ZAVRŠEN KORIDOR 10 Od Niša do Soluna za tri sata
Grdelička klisura potpuno je savladana, južni krak Koridora 10 ka Severnoj Makedoniji i Grčkoj kompletno je gotov i u zavisnosti od vremenskih uslova u narednih desetak dana biće svečano otvoren za saobraćaj, izjavila je jutros ministarka Zorana Mihajlović.
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture je za TV Prva istakla da će se sada
od Niša do Soluna stizati za tri sata, a od Vranja do Soluna za dva sata.
Povodom svečanog otvaranja, najavljuje veliku ceremoniju na koju će biti pozvani svi partneri koji su radili na Koridoru, predstavnici zemalja u okruženju koje su važne za Koridor 10.
"Grdelička klisura je potpuno savladana, završena. Ponosna sam na sve radnike koji su radili na toj deonici koja je dugačka 26,3 kilometra. Na njoj imamo 33 mosta, među kojima je i najviši most Vrla od 68 metara, a tu su najduža dva tunela, Manojla i Predejane. Samom Grdelicom će nam trebati 20 do 25 minuta vožnje", rekla je Mihajlović.
Na pitanja zašto autoput kroz Grdelicu nije završen pre šest meseci odgovara da se na njega čekalo najmanje 30 godina i da je bezbednost na prvom mestu, jer je reč o najtežem gradilištu u Evropi.
Podseća da je samo kroz Grdelicu ugrađeno 260.000 tona asfalta u prethodne 4,5 godine, sklonjeno više od 600.000 kubilka Mominog kamena, pomeren je magistralni put, pomerena reka, međunarodnu prugu.
Nakon južnog kraka Koridora 10 na leto sledi otvaranje istočnog kraka prema Bugarskoj, ali i puštanje dela Koridora 11. Spremne su, kako kaže, deonice Obrenovac- Ub, popravlja se deonica UB - Lajkovac, spremna je Lajkovac - Ljig.
"U toku leta pustićemo deonicu Obrenovac- Preljina i imati 103 km autoputa, u decembru Surčin - Obrenovac", navela je ona i dodala da će 17. maja početi na Koridoru 11 izgradnja nove deonice koja je veoma teška, a to je Preljina - Požega.
Ta deonica je veoma važna jer od Požege dalje se ide prema BiH i Crnoj Gori, napomenula je Mihajlović.
Tokom leta počeće radovi na Moravskom koridoru i Sremska Rača - Kuzmin. Ministarka je najavila i početak radova na autoputu Ruma- Šabac i brzoj saobraćajnici Šabac- Loznica.
Dva tunela, 33 mosta
Južni krak Koridora 10 kroz Grdeličku klisuru spreman je za otvaranje, a jedinstvenost te deonice može se izraziti različitim brojkama i podacima, uključujući činjenicu da je petlja Predejane jedina u Srbiji i na Balkanu cela na mostovskim konstrukcijama iznad reke. Na ukupno 26,3 kilometra, na veoma teškom terenu, savladano je uspešno devet velikih kosina, izgrađena petlja Predejane, dva tunela i 33 mosta i regulisano šest kilometara korita Južne Morave.
Direktor sektora za izgradnju Koridora Srbije Aleksandar Senić kaže da se na samom ulazu u Grdeličku klisuru nalazi most preko Južne Morave, a da je na tom mestu regulisano i korito Južne Morave u dužini od 400 metara jer je, objašnjava, neophodno da u slučaju bujičnih voda stubovi mosta budu zaštićeni: "Pored same regulacije reke uradili smo i kamenu oblogu nasipa tako da nasip autoputa ima dvostruku zaštitu od poplave i od bujučnih voda", rekao je Senić za Tanjug.
Naveo je da ta dvostruka zaštita treba da spreči eventualno ispiranje sitnih čestica nasipa u slučaju podizanja nivoa podzemnih voda. Na južnom delu Koridora 10 celokuna deonica kroz Grdeličku klisuru je duga 26,3 kilometra, od toga 5,7 kilometara su mostovi, a ukupna dužina dva tunela, Predejane i Manajle, iznosi 2,8 kilometara. Senić kaže da je u deonicu u Grdeličkoj klisuri ukupno ugrađeno 560.000 tona asfalta, a da je ukupna dužina svih potpornih konstrukcija oko 15 kilometara. Naveo je da je, na primer, kosina 2 dužine 725 metara, gde je izgrađena galerija kao najbezbedniji način da se osigura njena stabilnost: "Ukupno je u galeriju ugrađeno oko 7. 000 tona armature".
Za kosinu 3 je rekao da predstavlja kižište, za koje geolozi kažu da je pokrenuto posle pet miliona godina, te da se njena sanacija odvijala u tri faze. Ispričao je da je prvo rasterećena sama kosina, gde je iskopan materijal u količini od preko 500. 000 kubnih metara, faza dva je predstavjala stabilizaciju, a faza tri izgradnju potpornog zida. Kosina 5 je najmasovnija, a Senić navodi da je njena sanacija podrazumevala tri betonske konstrukcije na dubokim šipovima. Objasnio je da je jedna konstrukcija uz sam auto-put dužine 430 metara ispod koje se nalazi 191 šip prečnika metar i po. Konstrukcija 2, dodaje, ima 161 šip i nalazi se 120 metara od auto-puta, dok konstukcija 3 ima 91 šip i udaljena je 180 metara od auto-puta.
Senić kaže da je kosina 6 najviša i iznosi 62 metra, a da je na njoj prvi put primenjena tehnologija drenažnim bunarima. Posle te kosine je petlja Predejane, za koju Senić navodi da je jedinstvena u Srbiji i na Balkanu jer je jedina celokupna na mostovskim konstrukcijama iznad reke. Tunel Manajle koji je trenutno najduži drumski tunel u Srbiji dužine je 1.808 metara, a posle njega nailazi se na most Džemen do čija je dužina 521 metar.
- Iza njega je most Vrla dužine 645 metara koji je ujedno najduži most na južnom kraku Koridara 10 i najviši most čiji je najviši stub 62 metra - rekao je Senić.
Naveo je da su oba mosta i dekorativno osvetljena, most Džemen do u beloj boji, a Vrla - specijalnom vrstom svetiljki koja omogućava million nijansi različitih boja. O upravljanju svim bezbednosnim sistemima u tunelima brinuće tim tehničkih lica 24 sata 365 dana u godini u tehničko-operativnom centru.