Earthmoving
Expert
Već neko vreme postoje pokušaji da se elektrovozila masovnije uvedu u autoindustriju i saobraćaj ali do skora bez većih rezultata. Međutim, utiska sam da se zadnjih par godina dešavaju značajni napredci u ovoj oblasti. Moje prvo iskustvo je bilo pre 2 godine kada sam u jednom južnom kineskom gradu gde su kada sam bio 10 godina ranije svi vozili bicikle, sada su svi vozili elektrocikle. Slučajno ili ne, na istom tom putu me je sa još par ljudi u Pegingu do aerodroma vozio električni taksi.
Ali ono što mislim da je početak nove ere je 28. jul ove godine kada je isporučen prvi Tesla 3. Zašto je on toliko važan? Zato što je to prvo cenovno prihvatljivo elektrovozilo srednjoj klasi po osnovnoj ceni bez subvencija od 35.000 dolara kao i što ima autonomiju sa kojom može preći nešto manje od 400 km sa jednim punjenjem, čime su se elektrokola ozbiljno približila kilometraži koju mogu preći naftaši sa jednim rezervoarom. Postoje priče i da je raniji model S (koji je bio skoro duplo skuplji) imao 3 km žica, ovaj ima 1,5 km, a da će sledeći model koji će izaći za oko 2 godine imati svega 100m žica... https://www.tesla.com/model3
Takođe Kinezi mi skoro pričali da je tehnologija baterija koja se koristi u Tesli 3 već zastarela, tj. da se mogu očekivati za godinu - dve još bolje i jeftinije baterije. Može se očekivati pad cene elektrovozila narednih godina rastom konkrencije. Sledeće godine dok Kinezi to prekopiraju, pa dok za 2 godine kompanija Tesla dostigne planiranu proizvodnju od milion vozila godišnje, kao i prinuđene reakcije stare autonidustrije, povećaće konkurenciju i smanjiti cenu elektrokola u narednih 5 godina.
Trenutne baterije se prave od litijuma čije je veliko nalazište i u Srbiji, okolini Loznicve gde Rio Tinto narednih godina planira da otvori rudnik u kom će vaditi jadarit koji se sastoji od litijuma i borata. Otvara se mogućnost da se u Srbiji otvori i frabrika baterija kao i pitanje uništenja prirode u tom lepom kraju.
Dalje se otvara pitanje da li domaće firme poput Severa iz Subotice mogu da prave elektromotore za elektrokola. Možda bi uz takav motor i baterije mogli da proizvodimo domaća elektrovozila ili elektrocikle. To bi imalo višestruki uticaj na bogatstvo običnih ljudi u Srbiji. Smanjio bi se uvoz nafte, kao i uovz automobila iz Nemačke, Japana, Francuske, Koreje. Naime, većini zemalja je bilo jako teško da parira proizvođačima iz ovih zemalja jer su oni bili u isuviše velikoj prednosti posebno što se tiče motora sa unutrašnjim sagorevanjem i transmisije. Toga nema u elektrokolima pa se i prednost ovih zemalja i njihovih autoproizvođača gube. Oni mogu da izgube ali može da dobije većina malih zemalja koja će usvajanjem nove tehnologije moći da prave sopstvena kola, sa smanjenjem uvoza i odliva bogatstva iz zemlje. U Srbiji se otvara mogućnost da godišnje da par milijardi evra od manjeg uvoza nafte i vozila mogu ostajati u zemlji i time povećati prosečne plate, investicije i celokupan životni standard.
Problem veće potrošnje struje. Potrebna će biti veća proizvodnja struje. EPS bi trebao dozvoliti ljudima koji stavljaju solarne panele na svoje kuće ili zgrade da se prilkjuče na njihov sistem, čime se, posebno leti može dobiti više struje nego danas. Takođe, ljudi mogu leti prodavati tu struju EPS-u, a zimi za te pare se od nje je kupovati i grejati se, čime im se troškovi grejanja, u zavisnosti kolko imaju solarnih ploča, mogu drastično smanjiti ili čak i zarađivati od prodaje struje, tj biti u plusu. Možda će to uticati da se ljudi iz grada presele ka ruralnim područjima i na svoje kuće stave solarne panele i prodaju struju, imaju svoju hranu i time budu nezavistniji. Sa dostupnošću interneta i WI-Fija po celoj zemlji, i informacije i komunikacije su sada dostupne kao i u gradu.
