Šta je novo?

Pešačke zone

У суштини би цео блок Васина-Француска-Цара Душана-Тадеуша Кошћушка-Узун Миркова могао да постане таква зона, с тим да би пар улица, Страхињића Бана, Господар Јованова, Господар Јевремова, Добрачина и Краља Петра морале да остану слободне.

Оваква зона би могла да се успостави и у крају између скупштине, Таковске и Светогорске.
 
Dorćol i ovako kuburi sa parking mestima. Zamislite tek kakav bi bio haos da se tu napravi "superblok" pa zaposleni koji dolaze na posao, krenu da parkiraju po obodnim ulicama.

Sa druge strane, problem pešačke zone kod nas je što se radi po sistemu copy - paste. Videli u onim gradovima gde su bili velike pešačke zone, pa ajd da i mi to implementiramo. A ti gradovi ili imaju potpuno drukčiji način i stil života, ili imaju podzemni metro koji pokriva tu zonu. Ono što je Došljak spomenuo (predložio) je rešenje koje bi nama koristilo, barem ja to tako vidim.
 
Evo jedne slikovnice sačinjene šetnjom niz Skadarsku ulicu:
20210907_115500.jpg

20210907_115536.jpg

20210907_115610.jpg

20210907_115648.jpg

20210907_115727.jpg

20210907_115830.jpg

Pogled levo u Strahinjića Bana:
20210907_115847.jpg

Pogled desno ka Cetinjskoj:
20210907_115856.jpg

I, na kraju, nekako isprazan pogled ka Bajloni pijaci:
20210907_115914.jpg
 
Žalim ljude koji misle da će tačkasto uvođenje nakaradnih pešačkih zona od po 3 bloka poboljšati kretanje pešaka na području Beograda.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=878151#p878151:3qiub9g3 je napisao(la):
vucko » Uto Sep 07, 2021 11:02 am[/url]":3qiub9g3]Skoro sam gostovao u jednoj emisiji gde mi je postavljeno pitanje da prokomentarišem jedan potez gradske vlasti koji je pozitivan. Kao iz topa sam rekao proširenje pešačke zone. Neverovatno je da deo ljudi je i protiv širenja pešačke zone jer gleda svoje sitne interese da može da parkira i stane automobilom ispred svog stana u centru grada.
Drž' se ti svoje trole i peticije, pošto se očigledno u stanje na Starom gradu razumeš ko Marica u...
 
Kaда се створе услови за тако нешто зашто да не. Центар мора да продише, али тек након изградње неколико подземних гаража и метроа. Можда класичан пример је Косанчићев венац и остале улице около које су крцате аутомобилима.

Улице десно од Васине не треба дирати јер је ту већа густина насељености и физички није могуће увести пешачку зону. Такође мислим да је зона успореног саобраћаја у Васиној уместо класичне пешачке зоне прихватљивије решење, како због сервисних и службених возила, тако и због бициклиста и тротинеташа. Надам се да ће бити поплочана цела од Трга републике па све до Студентског, била би лепа алтернатива Кнезу на неки начин.
 
Ja нисам за више пешачких зона у центру, али јесам за зоне успореног саобраћаја и ограниченог приступа. Значи без укидања паркинг места, али да иста буду само за станаре, запослене и за истовар локалима. Наравно, уз све то и изградња већих јавних гаража по ободу зоне за посетиоце. Да буде нешто попут Мишарске али да могу да уђу само возила са дозволом.
 
Pitanje: koji od ova dva stana je prijatniji za život i funkcionalniji? Onaj u kome su prostorije skoro prazne ili onaj u kome je sve natrpano?
Odgovor je - nijedan. Nego je najbolji stan koji ima balans između prostranosti i opremljenosti.

Sa ulicama je isto. Pojedini ljudi ovde ne razumeju, ili prosto odbijaju da prihvate, da uvođenje pešačkih zona u 3 bloka (tj 9, 3x3) ne smanjuje ukupan nivo automobila u gradu i ne poboljšava opšti kvalitet pešačkog saobraćaja u gradu. Samo prebacuje probleme iz jednog bloka u drugi. I jednu gradsku četvrt čine boljom za pešake, a sve ostalo gorim.

