Šta mislite koji je bolji model napalata putarine, otvoreni ili zatvoreni?
I oba imaju i prednoste i maane. Otvoreni je kad se naplata vrši među gradove, tokom ulaska u svake dionice. Nedostatak mu je da ima više stajanja, ali prednost je u tome da se može ubaciti više petlja pomeđu dionicama manje naplatnih rampa. Primjeri u regionu su Makedonija, Grčka. Kod zatvorenog sistema prednost je ima manje stajanje samo dva pri ulaskaom i izlaskom sa autoputa, ali maana je da svaka petlja mora biti ujedno i putarina. Ovo je recimo kao u Srbiju šta je naplata putarine, Slovenija... više zemalja.
Treći model, je vignette only, kao Bugarska recimo. Rampe ne vidiš nigde, ali moraš imati nedeljnu, dnevnu ili godišnju vinjetu. Provjera e samo kad te policija zaustavi.
Četvrti moguči koji mi nećemo videti u regionu je potpuno otvoreni autoput, da naplata nema uopšte. Ovo je dobar model za malih država kao Makedonija ili Crna Gora gde se može uvesti samo neka ekološka taksa za vozila koji tranzitiraju kroz državu koja bi se naplačivala samo pri ulaskom u te države još na graničnim prelazima ili preko internet kao vinjeta i to je to. Prednost ovog sistema je da se destimuliše i sklanja tovarni saobračaj sa lokalnim putevima da bi se izbeglo plačanja putarine. Tkd male potrebne zaposlenih, manje oddržavanja sistema, manje operativni troškovi.