Šta je novo?

Crna Gora

saobraćaj će se usmjeravati preko autoputa.
Ovo znači da put od petlje do Mateševa nije uslov za otvaranje AP. To je uslov za naplatu. Mogli bi i naplatu da organizuju tako što bi se plaćalo na ostalim rampama. Jedino ako taj deo posle petlje Mateševo nije zapravo gotov što me ne bi čudilo.
 
Evo kaže ministar biće u julu, za 50ak dana. A u junu će pomeriti za avgust, pa će biti prevruće, pa će da uvežbavaju 30 vatrogasaca, možda bude za špic ali zimske sezone. A od penala neće biti ništa 100%, a behtelu se smeši sledeća deonica. Blago nama

"ZAVRŠENO JE PREKO 99,5 ODSTO RADOVA"
Ibrahimović: Otvaranje auto-puta moguće početkom jula, putarina 3,5 eura za putnička vozila
Ministar kapitalnih investicija je istakao da će, poučeni iskustvom, za gradnju druge dionice, tražiti profesionalne kompanije, koje mogu poštovati rokove

11658 pregleda 30 komentar(a)
Foto: Boris Pejović
Foto: Boris Pejović
Vijesti online
Vijesti online
16.05.2022. 09:41h
Potpredsjednik Vlade za regionalni razvoj i ministar kapitalnih investicija Ervin Ibrahimović optimista je da će građani Crne Gore ali i turisti vrlo brzo moći da se voze prvom dionicom auto-puta. Ipak nije mogao da saopšti tačan datum otvaranja puta.

"Da kažem u narednih 50-ak dana. Završeno je preko 99,5 odsto radova i ostalo je još samo malo ali ne mogu tačno precizirati datum", kazao je Ibrahimović u emisiji na TVCG.



Kao najvažnija prepreka, kazao je Ibrahimović, ostalo je instaliranje elektro-mašinske opreme, i dodao da je dobio uvjeravanja od direktora kompanije CRBC Heia Šićijanga da će to ubrzo biti otklonjeno.

"Ako to bude u narednih 15 do 20 dana uspješno riješeno, možemo reći da ćemo se možda već početkom jula voziti predivnim dijelom auto-puta od Smokovca do Mateševa", istakao je on.

U toku je rekonstrukcija postojećeg puta Mateševo-Kolašin, a rok za završetak radova je šest mjeseci. Ibrahimović je poručio da će taj put biti u upotrebi otvarnjem auto-puta, prenosi portal RTCG.

"Neće biti maksimalno opremljen ali će svakako biti u upotrebi", rekao je.

On je dodao da će putarina za autoput za putnička vozila iznositi 3,5 eura, a za kamione 17,5 eura.

Penali za CRBC
Na pitanje, hoće li biti zahtjeva za plaćanje penala prema CRBC-u, Ibrahimović je podsjetio da su se pri potpisivanu ugovora 2014. godine obje strane obavezale da ako bude kašnjenja biti i penala.

Lično će razgovarati sa predstavnicima bivših radnika MA
Nacionalna avio-kompanija Air-Montenegro prošlu godinu završila je u minusu. Na pitanje da li će država pomagati tu kompaniju Ibrahimović je kazao:

"Nijesam srećan kako se priča odvija sa kompanijom Air-Montenegro. Vjerujem da ćemo sa novim ekipiranjem, dobrim menadžmentom, pokušati da ipak Air-Montenegro postavimo na svjetsko tržište kako treba. Ta kompanija je važna za turističku destinaciju kako što je Crne Gora i moramo naći način kako a približimo turiste Crnoj Gori a zato nam je potrebna jaka avio-kompanija".

On je kazao da se priprema tim koji će razgovarati i sa stečajnim upravnikom Montenegro-Airlinesa i da će doći do zajedničkog rješenja. Najavio je i da će lično razgovarati sa predstavnicima bivših radnika te kompanije kako bi pokušali da nađu rješenje bar za dio zahtjeva.

