Šta je novo?

Nautika - razno

boca-ica

Professional
Učlanjen(a)
02.04.2010.
Poruke
10.407
Pohvaljen
5.249
Nautika je u Beogradu oduvek a svedoci smo ne samo na Beograskim rekama sve vecu njenu prisutnost
vec i rast broj posetilaca i izlagača Beograskog sajma Nautike :kk:

Kako do sada ,, delovi,, nautičke priče su bili razbacani po drugim srodim temama BBa, pa da ih objedinimo i nastavimo :D

Ajd da probam da nabrojim sta spada u nautiku (sta sam izostavio Vi dopunite) :)


Motorni brodovi
Jedrilice
Luksuzne jahte
Motorne jahte
Katamarani
Jedrenjaci
Jedrilice
Guleti
Kruzeri
Veslački i motorni čamaci
Skuteri za vodu
Kajaci
Kanui
Gumenjaci
Splavovi
Skele
Šlepovi
Plutajuce kuce
Plutajuce marine i vezovi
Nautička oprema
 
Potreba sutrašnjice – Plutajuće i pokretne kuće

Plutajući“ termin kod temeljenja se koristi kada tlo ispod temelja ne prima nikakav dodatni teret, pošto je opterećenje strukture jednako ili manje od raspoređene zemlje. Plutajuće kuće su slične po konceptu i mogu da se definišu kao one kuće koje se grade na vodi na takav način da je opterećenje strukture jednako ili manje od podižuće snage vode koja pomaže u održavanju plovnosti kuće na vodi.
Tradicionalne kuće kao kuće na pontonima imaju mobilnost, dok se za plutajuće kuće smatraju one kuće koje se koriste kao životni prostori na vodi koje su minimalno mobilni osim što se pomeraju vertikalno sa nivoom vode. Za razliku od kuća na splavovima, plutajuće kuće nisu samohodne, mada neke manje plutajuće kuće mogu biti mobilne priključivanjem motora na njih. Holandija ima mnogo plutajućih kuća pošto su počeli da koriste vodu kao resurs na kome se grade kuće.

Tradicionalne plutajuće kuće, obično kuće na splavu, su građene u različitim zemljama u mestima koja su sklona poplavama, u blizni linija obala i na jezerama i rekama. U Australiji, posebno na reci Mari i sunčanoj obali Kvinslenda, postoje mnoge motorizovane pontonske kuće sa dve ili više spavaćih soba, a neke od njih imaju čak i više spratova. Plutajuće kuće se takođe mogu videti u jezeru Eldon u Viktoriji i reci Hoksberi u blizini Sidneja.

Slične plutajuće kuće se mogu videti u Kanadi, Nemačkoj, Hong Kongu, Laosu, Novom Zelendu, Srbiji, Velikoj Britaniji, Holandiji, Sjedinjenim Američkim Državama, Tajlandu i Indiji. Plutajuće kuće su takođe veoma popularne za rekreativne aktivnosti za grupe ljudi svih godina, ali i za stambene potrebe, posebno u Holandiji gde se takve kuće naveliko grade.

Plutajuće kuće se sada grade tako da plutaju samo tokom poplava. Dakle, postoje dve vrste plutajućih kuća, one koje stalno plutaju i one koje plutaju samo tokom naleta poplavnih voda, a inače su postavljene na tlu, posebno tokom sušnih sezona kada nema vode. Neke kuće koje su izgrađene na štulama ili stubovima zbog bezbednosnih razloga tokom poplava u mnogim delovima sveta, kao i u Srbiji, se ne mogu smatrati plutajućim kućama u pravom smislu.

Plutajuće kuće su one kuće koje ne zahtevaju temelje i zasnivaju se na principima plovnosti, pa se time takođe zovu i plovne kuće. Time osnova objekta mora biti takva da pomaže u plutanju, uz istovremenu mogućnost prihvatanja celokupnog opterećenja kuće, statičkog, dinamičkog i drugog opterećenja koje se može naći u kući. Stoga kuća može biti izgrađena na platformama, šupljim cevima, pontonima i drugim sličnim materijalima koji pomažu u održavanju plovnosti uz preuzimanje opterećenja.
Sistemi za plutanje koji se sada koriste uključuju plutajuća debla, čvrsti stiropor obložen gumom, čelični pontoni punjeni penom, pozitivni beton, betonski ferocementni pontoni, beton i penu, drvo i penu, polietilensku ljusku sa čvrstim jezgrom od polistirenskog bloka koji je liven unutra, fiberglas i dr.

Kuće koje se uzdižu tokom poplava i spuštaju u uslovima kada nema vode su vertikalno navođene, i to teleskopski uglavnom. Čelična konstrukcija koja drži sistem za plutanje je prikačena za donju stranu kuće. Postavljena su četiri stuba – „vertikalne vođice“ – nedaleko od uglova kuće (uzmimo za primer da kuća ima četiri ugla). Vrhovi stubova su prikačeni za čelični ram. Stubovi se teleskopski izdižu iz zemlje, omogućavajući kretanje celokupne kuće gore i dole sa rastom i opadanjem vode.

Potreba za plutajućim kućama

U zemljama kao što je Holandija, gde je većina teritorije ispod nivoa mora, planiranje je bilo fokusirano na razdvajanje i održavanje podele između zemlje i vode otimanjem tla od mora gradnjom brana i formiranjem nasipa. Ali potreba da se izgrade bezbedne i ekonomične kuće u situaciji gde dve trećine stanovništa živi ispod nivoa mora je bila velika, pa su holandski stručnjaci počeli da koriste vodu kao sam resurs na kome grade objekte.

