Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Earthmoving

Expert
Učlanjen(a)
22.01.2016.
Poruke
7.617
Pohvaljen
16.695
Lokacija
Lion
Već neko vreme postoje pokušaji da se elektrovozila masovnije uvedu u autoindustriju i saobraćaj ali do skora bez većih rezultata. Međutim, utiska sam da se zadnjih par godina dešavaju značajni napredci u ovoj oblasti. Moje prvo iskustvo je bilo pre 2 godine kada sam u jednom južnom kineskom gradu gde su kada sam bio 10 godina ranije svi vozili bicikle, sada su svi vozili elektrocikle. Slučajno ili ne, na istom tom putu me je sa još par ljudi u Pegingu do aerodroma vozio električni taksi.
Ali ono što mislim da je početak nove ere je 28. jul ove godine kada je isporučen prvi Tesla 3. Zašto je on toliko važan? Zato što je to prvo cenovno prihvatljivo elektrovozilo srednjoj klasi po osnovnoj ceni bez subvencija od 35.000 dolara kao i što ima autonomiju sa kojom može preći nešto manje od 400 km sa jednim punjenjem, čime su se elektrokola ozbiljno približila kilometraži koju mogu preći naftaši sa jednim rezervoarom. Postoje priče i da je raniji model S (koji je bio skoro duplo skuplji) imao 3 km žica, ovaj ima 1,5 km, a da će sledeći model koji će izaći za oko 2 godine imati svega 100m žica... https://www.tesla.com/model3
Takođe Kinezi mi skoro pričali da je tehnologija baterija koja se koristi u Tesli 3 već zastarela, tj. da se mogu očekivati za godinu - dve još bolje i jeftinije baterije. Može se očekivati pad cene elektrovozila narednih godina rastom konkrencije. Sledeće godine dok Kinezi to prekopiraju, pa dok za 2 godine kompanija Tesla dostigne planiranu proizvodnju od milion vozila godišnje, kao i prinuđene reakcije stare autonidustrije, povećaće konkurenciju i smanjiti cenu elektrokola u narednih 5 godina.
Trenutne baterije se prave od litijuma čije je veliko nalazište i u Srbiji, okolini Loznicve gde Rio Tinto narednih godina planira da otvori rudnik u kom će vaditi jadarit koji se sastoji od litijuma i borata. Otvara se mogućnost da se u Srbiji otvori i frabrika baterija kao i pitanje uništenja prirode u tom lepom kraju.
Dalje se otvara pitanje da li domaće firme poput Severa iz Subotice mogu da prave elektromotore za elektrokola. Možda bi uz takav motor i baterije mogli da proizvodimo domaća elektrovozila ili elektrocikle. To bi imalo višestruki uticaj na bogatstvo običnih ljudi u Srbiji. Smanjio bi se uvoz nafte, kao i uovz automobila iz Nemačke, Japana, Francuske, Koreje. Naime, većini zemalja je bilo jako teško da parira proizvođačima iz ovih zemalja jer su oni bili u isuviše velikoj prednosti posebno što se tiče motora sa unutrašnjim sagorevanjem i transmisije. Toga nema u elektrokolima pa se i prednost ovih zemalja i njihovih autoproizvođača gube. Oni mogu da izgube ali može da dobije većina malih zemalja koja će usvajanjem nove tehnologije moći da prave sopstvena kola, sa smanjenjem uvoza i odliva bogatstva iz zemlje. U Srbiji se otvara mogućnost da godišnje da par milijardi evra od manjeg uvoza nafte i vozila mogu ostajati u zemlji i time povećati prosečne plate, investicije i celokupan životni standard.
Problem veće potrošnje struje. Potrebna će biti veća proizvodnja struje. EPS bi trebao dozvoliti ljudima koji stavljaju solarne panele na svoje kuće ili zgrade da se prilkjuče na njihov sistem, čime se, posebno leti može dobiti više struje nego danas. Takođe, ljudi mogu leti prodavati tu struju EPS-u, a zimi za te pare se od nje je kupovati i grejati se, čime im se troškovi grejanja, u zavisnosti kolko imaju solarnih ploča, mogu drastično smanjiti ili čak i zarađivati od prodaje struje, tj biti u plusu. Možda će to uticati da se ljudi iz grada presele ka ruralnim područjima i na svoje kuće stave solarne panele i prodaju struju, imaju svoju hranu i time budu nezavistniji. Sa dostupnošću interneta i WI-Fija po celoj zemlji, i informacije i komunikacije su sada dostupne kao i u gradu.
Sem toga, zadnjih meseci se u Srbiji, posebno na autoputevima postavljaju punjači za elektrokola. Trenutno ih imamo u garaži Obiliev venac, kod Bubanj potoka i na granici sa Makedonijom. Uskoro bi trebali biti postavljeni i na autoputu kod Šida, Subotice i Dimitrovgrada, tj na ulazima u zemlju. http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... id=1291492
 
Ja sam čuo da je po našoj ceni struje vožnja eletrokolima oko 4,5 puta jeftinija od vožnje na naftu. Takođe, kažu i da su servisi jeftiniji od sadašnjih na naftašima. Nema filtera goriva, ulja, zamene ulja u motoru i sl.
 
