Evo odgovora zasto u BGDu nisu krenuli u izgradnju....
naravno prvo da vidimo kako to funkcionise u manjim mestima
E pa evo primera iz opstina Vrbas i Kule
26.02.2020.
Javno preduzeće osnovano isključivo za to, nije u stanju da upravlja prečistačem,
posao prepušten privatnoj firmi
Umesto javnog preduzeća koje je osnovano isključivo za to, prečistačem otpadnih voda u Vrbasu u narednih godinu dana upravljaće privatna firma.
Opštine Vrbas i Kula su 2018. godine osnovale Javno komunalno preduzeće "Prečistač" koje bi trebalo da bude zaduženo za upravljanje radom i održavanje centralnog prečistača otpadnih voda, ali kako je navedeno u Zahtevu za pokretanje pregovaračkog postupka bez objavljivanja poziva za podnošenje javnih nabavki, "preduzeće trenutno nije u stanju da ove obaveze preuzme". Čelnici opštine su u vezi sa tim izrazili zabrinutost da može doći do ekoloških problema, ali i ekonomskih troškova koji će nastati ukoliko ponovo dođe do potrebe pokretanja sistema.
Uzimajući ovo u obzir, kao i dopis delegacije Evropske unije i zaključak Vlade Srbije, Uprava za javne nabavke odobrila je pokretanje postupka sa unapred određenim izvođačem. Naime, pravno lice sa kojim se sklapa ugovor "Veolia Water Solutions & Technologies" (VWST) bavi se održavanjem i upravljanjem linije vode na ovom prečistaču od 1. aprila 2018, odnosno od njenog puštanja u rad. VWST je inače članica iste grupe (Veolia) kao i OTV, izvođač koji je izgradio postrojenje, a garantni period za održavanje opreme još traje.
U konkursnoj dokumentaciji u pregovaračkom postupku od VWST se traži da obezbedi dovoljan broj kvalifikovanog osoblja, uključujući laborante, tehnologe i inženjere, da upravlja postrojenjem, da održava opremu i da pripremi plan investicija vezan za redovno i vanredno održavanje opreme. Takođe, operater ima obaveze plaćanja troška električne energije, snabdevanja hemikalijama, rezervnim delovima i svim drugim materijalima i uslugama neophodnim za nesmetan rad postrojenja. Od privatnog izvođača očekuje se i da preuzme zaposlene koji rade za JKP "Prečistač". Naravno, sve ovo ulazi u stavke koje bi privatna firma naplatila preduzeću preko vrednosti ugovora koja je za sada nepoznata, ali u Planu nabavki opštinske uprave vidi se da su za ovu svrhu spremni da izdvoje 41.666.667 dinara bez PDV-a.
Od VWST opština traži ispunjavanje samo obaveznih uslova, odnosno da je registrovan, da zakonski zastupnik nije osuđivan, da je izmirio poreze i da je poštovao obaveze koje proizilaze iz važećih propisa u radu. Ispunjavanje kadrovskih uslova se ne traži, već se ostavlja mogućnost unajmljivanja stručnog kadra, po potrebi.
Najveća donacija EU i delimično ispunjeni uslovi
Ovaj infrastrukturni projekat finansiran je većinski iz evropskog fonda i to sa 15.100.000 evra (ukupna vrednost je oko 24 miliona), a jedan od uslova predviđenih ugovorom je da se osnuje javno preduzeće koje će upravljati prečistačem. Dok je samo osnivanje preduzeća ispunjeno, njegovo funkcionisanje je upitno.
U prvoj godini rada JKP "Prečistač" poslovalo je sa gubitkom od 367 hiljada dinara (finansijski izveštaj za 2019. godinu još nije objavljen).
Preduzeću sa samo jednim zaposlenim, v.d. direktorom Rankom Mitrovićem, u septembru 2019. odobreno je gotovo 20 miliona dinara subvencija iz budžeta opština Vrbas i Kula.
Iz Opštine Vrbas nisu odgovorili na pitanja 021 u vezi sa načinom na koji je ovaj novac utrošen, kao ni da li će nakon isteka jednogodišnjeg ugovora sa VWST Javno komunalno preduzeće "Prečistač" ponovo biti uvedeno u ovaj posao.
Ekološki pokret Vrbasa: Ugroženo poverenje u javne institucije
Kako za 021 kaže Ratko Đurđevac iz Ekološkog pokreta Vrbasa, ružna poruka iz ove "političke odluke" je dalje ugrožavanje poverenja u javne institucije.
"Poslovni operateri bi se mogli okrenuti ka samostalnom rešenju prečišćavanja otpadnih voda, čime bi se ugrozilo dostizanje i minimalnog kapaciteta rada prečistača. Ovo bi dalje trajno povećalo troškove njegovog funkcionisanja, koji bi se 'do pucanja' svalili na kućne budžete građana. Svakako da bi cela situacija negativno uticala i na nove investicije u našem lokalu (zadovoljavanje ekoloških standarda), čime bi se ugrozio razvoj", navodi Đurđevac.
Ocenjuje da su primetne velika neorganizovanost Opštine Vrbas i nesinhronizovanost sa Opštinom Kula koje su odgovorne za veliko kašnjenje u ustrojstvu javnog preduzeća "Prečistač", ali i za kašnjenje izgradnje kanalizacije kroz sela u opštini.
"Kada se sve to uzme u obzir, vremenski ograničeno angažovanje privatnog operatera moglo bi se učiniti realnim potezom. Međutim imajući u vidu da kod nas privremeno često postaje trajno, pa još i neprikazivanje godišnjeg troškovnika funkcionisanja prečistača i stvarno potrebne pare, ostavlja bojazan u još jednu mogućnost uzimanja javnog novca kroz političke firme", ističe Đurđevac.
Dodaje i da mu je odobravanje ove odluke od strane kancelarije Evropske unije nerazumljivo.
"Izgleda da se EU umorila od ovog dugotrajnog problema i nošenja sa političkim upravljačima s raznih nivoa vlasti. Sigurno da bi mogli po tom pitanju mnogo više uraditi, ali ne osećam njihovu dobru volju, već želju da se što pre odavde povuku", zaključuje Đurđevac.
Od stabilog i održivog rada gradskog prečistača zavisi čišćenje samog Velikog bačkog kanala, zavisi prihvat otpadnih voda oko 80 hiljada građana iz opština Vrbas i Kula i nekoliko velikih poslovnih operatera.
Autor: Dragana Prica Kovačević -
dragana@021.rs
Izvor
https://www.021.rs/story/Info/Vojvodina ... firmi.html