Problem je postao još akutniji u poslednjih 15 godina zbog globalnog zagrevanja koji dovodi do porasta nivoa vode u kombinaciji sa nekoliko netipično suvih leta. Nivo mora je porastao za 20 centimetara u prošlom veku i očekuje se da će porasti tri puta više od tog iznosa u 21. veku. Zbog toga plutajuće kuće postaju nužnost u narednim godinama.

Jedna holandska građevinska kompanija je prepoznala rastuću oskudicu zemljišta u Holandiji, pa je počela da gradi kuće na vodi. Kompanija „Ooms Bouwmaatschappij“ je izgradila prvih desetak od planiranih 500 plutajućih kuća na obodima Amsterdama, glavnom gradu zemlje koja je treća na svetu po gustini naseljenosti. Kuće, koje su projektovane tako da izdrže bure, su izgrađene na plutajućim platformama. Frits Šoute, bivši profesor na Tehnološkom univerzitetu Delft, radi na stabilizaciji platforme koja bi omogućila čitavim zajednicama da žive usred okeana, bez obzira na oluje i talase. On očekuje da će se kolonizacija ovih plutajućih gradova desiti u narednih 20 godina.
Osnovni princip gradnje

Generalno postoje dva osnovna principa gradnje plutajućih kuća. Prvi je princip pontona gde se pravi čvrsta platforma, lakša od vode i drugi princip zasnovan na obliku broda gde se pravi šuplja betonska kutija sa otvorom na vrhu. Pontonski princip pruža koristi prilikom korišćenja u plitkim vodama, u odnosu na šuplju betonsku kutiju, dok betonska kutija ima koristi u smislu većeg korišćenja prostora unutar nje kao deo zgrade.

Oba tipa plutajućih kuća su povezane uz pomoć fleksibilne veze sa kejom, tako da kuće mogu da rastu sa vodom prilikom promene nivoa vode. Po potrebi plutajući sistem može da se pomera na drugo mesto u kratkom roku ne ostavljajući nikakav loš otisak na životnu sredinu. Na to mesto se bez problema može postaviti nova kuća, što je najviše održiv i trajan način gradnje.

Kuća je smeštena unutar mokrog doka koji se sastoji od potpornih zidova i temeljne ploče. Prilikom poplava, dok se puni vodom i kuće se podiže u skladu sa tim. Slično se dešava kada se voda povlači, s tim što se onda kuća polako spušta u svoju prvobitnu poziciju. Sve vodovodne i kanalizacione cevi, elektroinstalacije, gasni priključci itd. u takvoj „amfibijskoj“ kući su fleksibilni, projektovani da ostanu funkcionalni čak i kada se kuća izdigne i nekoliko metara od svog uobičajenog položaja. Amfibijske kuće koje se nalaze na tlu se takođe grade na isti način i zbog istih razloga. Holandski arhitektonski biro „Factor Architecten“ je projektovao kuće koje se prilikom poplava izdižu i do 5,5 metara iz svog standardnog položaja.
Obezbeđivanje svih komunalnih usluga poput dostavljanje vode, struje i gasa u plutajućoj kući je svakako izazovan problem. Stoga, koncepti zelene gradnje moraju biti korišćeni prilikom projektovanja plutajućih kuća koje koriste nekonvencionalne energetske resurse i korišćenje otpadnih proizvoda, kao i sisteme za reciklažu vode. Net-nula energetske zgrade su više korisnije jer ne zahtevaju dodatnu energiju iz spoljašnjih izvora i cela potražnja za energijom se ispunjava sa generacijom energije na licu mesta. Obično se solarni paneli koriste za generaciju električne energije. Zbog est-etskih razloga, kao i energetske efikasnosti, krovni vrtovi postaju takođe popularni. Druge mere, kao što su toaleti koji spaljuju fekalije, geotermalna energija, jedinica za filtriranje kišnice itd, se koriste takođe.

Život u plutajućim kućama

Ukoliko volite opuštajuću atmosferu, romantizam i život na vodi, postoji dosta razloga za život u plutajućem domu. Stalno rastuće cene struje i komunalija mogu biti smanj-ene kroz nekonvecionalne izvore energije i reciklažom vode. Umirujući efekti života na vodi pružaju vlasnicima takvih objekata smirenost od vreve gradskog života, ali glavna prednost je bezbednost tokom poplava, što je neophodnost u nekim oblastima, kao što je Holandija. Takođe, takve kuće mogu da se integrišu bez problema sa svojim lepim pejzažima i uslovima komfora sa smanjenim računima za struju i malim ugljeničnim otiskom. Ove kuće takođe mogu biti prefabirkovane sa visoko-kvalitetnom izradom, i dostavljene direktno na lokaciju gradnje sa kompletnim eksterijerom i enterijerom.

Najistaknutiji negativna strana života na vodi je drastična promena u načinu života. Postoji ograničen prostor posebno za skladištenje stvari, stoga imovina mora biti ograničena na minimum. Najveći problem je cena i neugodnost grejanja u zimskom periodu i održavanje i popravke, ukoliko su one potrebne.
Pokretne kuće

Postoji dosta mitoloških priča gde se pomi-nje pomeranje čitavih kuća sa jednog mesta na drugo. U čuvenom indijskom mitu Ramajani, hinduistički bog Hanuman premešta planinu kako bi premestio i kuću koja se nalazi na njoj. Postoje priče o Simbadu moreplovcu u kojima su kuće prenošene na letećem tepihu. Današnja tehnologija omogućava pomeranje čitavih konstrukcija kuća sa jedne lokacije na drugu, bilo zemlj-anim ili vodnim putem.