Što bi značilo da je trošak posedovanja, kad se ne računa nabavna cena, oko 10 rsd po kilometru niži u odnosu na uporedivog dizelaša. Posle pola miliona km se u potpunosti isplati.
 
Moja računica je nešto drugačija. Ali ne znam tačne podatke pa samo nagađam. Ako je istina da je cena pogona na struju trenutno 4 puta jeftinija od one naftu (na 100km: benzin 6l x 150 din = 900 din, a struja oko 250 din), i ako vozilo pređe godišnje prosek od 15.000km, znači da je ovaj na benzin godisnje potrošio 150 x 900 din = 135.000 din, a onaj na struju 150x 250 din = 37.500 din. U tom slucaju bi za jednu ili 15.000km krositeci struju ustedeo oko 100.000 din. Plus ustede na servisima. Neki kazu da baterija traje 8 godina dok ne padne na granicnih 80% iskoristivosti ali drugi kazu da moze da predje 1 milion kilometara pre zamene sto je da ga vozis 70 godina po tih 15.000km godisnje. Dakle totalni troskovi zavise kolko ce sledecih godina kostati elektrokola. Ako cena bude sa konkurencijom padala, ta usteda od koriscenja struje ce biti sve privlacnija.
Postoji i drugi efekat ustede , a to je sto pare ne idu iz zemlje na uvoz nafte nego se koristi domaca struja. Ne znam tacno kolko je uvoz nafte ali ako je milijarda evra godisnje to znaci milijardu evra vise para da se vrste u Srbiji godisnje sto zatim ima pozitivan efekat na rast plata i zivotnog standarda. Slicno kao kad nam se obrnuto dogadjalo 70ih kada je pocelo da nam se odliva bogatstvo iz zemlje ogromnim rastom cene nafte u zemlje izvoznice. Sada bi bio suprotan i po nas bolji proces. Takodje ya kupovinu struje kao energenta ne treba ti dolar koji si morao imati za naftu, a to dalje znaci da ne moras imati otvorenu ekonomuju da bi izvozom ili MMFom dosao do dolara, nego se mozes stiti i biti nezavisniji. Pad petrodolara dalje znaci pad americke hegemonije i bogastva Arapa, a prosperitet za zemlje koje vise ne bi morale da uvoze naftu i kojima ne bi zbog toga trebali dolari.
 
Мене највише радује што је вожња електромобила знатно занимљивија - и скромнији модели убрзавају као порше 911...
 
Konkretno za "skromniji" Tesla 3 kažu da ubrzava 0-100km/h za 5,6 sekundi. Kao i da je ubrzanje ravnomerno sve vreme.
U cenu od 35.000 dolara je standard i autopilot.
Teslina mapa punjača po Evropi. Vidi se kolko trenutno ima više punjača na zapadu nego na istoku.
 
Taj ko vozi 15k godišnje nema računicu da kupi bilo koji nov auto, bez obzira na pogonsko gorivo. Nov auto se kupuje zbog svakodnevnog prelaženja većih kilometraža, bar 30 000 km godišnje.
 
Ne.
Nov auto se kupuje da bi se imalo pouzdano moderno vozilo, sa aktuelnim bezbedonosnom opremom.
Druga je stvar kolika je platezna moc nasih gradjana

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 
Earthmoving":11q58wfn je napisao(la):
Konkretno za "skromniji" Tesla 3 kažu da ubrzava 0-100km/h za 5,6 sekundi. Kao i da je ubrzanje ravnomerno sve vreme.
U cenu od 35.000 dolara je standard i autopilot.
Teslina mapa punjača po Evropi. Vidi se kolko trenutno ima više punjača na zapadu nego na istoku.
Cisto, da te "ohladim malo" ;)

Suočeni sa dugim čekanjem na isporuku svog primerka Modela 3, desetine hiljada ljudi zainteresovanih za ovaj električni automobil otkazali su u međuvremenu svoju rezervaciju...

