Poslednjih godina češce na Savi nego na Dunavu sve više mladjih Beogradjana
uziva u rečnim voznjama na brzim skuterima
a šta treba da znamo jer ne retko te voznje su sa pozamljenim, iznajmljenim ili tek nabavljenim skuterima
PRAVILA VOŽNJE VODENIH SKUTERA
Jet vožnja
Svi skuteri se pokrecu jet vožnjom na sistem pogona koji upumpava velike kolicine vode. Jet pumpe rade tako što ubacuju vodu u celo kucišta impelera. Impeler je tip preciznog propelera u okviru kucišta koje je stavljeno pod pritisak u koje ulazi voda i dalje usmerava vodu prema zadnjoj strani skutera. Snaga ove izlazece vode je ono što gura skuter u suprotnom pravcu.
Iako skuter nema izložene propelere kao vecina drugih motornih camaca, ima nekih predostrožnosti kojih bi se trebalo pridržavati tokom vožnje skutera:
- Držite ruke i noge, isto kao i kosu ili odecu podalje od dovoda, ulaza u pumpu.
- Uverite se da je motor ugašen pre nego što proverite dovod pumpe.
- Nikada ne vozite vaš skuter u vodi nižoj od 40 cm.
Jet vožnje zahtevaju dovoljno duboku vodu kako otpaci i drugi delovi ne bi bili usisani sa dna u jet pumpe.
Upravljanje
Komande za upravljanje plovilom zavise od kombinacije pozicija na volanu i kontrole brzine regulisane kolicinom goriva isporucenom u motor, mašinu.
Voda usisana iz korita u dovod rešetke je stavljena pod pritisak od impelera na jet pumpu. Kako se voda pod pritiskom izbacuje iz pumpe kroz jet otvor, stvara osecaj izmedu pokreta i upravljaca skutera. Što je veca brzina motora, proizvodi se veci osecaj. Ukupni jet osecaj, u zavisnosti od položaja volana, odreduje koliko brzo cete se kretati.
Ne oslobadajte kontrole brzine kada pokušavate da se sklonite od objekata - morate da upravljate kontrolama za brzinu.
Morate da izvedete raniju akciju da biste izbegli sudar. Zapamtite, skuteri i ostali brodovi nemaju kocnice.
Registracija
Skuter je plovni objekat koji podleže pravilima kao i za svaki drugi brod na motorni pogon.
Propisi nalažu svim skuterima da budu registrovani i da imaju i da imaju identifikacioni - registarski broj. Kada se zahtev za registraciju odobri, dobija se Plovidbena dozvola, koju izdaje Ministarstvo saobracaja i telekomunikacija RS, odnosno Kapetanija pristaništa grada u kom je plovilo registrovano (Beograd, Pancevo, Novi Sad, itd.). Plovidbena dozvola je obavezna i sadrži podatke o plovilu, i to:
- pun naziv plovila - naziv plovnog objekta
- registarski broj - ime ili broj plovnog objekta
- broj plovidbene dozvole
- datum izdavanja i važenja
- naziv nosioca prava korišcenja
- sedište, prebivalište nosioca prava korišcenja
- namenu plovnog objekta
- godinu gradnje, vrsta materijala od kog je sagraden i broj sedišta
Pored ovih podataka, nalaze se i podaci o dužini, širini, visini, najmanjem i najvecem gazu, korisnoj nosivosti i sopstvenoj masi. Takode, nalaze se i obavezni podaci identifikacije: broj motora i šasije.
Plovidbena dozvola se izdaje prilikom prve registracije plovila, i važi godinu dana, te ju je potrebno produžavati svake godine.
BEZBEDNA VOŽNJA
Oprema
Pojas za spašavanje - prsluk, je obavezan za svaku osobu koja upravlja plovilom. Preko 80 procenata svih smrtnih slucajeva dolazi kao rezultat davljenja zato što brodadžije ne nose sigurnosne jakne ili pojaseve za spavanje. Pošto su vozaci skutera i njihovi putnici više izloženi padovima od ostalih brodadžija, obavezno je nošenje pojaseva za spasavanje uvek kada ste na vodi.