Pokretne kuće na vodi je relativno lako izgraditi. U jednom od primera, omotač plutajuće kuće je izgrađen u fabrici i odvučen oko 80 kilometara duž jezera, gde je postavljen i ankerisan. Dakle, postoji mogućnost u kojoj se spoljašnjost kuće prefabrikovano izradi, pokaže klijentima i transportuje do lokacije. Cela struktura mora biti ankerisana za temelje. U budućnosti, ako vlasnik kuće želi da je premesti, ona može biti demontirana i ponovo montirana na drugom mestu bez mnogo muke. Unutrašnjost se može opremiti prema zahtevima preko modularnih jedinica kao što su kuhinje, kupatila itd.

Ovakve strukture imaju značajno tržište pošto je moguće podići kuću za nekoliko dana i to po kataloškom izboru. Takve kuće mogu biti odlične za manja mesta ili čak i u gradovima. One takođe mogu biti spojene zajedno vrlo lako, formirajući veću zajednicu kuća. U stvari, ako je ponton na kome je kuća fiksirana dovoljno jak da preuzme teret kuće, relativno je lako prebaciti takvu strukturu do druge, željene lokacije. Ponton deluje kao tepih u pričama o Simbadu.

Potreba za plutajućim kućama u Srbiji

Srbija ima dosta rečnih obala koje su podložne poplavama, kao što smo nažalost imali prilike da vidimo u prošlogodišnjim katastrofalnim poplavama. Poplave su pojava koja će se dešavati sve češće zbog klimatskih promena, a nedostatak državnih intervencija po pitanju izgradnje obaloutvrda i zaštitnih elemenata od poplava, dovodi do činjenice da ljudi koji žive u ovim oblastima moraju sami osigurati svoju bezbednost, kao i bezbednost svoje imovine
U principu, izgradnja plutajućih kuća je relativno jednostavna, a najviše usvojeni princip gradnje je gradnja onih kuća koje se izdižu tokom poplava i spuštaju sa opadanjem nivoa voda, čime se sprečavaju gubici života i štete po imovinu. Jednostavne tehnike zasnovane na teleskopskim konstrukcijama trebaju biti usvojene i projektovane prema uslovima na terenu. Stoga, analiza i istraživanje o poplavnim uslovima lokacije gde se gradi kuća je obavezan deo svakog projekta ovakvih kuća. Ove kuće će funkcionisati čak i u periodima kada ostaju odsečene zbog poplava i nemaju eksterno snabdevanje električnom energijom i vodom.

Plutajuće kuće takođe mogu biti izgrađene za turiste koji bi voleli da borave u takvim kućama na lepim srpskim rekama, a Srbija od toga može imati značajne prihode.

Zaključak

Plutajuće kuće mogu biti potreba sutrašnjice u priobalnim područjima i područjima podložnim poplavama u celom svetu, pa i u Srbiji, i zbog toga inženjeri, arhitekti i istraživači moraju imati kapacitete za projektovanje i izgradnju takvih kuća kako bi ispunili buduće potrebe stanovništva. Koncept prenosnih gotovih kuća bi takođe trebao biti istraživan i omogućen, posebno za kuće u nizu koje pružaju dodatne prednosti života na vodi. Vlade svih zemalja gde su prirodne katastrofe u vidu poplava česte bi morale da podrže ovakve projekte, a i u nekim slučajevima i pruže subvencije i regulatorne smernice kako bi se ovakav vid bezbednog stanovanja u poplavnim područjima ostvario.

Izvor sa fotografijama
http://www.gradjevinarstvo.rs/tekstovi/ ... retne-kuce
 
Skele
Beogradske priče: Nezamenljiva dunavska skela
Vecernje novosti - Zoran Nikolić - 11. jun 2017

U Ritopeku i danas postoji starinski način prelaska preko reke. Do Ivanova stanovnici idu traktorima jer su mostovi daleko
BANAĆANI ove godine neće videti dobar rod kajsije. Sve voće je još u cvatu uništio poslednji, kobni aprilski mraz. Ovo je razgovor koji vodimo sa voćarima koji iz Ritopeka prelaze preko reke skelom, kako bi obišli svoje voćnjake u Banatu.
Domaćin Ivan Krivec nas podseća da su stanovinici ovog mesta, još u srećna vremena uglavnom prodavali svoje placeve vikendašima, koji su iz Beograda dolazili ovde da pronađu svoj mir. Oni su se opredelili za voćnjake u Ivanovu, na levoj obali Dunava, ali danas plaćaju danak toj odluci.
Banatska strana ume da pokaže zube, i to najčešće u aprilskim danima. Tada iznenadni mrazevi znaju da unište celokupan rod voća, baš kao što su to uradili ove godine. Voćari kažu da rod kajsije mogu da očekuju samo u onom delu drveta koji je bio visoko iznad zemlje, dok je pri tlu mraz uništio sve što je voćka ponela.
Istovremeno, na drugoj obali Dunava, na padinama gde se nalaze Ritopek i Grocka voćke su ostale netaknute.
Ove dve rečne obale "spaja" skeledžija Milan Mića Bećagović koji već 25 godina prevozi putnike sa jedne na drugu obalu Dunava. Najbliži mostovi su predaleko, i ratari koji iz Ritopeka idu za Ivanovo bez ovog prevoza ne bi mogli da opstanu. Skela postoji ovde i u Vinči i pripada Javnom preduzeću "Pijace i zelenilo" iz Grocke.
- Sezona traje do 15. decembra i na ovaj način prevozimo putnike šest puta dnevno - kaže Bećagović. - Da nema skele, morali bi da idu put Pančevačkog mosta, ili na drugu stranu, ka Kovinu, a oba prelaza preko Dunava su predaleko.
Tako, Beograđani gotovo da ne znaju kako na obodima grada postoji ovaj starinski način prevoza. Kako kaže Milosav Pavlović, kojeg zatičemo kako na traktoru prelazi na ovaj način preko reke, "skela nam znači kao čoveku život". Bez nje bismo teško mogli.
Sve mi je sa druge strane - objašnjava Pavlović. - A ove godine mraz udario, ostale kajsije samo na vrhovima stabala. Takva je godina naišla, niko nije kriv za to.
Izvor i foto :
http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74. ... vska-skela
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=vBFLX-LVyyU[/youtube]
 