"Kako je CRBC već zainteresovan za gradnju druge dionice od Mateševa do Andrijeice vjerujem, oni naravno neće biti u povlašćenom položaju već su samo iskazali interesovanje, vjerujem da su i oni svjesni važnosti projekta na kojem rade ali i koliko je to važno i za sljedeću etapu", kazao je.

Druga dionica auto-puta
Ibrahimović je istakao da će, poučeni iskustvom, za gradnju druge dionice, tražiti profesionalne kompanije, koje mogu poštovati rokove.

"U svom mandatu ću sa svojim timom dati maksimum kako bi počeli izgradnju druće etape a samim tim i treće. Poučeni ovim iskustvom vjerujem da smo bogatiji u odnosu na sljedeće pregovore da kažem građanima da je Ministarstvo kapitalnih investicija već pokazalo inicijativu i da ćemo aplicirati za potraživanje od 203 miliona, preko razvojnih banaka imao planirano budžetom za 2022. da možemo da se zadužimo i do 200 miliona. Kada se završe sve studije izvodljivosti, i idejno rješenje, sješćemo i vidjeti šta je dobro za našu državu i vjerjem da neće biti 'dugi put za autoput'", kazao je ministar.

Istraživanja nafte i gasa
Ibrahimović očekuje i lijepe vijesti kada je u pitanju istraživanje nafte i gasa u našoj zemlji.

"Imamo interesovanja. Vjerujem da Crna Gora ima potencijala i vjerujem da ćemo naći ono što svi očekuju. Ja sam optimista. Zainteresovano je više kompanija. Očekujem lijepe vijesti", istakao je Ibrahimović.
 

TREBA DA IH BUDE KOMPLETNO SRAMOTA STA RADE.​

"Završeno je preko 99,5 odsto radova"​

Ibrahimović: Otvaranje auto-puta moguće početkom jula, putarina 3,5 eura za putnička vozila​

Ministar kapitalnih investicija je istakao da će, poučeni iskustvom, za gradnju druge dionice, tražiti profesionalne kompanije, koje mogu poštovati rokove.
Potpredsjednik Vlade za regionalni razvoj i ministar kapitalnih investicija Ervin Ibrahimović optimista je da će građani Crne Gore ali i turisti vrlo brzo moći da se voze prvom dionicom auto-puta. Ipak nije mogao da saopšti tačan datum otvaranja puta.
"Da kažem u narednih 50-ak dana. Završeno je preko 99,5 odsto radova i ostalo je još samo malo ali ne mogu tačno precizirati datum", kazao je Ibrahimović u emisiji na TVCG.
Kao najvažnija prepreka, kazao je Ibrahimović, ostalo je instaliranje elektro-mašinske opreme, i dodao da je dobio uvjeravanja od direktora kompanije CRBC Heia Šićijanga da će to ubrzo biti otklonjeno.
"Ako to bude u narednih 15 do 20 dana uspješno riješeno, možemo reći da ćemo se možda već početkom jula voziti predivnim dijelom auto-puta od Smokovca do Mateševa", istakao je on.
U toku je rekonstrukcija postojećeg puta Mateševo-Kolašin, a rok za završetak radova je šest mjeseci. Ibrahimović je poručio da će taj put biti u upotrebi otvarnjem auto-puta, prenosi portal RTCG.
"Neće biti maksimalno opremljen ali će svakako biti u upotrebi", rekao je.
On je dodao da će putarina za autoput za putnička vozila iznositi 3,5 eura, a za kamione 17,5 eura.

Penali za CRBC​

Na pitanje, hoće li biti zahtjeva za plaćanje penala prema CRBC-u, Ibrahimović je podsjetio da su se pri potpisivanu ugovora 2014. godine obje strane obavezale da ako bude kašnjenja biti i penala.
"Kako je CRBC već zainteresovan za gradnju druge dionice od Mateševa do Andrijeice vjerujem, oni naravno neće biti u povlašćenom položaju već su samo iskazali interesovanje, vjerujem da su i oni svjesni važnosti projekta na kojem rade ali i koliko je to važno i za sljedeću etapu", kazao je.