Pre kupovine prsluka, proverite etiketu na vašem pojasu da bi ste se uverili da je dobrog tipa i velicine, i upoznajte se sa pravilima.
Jaki mlazovi vode iz jet otvora, ili dodir sa površinom vode mogu biti opasni. Vozac i putnik moraju nositi mokra odela. Obicna oprema za kupanje ne može vas adekvatno zaštititi. Mokro odelo ce pomoci u zaštiti protiv povreda unutrašnjih organa (rektum i vagina) od jakih jet mlazova, i od dodira sa površinom vode. Mokra odela ce takode pomoci protiv hipotermije (visoke telesne temperature) i abrazije.
Vozac i putnik moraju da nose cipele za vodu da bi zaštitili stopala od objekata sakrivenih pod vodom. Nošenje rukavica takode može pomoci u zaštiti ruku od abrazije.
Padanje
Vozac skutera može neocekivano pasti. Kada se ovo desi konopac, gajtan, zakacen na zakljucanoj tabli skutera i na vozacevom zglobu ili na sigurnosnom pojasu, ce automatski iskljuciti motor.
Posle pada, približite se vašem skuteru plivanjem sa zadnje strane plovila i postavite vaše ruke na rukodržace. Povucite se gore na palubu i kleknite. Pomerite se na sedište i sedite na jastuk. Zakacite vaš konopac ako je upotrebljiv i restartujte vaš motor.
Bez alkohola i droga
Nikada ne vozite skuter dok ste pod dejstvom droge ili alkohola. Više od polovine svih nesreca sa brodovima su prouzrokovane pod dejstvom alkohola. Plovilom na vodi se upravlja samo zdravim razumom. Alkohol i droga smanjuju sposobnost za donošenje brzih odluka i upravljanja plovilom u svim situacijama. Radi sigurnosti i bezbednosti ucesnika u vodenom saobracaju, Recna policija ima pravo provere plovila i upravljaca plovilom, a pravila koja važe za vožnju pod uticajem na asfaltu, primenjuju se i na vodi i vode oduzimanju plovidbene dozvole i plovila.
Preskakanje talasa
Preskakanje talasa drugih brodova i skutera je veoma rizicno. Gubljenje kontrole i slaba vidljivost mogu da se pojave kada skuter preskace talase. Vežbanje preskakanja talasa je obeshrabrujuce i moguce je samo na specijalnim modelima koji se koriste prilikom takmicenja kao posebn akategorija - Freestyle ("slobodni stil").
Vuca skijaša
Kada vucete skijaša skuterom, uvek treba da imate posmatraca ili "spotera" (koji gleda prema krmi) sa vama koji ce paziti na skijaša. Ovo je zakon u vecini država. Ostali putnici moraju uvek nositi sigurnosni pojas i biti u saglasnosti sa nacinom upravljanja i navigacionih pravila. Pored toga, ako se vuce skijaš, podrazumeva se i vozac i posmatrac, a skuter treba da ima sedeci kapacitet od tri osobe.
Skuter ce malo drugacije raditi dok vuce skijaša, moracete dodati više vremena za manevrisanje vašim plovilom. Pošto može biti teško videti skijaša u vodi, uvek se vratite po oborenog skijaša što je pre moguce.
Lokalni propisi
Pre izlaska na vodu potrebno je upoznati se sa propisima i zakonima regije koji se odnose na upravljanje skuterom. Postoje zajednicka ogranicenja koja variraju od regije do regije ukljucujuci godine vozaca, zone zabrane, zone namenjene za vožnju i ogranicenja brzine.
Aparat za gašenje požara
Svi skuteri moraju nositi lako pristupacne aparate za gašenje požara uskladištene i osigurane u vodootpornom odeljku. Proverite vaše aparate za gašenje požara najmanje svakih šest meseci zbog niskog pritiska i štete na drugim delovima.
Hitne popravke
Sledeci alat se preporucuje da se nosi u skladištu vašeg skutera u slucaju kvara:
- Podešavajuci kljuc za odvijanje
- Šrafciger (odvijac)
- Klešta
- Elektricna traka
- Cista kuka, svecica
- Uže za vucu
"Misli bezbedno - vozi bezbedno",
deviza koja važi za sve polaznike jet ski škole
- Postoje dva generalna pravila kada vozite skuter: 1) stalno voditi racuna o okolini i 2) uvek koristiti sigurnu brzinu.
