Ne razumem zašto najzad ne odluče da se ispod svih glavnih saobraćajnica (ili pored, ili između smerova ako može) počnu praviti univerzalni tuneli za provlačenje instalacija. Dakle samo jedan, za čoveka prolazan tunel za sve instalacije. To se može raditi postepeno pa ne bi bio previše teško ili skupo. Kad god neka ulica dođe na red da se u njoj menja kompletna instalacija, onda prvo iskopaju veliki rov ispod ulice, što ionako rade (zbog toplovoda i kišne kanalizacije koji imaju veliki prečnik, a kišna i veliku dubinu) jedino što bi rov sada bio širi, ubace prefabrikovane betonske elemente tunela, kao za toplovod, samo veće, i tako je trajno rešen problem beskrajnog kopanja ulica i zatvaranja saobraćaja. Saobraćaj više nikad ne mora da se zatvara, dodavanje novih instalacija je lako, isto kao i tekuće održavanja svih starih ili njihovo kompletno uklanjanje. Dosadašnji sistem je neodrživ i daleko skuplji. Broj zakopanih podzemnih instalacija koje prolaze ispod glavnih ulica svakog većeg grada je postao ogroman, a biće sve veći. Više niko ne zna gde je šta. Otkrivaju na licu mesta, pa onda, ako naiđu na nešto, na licu mesta menjaju planiranu trasu nove instalacije. Zato sve više imaju razne krive i zaobilazne segmente, pa se udaljavaju od optimalne trase. Retko se bilo šta vadi. Samo se stalno dodaje i dodaje. Poslednji nalet ovog ludila je bila ekstenzivna, vrlo nepravilna, krivudava i arbitrarno provlačena mreža optičkih kablova kopana bukvalno kako se kome prohte i stavljana bilo gde. Sad to služi kako poslednji sloj paukove mreže postavljen na vrhu svega ostalog. Pre toga je dodavan gasovod, a on će kao šira mreža tek da se radi. Ili toplovod. Cena održavanja tako haotičnog i arbitarnog sistema instalacija može samo da raste dok je ne dostigne neverovatne nivoe. Kako se uopšte procenjuju troškovi zatvaranja bilo koje glavne ulice? I to na godinu dana? A ako se ulice ne zatvaraju na dugo, onda se zatvaraju često. Pa smo opet na istom što se tiče štete. Da ste čuli da je iko razmišljao o tome? U svetu se to odavno radi. Za stare delove grad to bi već i kod nas bilo bitno jeftinije umesto da se po ko zna koji put "menjaju instalacije" u kojima ona same čine sve manji i manje deo cene čitavog posla.
Ako se što pre ne krene tim putem, ovo je i naša budućnost. Raskopana ulica u Njujorku:
Ovo je primer nešto starijeg jedinstvenog tunela za instalacije iz Praga
Opšti koncept sa nizom vertikalnih polica za tanje kablove i cevi, i sa većim cevima ispod njih ili u centralnoj zoni.
en.wikipedia.org