Druga dionica auto-puta​

Ibrahimović je istakao da će, poučeni iskustvom, za gradnju druge dionice, tražiti profesionalne kompanije, koje mogu poštovati rokove.
"U svom mandatu ću sa svojim timom dati maksimum kako bi počeli izgradnju druće etape a samim tim i treće. Poučeni ovim iskustvom vjerujem da smo bogatiji u odnosu na sljedeće pregovore da kažem građanima da je Ministarstvo kapitalnih investicija već pokazalo inicijativu i da ćemo aplicirati za potraživanje od 203 miliona, preko razvojnih banaka imao planirano budžetom za 2022. da možemo da se zadužimo i do 200 miliona. Kada se završe sve studije izvodljivosti, i idejno rješenje, sješćemo i vidjeti šta je dobro za našu državu i vjerjem da neće biti 'dugi put za autoput'", kazao je ministar.
 
Evo ministar kapitalnih investicija Ervin Ibrahimovic dovodi Turske investitore da grade nastavak autoput. Samo da nebude kao sto su doveli EUROASFALT u Crnu Goru 2016 godine a ta cuvena firma iz Sarajeva nista nije zavrsila od obilaznice i tunela kod Rozaja koja je pocela te godine 2016 i niko nezna kada ce to zavrsti posto su imali obrusavanja u tunelu kroz Rozaje a i most pored Rozaja im je pao,do puta Berane Jelovica Kolasin koji evo od maja 2017 godine grade a koji su trebali po ugovoru da puste maja 2020 godine a sada spominje 21 oktobar 2022 godine . Tunel je probije u apirlu 2021 godine a oni nisu sposobni da ga zavrse. Kako ga rade u tunelu a i kako rade put od Jelovice do ulaza u tunel i kako jos nisu uradili 100 metara mosta u Jezerinama mislim da ce ga pustiti u spicu sezone ali 2023 godine. Neznam ko trpi takav javasluk i tako kasnjene radova.

Turski investitori bi mogli da nastave gradnju auto-puta i modernizuju aerodrome​


autoput smokovac mateševo
Snimak s autoputa (Bemax,
Turske kompanije i do sada su izražavale zainteresovanost za kapitalne projekte, posebno za izgradnju auto-puta, ali i unapređenje i modernizacija crnogorskih vazdušnih luka, saopšteno je na današnjem sastanku potpredsjednika Vlade za regionalni razvoj i ministra kapitalnih investicija mr Ervina Ibrahimovića sa ambasadorkom Turske Songul Ozan.
Ambasadorka je čestitala imenovanje Ibrahomoviću, te izrazila očekivanja da će se tradicionalno dobra saradnja intezivirati u narednom periodu.
“Imamo puno razloga za obostrano zadovoljstvo dosadašnjom saradnjom, ali osjećam i dodatnu obavezu da dobre odnose unaprijedimo i nađemo modele za poboljšanje bilateralnih odnosa”, poručio je Ibrahimović.
On je podsjetio da je Turska među prvima pružila podršku u vidu medicinske opreme Crnoj Gori na počektu pandemije izazvane COVID 19, te na razvijenu saradnju sa agencijom TIKA.
Budući da je razvoj sjeverne regije jedan od prioriteta rada ove vlade, Ibrahimović je konstatovao da puštanjem u saobraćaj prve dionice auto-puta od Podgorice do Kolašina “šaljemo jasnu poruku građanima sjevera da stvaramo preduslove za razvijanje privrede, a samim tim i za bolji kvalitet života”.
Sagovornici su dogovorili inteziviranje saradnje među institucijama dvije države, kao i mogućnost sureta resornih ministara da bi razmotrili konkretne projekte na kojima bi mogli raditi.
 