Sem toga, zadnjih meseci se u Srbiji, posebno na autoputevima postavljaju punjači za elektrokola. Trenutno ih imamo u garaži Obiliev venac, kod Bubanj potoka i na granici sa Makedonijom. Uskoro bi trebali biti postavljeni i na autoputu kod Šida, Subotice i Dimitrovgrada, tj na ulazima u zemlju. http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... id=1291492
Ali ono što mislim da je početak nove ere je 28. jul ove godine kada je isporučen prvi Tesla 3. Zašto je on toliko važan? Zato što je to prvo cenovno prihvatljivo elektrovozilo srednjoj klasi po osnovnoj ceni bez subvencija od 35.000 dolara kao i što ima autonomiju sa kojom može preći nešto manje od 400 km sa jednim punjenjem, čime su se elektrokola ozbiljno približila kilometraži koju mogu preći naftaši sa jednim rezervoarom. Postoje priče i da je raniji model S (koji je bio skoro duplo skuplji) imao 3 km žica, ovaj ima 1,5 km, a da će sledeći model koji će izaći za oko 2 godine imati svega 100m žica... https://www.tesla.com/model3
Takođe Kinezi mi skoro pričali da je tehnologija baterija koja se koristi u Tesli 3 već zastarela, tj. da se mogu očekivati za godinu - dve još bolje i jeftinije baterije. Može se očekivati pad cene elektrovozila narednih godina rastom konkrencije. Sledeće godine dok Kinezi to prekopiraju, pa dok za 2 godine kompanija Tesla dostigne planiranu proizvodnju od milion vozila godišnje, kao i prinuđene reakcije stare autonidustrije, povećaće konkurenciju i smanjiti cenu elektrokola u narednih 5 godina.
Trenutne baterije se prave od litijuma čije je veliko nalazište i u Srbiji, okolini Loznicve gde Rio Tinto narednih godina planira da otvori rudnik u kom će vaditi jadarit koji se sastoji od litijuma i borata. Otvara se mogućnost da se u Srbiji otvori i frabrika baterija kao i pitanje uništenja prirode u tom lepom kraju.
Dalje se otvara pitanje da li domaće firme poput Severa iz Subotice mogu da prave elektromotore za elektrokola. Možda bi uz takav motor i baterije mogli da proizvodimo domaća elektrovozila ili elektrocikle. To bi imalo višestruki uticaj na bogatstvo običnih ljudi u Srbiji. Smanjio bi se uvoz nafte, kao i uovz automobila iz Nemačke, Japana, Francuske, Koreje. Naime, većini zemalja je bilo jako teško da parira proizvođačima iz ovih zemalja jer su oni bili u isuviše velikoj prednosti posebno što se tiče motora sa unutrašnjim sagorevanjem i transmisije. Toga nema u elektrokolima pa se i prednost ovih zemalja i njihovih autoproizvođača gube. Oni mogu da izgube ali može da dobije većina malih zemalja koja će usvajanjem nove tehnologije moći da prave sopstvena kola, sa smanjenjem uvoza i odliva bogatstva iz zemlje. U Srbiji se otvara mogućnost da godišnje da par milijardi evra od manjeg uvoza nafte i vozila mogu ostajati u zemlji i time povećati prosečne plate, investicije i celokupan životni standard.
Problem veće potrošnje struje. Potrebna će biti veća proizvodnja struje. EPS bi trebao dozvoliti ljudima koji stavljaju solarne panele na svoje kuće ili zgrade da se prilkjuče na njihov sistem, čime se, posebno leti može dobiti više struje nego danas. Takođe, ljudi mogu leti prodavati tu struju EPS-u, a zimi za te pare se od nje je kupovati i grejati se, čime im se troškovi grejanja, u zavisnosti kolko imaju solarnih ploča, mogu drastično smanjiti ili čak i zarađivati od prodaje struje, tj biti u plusu. Možda će to uticati da se ljudi iz grada presele ka ruralnim područjima i na svoje kuće stave solarne panele i prodaju struju, imaju svoju hranu i time budu nezavistniji. Sa dostupnošću interneta i WI-Fija po celoj zemlji, i informacije i komunikacije su sada dostupne kao i u gradu.
Sem toga, zadnjih meseci se u Srbiji, posebno na autoputevima postavljaju punjači za elektrokola. Trenutno ih imamo u garaži Obiliev venac, kod Bubanj potoka i na granici sa Makedonijom. Uskoro bi trebali biti postavljeni i na autoputu kod Šida, Subotice i Dimitrovgrada, tj na ulazima u zemlju. http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... id=1291492