Još tužnije od toga je kada se javljaju ljudi koji su se pokazali kao vrlo pristrasni u mnogim problematikama i diskusijama, i koji misle da sa drugog kraja grada znaju stanje u nekom naselju, ko tu živi, kako živi, šta vozi i kako se ponaša. To je sve posledica urbane političke legende koju su forsirale mnogobrojne vlasti i politikanti, da u centralnim delovima grada žive tzv. komunjarski sinovi koji su svi redom oteli nečije stanove, uselili se i sada se baškare u njima ne radeći ništa i ne plaćajući ništa, a žive kao grofovi i voze najskuplja kola, a sve to na račun ostatka napaćenog Beograda i Srbije. Prosečnom Srbinu je, od vajkada, uvek trebao neko da mu bude dežurni krivac za sve. I kada to nije mogao da nađe negde spolja, nalazio je unutra. Tako je bilo i kada je SFRJ počela da hramlje, a problemi se gomilali, pa je zajedljivim glavama bio potreban neko koga bi optuživali za sve loše što se dešava. Koliko je to, ne samo neistina, nego i jadno govoriti i propagirati, mislim da nema potrebe objašnjavati bilo kojoj razumnoj osobi. Ali to je samo jedna od stvari na koje čovek nauči da se navikne, zato što vremenom shvati da će politikanata i političkih profitera uvek biti, tako da jedino što može je da istinom i argumentima eliminiše takve pošasti, i nada se da će vremenom ta bljuvotina izbledeti, kao što su izbledele i neke druge veštački nametnute podele i zajedljivosti u srpskom narodu.


Što se Vasine tiče, o njoj sam pisao više puta, pošto živim u njenoj blizini. Ukratko, ona može da bude ulica sa usporenim saobraćajem i zabranjena za privatna vozila, ali neki vid kolovoza, i to u vidu po jedne trake u oba smera, mora da ostane. Zato što nigde drugde u njenoj blizini ne postoji ulica koja može duž pravca jugoistok-severozapad da primi i propusti: turističke autobuse, vatrogasna vozila, velike đubretarske kamione, komunalna vozila i, po potrebi - građevinske mašine. I naravno, javni prevoz. Suženje njenog kolovoza na 1+1 bi je svakako oplemenilo, dalo prostora za drvorede i više pešaka, smanjilo buku i čađ na fasadama. Ali sve i da/kad se javni prevoz iz nje iseli, neki vid 1+1 kolovoza mora ostati.
 
Највећа грешка у центру града било би укидање саобраћаја у Васиној. Мање околне улице би могле само да буду са ограниченим саобраћајем уз обавезно остављање скроз функционалним две улице попреко, од Француске ка Тадеуша, и две уз дуж од Васине ка Цара Душана.
Исто може да се уведе и по још неким квартовима, иза Скупштине, на Копитаревој градини, Професорској колонији, око Ђерма и на Булбулдеру, Крунском венцу, иза храма и евентуално још у Ломиној и то је то.
 
Ne samo greška, nego i opasnost. Sve ove što klepeću kako je svako širenje pešačke zone uvek dobro a da se tome bune samo multimilioneri sa Rojsevima i Ferarijima bih samo pitao da li znaju šta je bilo pre 4 godine u Rajićevoj ulici, a šta pre 7 u Zmaj Jovinoj. Kad se desi neka opasnost, treba vozila hitnih službi da uđu u tu pešačku zonu i da nađu put do mesta nesreće. A što je ona veća, to je haotičnija. I još kada se na to doda alavost Grada da svuda pusti bašte da divljaju, i potpuna nekoordinisanost službi (ko gde stavlja koju žardinjeru, gde se blokira prolaz i zašto, kome se obratiti...) dobija se kaša ulica koje mogu da variraju od potpuno pustih do potpuno neprohodnih i nehumanih.

A stvari su zapravo jako proste. Samo treba pogledati kako prosečan čovek uređuje stan, i primeniti neke slične principe i na gradske ulice (u ovoj problematici). Umerenost u stvarima oko stana - umerenost u stvarima na ulici. Izbaciš stvari iz jedne sobe u drugu - jedna će ti biti pustolija a druga skladište. A ako rasporediš stvari u obe, e onda će obe biti prijatne i funkcionalne. Prosto da prostije ne može biti.
 