С обзиром да се вратио Мило на мала врата, враћа се и сва ба*** са њим! Надам се да ће га ускоро послати где му је место! На вишедеценијски одмор! Друга деоница уопште није лака, посебно тнунел испред Комова, Трешњевик, тешко да ће бити краћи од 3 км, требао би бити бар 5км да не би ишао превисоко! Видећмо кад се једног дана покаже усвојени пројекат!
 

Pripreme za otvaranje auto-puta: Stigla vatrogasna vozila, radnici na održavanju idu na alpinističku obuku​


autoput smokovac mateševo, autoput bar boljare, autoput tunel
Iz tunela na dionici auto-puta
U toku priprema za otvaranje autoputa Bar-Boljare, prioritetne dionice Smokovac–Mateševo, u ponedjeljak su isporučena dva specijalna tunelska vatrogasna vozila sa najsavremenijom opremom, saopšteno je iz Monteputa.
“Vozila su višenamjenska, te osim najsavremenije opreme za gašenje požara i spašavanje iz saobraćajnih udesa, posjeduju banku vazduha, koja omugućava rad vozila u zadimljenim uslovima, tj. evakuaciju vozila i posade, kao i spašavanje putnika iz ugroženih područja”, naveli su iz Monteputa na svom zvaničnom Instagram profilu.
Primopredaja vozila je izvršena na tunelu Sozina, a istoj su prisustvovali izvršni direktor Monteputa Milan Ljiljanić i izvršni direktor Ljetopisa Automotive Borislav Mijović.
Iz Monteputa su saopštili da je postojeća služba zažtite i spašavanja od požara, koje funkcioniše u okviru Sektora za nadzor, upravljanje i održavanje tunela Sozina, proširena novom službom zaštite i spašavanja u Sektoru za nadzor, upravljanje i održavanje autoputa.
“U toku je obuka svih pripadnika službe, koju izvode instruktori Službe zaštite i spašavanja u Podgorici. Nakon završetka ove vrste obuke, slijedi osposobljavanje vatrogasaca – spasilaca za pružanja prve medicinske pomoći, koju će izvoditi pripadnici zavoda za hitnu medicinsku pomoć, poslije čega će novoprimljeni pripadnici službe biti upućeni na specijalističku obuku u Sloveniju, gdje će pohađati obuku saobraćajnih udesa i gašenje požara u cestovnim tunelima”, navode iz Monteputa.
Osposobljavanje pripadnika službe biće zaokruženo alpinističkom obukom, koju će vršiti licencirani instruktori Gorske službe spašavanja.
“Uz obuku i pripreme koje će se obaviti na samom autoputu, bićemo spremni da odgovorimo svim izazovima koje očekujemo u toku eksploatacije puta”, navodi se u saopštenju Monteputa.
 
Sve i da otvore, čemu? Vidi se na poslednjem snimku da je potrebno još par meseci da se završi ono parče do izlaska na autoput u Mateševu. Jedino čisto da se narod provoza. Autoput prolazi kroz prelepe krajeve.
 
Autoput prolazi kroz prelepe krajeve.

Istina.

Mada je, na sreću, one apsolutno najlepše ipak za malo promašio :) .

Sever Crne Gore je mali, ali toliko lepote po kvadratnom km retko gde ima da se vidi. Bjelasica, Komovi, Maganik, Moračke planine, Sinjajevina... svi ti biseri su u 40x30km. Lako bih sebe video u peMziji tamo.
 

"razvoj sjevera bio samo deklarativno svrha autoputa"​


Sa autoputa još nema isključenja za Verušu: Do Mateševa pa nazad?​


Tomović navodi da se kada se krene ka Veruši stiče utisak da je Kralj Nikola bio poslednji koji je vodio računa o ovoj saobraćajnici, a kao najveći problem vidi stanje u kojem se nalazi most čija je ograda izudaran i rđava, a asfalt razoren





Foto: Luka Zeković




Put od Bioča do popularnog izletišta Veruša u blizini Podgorice datira iz 1905. godine i jedan je od puteva Kralja Nikole. Iako će do Veruše uskoro moći da se dođe autoputem, od Mateševa će se voziti u suprotnom pravcu, vraćajući se, što je tipično balkansko rješenje, ocjenjuje autor serijala "Podgorica sjutra" Predrag Tomović.
Ovaj serijal emituje se svake srijede u 20 časova na TV Vijesti u susret izborima u Podgorici.


