Šta je novo?

Potencijalna infrastruktura u istočnoj Srbiji

Marko Mrkva

Novice
Učlanjen(a)
03.09.2017.
Poruke
2
Pohvaljen
5
Pozdrav. Kako nisam video otvorenu ovu temu, reših da je otvorim da bih čuo vaša mišljenja. Naime, severoistočni deo centralne Srbije u pogledu infrastrukture spominje se samo pred neke izbore. Otud se i pojavljuje mnogo različitih navodnih planova.

1. Prema prostornom planu republike Srbije do 2021. godine (koji je donet, ako se ne varam, 2009. godine), kao potencijalni autoput ili brzi put, spominje se Kladovo-Negotin-Niš (evropski put E771). Što se tiče geografije, to jest, terena, on bi lako bio izvodljiv, jer najvećim delom taj put ide ravnicom. Što se tiče strateškog, on bi spojio koridor 10 sa planiranim brzim putem Krajova-Turnu Severin-Temišvar, uostalom i granične prelaze sa Rumunijom i Bugarskom i luke u Kladovu i Prahovu sa Nišom, što sve i kada bi bilo novca na pretek nisam siguran koliko bi ta investicija bila isplativa.

2. U novije vreme, često se spominje autoput/eventualno brzi put Požarevac-Negotin, ili kao multimodalni koridor Istok (česta tema u medijima od Požarevca do Zaječara). Za Braničevski i Borski okrug ovaj bi bio značajniji. Međutim, iako bi bio dug samo 140 km i njime bi se spojio Beograd sa Vidinom, Bukureštom i lukom u Konstanci, zbog konfiguracije terena oko Majdanpeka, deluje mi teško ostvarivo. Naime, postoji tu dolina reke Pek i Šaške, ali je relativno uska i u njoj su smeštena sela (šta bi sa njima?). Takođe, ne samo da je u okolini nacionalni park Đerdap, već na oko 10 kilometara postojećeg magistralnog puta Požarevac-Majdanpek-Negotin nalaze se strogo zaštićeni rezervati prirode (Felješana, Mustafa itd.).

3. Još interesantniji je, kako vikipedija kaže, planirani brzi put 33-34, to jest, Požarevac-Golubac. Do Golupca su ravnice, te je sa te tačke ostvarljivo, ali zar je moguće, sve i da ima novca, da bi neko ovu deonicu izabrao u prioritetnih 7 (sa autoputevima 12), kada ona ne spaja ništa, sem Đerdapa, koji jeste veliki turistički potencijal, ali sve i da smo Švajcarska sumnjam da bi se neko time vodio.

Bio bih zahvalan da čujem vaša mišljenja, čisto da bih razaznao da li se u nekoj dalekoj budućnosti može računati na nešto od pomenuta tri, ili su to samo populistička lupanja gluposti.
Hvala unapred.
 
od Paraćina do Zaječara i dalje ka Vidinu i Bukureštu, put PA-ZA je ionako u odličnom stanju (boljem nego autoput Bg - Niš) jer je relativno skoro kompletno sređen i u poslednje vreme se sve više priča o dodavanju još jedne trake (40% tog puta ima 3 trake)

preko Majdanpeka teško, tu bi trebalo vratiti voz i hitno srediti čitavu prugu... to je jedini i ubedljivo najlepši deo Srbije sa netaknutom prirodom (uzeći u obzir manji broj naselja) i smatram da to ne bi trebalo upropašćavati gomilom tunela i puteva...

Kladovo - Niš isto nije loša ideja, dobar deo puta bi išao ravnicom i blagim kotlinama, a od Knjaževca do Niša ionako treba poptuno rekonstruisati put
 
прво и основно, вратити пругу у пројектовано стање, па тек онда све остало. иначе слажем се за Параћин-Зајечар. у најбољем стању је, а и најлакше га је унапредити у брзи пу
 
Putevi ne moraju uvek spajaju dve vece tacke. Tj. ako postoji potreba za brzim putem Pozarevac - Golubac, taj put ne mora da se nastavlja dalje do Negotina ili Majdanpeka, posto ce malo ljudi prolaziti njime.
 
Za autoput ne znam, ali mislim da bi bilo veoma isplativo i važno da se sredi i unapredi pruga Požarevac-Zaječar i da se od naše granice sa Bugarskom pa do mosta kod Vidina izgradi parče pruge kako bi se dobila direktna veza Beograda, Bukurešta i Konstance preko mosta kod Vidina, a time i izbeglo kruženje preko Temišvara i rumunskih Karpata. Po meni bi to bilo jako važno da se uradi zbog jačanja geostrateškog položaja Srbije, a i stanovnicima Negotinske krajine bi sigurno mnogo značilo kada bi mogli da za 2-3 sata vozom budu u Beogradu. Nisam stručan za ovu temu, ali valjda bi tolike brzine mogle da se postignu.
 
Uglavnom se slažemo.
Od Paraćina preko Zaječara i Vidina dalje do Bukurešta bi bilo nešto očekivano, a sa Kladovo-Niš i idealno. Zaječar bi tako postao čvorište.
Interesantno, ja sam po struci istoričar, i na mnogo izvora sam nailazio o planovima izgradnje i spajanja Kladova, preko Negotina-Zaječara, do Niša, pa na dalje do Jadrana (Đerdap-Niš-Jadran). Doduše, sa obzirom na tadašnje okolnosti naravno železnicom. Plan je bio 1896. da se uradi do Niša, pa kasnije dalje.
Otud kada se pogleda, to je ova priča o autoputu Drač-Niš, plus to što u prostornom planu stoji i Niš-Kladovo.

Inače, što se tiče Požarevac-Golubac, da, ne mora autoput spajati dve veće tačke, ali htedoh da sagledam realno, mnogi putevi bi bili prioritetniji od toga.

A što se tiče pruge, zapravo samo nekih 20-ak kilometar nedostaje da se spoja pruga od Negotina do Bregova u Bugarskoj (možda i manje). To bi stvarno moralo. Žalosno je koliko u tim krajevima infrastruktura nije spojena, iako je recimo prirodno da se Kladovo oslanja na Turnu Severin ili Negotin na Vidin to su im najbliži gradovi. A planova je bilo mnogo. Međutim, do doba SFRJ kada je zbog razlaza sa SSSR-om, pod kojim su bili i Bugarska i Rumunija, ta naša istočna granica postala baš ''tvrda''. Problem je što je nepotrebno to ostalo do danas tako.
 
Vrh