Da li o prometu u Ikei sudite na osnovu relevantnih informacija, podataka iz pouzdanih izvora ili samo na osnovu nečije slobodne procene ("Prošla moja tetka autoputem juče, kaže da parking nije bio pun", "Otvorili su radnju u centru, sigurno im loše ide")?
Već smo se doticali ovih "popup" prodavnica u gradu - to im je deo nove strategije i nema nikakve veze s dobrom ili lošom prodajom u robnoj kući (mada na nju, svakako, treba da utiče). Ovakvi "gradski izlozi" su otvoreni ili se njihovo otvaranje planira u doglednoj budućnosti širom sveta (pre par nedelja sam u Parizu video najavu za sledeću godinu, a zimus sam prošao pored jedne u najstrožem centru Ciriha).
Što se njihovog (ne)zadovoljstva rezultatima u prvoj godini poslovanja tiče, ne znam da li su postigli cilj u prihodu (taj podatak nisam uspeo da nađem), ali jesu kada je u pitanju poseta - planirali su da kroz Ikeu u Bubanj potoku prođe oko 2 miliona ljudi i upravo je toliko posetilaca i bilo. Kada se uporede rezultati u Zagrebu (u prvoj godini poslovanja) i u Beogradu, vrlo su slični: približan broj poseta (u Zagrebu 1,86 miliona, u Beogradu malo ispod 2), sličan broj prodatih LED sijalica (181.258 u Zagrebu, 206.140 u Beogradu), LACK stočića (27.527 u Zagrebu, 31.580 u Beogradu), približan broj izdatih IKEA Family kartica (132.600 u Zagrebu, više od 140 hiljada u Beogradu). Jedino gde srpska IKEA (ako se uopšte može tako usko posmatrati) drastično nadamšuje hrvatsku je broj poseta internet stranici IKEA.rs (IKEA.hr oko 3,3 miliona, IKEA.rs preko 10 miliona), dok Zagreb "šije" Beograd u broju prodatih ćufti (2.960.070 prema 1.088.475), što mi je najneverovatniji podatak, kao da je greška - posebno kada se uzme podatak o broju prodatih viršli/hrenovki koji je gotovo identičan (oko pola miliona).
Na osnovu svega ovog stičem utisak da mesta nezadovoljstvu nema. A ovo upoređivanje shvatite isključivo kao informaciju o redu veličina, nipošto ne kao neko takmičenje - uostalom, obe Ikee donose pazar u istu kasu, s obzirom da su pod istom kapom - firmom IKEA South-East Europe sa sedištem u Beogradu.
Ako pomislite da je trebalo da naša Ikea bude u ubedljivijoj prednosti (jer je Beograd veći od Zagreba, odnosno Srbija od Hrvatske), setite se da Zagreb ima veću kupovnu moć, a i gravitira mu više okolnih zemalja koje nemaju Ikeu (posebno još bogatija Slovenija), te je Hrvatska turistička velesila (a Ikea je glavni izvor nameštaja za apartmane). Uz sve ovo, još jedna zanimljivost: zagrebačka Ikea je po broju prodatih kuhinja među prvih pet u svetu!
Izvinjavam se na ovom statističkom davljenju, neću više.
I da ne bude zabune, svi navedeni podaci su javno dostupni, nisam nikakav insajder.