Главно што недостаје јесу гараже и боље да се напори усмере у том правцу, да се омогући уклањање паркинг места, онда ће бити места и за шире тротоаре, и за двосмерни саобраћај.
 
Naravno, gradnja većeg broja manjih garaža (ne obrnuto, kao što Grad voli da radi) je jedan od prvih uslova za početak rešavanja pretrpanosti Beograda automobilima. To, pa strogo kažnjavanje svakog ko ne koristi ono što mu se pruža. Mada istina je da Stari grad, pogotovu iznad Dušanove, ima jako jako malo lokacija gde bi mogle da se grade garaže. Mislim mogu da se nađu, ali Grad bi radije da se tu grade kule i kontejneri za 3.000 evra po kvadratu, nego da prave garaže. Ali ko zna, možda jednog dana kad se dovoljno podavimo u automobilima, možda shvate i to.

Ali sve u svemu, šturo neplansko sejanje pešačkih zona ih neće spasti. Neće nikog. I nikada i nije.
 
Неке солидне локације у Душановој су протраћене за новоградњу. А могли су негде да услове градњу са изградњом јавне гараже у оквиру објекта, као што је био случај са Хилтоном.
 
Ovo što kaže Došljak, bilo bi jedno od rešenja. Šta bi falilo da se budžet dodatno popuni. Izgradi se nekoliko garaža koje su na do 5 minuta hoda peške (idealno bi bilo u okviru zgrada) i da to budu javne garaže gde bi se naplaćivala mesečna nadoknada, kako za stanare, tako i za zaposlene, a da komunalci patroliraju ulicama gde su ukinuta parking mesta i da naplaćuju kazne svakome kome je životni cilj da iz stana direktno ulazi u kola i obrnuto.

Takođe i ovo što je Bender spominajo oko širenja prešakih zona i prebacivanja gužvi na druge delove grada, to sam i ja spominjao više puta, i imam utisak da jedan deo ljudi ro nikako ne može da ukapira, a da drugi deo to ne želi da ukapira. Isto tako ni izgradnjom ovakvog metroa kakav planiraju, neće se smanjiti broj vozila, nego može da dovede do suprotnog (sa drukčijim trasama bi situacija bila povoljnija, ali ne bi ulice rasteretila onako kako neki zamišljaju). Još manje pomaže to što se ulice pretvaraju u jednosmerne i ne šire se (kako bi se sprečila ona teorija da isključivo šire ulice privlače više vozila).
 
Nije stvar u tome da neko nesto ne kapira, vec se mora ponekad gledati u buducnost, izvan ove automobilske realnosti, ma koliko to delovala bezizlazno, ili bas zbog toga. Da ne bude jednog dana sto to nismo uradili pre pola veka, kao sa metroom.
Nije se svet razvijao spustanjem price na "realno stanje", vec gledanjem izvan okvira, inovacijama.
 
Prvo, za gledanje u budućnost je neophodno da su ispunjeni neki kriterijumi i prethodni koraci. A pošto se Beograd, to jest ovaj njegov deo gde biste vi da uvodite ovo, oslanja na ulice iz 19. veka, bez metroa, bez garaža i bez ikakvog zoniranja, cela ideja u startu pada u vodu.

Drugo, ne vidim šta bi se to dobilo uvođenjem novih pešačkih zona negde između Dušanove i Vasine. Neki ovde očigledno ne razumeju da neki kvartovi prosto nisu za pešačke zone. Primera radi, jedna Gospodar Jovanova kada bi postala pešačka zona, pogotovu zapadno od Kralja Petra, to bi bila najbeskorisnija pešačka zona ikad. Jer kao što se može videti, zgrade u njoj nemaju prizemne lokale i kompletno su samo stambene. Tako da širenje trotoara tu ništa ne bi donelo, jer ne bi imalo ko da ga koristi tako širokog. Iste takve deonice imaju i Kralja Petra, Cara Uroša, Jevremova, Kneginje Ljubice... Znate, koliko god neverovatno to danas zvučalo, ali ljudi su zapravo živeli nekad tu. To je bilo pravljeno da se tu živi, ne da se skarabudžuju kancelarije, hosteli, kafići i kućne ordinacije. Zgrade su pravljene kao stambene i stambene. Sa tek ponekim lokalom za prodavnicu hrane ili zanatliju. I dosta ljudi i dalje tu živi, uprkos žestokim naporima gradske uprave i novokomponovane elite da se isteraju odatle.

