Šta je novo?

Novi Beograd - stare i nove slike

Vežba jedinica Civilne zaštite u bloku 45
545669101512099770759435.jpg
 
Ulica Jurija Gagarina, 1975. godine. U pozadini se vidi blok 70
421191101512184626209431.jpg
 
Kupalište na Savi kod restorana "Nica", koji se nalazio ne mestu današnjeg restorana "Ušće".
Autor fotografije: Igor Gocić
193237510152204244260943.jpg
 
Pogled na hotel Intercontinental iz jedno malo neobičnog ugla.
Autor fotografije: Dragana Adamović
178213410152178625720943.jpg
 
Fontana u izgradnji
Autor fotografije:Marko Lilić
177968910152203080985943.jpg
 
Blok 1 na naslovnoj strani lista Kekec iz 1972. godine.
195931410152200064000943.jpg
 
Avion Convair 440 na surčinskom aerodromu. U pozadini se vidi samo Banovo brdo, dok još uvek nema solitera iz savskih blokova. Avgust 1970. godine. Autor fotografije: Dragan Lončar
165594310152199994185943.jpg
 
milos.tro":2ohdmwak je napisao(la):
Spomenik staroj zeleznickoj stanici na brdascu pored hotela "Jugoslavija"
538414101511902800359431.jpg

Jedan interesantan članak o staroj železničkoj stanici
BG priče: Zemunska železnica tutnjala kraj reke, prvi putnik kralj Milan
Z.Nikolić | 26. februar 2014. 10:16 | Komentara: 0
http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74. ... ralj-Milan

U blizini šetališta kraj Dunava nekada je bilo saobraćajno čvorište. Na ovom mestu bila je prva stanica Evrope u koju je ušao jedan voz iz Beograda, 1884. godine

PET stubova koji danas krase ambijent uz šetalište između hotela „Jugoslavija“ i solitere pored Dunava označavaju mesto u čijoj blizini je nekada bila prva železnička stanica u Zemunu. Mnogi stariji Zemunci i Beograđani još pamte kako su vozovi tutnjali ovom trasom budući da je stanica zvanično ukinuta 1970, dok je rušenje zgrade i magacina koji su je okruživali potrajalo još nekoliko narednih godina.

Kustos Železničkog muzeja u Beogradu Ivana Jovičić Ćurčić, autor izložbe posvećene ovom mestu, podsetila nas je da je još u doba Austrougarske Zemun povezan sa Novim Sadom, pa samim tim i Suboticom 10. decembra 1883. godine, a sa Beogradom i mostom na Savi krajem avgusta 1884. godine.

Od Evrope do Bliskog istoka
- MOST na Savi, koji i danas postoji, najstariji je beogradski most, a njegovu gradnju su zajednički finansirale Srbija i Austrougarska - kaže Ivana Jovičić Ćurčić. - Izgradnjom ove pruge Evropa je povezana sa Balkanom i Bliskim istokom. Sporazumom između dve zemlje bilo je predviđeno da se predaja i primanje vozova vrši na beogradskoj stanici, a carinjenje robe Srbija je obavljala u Beogradu, a Austrougarska u Zemunu.

Tako je stanica Zemun postala prva stanica Evrope u koju je stigao voz iz Beograda.

Posle završetka Prvog svetskog rata, beogradska stanica bila je preopterećena, pa stanica u Zemunu dobija ulogu ranžirne stanice, iako nema kapaciteta za tako nešto.

Zatim je usledio Drugi svetski rat, pa je od aprila 1941. godine Zemun administrativno odvojen od Beograda formiranjem Gradskog poglavarstva, a od 10. oktobra iste godine se i formalno nalazi pod upravom ustaške Nezavisne države Hrvatske. Godinu dana posle početka rata, po nemačkoj naredbi, ranžirna stanica na hrvatskoj teritoriji Zemun proširena je izgradnjom još devet koloseka na Bežanijskoj kosi.

- Železnička stanica bila je na meti savezničke avijacije u aprilu 1944. godine - dodaje naša sagovornica. - Osim Železničke stanice, gađana je i pruga do mosta kao i koloseci koji su od Zemuna vodili ka tadašnjem (Starom) aerodromu i pristaništu. Posle rata Železnička stanica nastavlja svoj rad, ali i dalje preko svojih mogućnosti.

U Železničkom muzeju stručnjaci marljivo čuvaju podatke kako je, na primer, 1960. godine kroz ovu stanicu prošlo 19.029 teretnih vozova sa 964.996 vagona, a kola su, u stanici, zadržavana od osam do 10 časova, zato što je kolosečna mreža od svega 17 kilometara zadovoljavala svega 60 odsto potreba.

Odlazak u prošlost

KADA je odlučeno da bude izgrađena pruga Zemun Novi grad - Novi Beograd - most na Savi, 1967. godine, projektovan je i tunel ispod Bežanijske kose, a ova stanica je polako prekomandovana u sećanja svojih savremenika. Službenici ove stanice su mahom preseljeni u novu ranžirnu stanicu u Makišu, a zajedno sa svečanim prolaskom prvog voza novom trasom, 1970. godine, počelo je rušenje stanične zgrade i demontiranje pruge. Ložionica je srušena nešto ranije, a na mesto nekadašnje građevine koja je bila ponos Zemunaca nikli su novobeogradski blokovi sa kojima se graniči današnji Zemun.

Ostao je samo jedan podvožnjak, u Vrtlarskoj ulici, koji, ušuškan i skriven između stambenih i poslovnih zgrada podseća kako su nekada, sa ponosom, ovuda tutnjale parne lokomotive, proizvodeći prepoznatljivu buku i puštajući gust trag dima koji je dugo još mnoge asocirao na putovanje.

