koštao milijardu eura, otvaranje kasni tri godine
Najskuplji auto-put - najskuplja i putarina
Cijena od 3,5 eura za 42 kilometra dionice od Smokovca do Mateševa najveća u regionu, iz Ministarstva to pravdaju troškovima izgradnje i održavanja.
Otvaranje kasni tri godine: Detalj sa auto-puta,
Putarina od 3,5 eura za putnička vozila na budućoj dionici auto-puta Bar - Boljare je najskuplja u regionu, pokazuje uporedna analiza “Vijesti”.
Dionica Smokovac-Mataševo duga je 42 kilometra, što znači da će kilometar koštati osam centi.
Iz Ministarstva kapitalnih investicija (MKI), na čijem čelu je
Ervin Ibrahimović, “Vijestima” su kazali da se putarina za upotrebu auto-puta sa zatvorenim sistemom naplate putarine izračunava i naplaćuje prema udaljenosti koju vozilo prelazi i kategoriji vozila, na osnovu jedinične cijene po kilometru pređenog puta, a da se maksimalna jedinična cijena po kilometru utvrđuje prema troškovima izgradnje, održavanja, upravljanja i troškovima razvoja auto-puta.
”Na osnovu do sada urađenih studija izvodljivosti predložena je jedinična cijena od 0,08 eura po kilometru za putničko vozilo kao najzastupljeniju kategoriju vozila (putnička vozila su u ukupnom obimu saobraćaja zastupljena od 85 odsto do 90 odsto), odnosno proporcionalno uvećano za druge kategorije vozila”, saopštili su iz Ministarstva.
Cijene putarina auto-puta u regionu su znatno niže. Tako je za dionicu auto-puta Miloš Veliki dužine oko 130 kilometara, od Beograda (Surčin) do Čačka (mjesto Pakovraće) potrebno izdvojiti manje od četiri eura (450 dinara), odnosno oko tri centa po kilometru, što je više nego duplo jeftinije od crnogorskog auto-puta.
Ta trasa je dio budućeg auto-puta do Crne Gore.
Cijena putarine za auto-put od Sarajeva do Zenice je šest konvertabilnih maraka, što je oko tri eura. Ta dionica je duga 53,8 kilometara, što znači da je cijena po kilometru pet centi.
Za dionicu od Skoplja do Tetova u Sjevernoj Makedoniji treba izdvojiti svega jedan euro, ili tri centa po kilometru.
Cijena putarine je jeftinija i u znatno bogatijoj Hrvatskoj, koja je članica Evropske unije. Na primjer, za dionicu od Zagreba do Rijeke koja je duga 140 kilometara, treba uzdvojiti oko 9,3 eura, ili nešto više od šest centi po kilometru.
Na posljednjoj sjednici Vlade utvrđene su cijene putarina za budući auto-put i za druge kategorije vozila, pa za motore iznose 1,5 eura, dok je najviša cijena za teretna motorna vozila sa prikolicom na istoj dionici 17 eura.
U usvojenom dokumentu predviđene su cijene i za uključenja sa mjesta Pelev Brijeg i Veruša, pa za isključenje na Mataševu treba izdvojiti dva eura od Pelevog brijega i 1,5 eura od Veruše.
Upitani da li smatraju da su navedene cijene putarina prikladne ako su u regionu znatno jeftinje, iz MKI su ponovili da je cijena određena uzimajući u obzir troškove izgradnje, održavanja, upravljanja i razvoja auto-puta. Navode da se, analizirajući cijene putarine u regionu, jedinična cijena po kilometre za putnička vozila kreće od 0,05 eura u Srbiji do 0,08 eura u Hrvatskoj.
”Stim da naglašavamo da su troškovi izgradnje, održavanja i upravljanja ovim auto-putevima različiti”.
Priča oko auto-puta je započeta 2009. kada je bivša Vlada potpisala ugovor sa konzorcijumom kojeg je vodio hrvatski Konstruktor, da bi iste godine i svečano započeli radovi u selu Gornje Mrke.
Međutim, Konstruktor nije obezbijedio potrebnu finansijsku garanciju, odnosno da sam nađe novac za izgradnju koji bi mu Vlada kasnije vratila.
Prema potpisanom ugovoru sa Konstruktorom iz juna 2009. godine, ovaj konzorcijum je cijelu dionicu od Bara do Boljara trebao izgraditi za 2,8 milijardi eura, a rok za završetak bio je kraj 2016. godine.
Prva dionica Smokovac - Mateševo punog profila je trebala koštati 603 miliona eura.
Nakon što je na proljeće 2010. godine raskinut ugovor sa Konstruktorom, bez plaćanja penala, Vlada je punih pet godina tražila nove partnere za gradnju.