Katamaran

Katamaran je Indiskog porekla raširen po celom svetu i sve je popularniji izbor i u Bgdu, zato što (osim pristupačnije cene ) je
i izuzetno stabilan, prostran, siguran i dodirne (otporne) tačke u vodi svedene na minimum :kk:

Katamaran je tip broda koji se sastoji od dva povezana trupa, a može se pokretati ili na jedra ili na motor.
Evo nekih primera Katamaranskih plovila :sesir:
 
Poslednjih godina češce na Savi nego na Dunavu sve više mladjih Beogradjana
uziva u rečnim voznjama na brzim skuterima

a šta treba da znamo jer ne retko te voznje su sa pozamljenim, iznajmljenim ili tek nabavljenim skuterima :sesir:

PRAVILA VOŽNJE VODENIH SKUTERA


Jet vožnja

Svi skuteri se pokrecu jet vožnjom na sistem pogona koji upumpava velike kolicine vode. Jet pumpe rade tako što ubacuju vodu u celo kucišta impelera. Impeler je tip preciznog propelera u okviru kucišta koje je stavljeno pod pritisak u koje ulazi voda i dalje usmerava vodu prema zadnjoj strani skutera. Snaga ove izlazece vode je ono što gura skuter u suprotnom pravcu.

Iako skuter nema izložene propelere kao vecina drugih motornih camaca, ima nekih predostrožnosti kojih bi se trebalo pridržavati tokom vožnje skutera:

- Držite ruke i noge, isto kao i kosu ili odecu podalje od dovoda, ulaza u pumpu.
- Uverite se da je motor ugašen pre nego što proverite dovod pumpe.
- Nikada ne vozite vaš skuter u vodi nižoj od 40 cm.

Jet vožnje zahtevaju dovoljno duboku vodu kako otpaci i drugi delovi ne bi bili usisani sa dna u jet pumpe.

Upravljanje

Komande za upravljanje plovilom zavise od kombinacije pozicija na volanu i kontrole brzine regulisane kolicinom goriva isporucenom u motor, mašinu.

Voda usisana iz korita u dovod rešetke je stavljena pod pritisak od impelera na jet pumpu. Kako se voda pod pritiskom izbacuje iz pumpe kroz jet otvor, stvara osecaj izmedu pokreta i upravljaca skutera. Što je veca brzina motora, proizvodi se veci osecaj. Ukupni jet osecaj, u zavisnosti od položaja volana, odreduje koliko brzo cete se kretati.

Ne oslobadajte kontrole brzine kada pokušavate da se sklonite od objekata - morate da upravljate kontrolama za brzinu.

Morate da izvedete raniju akciju da biste izbegli sudar. Zapamtite, skuteri i ostali brodovi nemaju kocnice.

Registracija

Skuter je plovni objekat koji podleže pravilima kao i za svaki drugi brod na motorni pogon.
Propisi nalažu svim skuterima da budu registrovani i da imaju i da imaju identifikacioni - registarski broj. Kada se zahtev za registraciju odobri, dobija se Plovidbena dozvola, koju izdaje Ministarstvo saobracaja i telekomunikacija RS, odnosno Kapetanija pristaništa grada u kom je plovilo registrovano (Beograd, Pancevo, Novi Sad, itd.). Plovidbena dozvola je obavezna i sadrži podatke o plovilu, i to:

- pun naziv plovila - naziv plovnog objekta
- registarski broj - ime ili broj plovnog objekta
- broj plovidbene dozvole
- datum izdavanja i važenja
- naziv nosioca prava korišcenja
- sedište, prebivalište nosioca prava korišcenja
- namenu plovnog objekta
- godinu gradnje, vrsta materijala od kog je sagraden i broj sedišta

Pored ovih podataka, nalaze se i podaci o dužini, širini, visini, najmanjem i najvecem gazu, korisnoj nosivosti i sopstvenoj masi. Takode, nalaze se i obavezni podaci identifikacije: broj motora i šasije.
Plovidbena dozvola se izdaje prilikom prve registracije plovila, i važi godinu dana, te ju je potrebno produžavati svake godine.

BEZBEDNA VOŽNJA

Oprema

Pojas za spašavanje - prsluk, je obavezan za svaku osobu koja upravlja plovilom. Preko 80 procenata svih smrtnih slucajeva dolazi kao rezultat davljenja zato što brodadžije ne nose sigurnosne jakne ili pojaseve za spavanje. Pošto su vozaci skutera i njihovi putnici više izloženi padovima od ostalih brodadžija, obavezno je nošenje pojaseva za spasavanje uvek kada ste na vodi.

Pre kupovine prsluka, proverite etiketu na vašem pojasu da bi ste se uverili da je dobrog tipa i velicine, i upoznajte se sa pravilima.