Kako je otkrio prvi čovek Tesle, Ilon Mask, do sada je nekih 63.000 kupaca otkazalo svoju rezervaciju i biće im vraćen depozit, koji je u SAD iznosio 1.000 dolara, a u Evropi 1.000 evra. S obzirom da je prema istom izvoru za Model 3 ukupno primljeno oko 518.000 narudžbina, Tesli preostaje da u isporuči oko 455.000 automobila.

Ceo tekst i izvor na:
B92: Izdalo ih strpljenje: Brojni kupci odustali od Tesle 3 http://www.b92.net/automobili/vesti.php ... id=1290697

Izgleda da ne ide sve kako nam marketinski strucnjaci prezentuju?
;) :D

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 
Kako sam ja razumeo, najveći deo tih otkaza je bilo iz razloga što je Tesla odložio izbacivanje modela pogona na sva četri točka i volana sa desne strane. U stvari prva uručivanja pravim kupcima će biti za oko 2 meseca, ova prve isporuke 29. jula su valjda bile zaposlenima i slično.
Ja sam na početku i rekao da mislim da je ovo tek početak elektrokola (prvih sa prihvatljivom cenom i dobrom autonomijom sa jednim punjenjem), a da će ozbiljno zaživeti za oko 5 godina tako da sa tim stavom ne mislim da sam "pregrejan" jer je to ipak neka srednjoročna budućnost.
Takođe Mask je rekao da je primetan trend u Americi da ljudi koji kupe elektrokola uglavnom posle žele da stave i solarne panele na krovove (bila vest od pre par meseci da su sad Teslini solarni paneli u Americi jeftiniji od crepa za istu površinu tamo (?!)) i obrnuto, ko ima solrne panele, želi da kupi elektrokola. To pokazuje da ljudi rado prihvataju i podržavaju taj novi način života - kola na struju, sam proizvodim svoju energiju za kola, struju, grejanje...
 
E, Nissan je nesto drugo

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 
ja sam nesto cuo da ima neki reno il citroen elektricni u sloveniji za 6000 evra, to bi bio najjeftiniji auto, jeftiniji od punta, valjda moze da predje samo stotinak kilometara jednim punjenjem ali cena je stvarno odlicna
 
maxasrbenda":39uyutae je napisao(la):
ja sam nesto cuo da ima neki reno il citroen elektricni u sloveniji za 6000 evra, to bi bio najjeftiniji auto, jeftiniji od punta, valjda moze da predje samo stotinak kilometara jednim punjenjem ali cena je stvarno odlicna
Videh 'onomad' u Sibeniku (HR), Fiat Multipla ukljucena u struju na punjacu. Nisam istrazivao sta, kako i koliko, ali eto ima i drugih starijih modela.
E sad da moze nov za 6k € ???
To vec sumnjam, pa makar mu autonomija bila samo 50km.

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 
Neobičan Maskov potez: Punite kola u šopingu
Američka kompanija "Tesla" gradi stanice za punjenje baterija automobila na elekro-pogon u tržnim centrima velikih gradova.
IZVOR: BETA PONEDELJAK, 11.09.2017. | 19:43
Kompanija tako želi da privuče gradske kupce koji nemaju svoje garaže u kojma bi ih punili.Prve dve takve stanice danas su otvorene u Bostonu i Čikagu. Stanica u Čikagu može da istovremeno puni baterije deset automobila, a stanica u Bostonu osam. "Tesla" planira da do kraja godine takve stanice otvori i u Njujorku, Filadelfiji, Vašingtonu i drugim gradovima SAD. Nove stanice zauzimaju manje prostora i lakše se instaliraju od ranijih Teslinih stanica za punjenje baterija elektro-automobila, koje su većinom duž autoputeva ili ispred hotela. Ali, "Tesla" nove postavlja kraj velikih samousluga i tržnih centara tako da se baterije pune dok vozači pazare. Nove, gradske stanice mogu da baterije automobila od 72 kilovata napune za 45 do 50 minuta. Stanice na putevima mogu da napune automobil od 120 kilovata za 30 do 40 minuta. Kompanija "Tesla" je ranije najavila da planira da ove godine broj svojih stanica u SAD za punjenje baterija udvostruči na 10.000. Ta firma od letos prodaje svoj novi, manji model elektro-automobila - "Model 3" za 35.000 dolara što je upola manje od cene njenih drugih modela.
https://www.b92.net/biz/vesti/svet.php? ... id=1302645
 