Tomović navodi da se kada se krene ka Veruši stiče utisak da je Kralj Nikola bio poslednji koji je vodio računa o ovoj saobraćajnici, a kao najveći problem vidi stanje u kojem se nalazi most čija je ograda izudaran i rđava, a asfalt razoren.

"Samo isključenje sa magistralnog puta je krajnje neuredno i zapušteno, saobraćajna signalizacija je oštećena, prilaz mostu je zarastao u travu i šiblje, a asfaltna podloga je u lošem stanju, dok rasuti šljunak na kolovozu uključenje na magistralni put čini dodatno rizičnim. Sa mosta se pogled pruža na prelijepe obale Morače, a tirkiznu boju rijeke možete posmatrati i kroz pukotinu na samom mostu", kaže Tomović.



Dodaje da je s obzirom na to da je most korišten sve vrijeme gradnje autoputa, potpuno nejasno da nije kvalitetno asfaltiran, kako bi se što lakše odvijao saobraćaj i prema gradilištu i prema kampu kineskog izvođača CRBC-a.
Ovaj put iz dobra Kralja Nikole, ističe Tomović, uvezan je sa Željezničkom prugom iz vremna socijalizma i novim autoputem.
"Konfiguracija terena je očito takva da sve saobraćajne trase moraju da prođu upravo ovim predjelom. Na potezu Bratonožića nailazimo na kilometre i kilometre uske saobraćajnice gdje se teško može normalno mogu mimoići vozila. Najveći dio saobraćajnice od Bioča do Mateševa je bez razloga preuzak. Uz malo angažovanje građevinske operative dok se gradio autoput bilo je moguće formirati uslovnu saobraćajnicu", objašnjava.
autoput bar boljare
foto: Luka Zeković
Tomović ističe da je zanemarivanje potreba lokalnog stanovništva i neulaganje u infrastrukturu dovelo do situacije da je svima postalo potpuno normalno da se nova oštećenja i nove rizične situacije, nastale nakon saobraćajnih nezgoda čak i ne označe, a kamoli saniraju.
Iako će do Veruše moći da se dođe autoputem, od Mateševa će se voziti u suprotnom pravcu, vraćajući se.
"Pri čemu će se plaćati karta za korišćenje autoputa, ali nakon isključenja na Mateševu potrebno se voziti u suprotnom pravcu, što je tipično balkansko rješenje. Vožnja će biti znatno skuplja i duža, a dodatno će se zagađivati priroda. Sistematičnost u poslu očito nije naša jača strana. Iako se autoput kao autoput završava, isključenja nisu završena, pa su na Mateševu mašine koje kopaju temeljne stope za most kako bi se trajno riješio problem teretnog transporta", kaže Tomović.
Otvaranje autoputa očekuje se početkom jula, tako da, navodi, predviđeno isključenje na Mateševu ne može biti u funkciji.
"Koristiće se stari, dotrajali most, koji će biti improvizovano rješenje koje će poslužiti do završetka planiranog isključenja. Ako bi sagledali kompletan projekat autoputa naišli bi na čitav niz nelogičnosti. Najkrupnije stvari koje padaju u oči su drastično probijanje rokova, projekat je drastično skuplji nego što je planirano, petlja autoputa bez koje nema govora o funkcionalnoj cjelini nije uključena u projekat...", nabraja Tomović probleme.
Isključenje na Pelevom Brijegu, na desetak kilometara od grada je izgrađeno, ali isključene za Verušu nije ni počelo da se radi.
"Od maja 2015. godine zna se da nas čeka gradnja isključenja sa autoputa. Ovdje teško da možemo govoriti o propustu, kao što se o propustu ne može govoriti ni kad je u pitanju zaboravljena petlja autoputa. Izgradnja isključenja sa autoputa je obaveza lokalne samouprave...".
Tomović postavlja pitanje zašto, ako je deklarativna svrha projekta gradnje autoputa razvoj sjevera države, paralelno sa gradnjom autoputa nisu formirani pristupni putevi, dok su lokalni putevi ostavljeni u krajnje lošem stanju.
"Da li zapravo na terenu imamo nastavak lošeg tretmana sjevernog dijela opštine i države? Ako se osvrnemo na nezavršeno priključenje na Zlatici, neizgrađena isključenja, stiče se utisak da je projekat vijeka ustvari projekat vijeka za nekoliko pojedinaca ili preduzeća, dok je javni interes, interes građana podređen željama moćnih pojedinaca", smatra on.
Podsjeća da je za 40 kilometara izdvojeno više od milijardu eura, a da će cijena karte za ovu dionicu biti 3,5 eura.
"Sa druge strane, Izgradnja tunela Sozina koštala je 74 miliona eura, a cijena karte za putnički automobil iznosi 2,5e. Tom logikom, srazmjerna cijena karte za autoput iznosila bi 32,5e, odnosno 10 puta više nego što je određena. Zapravo, za milijardu eura iste kompanije mogle su da izgrade svu putnu infrastrukturu u državi i gradovima, sa akcentom na obilaznice na primorju, čime bi riješili problem saobraćajnih gužvi u sezoni, jer i inače, najveći broj turista u Crnu Goru dolazi avionom", poručio je Tomović.
 