Vozaci skutera moraju poštovati prava ostalih. Korišcenjem uctivosti i zdravog razuma, nesrece se mogu izbeci i negativna mišljenja prema skuterima. Sledeci primeri su nekoliko oblasti gde vozaci skutera treba da koriste zdrav razum. Vozaci skutera moraju konstantno voditi racuna na druga plovila, plivace i druge objekte svo vreme. Vozaci moraju izbeci tzv. "tunelsku viziju", tako što ce stalno gledati okolo kako bi izbegli potencijalnu hazardnu situaciju.
- Pratite osnovne plovne zakone. Jedrenjaci (pod jedrima), veliki komercijalni brodovi i ribolovacki brodovi, uvek imaju prednost. Ostanite desno kada predstoji susret sa dolazecim plovilom, tako da vas prode sa vaše leve strane. Kada preticete drugi brod, obidite ga sa leve ili desne strane, ali zadržite pravac. Ako se susrecete sa drugim brodom, plovilo sa desne strane ima prednost. Usporite da bi ste pustili brod da nastavi svojim kursom, pa onda prodite iza njega. Cak i kad ste sigurni da imate prednost, dobro staro pravilo je da nikad ne insistirate na tome. Uvek vozite pažljivo.
- Budno ukrštanje. Ako vas vaš kurs vodi u susret drugom brodu, uverite se da vaša vidljivost nije ugrožena tim brodom. Ostanite dovoljno daleko iza tako da možete da vidite ako vam drugi saobracaj dolazi u susret.
- Brzina vožnje. Pratite lokalne odredbe ogranicenja brzine, kada su utvrdeni ili ne. Vozaci skutera su odgovorni za svaku štetu na drugim brodovima izazvane njihovom nebudnošcu. Kada vozite skuter blizu plivackih oblasti, plaža, marina, dokova i splavova, obratite posebnu pažnju na vašu brzinu. Mnoge oblasti su oznacene utvrdrnim ogranicenjima brzine i "ne uznemiravati" znacima ili bovama.
- Putnici i gosti. Nikada ne nosite viši tovar od maksimum putnika dozvoljen za vaše plovilo. Ako pozajmljujete vaše plovilo prijatelju, uverite se da on ili ona imaju dovoljno godina za vožnju, znaju kako da upravljaju vašim plovilom i da su potpuno obavešteni o ovim sigurnosnim pravilima vožnje. Vi ste odgovorni kada pozajmljujete vaš brod.
- Održavanje. Proverite vaše plovilo unutra i spolja pre nego što odete na vodu. Uverite se da su propeler i svi prekidaci ispravni, da su gorivo i akumulator ispravno povezani, da gorivo ne curi i da kablovi i kormilo funkcionišu.
Važnost
- Start. Budite obazrivi i spretni kada startujete vaš skuter. Pripremite vaše plovilo na vreme i obavite sve sigurnosne provere pre nego što odete na vodu. Sacekajte vaš red u liniji i startujte brzo i tiho.
- Buka. Izbegavajte vožnje pored kuca na obali i divljih oblasti i držite odgovarajuce odstojanje od ribara, drugih brodova, plivaca i prenaseljenih plaža. Kada je vožnja kroz ove oblasti nemoguca, vozite polako i poštujte sve zakone. Prekomerna buka od nedovoljno održavanog ili modifikovanog izduvnog sistema uznemirava ostale i nelegalna je u mnogim oblastima.
- Okolina. Poštujte ekološki osetljive oblasti. Ne prosipajte brnzin ili ulje i ne ostavljajte dubre ili druge zagadivace tamo gde ne pripadaju. Budite osetljivi prema vodenom življu; voda je njihova kuca.
- Druge pristalice vode.
Vozaci skutera moraju deliti vodene puteve sa drugim brodadžijama, ribarima, plivacima i skijašima, poštujuci njihova prava bezbednosti, pristup i korišcenje vode.