Jaki mlazovi vode iz jet otvora, ili dodir sa površinom vode mogu biti opasni. Vozac i putnik moraju nositi mokra odela. Obicna oprema za kupanje ne može vas adekvatno zaštititi. Mokro odelo ce pomoci u zaštiti protiv povreda unutrašnjih organa (rektum i vagina) od jakih jet mlazova, i od dodira sa površinom vode. Mokra odela ce takode pomoci protiv hipotermije (visoke telesne temperature) i abrazije.

Vozac i putnik moraju da nose cipele za vodu da bi zaštitili stopala od objekata sakrivenih pod vodom. Nošenje rukavica takode može pomoci u zaštiti ruku od abrazije.

Padanje

Vozac skutera može neocekivano pasti. Kada se ovo desi konopac, gajtan, zakacen na zakljucanoj tabli skutera i na vozacevom zglobu ili na sigurnosnom pojasu, ce automatski iskljuciti motor.

Posle pada, približite se vašem skuteru plivanjem sa zadnje strane plovila i postavite vaše ruke na rukodržace. Povucite se gore na palubu i kleknite. Pomerite se na sedište i sedite na jastuk. Zakacite vaš konopac ako je upotrebljiv i restartujte vaš motor.

Bez alkohola i droga

Nikada ne vozite skuter dok ste pod dejstvom droge ili alkohola. Više od polovine svih nesreca sa brodovima su prouzrokovane pod dejstvom alkohola. Plovilom na vodi se upravlja samo zdravim razumom. Alkohol i droga smanjuju sposobnost za donošenje brzih odluka i upravljanja plovilom u svim situacijama. Radi sigurnosti i bezbednosti ucesnika u vodenom saobracaju, Recna policija ima pravo provere plovila i upravljaca plovilom, a pravila koja važe za vožnju pod uticajem na asfaltu, primenjuju se i na vodi i vode oduzimanju plovidbene dozvole i plovila.

Preskakanje talasa

Preskakanje talasa drugih brodova i skutera je veoma rizicno. Gubljenje kontrole i slaba vidljivost mogu da se pojave kada skuter preskace talase. Vežbanje preskakanja talasa je obeshrabrujuce i moguce je samo na specijalnim modelima koji se koriste prilikom takmicenja kao posebn akategorija - Freestyle ("slobodni stil").

Vuca skijaša

Kada vucete skijaša skuterom, uvek treba da imate posmatraca ili "spotera" (koji gleda prema krmi) sa vama koji ce paziti na skijaša. Ovo je zakon u vecini država. Ostali putnici moraju uvek nositi sigurnosni pojas i biti u saglasnosti sa nacinom upravljanja i navigacionih pravila. Pored toga, ako se vuce skijaš, podrazumeva se i vozac i posmatrac, a skuter treba da ima sedeci kapacitet od tri osobe.
Skuter ce malo drugacije raditi dok vuce skijaša, moracete dodati više vremena za manevrisanje vašim plovilom. Pošto može biti teško videti skijaša u vodi, uvek se vratite po oborenog skijaša što je pre moguce.

Lokalni propisi

Pre izlaska na vodu potrebno je upoznati se sa propisima i zakonima regije koji se odnose na upravljanje skuterom. Postoje zajednicka ogranicenja koja variraju od regije do regije ukljucujuci godine vozaca, zone zabrane, zone namenjene za vožnju i ogranicenja brzine.

Aparat za gašenje požara

Svi skuteri moraju nositi lako pristupacne aparate za gašenje požara uskladištene i osigurane u vodootpornom odeljku. Proverite vaše aparate za gašenje požara najmanje svakih šest meseci zbog niskog pritiska i štete na drugim delovima.

Hitne popravke

Sledeci alat se preporucuje da se nosi u skladištu vašeg skutera u slucaju kvara:
- Podešavajuci kljuc za odvijanje
- Šrafciger (odvijac)
- Klešta
- Elektricna traka
- Cista kuka, svecica
- Uže za vucu

"Misli bezbedno - vozi bezbedno",
deviza koja važi za sve polaznike jet ski škole

- Postoje dva generalna pravila kada vozite skuter: 1) stalno voditi racuna o okolini i 2) uvek koristiti sigurnu brzinu.
Vozaci skutera moraju poštovati prava ostalih. Korišcenjem uctivosti i zdravog razuma, nesrece se mogu izbeci i negativna mišljenja prema skuterima. Sledeci primeri su nekoliko oblasti gde vozaci skutera treba da koriste zdrav razum. Vozaci skutera moraju konstantno voditi racuna na druga plovila, plivace i druge objekte svo vreme. Vozaci moraju izbeci tzv. "tunelsku viziju", tako što ce stalno gledati okolo kako bi izbegli potencijalnu hazardnu situaciju.

- Pratite osnovne plovne zakone. Jedrenjaci (pod jedrima), veliki komercijalni brodovi i ribolovacki brodovi, uvek imaju prednost. Ostanite desno kada predstoji susret sa dolazecim plovilom, tako da vas prode sa vaše leve strane. Kada preticete drugi brod, obidite ga sa leve ili desne strane, ali zadržite pravac. Ako se susrecete sa drugim brodom, plovilo sa desne strane ima prednost. Usporite da bi ste pustili brod da nastavi svojim kursom, pa onda prodite iza njega. Cak i kad ste sigurni da imate prednost, dobro staro pravilo je da nikad ne insistirate na tome. Uvek vozite pažljivo.