Šteta, preskočen u videu most preko Tare, ne vidi se da li su ipak počeli novu ćupriju, ili definitivno u ovom koraku preskaču...
 
Imaš li neki link na zvaničan plan ski centra? Zanima me prvenstveno gondola ka Kolašinu, ima li tu nekog plana?

Praštaj kolega na zakasnelom odgovoru, nije me bilo na forumu zbog obaveza. Plan postoji ali kao i svaki plan ima puno začkoljica do realizacije, od politike do struke.
Mislim ono što je zaista stručno sigurno crtaju ljudi iz stranih firmi iz alpskih krajeva ali čitajući po netu i posmatrajući konfiguraciju planine mislim da ovom planu za koji verujem da nije loš fali još nekoliko potencijalno odličnih staza kojima bi odskočili što dužinom što težinom. Ovde su ti ucrtane dve gondole ali ne i ta ka gradu niti staza koja bi išla do početne stanice kao što ide na Kopaoniku. Nadam se da sam koliko toliko objasnio :)
f699d8dd43.jpg
 
U međuvremenu sam našao plan. U istom ne postoji gondola do grada, a ista, osim u abrovima, ne postoji konkretno ni u ozbiljnijim insajderskim informacijama lokalaca.

Zaključak je, gondole do grada neće izvesno biti u nekom srednjem roku 10-15 godina.
 
Lokalci su nepouzdani a i ne baš nešto zainteresovani iako im od toga zavisi budućnost. Veruj mi da kad pričam dole sa prijateljima i rodbinom oni pojma nemaju oko planova za njihovo životno okruženje. Tako da si u pravu verovatno oko te gradske gondole. Ali dobro, nek srede put i puste par autobusa da se vrte i to je već nešto.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: sev

Radovi u završnoj fazi: Najnoviji snimci sa gradilišta Bulevara Podgorica – Danilovgrad​

Izgradnja Bulevara od Podgorice prema Danilovgradu je u završnoj fazi. Postavljen je sloj asflata i na desnoj strani Bulevara (gledano iz pravca Podgorice ka Danilovgradu). Rasvjeta je takođe postavljena.
Iz kompanije Bemax je nedavno saopšteno da, ukoliko investitor posla, Uprava za saobraćaj, riješi sve imovinsko pravne odnose, kompletan posao biće završen u predviđenom roku.
Investitor radova na izgradnji bulevara od Podgorice do Danilovgrada, dugog oko 15 kilometara, je Uprava za saobraćaj, a izvođač radova vrijednih oko 24 miliona eura kompanija Bemax.
Radovi su počeli 6. jula 2020. godine, a predviđeni rok za završetak radova je jul ove godine.