Ti električni automobilčići su zaj*** za hipstere i bogataše koji ne znaju šta će sa parama. Nema kvalitetnog automobila bez SUS motora, niti će biti u nekoj budućnosti. Da ne govorimo koliko su te električne zujalice štetne po okolinu. Sama proizvodnja i punjenje baterija doprinosi mnogom većem zagađenju životne sredine nego fosilna goriva, a tu su i za sada nepremostivi problemi oko snage i punjenja baterija koji sprečavaju njihovu masovnu implementaciju.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=17xh_VRrnMU[/youtube]
 
Da, toj priči se nadaju proizvođači kola sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Posebno Nemci, Francuzi, Talijani, Japanci. Ali ono što je za njih loše jer gube monopole na proizvodnju komplikovanih motora i transmisje (jer su električni laki za proizvodnju pa ih može svaka zemlja za sebe praviti), za nas i veliki deo čovečanstva je dobro. Imam rešenje za proizvodnju struje, samo ga treba dozvoliti: nek svako od nas ima pravo da na svojoj kući ili u bašti, na zgradi postavi solarne panele i prikači ih žicom na mrežu. Seljak koji ima zemlju gde ima vetra nek postavi jednu vetroturbinu pošto nema para za više (umesto što dozvoljavaju samo krupnom kapitali sa vetro parkovima da to rade) i nek je zakači na mrežu. Ali nek nam daju da se zakačimo na mrežu i isporučujemo im struju. Prosto je. Smanjilo bi se zagađenje, jer moja solarna ploća na krovu ne bi zagađivala a EPS bi imao više struje na raspolaganju i mogao bi da uštedi dosta uglja. EPS bi nam plaćao za isporučenu im struju isto kao što sada meri i naplaćuje potrošenu samo u suprotnom smeru, a ako bi više isporučio nego što potrošim, tj. ako bi imao više solarnih ploča, mogao bi da za deo zarade platim sebi zimi grejanje. Takođe, punio bi elektrokola pored kuće. Bio bi energetski nezavistan, imao bi prihore od prodaje energije i uštedeo bi mesečno oko 150 evra koje sada bacam na grejanje, benzin i struju.
Ali nek nam prvo daju da isporučujemo struju koju proizvedemo. Zašto to stopiraju? Zamislite stotine hiljada ljudi koji sa malim investicijama imaju mesečne prihode od par stotina evra od prodaje struje... siromaštvo u Srbiji nestaje...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=471352#p471352:1urzaj8w je napisao(la):
maxasrbenda » 14 Aug 2017 08:24 pm[/url]":1urzaj8w]ja sam nesto cuo da ima neki reno il citroen elektricni u sloveniji za 6000 evra, to bi bio najjeftiniji auto, jeftiniji od punta, valjda moze da predje samo stotinak kilometara jednim punjenjem ali cena je stvarno odlicna

Da nije mozda reno ZOE?

edit: sad sam proverio, on kosta 23000 evra dakle nije to taj auto o kome pricas.
Reno ima uz model ZOE i malog Twizzy-a (ako se to vozilo moze nazvati automobilom) koji kosta oko 7000 evra

renault-twizy1.jpg
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=477299#p477299:105enwjz je napisao(la):
Dejan011 » 13.Sep.2017/2:44 am[/url]":105enwjz]Ti električni automobilčići su zaj*** za hipstere i bogataše koji ne znaju šta će sa parama. Nema kvalitetnog automobila bez SUS motora....
Prica da su Elektricni automobili stetni za okolinu je prica za ovce isto kao i prica da ce nam dogodine biti bolje.

Elem da krenemo redom?
  • - Iskopavanje Litijuma svakako nije ekoloski zelen proces ali nista manje ili vise stetan od naftnih busotina sto je ovaj divni video potpuno zaboravio.

    - Elektricni automobili "idu na ugalj", idu ali samo ako je takav izvor struje u drzavi. Na primer Danska proizvodi vise energije putem vetra nego sto potrosi (ne uvek) sto bi znacilo da u Danskoj elektricni automobili "idu na vetar", a ne na ugalj.

    - Kaze da je tona CO2 samo 7$ na berzi, a drzava daje 7.500$ kao benefite i da je to los "dil" - Ovoliko glupo i poredjenje je toliko neverovatno da nema velike potrebe ni diskutovati oko toga. Posto nije kao da mogu da skupim 700$ i kupim 100 tona CO2 iz mog kraja da mi bude cistiji vazduh.

