti sa "Frankfurter Allee", skoro sve ulice u centralnim delovima berlina su obnovljene po sličnom principu: pločice u sredini a kaldrma sa strane. U blizini se nalazi kancelarija udruženja gde radim pa se tu često vrzmam :)


step-02 von stvn.ptrvc auf Flickr

Povratak nazad, fotografija sa u-bahn stanice "Gesundbrunnen", stanica je najvažniji čvor na severu berlinskog železničkog prstena.


step-03 von stvn.ptrvc auf Flickr

Sišao sam samo stanicu dalje u "Pankstr.", obratite pažnju na sledeći detalj - završetak zida prekrivenim alublondom i gde počinje granitna obloga. Granicu predstavljaju ove tamno plave obloge na zidu. A te obloge su šta? Iza te obloge su "skrivene" hermetičke kapije koje se nalaze na oba ulaza u stanicu (slikao sam samo jedan). Stanica "Pankstr." je takođe jedan od najvećih bunkera u slučaju nuklearne katastrofe.


step-04 von stvn.ptrvc auf Flickr

ova vrata svuda po zidu vode do bunkera i ostalih servisnih soba, bunker prima mesta za oko 2300 ljudi.


step-05 von stvn.ptrvc auf Flickr

a sada nazad do centra Vedinga, jedan mali detalj - benzinska pumpa u zgradi.


step-06 von stvn.ptrvc auf Flickr

Prošlog vikenda sam putovao ICE-vozom od Berlina do Frankfurta kako bi posetio porodicu i prijatelje koji mi žive tamo. Stigao sam na glavnu železničku stanicu sat vremena ranije kako bi napravio malu reportažu :)

Sama stanica je ogromna, nisam mogao da je uhvatim u kadru sa autobuske stanice gde sam sišao. Zanimljivo je da železnička stanica ima samo jednu liniju u-bahna i to U55. Linija vodi samo do Brandeburške kapije i ima sveukupno tri stanice. Linija je otvorena iz političko-fotografskih a ne iz praktičnih razloga. Tek 2018 će se linija povezati sa linijom U5 i time će se kompletirati taj projekat.


step-07 von stvn.ptrvc auf Flickr

Pogled iz ulaznog hola, sama stanica se sastoji iz dva železnička nivoa (podzemni i nadzemni) i tri velika uslužna međunivoa. Na ovoj fotografiji vidimo podzemni nivo koji servisira pravce sever-jug i gornji nivo koji servisira pravac istok-zapad plus S-Bahn.


step-08 von stvn.ptrvc auf Flickr

Odluka da dođem malo ranije na stanicu se pokazala ispravnom, napolju se sprema velika oluja a ja ću ostati zaštićen pod krovom stanice :) Ovo je fotografija sa jednog od balkona međunivoa.


step-09 von stvn.ptrvc auf Flickr

Ovi veliki stakleni cilindri su liftovi i vezuju sve nivoe međusobnom. Liftovi nisu za osobe koje se boje visine ;) Gospođa sa koferom u sredini čita najnovije informacije o odlasku vozova koje se nalaze na informativnim displejima levo.


step-10 von stvn.ptrvc auf Flickr

Pogled na nevreme napolje, daleko u pozadini se vidi kupola rajshtaga, ispred se nalazi kompleks nemačkih ministarstava. Ceo teren oko glavne železničke stanice je prazan a tek treba da se izgradi kompleksima zgrada.


step-11 von stvn.ptrvc auf Flickr

Čekajući voz na gornjem nivou sam slikao jedan RegionalniEkspres do stanice Berlin Zoo...


step-12 von stvn.ptrvc auf Flickr

... a sledeći voz je bio ICE za Karlsruhe sa stajanjem u Frankfurtu :)


step-13 von stvn.ptrvc auf Flickr

posle nešto više od četiri sata stigao sam u Frankfurt:


step-14 von stvn.ptrvc auf Flickr

Posle lepo provedenog vikenda u Frankfurtu se vraćam nazad, utisci sa puta:


step-15 von stvn.ptrvc auf Flickr


step-16 von stvn.ptrvc auf Flickr

Već narednog jutra sam ponovo na poslu, ovaj put na krajnjem istoku - "Hellersdorf". Blokovski raj :) Naravno značajno ušminkaniji i sređeniji nego što je bio za vreme DDR-a.


step-17 von stvn.ptrvc auf Flickr

Na ove zgrade je dodatna izolacija na zidu kao i balkoni. U prvoj verziji su to bile obične stambene kutije, uglavnom do 5-6 spratova i bez lifta.


step-18 von stvn.ptrvc auf Flickr

Ovde vidimo takođe još jednu zgradu gde su dodati balkoni, svetlo žuta zgrada u pozadini desno je dobila liftove (U pitanju su ove uske dugačke izbočine na zidu)


step-19 von stvn.ptrvc auf Flickr

Ovaj blok je "klasika", samo jednostavna obnova fasade bez bonusa. U ovakvim zgradama je život najpovoljniji. Trosobni stan od 80ak kvadrata se može iznajmiti za 600 evra (grejanje, struja, voda, tv, telefon i net su uključeni u cenu):


step-20 von stvn.ptrvc auf Flickr

U celom istočnom Berlinu postoje samo dve prave linije U-Bahna, U5 i U2 s tim da je jedino U5 bio operativan dok je grad bio podeljen. Zanimljiva stvar kod stanice "Wuhletal" je da je u pitanju stanica koju dele U- i S-Bahn. Obe vrste prevoza staju istovremeno na stanicu tako da se u roku od desetak sekundi obavi direktno presedanje i vozila nastavljaju dalje svojim putem. Uhvatio sam momenat presedanja:


step-21 von stvn.ptrvc auf Flickr

Presedanje sam obavio na stanici "Ostkreuz" koja se trenutno obnavlja. Stanica predstavlja glavni železnički čvor na istoku Berlina i skoro je dobila novu halu na gornjem nivou, u toku je obnova donjeg nivoa.


step-22 von stvn.ptrvc auf Flickr

Kako to izgleda gore:


step-23 von stvn.ptrvc auf Flickr

To bi bilo to zasada, nastavci slede :)
 
Stevo sve je to lepo,ipak budi iskren i priznaj da je najlepse sto
Berlin ima-autoput za Hamburg. :cool:
Ni sa aerodromom vas nesto nece,arm aber sexy eben.
 
Морао сам ово да поставим на ову тему, а и где би другде, можда и на "Смехотека" :lol: .
Прва дама Немачке, а ускоро и бивша, се баш обрукала.
Ма вратити режим у Бон, онда би сигурно знала где је главни град Немачке (западне), она је ионако из ДДР-а.



http://www.youtube.com/watch?v=l2pO6PFYnL4
 
Vrh