San svake kompanije koja se bavi ovim poslom jeste da saobraćajem upravlja daljinski, odnosno iz jednog centra - rekao je Dragan Bunčić, direktor Sektora saobraćajne delatnosti "Beograd-puta", prenosi "Beoinfo".
To javno komunalno preduzeće održava kompletnu saobraćajnu signalizaciju u Beogradu, a jedan od segmenata jeste i svetlosna signalizacija. Bezmalo 550 semaforizovanih raskrsnica u njegovoj je nadležnosti, a trinaest terenskih ekipa ovog preduzeća svakodnevno obilazi grad i interveniše gde je potrebno, naravno, po nalogu Sekretarijata za saobraćaj Beograd.
- Zato je u "Beograd-putu" formiran Centar za daljinsko nadgledanje i upravljanje saobraćajem. S obzirom na to da se bavimo održavanjem, centar se trenutno ne koristi za upravljanje, ali ima mogućnosti da i to radi na raskrsnicama koje kontrolišemo. Centar trenutno pokriva tri sinhronizovane saobraćajne zone: čitav Novi Beograd, sem ulice Jurija Gagarina, zatim Borsku i zonu oko Ugrinovačke ulice u Zemunu, kao i tri sistema za alternativno upravljanje saobraćajem po trakama u Kneza Miloša, Bulevaru oslobođenja i Pariskoj – rekao je Bunčić.
Centar je realizovan po idejama stručnjaka "Beograd-puta", uz pomoć programera iz Srbije, tako da je korišćena domaća pamet. Koliko je centar značajan pokazuje primer da ukoliko se u određenim zonama koje su u sistemu stvori saobraćajna gužva umesto da se izlazi na teren, za šta su zasigurno potrebni sati, sada može daljinski i to u vrlo kratkom roku da se koriguju signalni planovi, poveća trajanje "zelenog svetla" na semeforima i tako poveća protočnost vozila. U ovom sistemu trenutno je oko 20 procenata ukupnog kapaciteta semaforizovanih raskrsnica u Beogradu, ali centar može da podnese "teret" i ostalih, što se i planira u budućnosti.
Sistem prikuplja podatke o trenutnom stanju na svakoj raskrsnici uz grafički prikaz i trajnu memoriju. Prema rečima šefa svetlosne signalizacije Simonide Elez, svaka neispravnost prikazuje se promenom boje na monitoru, uz SMS i e-mail alarmiranje. S obzirom na to da daje prikaz u realnom vremenu, njegova najveća prednost jesu trenutni podaci o eventulanoj neispravnosti, što omogućava znatno brže delovanje. Na osnovu odluke Sekretarijata za saobraćaj, tokom zimskih padavina sistem omogućava i uključivanje na režim "žutog treptača" 54 semaforske rasksrsnice, što takođe doprinosi boljoj protočnosti saobraćaja, ali i većoj bezbednosti u zimskim uslovima.