Treće, stičem utisak da u zadnjih par godina postoji vladavina trendova koji kao da se postoje samo da bi moglo da se kaže da postoje. Da, dobro ste pročitali. Postojanje da može da se kaže da postoji. Pored raznih ''eko'' inovacija koje obično na širem planu ili ništa ne menjaju, ili čine situaciju još gorom (električna vozila), mislim da tu spadaju i sve ove avangardne eksperimentalne neo-trendi pešačke zone. Lično, kad sam video prezentaciju tog ''Superbloka'', nisam video nikakvo rešenje niti objašnjenje, nego samo iste probleme drugčaije upakovane i nazvane.

Četvrto, dok neki ovde ne odustaju od pešačkih zona u starom delu grada, očigledno imaju problem da razumeju da, dok trotoari u tom delu grada izgledaju ovako, trotoari u 2/3 ostatka grada izgledaju ovako (ja lično slikao obe fotografije)
Picvajz.jpg
Kasaba.jpg

I sad, da čovek pita - dok se 3/4 ostalih delova Beograda davi u automobilima, bezakonju, divljaštvu, primitivizmu, plemenskom urbanizmu i uzurpaciji javnih površina u raznim oblicima, neko bi da ''oslobađa'' i ''modernizuje'' stare delove grada sa rešetkastom mrežom, širokim trotoarima i urednim parkiranjem (uličnim, ali bar je uređeno) uvođenjem pešačkih zona, koje će proširiti trotoare i prostor zarad... čega? Da može da se kaže da je uvedeno? Šta se tačno rešava? Šta je sada pokvareno, tu u tom starom delu grada, pa da treba da se rešava jednom pešačkom zonom?

Ne uspevam da vidim logiku tu. Kao što rekoh, podseća me na priče o modernoj ekologiji, gde se suštine problema ignorišu i guraju pod tepih, a ''popravljaju'' se stvari koje niko nije tražio da se poprave uvođenjem noviteta koji nikakav boljitak neće doneti, a koštaće para i vremena.
 
Реално би се први против пешачке зоне побунили становници тих улица.
 
I gro ljudi ovde bi tada rekli da se ti stanari bune zato što neće moći da parkiraju Rojseve i Ferarije u ulaze zgrada. Pravi se i održava ta neka urbana legenda da je tu epicentar Beogradske automobilizacije, kao i Beogradskog buržujizma. Namerno tako kažem, kao da su to sve neki uobraženi buržuji koji zrače svoje trendove na ostatak napaćenog naroda. A zapravo to je deo grada gde viđam najmanje skupih kola (ne računajući mini Crnogorske enklave u Strahinjića Bana i na vrhu Kralja Petra) i gde najviše imam priliku da hodam kao čovek dok pešačim. Mada pomenuti marljivo rade na tome da i to promene. Elem, širine ulica jesu zakržljale i relikvija iz 19. veka, ali bar postoji neki red. A i po pitanju tih širina, bolje su one takve iz 19. veka nego mnoge moderne nehumane kanjončine koje su se dozvolile u zadnjih 20 godina sa novogradnjama.

A onda odem do jednog Jerkovića i provlačim se između automobila posađenih po trotoarima iako otpadi imaju planski pravljene parkinge između zgrada. Odem do Vračara oko Južnog Bulevara i moram da silazim pod točkove autobusa jer vnagori parkiraju po trotoarima širine Smarta. Odem do jedne Kneza Miloša, koja je nekad bila najlepša i najreprezentativnija ulica u Beogradu, i tu takođe pravim slalome dok se provlačim između redina i redina lađa na unutrašnjem trotoaru od ovih što gamižu po KCS i redina lađa na ivičnjacima od ovih što ''samo da odu do banke''.