- Budno ukrštanje. Ako vas vaš kurs vodi u susret drugom brodu, uverite se da vaša vidljivost nije ugrožena tim brodom. Ostanite dovoljno daleko iza tako da možete da vidite ako vam drugi saobracaj dolazi u susret.

- Brzina vožnje. Pratite lokalne odredbe ogranicenja brzine, kada su utvrdeni ili ne. Vozaci skutera su odgovorni za svaku štetu na drugim brodovima izazvane njihovom nebudnošcu. Kada vozite skuter blizu plivackih oblasti, plaža, marina, dokova i splavova, obratite posebnu pažnju na vašu brzinu. Mnoge oblasti su oznacene utvrdrnim ogranicenjima brzine i "ne uznemiravati" znacima ili bovama.

- Putnici i gosti. Nikada ne nosite viši tovar od maksimum putnika dozvoljen za vaše plovilo. Ako pozajmljujete vaše plovilo prijatelju, uverite se da on ili ona imaju dovoljno godina za vožnju, znaju kako da upravljaju vašim plovilom i da su potpuno obavešteni o ovim sigurnosnim pravilima vožnje. Vi ste odgovorni kada pozajmljujete vaš brod.

- Održavanje. Proverite vaše plovilo unutra i spolja pre nego što odete na vodu. Uverite se da su propeler i svi prekidaci ispravni, da su gorivo i akumulator ispravno povezani, da gorivo ne curi i da kablovi i kormilo funkcionišu.

Važnost

- Start. Budite obazrivi i spretni kada startujete vaš skuter. Pripremite vaše plovilo na vreme i obavite sve sigurnosne provere pre nego što odete na vodu. Sacekajte vaš red u liniji i startujte brzo i tiho.
- Buka. Izbegavajte vožnje pored kuca na obali i divljih oblasti i držite odgovarajuce odstojanje od ribara, drugih brodova, plivaca i prenaseljenih plaža. Kada je vožnja kroz ove oblasti nemoguca, vozite polako i poštujte sve zakone. Prekomerna buka od nedovoljno održavanog ili modifikovanog izduvnog sistema uznemirava ostale i nelegalna je u mnogim oblastima.
- Okolina. Poštujte ekološki osetljive oblasti. Ne prosipajte brnzin ili ulje i ne ostavljajte dubre ili druge zagadivace tamo gde ne pripadaju. Budite osetljivi prema vodenom življu; voda je njihova kuca.
- Druge pristalice vode. Vozaci skutera moraju deliti vodene puteve sa drugim brodadžijama, ribarima, plivacima i skijašima, poštujuci njihova prava bezbednosti, pristup i korišcenje vode.

Zapamtite da vozite odgovorno!

Na vama je da koristite vaš zdrav razum i da ispunjavate sve lokalne propise koji se odnose na vas i vaš skuter.
Upoznajte vaše plovilo i njegov nacin rada.
Procitajte sav sigurnosni materijal i etikete.
Upoznajte se sa vašim lokalnim plovnim zakonima.
Upoznajte se sa navigacionim oznakama i znacima.
Upoznajte se sa pravilima puta.

U savladavanju gore navedenog, pored obuke u jet ski školi može vam pomoci i Prirucnik za polaganje upravljaca motornim plovilom i druga strucna literatura, o kojoj možete dobiti informacije u Jet Ski savezu Beograda, putem telefona 011/ 3065772 ili e-mail adrese info@eurojetsport.com.

I još nešto…

Budite oprezni. Pokažite vašu pažnju.
Iako skuteri imaju manje znacajan uticaj na okolinu od drugih motornih camaca, svi mi moramo uraditi naš deo da zaštitimo naše obilne prirodne izvore. Stoga, pridržavajte se sledecih primera:

1. Sipajte gorivo na kopnu da bi ste izbegli i najmanju šansu prosipanja ulja ili goriva u vodu.
2. Usporite kada sipate u rezervoar, ne prepunjavajte, obrišite svaku slucajnu kap krpom koja upija i rasporedite kolicinu goriva srazmerno potrebama.
3. Proverite i dobro ocistite vaš motor dalje od obale. Ulje može naškoditi delikatnim mikro-organizmima koji žive u vodi i životinjama koje se njima hrane.
4. Ne vozite u vodi plicoj od 40 cm.
5. Vozite u glavnim plovnim putevima i ogranicite vožnju u plitkoj vodi.
6. Kada je neophodno da vozite u plitkoj vodi, držite skuter neupaljen. To ce onemoguciti zamucenje (podizanje sedimenata sa dna koji ce otežati prodiranje svetlosti i smanjiti kolicinu kiseonika, osetljivim ribama i pticama koje se njima hrane).
7. U obalskim oblastima klonite se oseke. Voda može biti znatno niža nego inace, i može izlagati riblja mresilišta kao što je trava i druga vegetacija. Usisavanje trave u vaše plovilo može izazvati probleme sa motorom ili pumpom i smanjiti perfomanse.
8. Zabranjeno je uznemiravanje ptica koje se hrane u plitkim oblastima oko obale.9. Ako vozite blizu korala, nemojte koristiti sidro i budite pažljivi kada dolazite u kontakt sa ovim delikatnim organizmima.
10. Držite se podalje od šuma morske trave. Blizu obale morska trava sakriva, prekriva izgled i sasdržaj dna, podržavajuci bujnu podvodnu zajednicu riba, beskicmenjaka i drugih morskih životinja.
11. Izbegavajte travnate mocvarne oblasti u morskoj ili slatkoj vodi i obale reka. Skrivani u šipražju mogu biti ptice u gnezdu, žabe, kornjace, zmije.
12. Poštujte utvrdene "ne uznemiravaj" zone blizu obale. Prokomerni talasi mogu izazvati eroziju obale, što može uticati na staništa biljaka i životinja.
13. Budite savestan vozac. Imajte na umu da buka i pokreti camaca mogu uznemiravati lokalne stanare - ukljucujuci vlasnike kuca na vodi - splavova, ptice, morske sisare i ostale životinje.
14. Kontrolišite brzinu tako da možete videti svaku životinju ispred vas.
15. Izbegavajte oblasti sa velikom populacijom životinja.
16. Kada pristajete obratite pažnju na ribe, kornjace, ptice i ostale životinje duž obale.
17. Izbegavajte da pristanete gde su biljke kao trska i trava. Ove važne biljke kontrolišu eroziju i obezbeduju mresilište za mnoge male životinje i ribe.
18. Operite vaš skuter posle upotrebe kao preventivu širenja raznih biljaka u druga jezera i reke.

