Šta je novo?

Mузеј железнице и стара железничка возна средства

Slažem se, postojeće stanice u Beogradu nisu atraktivne kao GŽS ili Topčider, ali i dalje mislim da ima potencijala za tako nešto.

Možda Prokop kao natkriven nije najbolje rešenje zbog dima, ali tu je Novi Beograd.

Šteta.
 
Moже евентуално да се превуче композиција са електро локомотивом од Прокопа до НБГ, Раковице или Панчевца, па даље да самостално вуче парњача.
Бугари нпр. користе осам парних локомотива за своје туристичке возове.
 
Дођемо до оне старе: ,,Све се може када се хоће."
Како је Романтика, када је уведена и годинама после, успешно саобраћала? Ишла је, поред редовне линије до Карловаца, и до Палића, Вршца, Пожаревца и др. И сваки полазак је био пун.
Тешко је очекивати да се она поново активира поред свих проблема које данас има Србија воз, иако има потенцијала.
 
Било би лепо да Весић као љубитељ калдрме и старина издејствује да се оспособи макар једна парњача за Романтику.
 
Као што и сам знаш, Романтику одавно вуче парњача https://www.zeleznicesrbije.com/rom...ih-karlovaca-svake-poslednje-subote-u-mesecu/
Романтика је од почетка са парним локомотивама, али су све три дуже време неисправне. Ова слика на сајту је стара можда и 20 година и више.
Ево како сад изгледа музејски воз са електро локомотивом на челу.

 
Prva fotka 30.12.2005 Beoromantika
20230228_220412.jpg
13.11.2005.Beoromantika
20230228_220528.jpg

Autor je Predrag Sibinovic
 
Ови кадрови су непоновљиви. Завидим ауторима на њима.
 
Zdravo svima!

Pratim forum već neko vreme, uglavnom zbog nekih mojih istorijskih interesovanja (baš ovih dana sam se zadubio u temu o Beogradskoj tvrđavi, naročito u vezi zgrade Generalštaba i onih porušenih kasarni) pa sam nabasao i na ovu temu. Pošto sam pre mesec dana imao neko novo ludilo sa interesovanjem za železničke stanice u Srbiji i istoriju železnice uopšte, hteo bih malo i da se uključim u razgovor.

Elem, pošto sam izuzetno razočaran gašenjem Glavne železničke stanice u Beogradu, odnosno njenim pretvaranjem u nekakav "Muzej srpskog srednjeg veka" i useljavanjem postavke IMUS-a sa cirkusom od 20 izmaštanih kruna Nemanjića, Lazarevića, itd, što me naročito iritira, a sve nauštrb istorije železnice u Srbiji, čiji je Stanica kamen temeljac, a zatim i pretvaranja Ložionice u nekakav "multimedija centar za okupljanje kreativnih ljudi", hteo bih da podelim sa vama par fotografija.

Gledajući jedan plakat Orijent ekspresa iz 1888. godine, na kome je prikazana direktna linija od Pariza do Stambola preko Beograda, rešio sam da na jedno mesto prikupim fotografije svih važnijih stanica na toj liniji i godine njihove izgradnje, odnosno da prikažem šta bi putnik video kada bi ukrcavši se u Istanbulu pošao vozom za Pariz. Tu je naravno i Beograd, što jako lepo pokazuje značaj te stanice u razmerama koje sežu daleko van granica naše zemlje, naročito ako se uzme u obzir, što ćete i sami videti, koliko je stanica na pomenutoj liniji porušeno.


Orijent ekspres 1.png
Orijent ekspres 2.png



Mislim da zgrada Glavne železničke stanice u Beogradu osim svoje izvorne namene ne može da bude ništa drugo do Muzej železnice, a da se IMUS ili nekakav muzej srednjeg veka mogao smestiti u Korunovićevu zgradu pošte, ako je već planirana njena rekonstrukcija, jer je svakako projektovana u nacionalnom stilu inspirisanom našom srednjovekovnom arhitekturom.
 
Pokušao sam da sakupim što više fotografija parnih lokomotiva koje se nalaze širom Srbije, po selima, gradovima, fabrikama ili prosto propadaju negde na livadi. Zahvaljujući brojnim forumima, stranicama ljubitelja železnice i pojedincima koji su fotografisali ove prelepe mašine, nakupilo se bezmalo 50.

U nazivima fotografija stavljao sam serije i brojeve lokomotiva, proizvođača, godinu proizvodnje i mesto na kom se sada nalaze, ukoliko su ti podaci bili dostupni (pošto nisam veliki poznavalac železnice moguće je da sam negde omanuo, pa praštajte i ispravljajte :) ).

Fotografije su većinom nastale u proteklih 10-15 godina, tako da je moguće da su neke od ovih lokomotiva nažalost uništene, a neke u lošijem stanju. Verujem da ih u Srbiji ima bar još 50, pa evo u dve fotografije čega tu sve ima:
Lokomotive 1.png
Lokomotive 2.png
 
@Dositej123 свака част на труду. Ево на интернету постоји овај списак парних локомотива у Србији, према њему их је било око 122, али верујем да је макар пола завршило у старом гвожђу (сигурно макар три које су биле око ложионице и две које су биле у Зрењанину уз неке фабричке).
 
Хахаха, треба им неко са стране да им каже да ли да вагони остану паркирани као некакви експонати (где?) или да га нуде као ексклузиву туристима.
Србија воз - пропао скроз...
 
Eksponat na šinama i u funkciji. Da radi od sredine proleća do sredine jeseni (kada je relativno lepo vreme), a ostatak godine u specijalnim prilikama.
 
Али то треба да нам кажу страни стручњаци са искуством :)
 
Vesara sada veli da je i Topčider u igri. S obzirom na to kako je super odradio muzeje koje je najavljivao dok je vodio grad (Muzej grada Beograda, Gradska galerija na Kosančiću, Muzej Nikole Tesle na Dorćolu, pa i nove prostorije Gradske biblioteke u Kasarni sedmog puka, i "objekat kulture" na mestu Staklenca), nemam sumnje da će i ovde biti uspešan :D

 
Беше 62-047.
Селидба железничког музеја на Дунав станицу или Топчидер би била сјајна прилика да се прикупе све те локомотиве зарасле у шибље по споредним колосецима широм земље на једном месту.
 
Vrh