Zapamtite da vozite odgovorno!
Na vama je da koristite vaš zdrav razum i da ispunjavate sve lokalne propise koji se odnose na vas i vaš skuter.
Upoznajte vaše plovilo i njegov nacin rada.
Procitajte sav sigurnosni materijal i etikete.
Upoznajte se sa vašim lokalnim plovnim zakonima.
Upoznajte se sa navigacionim oznakama i znacima.
Upoznajte se sa pravilima puta.
U savladavanju gore navedenog, pored obuke u jet ski školi može vam pomoci i Prirucnik za polaganje upravljaca motornim plovilom i druga strucna literatura, o kojoj možete dobiti informacije u Jet Ski savezu Beograda, putem telefona 011/ 3065772 ili e-mail adrese
info@eurojetsport.com.
I još nešto…
Budite oprezni. Pokažite vašu pažnju.
Iako skuteri imaju manje znacajan uticaj na okolinu od drugih motornih camaca, svi mi moramo uraditi naš deo da zaštitimo naše obilne prirodne izvore. Stoga, pridržavajte se sledecih primera:
1. Sipajte gorivo na kopnu da bi ste izbegli i najmanju šansu prosipanja ulja ili goriva u vodu.
2. Usporite kada sipate u rezervoar, ne prepunjavajte, obrišite svaku slucajnu kap krpom koja upija i rasporedite kolicinu goriva srazmerno potrebama.
3. Proverite i dobro ocistite vaš motor dalje od obale. Ulje može naškoditi delikatnim mikro-organizmima koji žive u vodi i životinjama koje se njima hrane.
4. Ne vozite u vodi plicoj od 40 cm.
5. Vozite u glavnim plovnim putevima i ogranicite vožnju u plitkoj vodi.
6. Kada je neophodno da vozite u plitkoj vodi, držite skuter neupaljen. To ce onemoguciti zamucenje (podizanje sedimenata sa dna koji ce otežati prodiranje svetlosti i smanjiti kolicinu kiseonika, osetljivim ribama i pticama koje se njima hrane).
7. U obalskim oblastima klonite se oseke. Voda može biti znatno niža nego inace, i može izlagati riblja mresilišta kao što je trava i druga vegetacija. Usisavanje trave u vaše plovilo može izazvati probleme sa motorom ili pumpom i smanjiti perfomanse.
8. Zabranjeno je uznemiravanje ptica koje se hrane u plitkim oblastima oko obale.9. Ako vozite blizu korala, nemojte koristiti sidro i budite pažljivi kada dolazite u kontakt sa ovim delikatnim organizmima.
10. Držite se podalje od šuma morske trave. Blizu obale morska trava sakriva, prekriva izgled i sasdržaj dna, podržavajuci bujnu podvodnu zajednicu riba, beskicmenjaka i drugih morskih životinja.
11. Izbegavajte travnate mocvarne oblasti u morskoj ili slatkoj vodi i obale reka. Skrivani u šipražju mogu biti ptice u gnezdu, žabe, kornjace, zmije.
12. Poštujte utvrdene "ne uznemiravaj" zone blizu obale. Prokomerni talasi mogu izazvati eroziju obale, što može uticati na staništa biljaka i životinja.
13. Budite savestan vozac. Imajte na umu da buka i pokreti camaca mogu uznemiravati lokalne stanare - ukljucujuci vlasnike kuca na vodi - splavova, ptice, morske sisare i ostale životinje.
14. Kontrolišite brzinu tako da možete videti svaku životinju ispred vas.
15. Izbegavajte oblasti sa velikom populacijom životinja.
16. Kada pristajete obratite pažnju na ribe, kornjace, ptice i ostale životinje duž obale.
17. Izbegavajte da pristanete gde su biljke kao trska i trava. Ove važne biljke kontrolišu eroziju i obezbeduju mresilište za mnoge male životinje i ribe.
18. Operite vaš skuter posle upotrebe kao preventivu širenja raznih biljaka u druga jezera i reke.
Izvor : Dule sa
http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=401.0
Korisni link
http://jetskisavezsrbije.com/