Sa kineskom kompanijom CRBC je 30. oktobra potpisan ugovor o projektovanju i izgradnji, a cijena je ugovorena na 809,6 miliona eura. Potpisan je i finansijski ugovor prema kojem se 85 odsto vrijednosti radova finansirao iz kredita kineske Eksim banke od 944 miliona dolara, a preostalih 15 odsto je Vlada trebala uplatiti izvođaču iz budžeta.
Premijer
Dritan Abazović ranije je rekao da Crna Gora plaća najskuplji kilometar auto-puta na svijetu.
Radovi na izgradnji su počeli 11. maja 2015. i trebalo je da budu završeni na isti dan 2019. godine. Glavni radovi su već u početku kasnili skoro godinu dana.
Rokovi za završetak su tri puta produžavani, a aneksima ugovora i prebacivanjem dijela obaveza na Monteput, cijena izgradnje povećana je za još skoro sto miliona.
Sada se očekuje da auto-put bude otvoren u julu, više od tri godine nakon predviđenog roka.
Kilometar kroz Sozinu 20 centi
Na istoj sjednici Vlade su potvrđene i stare cijene putarine za tunel Sozina. Cijena od 2,5 eura za automobile, kako su kazali iz MKI, obuhvata prolazak kroz tunel kao i korišćenje pristupnih saobraćajnica u ukupnoj dužini od 12 kilometara. To znači da jedan kilometar vožnje na toj dionici košta 20 centi, što je znatno skuplje nego na budućoj trasi auto-puta.
Radi poređenja, ukupna vrijednost jednog od najzahtjevnijeg projekta u Hrvatskoj - izgradnji Peljašačkog mosta u dužini od 2,4 kilometra, premašuje pola milijarde, a putarina (mostarina) neće biti naplaćivana.
Izgradnja tunela Sozine koji je otvoren 2005. godine koštala je oko 74 miliona eura. Ukupno zaduženje za gradnju tunela iznosilo je 47,28 miliona eura. Ostalo je da se vrati još 15,7 miliona eura, a posljednja rata dospijeva 2030.
Od otvaranja tunela, cijena putarine nije mijenjana, uprkos najavama bivše DPS vlasti da će se ona u potpunosti ukinuti otplatom uloženih sredstava, što se desilo još prije nekoliko godina.
”Kreditna sredstva uzeta za izgradnju tunela još uvijek nijesu isplaćana, a s obzirom na starost predmetnog objekta i amortizaciju, u narednom periodu predstoji značajno ulaganje u rekonstrukciju tunela i pristupnih saobraćajnica, a sve u cilju omogućavanja funkcionalnog i bezbjednog odvijanja saobraćaja”, saopštili su iz MKI upitani da li smatraju navedenu cijenu prikladnom.
Povlastice za lokalno stanovništvo - diskriminacija
Na pomenutoj sjednici Vlade, Ministar poljoprivrede
Vladimir Joković zamolio je Ibrahimovića da se što prije izađe sa predlogom mjesečnih karata zbog stanovnika Bara i Ulcinja koji svaki dan putuju i rade u Podgorici, kao i onih koji bi iz Kolašina dolazili u Podgorici.
Ministar sporta
Vasilije Lalošević kazao je da i poljoprivrednim proizvođačima iz Bara koji obrađuju svoja imanja u Crmnici takođe treba dati neke povoljnosti, jer je činjenica da je tunel Sozina već otplaćen.
Upitani da li će razmatrati ove inicijative, iz MKI su kazali da se korisnicima tunela Sozina i auto-puta nudi mogućnost kupovine i korišćenja smart kartice, kao i elektronske naplate putarine “tag uređaja”, koja pored olakšane procedure prolaska daje i mogućnost popusta od 10 odsto na uplaćenih 50 prolazaka, odnosno za dopunu “tag uređaja” višu od 125 eura.
”S obzirom na odredbe Zakona o putevima, kao i propise EU koji uređuju predmetnu oblast, ne postoji mogućnost davanja drugih povlastica pojedinim korisnicima, odnosno svako davanje povlastica određenim građanima za istu kategoriju vozila tretiralo bi se kao diskriminacija”, poručuli su iz Ministarstva.
Naplata putarine na auto-putu i kroz tunel Sozina povjerena je državnoj firmi Monteput.
Očekuju 4,5 miliona prihoda za pola godine
Iz MKI su saopštili da na naplatnom putu postoje četiri naplatna mjesta: Smokovac, Pelev brijeg, Veruša i Mateševo.
”Očekuje se da će 80 odsto vozila preći najdužu dionicu Smokovac - Mateševo. Na osnovu ostvarenog prometa i broja vozila na Sozini za period jul - decembar u prethodnim godinama poslovanja i očekivanim cijenama za naplatu putarine na auto-putu, planiran je prihod 4.500.797 eura”, kazali su iz MKI.
Monteput očekuje da će ove godine imati 9,3 miliona eura prihoda od naplate putarine kroz tunel Sozinu, pa se od auto-puta na godišnjem nivou očekuju gotovo identični prihodi.