Izvor : Dule sa http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=401.0

Korisni link http://jetskisavezsrbije.com/
 
Jelena LEMAJIĆ | 14. jun 2017 u Vecernje novostima je objavila interesantan tekst za skoro zaboravljena plovila :)
Šajke Dunavom još plove....
Đuro Rang iz Bačkog Monoštora, jedini čamdžija u Srbiji,
gradi brodiće od smreke i borovine. Sve radi “iz glave”, bez ijednog papira ili skice...
Link: http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/re ... -jos-plove
 
Evo malo i nedavne vojne nautike - mornarice :D

Kod nas sa predhonih vezbi
.....Podvodna protivdiverzantska, brodska protivminska i minska dejstva, sprečavanje prodora neprijateljskih vojnih brodova i vatrena podrška jedinica pešadije u odbrani činili su okosnicu izvođenja složene i dinamične taktičke vežbe i gađanja....
izvor http://www.rts.rs/page/stories/sr/story ... -2017.html

i na medjunardonom planu


Tango Six objavio je interesatan tekst novim Ruskim vojnim brodovima
.... desantni brod odnosno nosač helikoptera koji po svojim taktičko-tehničkim karakteristikama predstavlja pandan francuskim brodovima tipa ’’Mistral’.....
izvor https://tangosix.rs/2017/15/06/rusija-p ... -mistrala/
 
Direkcija za vodne puteve
je organ uprave u sastavu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nadležna za
održavanje i razvoj unutrašnjih plovnih puteva u Republici Srbiji na kojima važe međunarodni i međudržavni režimi plovidbe
reke : Dunav, Sava i Tisa ...

Na datom linku mozete da preuzmete elektronske i ,,papirne,, plovidbene karte reka Dunav , Sava, Tisa
kao i sijaset drugih neophodnih podataka

Treće izdanje Plovidbene karte Dunava sadrži ažurne podatke o
-poziciji plovnog puta,
-sistemu obeležavanja plovnog puta,
-podatke o raspoloživim dubinama (1.5m, 2.0m, 2.3m, 2.5m, 3.0m i 3.5 m) u odnosu na niski plovidbeni nivo (sa info. o vremenu hidrografskih merenja),
-stacionažama po osovini plovnog puta na 200 m, poprečnim profilima,
-sidrištima,
-skelskim prelazima,
- infrastrukturnim objektima na plovnom putu (prevodnicama, mostovima, hidrotehničkim građevinama, dalekovodima),
- većim naseljima duž Dunava,
- poziciji potopljenih plovila u ili u blizini plovnog puta ili propisanih sidrišta,
- vodomernim stanicama i karakterističnim plovidbenim nivoima,
- kao i kontaktima institucija nadležnih za unutrašnju plovidbu u Republici Srbiji...

link http://www.plovput.gov.rs/papirne-plovidbene-karte
:sesir:
 
Nutičke novotarije za ove vrele dane :D



[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=b0Vb9zqgeFM[/youtube]
 
Kad u pretraživac ukucate Nauti-Craft's
izadje i ,,on,, i podosta dr. novih plovila a na temu katamaranskog glisiranja
a čini mi se da je ovaj ima za sada najbolja rešenja bez obzira da li je plovilo u pokretu ili privezano u marinini :D


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=YXO4BtJQFes[/youtube]
 
Kako u ove vrele dane najprivlacnija je voda , pored ( gornjih) mapa gl. vod. puteva
evo i mape Vojvodine :)
 
I još jedna privlačna vodena rekreativna zanimacija :sesir:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=gGhj-bQFTvs[/youtube]
 
Po mnogima ovo je najelegantnije plovilo ikada. Vekovoma se nije menjalo. Danas su samo materijali drukciji (u ovom slucaju karbon-kevlar, umesto fokine koze i kostura od drveta). Veslo je takodje nepromenjeno, sem sto je u ovom slucaju presvuceno karbonskim rukavom radi lakseg odrzavanja i tvrdoce. Tradicionalnai, pravi kajak danas postaje sve popularniji narocito u zemljama Skandinavije kao i u SAD, Kanada ...

https://www.youtube.com/watch?v=9L0DiHWM-1k&t=1s
 
E .... Zoki...... kanu i kajak :kk:
Ovako nešto mi ne da mira .... sailing canoe .... a milion varijacija na netu :D
ceka me drvena pa epoksil ljuta borba pravljenja , a još sam u papirima ... do proleca nadam se bice i sličica na BBu
:sesir:
 
Mozda niste znali:

Eskimi (inuiti, je korektan naziv) nizu znali da plivaju. Izlazak iz kajaka bi bio smrtonosan ukoliko nisu znali okret (eskimo roll) kojih ima tridesetak.