    - Do 2040 u USA samo 17% elektricne energije ce biti od obnovljivih izvora pa ce elektricni automobili zapravo jos vise doprineti potrosnji fosilnih goriva. Ako zeli USA moze sutra da se prebaci na vetro/hidro/solarnu - energiju - Ali vecina ne zeli posto je ovako jeftinije, a ipak su F35ice bitnije.
    Takodje u istoj toj USA trose vise nego duplo vise elektricne energije nego EU po glavi stanovnika dok smo mi npr. za 1/3 ispod EU proseka.
Ipak smatram da je trenutno najbolja opcija Hibrid, a ne cist elektricni automobil zato sto autonomija jos uvek nije dovoljno dobra, a ima i malo broj punjaca.
Hibrid sa malim SUS motorom i autonomijom na baterije od 50-100km je savrsen auto za gradsku voznju koji moze odlicno da se nosi sa duzim putevima zbog SUS motora.
 
Kako bilo, mi se i u gradovima i u selima zimi podavismo od užasa koji ljudi lože da bi se zagrejali, i sipaju u svoja vozila da bi se negde kretali. Već se ježim nadolazećih hladnijih dana. O tome se izuzetno malo priča, obzirom na važnost problema, koji je sve veći i veći.

Čak i da je ukupan karbonski otisak električnih i fosilnih vozila isti ili uporediv, uticaj na životnu okolinu ljudi u naseljima je neuporediv.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=477640#p477640:o2g09l50 je napisao(la):
spatiotecte » 14.Sep.2017/12:44 pm[/url]":o2g09l50]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=471352#p471352:o2g09l50 je napisao(la):
maxasrbenda » 14 Aug 2017 08:24 pm[/url]":o2g09l50]ja sam nesto cuo da ima neki reno il citroen elektricni u sloveniji za 6000 evra, to bi bio najjeftiniji auto, jeftiniji od punta, valjda moze da predje samo stotinak kilometara jednim punjenjem ali cena je stvarno odlicna

Da nije mozda reno ZOE?

edit: sad sam proverio, on kosta 23000 evra dakle nije to taj auto o kome pricas.
Reno ima uz model ZOE i malog Twizzy-a (ako se to vozilo moze nazvati automobilom) koji kosta oko 7000 evra

renault-twizy1.jpg

Mozda su uvezli Kineski Baojun E100 ?
Baojun je deo Americkog GM-a.
E100 ima domet od ~ 150km sa maksimalnom brzinom od 100Km/h.
Ima mesta za 2 putnika, za punu bateriju treba 7h.
baojun-e100-electric-car_100617889_h.jpg
 
Još jedan članak gde se vidi nerzova nemačke auto-industrije povodom predstojeće zamene naftne tehnologije električnom. Plaše se da će izgubiti mnogo radnih mesta, jer usvajanje nove tehnologije baterija omogućava svakoj zemlji na svetu da pravi svoja elektrokola, tj. da ne mora da se kupuju nemačka kola, čime bi pao nemački izvoz, prihodi, bogatstvo, politički uticaj, a rastu socijalne tenzije koje su sada ispod tepiha jer njihovoj privredi trenutno ide dobro... To je rizik kome su izloženi narednih godina. Biće zanimljivo posmatrati kakav će biti njihov odgovor. Za sada vidimo da će se dosta oslanjati na imena tj brendove, tj da će time pokušavati da zadrže kupce širom sveta da kupuju upravo njihova kola. Međutim, jasno je da naftna tehnologija u kojoj su oni bili prvaci sada ne igra ama baš nikakvu ulogu, jer je ovo nova tehnologija gde dobar motor ili transmisija Mercedesa, BMW-a, Ausija, VW-a... ništa ne znače. Druga stvar kojom će pokušati da zadrže svoje vodeće mesto u svetu u autopindustriji je šminka kojom će pokušati biti bolji od drugih u nekim detaljima. Ali da li će kupci stare brendove i šminku vrednovati toliko da za nastave da plaćaju za visoke plate i profite nemačkih proizvođača? Dugoročno - čisto sumnjam. Možda će plaćati kartu da u muzeju vide kako je izgledao Mercedes ili Audi sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. I treće, možda će pokušati da zaštite svoje tržište bar u Evropi drugim, posrednim mehanizmima: valutno (da obeshrabe druge proizvođače u drugim zemljama putem manipulacije evrom ili valutama tako što će tuđi troškovi izraženi u evru biti skuplji), carinski (da čitava EU plaća visoke carine na uvoz izvan EU, zbog njih i drugih francuskih i talijanskih proizvođača), vojno... U svakom slučaju, meni ni jedan od ovih strategija im ne može spasiti privredu od denivelacije u narednih 5-10 godina:
Kraj jedne ere: Nemačka auto-industrija se menja
Dve godine nakon izbijanja skandala sa dizelom, izgleda da se nemačka auto-industrija menja.
https://www.b92.net/biz/vesti/svet.php? ... id=1303975
 
Vrh