PRVI PUTNICI
KRAJEM leta 1884. godine, po želji kralja Milana, na beogradskoj železničkoj stanici održano je slavlje povodom završetka pruge Beograd - Zemun. Odmah po završenom slavlju, u 14.30, kralj je sa porodicom dvorskim vozom otputovao u Beč.
Dvorski voz bio je prvi voz koji je prešao preko mosta na Savi, da bi deset minuta kasnije prošao kroz stanicu Zemun.

STUBOVI ZA SEĆANjE

SEĆANjE na ovu železničku stanicu obnovili su Zemunci tokom 1884. godine, kada su u okviru Oktobarskih svečanosti, posvećenih Danu oslobođenja Zemuna, 22. oktobra, postavili spomen-obeležje.

Na platou pored hotela „Jugoslavija“ postavljeno je pet stubova koji su nekada držali nadstrešnicu na peronskoj strani stanične zgrade, kao i nekoliko metara šinskog polja. Spomenik je rad arhitekte Miluna Stambolića.
 
Inace stanica vrsac je radjena po istom projektu kao i zemun jer su to bile pogranicne stanice
 
BG priče: Gde su Zemunci i Bežanijci nekad išli u ribolov
Z.Nikolić | 28. februar 2014. 10:12 | Komentara: 0
http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74. ... -u-ribolov

U vreme dok su nicali novobeogradski soliteri, poslednji uporni ribolovci zabacivali udice u tamošnje bare.
bg-243620x0.jpg

SAVA je nekada proticala uz Bežanijsku kosu. Mada to ne izgleda verovatno današnjim Novobeograđanima, upravo tako je bilo, pa će vam geolozi potvrditi da je u „ne tako davnoj prošlosti“, pre nekoliko desetina hiljada godina, oblast na kojoj se sada prostire novi deo grada bila potpuno drugačija.

Samim tim se i Ušće nalazilo na drugom mestu, bliže Zemunu i uzvodno uz Dunav. Kako se Sava polako „selila“ od Bežanijske kose ka Beogradskom grebenu, zaustavila je svoju „seobu“ dolazeći do uzvišenja koje joj je bilo nepremostivo, a čiji vrh danas krasi Knez Mihailova ulica.

Dok se pomerala, reka je za sobom ostavljala bare koje su vekovima delovale nepremostivo za stare Beograđane i Zemunce, pogotovo one koji su imali kakva trgovačka ili neka druga posla. Put između ova dva grada bio je veoma težak. Brod je bio najefikasniji prevoz, a o putevima koji su spajali dva odvojena grada pisaćemo na posebnom mestu.

Ovog puta sećamo se vremena kada je počela izgradnja Novog Beograda i kada su nastajali novobeogradski blokovi. Pred graditeljima je i dalje ostao veliki posao tokom kojeg su, prvo, morali da se oslobode onoga što je Sava za sobom ostavila, a to su bile mnogobrojne bare, najčešće obrasle trskom.

Mada su mnoge od njih predstavljale pravu muku građevincima, koji su morali da naspu celu ovu oblast peskom koji mnogi Novobeograđani i danas pamte, ove bare su ostale nekima i danas u lepom sećanju.

To su bili tadašnji mališani, koji su odrastali na gradilištu, i koji i sada pamte detinje avanture u pesku i među trskom, ali i ribolovci koji su nekada uporno pecali, ne popuštajući pred naletom kranova i teške mašinerije koja ih je postepeno potiskivala sa njihove omiljene teritorije.

Tako su nam, kao uspomena, ostali snimci izuzetnog hroničara sa fotoaparatom Tomislava Peterneka, koji je ovekovečio ovu borbu. Sa jedne strane su pecaroši uporno čuvali svoje ribolovačke „busije“, a sa druge su građevinske mašine postavljale temelje za blokove koji su danas izrasli u verovatno najgušće naseljen deo moderne prestonice.
 
Vatrogasni orkestar na trkama na Ušću.
Autor fotografije: Igor Ursić
459941015128491988594379.jpg
 
Izgradnja železničkog tunela-galerije preko Bežanijske kose. Slikano 30. septembra 1968. godine.
Autor fotografije: Nemanja Ranković
109010151289522875943143.jpg
 
Neverovatno ko bi rekao da je tu radjen tunel u iskopu. Hvala za sjajne fotke koje kacis u poslednje vreme
 
Moze se provuci kao izgradnja metroa bilo je jeftinije ovako jer nije bilo masina a iznad tunele nije velko brdo bilo
 
Jedno od prvih zdanja izgrađenih posle rata na današnjoj teritoriji Novog Beograda je tadašnji "Radnički univerzitet - Novi Beograd", izgradnja je počela istovremeno sa hotelom "Jugoslavija" i palatom SIV-a 1948god.
151069966199445385685794.jpg
 
Autobuska stanica u sadasnjem Bulevaru Mihajla Pupina, prema gradu, posle kružnog toka
179844466849392654024393.jpg
 
milos.tro":1l416qwl je napisao(la):
Jedno od prvih zdanja izgrađenih posle rata na današnjoj teritoriji Novog Beograda je tadašnji "Radnički univerzitet - Novi Beograd", izgradnja je počela istovremeno sa hotelom "Jugoslavija" i palatom SIV-a 1948god.
151069966199445385685794.jpg


A sada Politehnička Akademija.


P.S.

Odlične fotke Miloše. :kk:
 
Vrh