Oni kajak ne smatraju camcem vec radije odelom, necim sto postaje deo tela kada se obuce. Kajak je pravljen po meri kao sto se prave cizme na primer. Mnoga plovila koja mi danas nazivamo kajakom su u stvari samo camci po njihovom i sa njima se ne moze napraviti roll.

Ovde, kod nas, se cesto moze cuti izraz "kajak za mirne vode". Tako nesto ne postoji u svetu. Na prvoj slici ovo svakako nije mirna voda.

Ako idte na google i pretrazujete o kajaku upotrebite rec KAYAK ili rec Qajaq. Ova zadnja se odnosi iskljucivo na tradicionalni Greenlandski kajak koji ide sa Grenlandkim veslom i gde je kajakas obucen u tulik (TUILIQ)

Nesto vise informacija na nasem jeziku, moze se naci na ovom kratkom filmu: https://www.youtube.com/watch?v=3NSdzg_vLcA

Sve ovo pomenuto je tradicionalna vestina a ne sport i nema nikakve vese sa kajakaskim sportovima i opremom.

Pozdrav
 
Tako ce i boca ica da plovi nasim jezerima samo da nauci roll ukoliko vec nije :)
 
Juce pricitah novi zakon za plovila....
Lele..... skoro naskroz ubise samogradnju..... :rant:
a i duznu metrazu koja se ne registruje (na vesla)
namenjeno za istinski sport i rekreaciju
okratise na bednih 2.5 met.

Pa najmanji kajak ili kanu je znacajno duzi od toga

Sta je zakonodavac zamislio da koristimo tuss kadice... ? :lol:

Pa i to malo dozvoljeno samogradnje ako cu da ponesem na more nema nacina da ikakvu indetifikaciju upusem na carinsku izlaznu listu , kako ne bi u povratku platio carinu

Muka do muke :(
Imali ko kakvu pametnu da pripomogne u ovoj nastaloj tupavoj situaciji a da nije vezano samo za davanje para
 
Pa zakone pisu cesto ljudi koji se ne udubljuju u materiju imaju neke smjernice kojih se drze cesto kako da namaknu pare u budzet
Te nacrte radi sekreterijat za zakonodavstvo ...
Zakon ce ici na javna slusanja tj javnu raspravu ...
Tada mogu gradjani udruzenja da se cimaju kako bi se neki clanovi izbrisali promjenili
Recimo biciklisti su uspjeli da u izmjenama zopsa koje slijede izbace obavezno nosenje fluo prsluka sto su bili namjerili da im na taslace iz komiteta za bezbjednost saobracaja koji uspjesno sabotira bilo kakvu mogucnost prepravke dizel vozila u vozilo na struju itd....
 
Agencija tipa porrd svih atesta traze saglasnost proizvodjaca a trabsnt vise ne postoji itd
Pa im je jedan doskocio uzme juga registruje ga sa motorom orginalnim izvadi vozi na struju kad istekne registracija proda juga u djelove i tako u krug
Dok u hr vrlo jednostavna procedura za preradu u kola na struju
Koliko su zakomplikovali govori i to da prije njihove pojave covjek krajem 90ti preradio moskvica na struju u ns i registrovo bez problema itd itd ...
Da motor se samo jos kod nasih mozgova ne smatra rezernim djelom vec kad promjenis motor onda nijma 150 jura da oni kao pogledaju ...
 
Lepo i toplije vreme aktiviralo je i nautiku
Uskoro šest novih pristaništa
BEOGRAD će u narednom periodu dobiti pet malih pristana za brodove i jedno veliko međunarodno pristanište.
Gradonačelnik Siniša Mali je najavio da će mali pristani biti izgrađeni u Bloku 70, kod Brankovog mosta, na Ušću kod Muzeja savremene umetnosti, u blizini Ade Ciganlije i u Zemunu dva...

http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74. ... ristanista
:sesir:
 
До краја године седам пристана на Дунаву

,, ....За сада већ раде путнички пристани у
- Кладову,
- Смедереву
- Голупцу,
а до краја године у функцији ће бити и
- Костолац,
- Сремски Карловци,
- Велико Градиште (локација код тврђаве Рам)
- Беочин.

Министарство је прошле године издвојило око 145 милиона динара за пројекат изградње пет пристана у Београду.

Реч је о четири локације на Сави, и то:
-Ушће – Музеј савремене уметности,
-Бранков мост,
-Блок 70,
-Ада Циганлија

Jедна локација на Дунаву
.у Земуну,
-као и међународни пристан код Капетаније у Земуну, кажу за наш лист у Министарству трговине.

Како објашњавају, почетак рада ових пет пристана очекује се
у наредна два месеца
док ће међународни пристан у Земуну бити у функцији до почетка наредне наутичке сезоне.

На Дунаву, у Ђердапској клисури, забележена је највећа речна дубина у Европи – чак 87 метара. Речно корито Дунава је најшире код Голупца (2.000 метара), а најуже у делу клисуре (147 метара).
Дунав у Србији спада у три најважнија ресурса, представља и важну саобраћајницу кроз Коридор 7,
идеалну за путнички саобраћај, пре свега за туристичке бродове – крузере, али и за туристичко-рекреативну (индивидуалну) пловидбу.
Управо због тога у Стратегији развоја туризма Србије од 2016. до 2025. године, наутички туризам је препознат као један од туристичких производа од посебног значаја... ,,

Izvor i ceo tekst
Politika http://www.politika.rs/scc/clanak/40408 ... -na-Dunavu
:sesir:
 
Vrh