Ali naravno te probleme niko ne bi da rešava. Nego se ''popravlja'' nešto što uopšte nije pokvareno. Samo da može da se kaže da se nešto radi i inovira.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=878292#p878292:1ut78nwg je napisao(la):
Bender Rodriguez » 07 Sep 2021 04:02 pm[/url]":1ut78nwg]Naravno, gradnja većeg broja manjih garaža (ne obrnuto, kao što Grad voli da radi) je jedan od prvih uslova za početak rešavanja pretrpanosti Beograda automobilima. To, pa strogo kažnjavanje svakog ko ne koristi ono što mu se pruža. Mada istina je da Stari grad, pogotovu iznad Dušanove, ima jako jako malo lokacija gde bi mogle da se grade garaže. Mislim mogu da se nađu, ali Grad bi radije da se tu grade kule i kontejneri za 3.000 evra po kvadratu, nego da prave garaže. Ali ko zna, možda jednog dana kad se dovoljno podavimo u automobilima, možda shvate i to.

Ali sve u svemu, šturo neplansko sejanje pešačkih zona ih neće spasti. Neće nikog. I nikada i nije.
Гараже за стнаре у центру су седмдесетих планиране у двориштима између зграда. Дугорочно гледано, то је једино решење: испод кола, изнад зеленило.

Што се најужег центра града тиче, мислим да треба прво размотрити шта са Улицом краља Петра - ем је историјски од великог значаја (била једном и главна улица), ем има атрактивних зграда, а уз то спаја са доњим Дорћолом. Већ је одавно слепа улица, ако би могла да се претвори у пешачку - супер, али наравно, уз озбиљан пројекат и анализу како да то буде одрживо.

Неку такву пешачку улицу треба извести и н Врачару, између Булевара и храма/Славије. И то би било, засад, довољно.
 
Treba produžiti pešačku zonu u Njegoševoj od Cvetnog trga do Beogradske s tim što bi bile prohodne poprečne ulice Svetozara Markovića i Kralja Milutina.
 
Добар предлог, ја бих додао и улицу Светог Саве, да се њом направи главни туристички прилаз храму од центра пошто је у булевару гужва и околишање.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=878530#p878530:bv2bfowc je napisao(la):
Дошљак » Sre Sep 08, 2021 12:11 pm[/url]":bv2bfowc]Добар предлог, ја бих додао и улицу Светог Саве, да се њом направи главни туристички прилаз храму од центра пошто је у булевару гужва и околишање.
Da Svetog Save je ulica koja služi za parkiranje i kruženje u potrazi za mestom, taman koliko se ukine parking mesta stanarima toliko osloboditi na parkingu na Slaviji onom desnom.
 
Нажалост тај паринг на Славији се укида због реституције. Град ће морати озбиљно да размисли како да реши проблем паркирања како на Славији, тако и на целом Врачару. Није нешто пуно простора остављено за гараже, а и није да су планиране.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=878474#p878474:3joj5c5v je napisao(la):
Drakche » 08 Sep 2021 06:26[/url]":3joj5c5v]Nije stvar u tome da neko nesto ne kapira, vec se mora ponekad gledati u buducnost, izvan ove automobilske realnosti, ma koliko to delovala bezizlazno, ili bas zbog toga. Da ne bude jednog dana sto to nismo uradili pre pola veka, kao sa metroom.
Nije se svet razvijao spustanjem price na "realno stanje", vec gledanjem izvan okvira, inovacijama.
Za mene nije inovacija prebacivanje problema iz centra na obod grada, zarad širenja pešačke zone. Za naše pojmove bi bila inovacija kršteni metro koji bi mogao da pomogne u određenoj meri u rasterećenju gradskog prevoza i smanjenju određenog broja vozila, a ne da bude obrnuto. Mnoge stvari koje su se radile, ili su se radile potpuno pogrešno ili su iz raznoraznih razloga prekidane ili ostavljene za neka druga, "srećnija i bolja" vremena, koja nikako da dođu, a umesto njih došla vremena povećanja broja vozila i sve to učinila neadekvatnim za današnje uslove.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=878497#p878497:3joj5c5v je napisao(la):
Posejdon » 08 Sep 2021 09:23[/url]":3joj5c5v]Treba produžiti pešačku zonu u Njegoševoj od Cvetnog trga do Beogradske s tim što bi bile prohodne poprečne ulice Svetozara Markovića i Kralja Milutina.
:notok:
Pretvoriti u zonu usporenog saobraćaja.

Beogradu je potrebno smisleno uređenje ulica, a ne nešto što će lepo da izgleda na Google maps, a u realnosti da oteža ljudima i ovako otežano kretanje u pojedinim delovima grada. Tu ubrajam i ad hok pešačke zone van centra.
 
Vrh