Hmm...
Za pocetak, treba reci da je danasnji auto-put prvenstveno i projektovan kao
brza gradska saobracajnica (projektant B. Jovin), pod nazivom Treca longitudinala. Transformaciju u auto-put je dozivela usled politicke odluke tadasnjeg gradonacelnika, B. Peshica (inace, jednog od najplodonosnijih gradonacelnika od sredine proslog veka, po meni), ne bi li se izgradila od saveznog novca, a ne iz gradskog budzeta (po meni, velika greska).Nazalost, posledica te ustede je ono sto danas imamo - auto-put kroz centar grada. Plus, nikad zavrsena obilaznica koja je trebalo da ublazi nedostatak takvog projekta.
E sad, zasto govorim o nedostatku projekta auto-puta kroz centar grada. Pa, zato sto je zivot u svim tim zgradama pored auto-puta izrazito nehuman (licno iskusio). Buka, konstantno prisutna, bez predaha (24h), cini mi se, prevazilazi i buku u nekim od ulica u starom gradskom jezgru (koja je vise "intervalska", varira od doba dana, od frekventnosti saobracaja usled semaforizacije, itd.). Stoga, nadam se da ce u bliskoj buducnosti auto-put, sa zavrsetkom obilaznice, dobiti makar priblizno zamisljenu funkciju brze saobracajnice, te biti daleko rastereceniji (uz izgradnju tzv. UMP-a, te SMP-a).
A, da je brza saobracajnica Beogradu potrebna, slozio bih se. Jedna od opcija je da Bul. Arsenija Carnojevica (novobeogradska strana) ostane upravo to, nezavisna saobracajnica lishena semaforizacije i klasicnih pesackih prelaza. Uz mogucnost "oplemenjivanja" trase koliko god je to moguce - cvetnim alejama i zbunastim ukrasnim rastinjem, kako unutar razdelnog ostrva, tako i uz obod saobracajnice.
Sa druge strane, ukoliko bi izvorni projekat UMP-a (sa denivelisanim raskrsnicama, bez semafora, sa punim kapacitetom do Pancevackog mosta) bio realizovan (u buducnosti, jasno je da se to sada nece dogoditi), mozda se moze razmisljati i o tome da on preuzme ulogu te "brze saobracajnice". U tom slucaju, otvara se mogucnost reorganizacije saobracaja na trasi danasnjeg auto-puta kroz grad.
Medjutim, sa postojecim nadvoznjacima, cini mi se da je manevar integracije zeleznickog saobracaja ogranicen. Regionalna zeleznica ne bi dosla u obzir, ne bih to podrzao. Prosto, umesto auto-puta, stanari okolnih zgrada bi dobili voz pored prozora. Sa ekoloskog stanovista, bolje, ali sveukupnog...ne bih mogao da tvrdim. LRT ili tramvaj, eventualno...
Sve u svemu, na dugom je stapu takva ideja. Prvo treba izgraditi celokupnu trasu (sa tunelima) UMP-a, mozda i SMP-a, te sprovesti analizu o tada postojecem stanju u saobracaju, njegovim potrebama i daljem razvoju, pa tek onda razmotriti mogucnost adaptacije drumskog (automobilskog) saobracaja pomenute trase u drumsko-zeleznicki...