 

Da li smo postavili rekord: 41 kilometar auto-puta gradimo više od 7 godina​


Četrdeset jedan kilometar autoputa, skoro milijardu eura, sedam godina gradnje, u mandatima četiri Vlade, pet odlaganja završetka radova. I još nije gotov.

Sedam godina nakon početka gradnje 41 kilometra dionice auto-puta Bar-Boljare, iz Vlade Crne Gore najavljuju novo prolongiranje otvaranja trase koju gradi kineska državna kompanija China Road & Bridge Corporation (CRBC).

Riječ je dionici između Smokovca, na periferiji Podgorice, do Mateševa, nadomak Kolašina.

Radio Slobodna Evropa piše da su se tri Vlade promijenile od kada je počela gradnja auto-puta, 2015. godine. Prvi rok za završetak bio je novembar 2019.

Četvrta Vlada Dritana Abazovića koja je izabrana 28. aprila ove godine, najavljuje otvaranje na ljeto.

U Mreži za afirmaciju nevladinog sektora (MANS) smatraju da treba postaviti pitanje odgovornosti zbog činjenice da se 41 kilometar autoputa gradi sedam godina, što je, kako kažu, nezabilježeno u svijetu.

Za kašnjenja u poslednje dvije godine, Vlada odgovornom smatra kinesku kompaniju.

Osim trogodišnjeg kašnjenja njegovog završetka, postaće i najskuplji autoput na svijetu, kazao je 13. aprila ove godine, u razgovoru za BBC, Dritan Abazović, koji je dvije sedmice kasnije postao novi premijer:

Šta je ko obećavao?​

Iako je bivši ministar kapitalnih investicija Mladen Bojanić u januaru ove godine saopštio da “smo došli veoma blizu” otvaranja prve dionice, njegov nasljednik Ervin Ibrahimović je 16. maja saopštio da bi to moglo da se dogodi početkom jula, ne navodeći koji su radovi još preostali.

Grubi, građevinski radovi na trasi zvanično su završeni u novembru prošle godine.

Radove je mjesec kasnije, u decembru, obišao i tadašnji premijer Zdravko Krivokapić koji je gotovo ljutito od Kineza zatražio da okončaju radove najkasnije do polovine januara 2022.

“Dosta je igre sa građanima! Hoću da put 15. januara, pred zimsku turističku sezonu bude spreman. Radite dan – noć! Ja ću ako treba da radim sa vama”, kazao je Krivokapić.

Crnogorski premijer Zdravka Krivokapić sa kineskim ambasadorom Lijom Đinom u obilasku radova na autoputu Bar-Boljare

Krivokapićevoj Vladi je 4. februara izglasano nepovjerenje nakon čega je u aprilu izabrana nova premijera Abazovića.

Zašto država za odgovornu smatra kompaniju iz Kine?​

Ugovor između države i kineske kompanije je veoma jasan i njime su precizno utvrđeni rokovi za završetak radova, kaže za Radio Slobodna Evropa (RSE) generalni direktor za državne puteve u Ministarstvu kapitalnih investicija (MKI), Miroslav Mašić.

Međutim, kako navodi, Vlada je prihvatila razloge izvođača za kašnjenje koji su se odnosili na uticaj pandemije korona virusa na dinamiku gradnje, odnosno na usporavanje radova:

“Naravno da smo imali razumijevanja za probleme koje je u građevinskom sektoru izazvala pandemija i zato smo dogovorili rok za završetak radova do 17. novembra 2020. godine. Sve nakon tog roka je njihova (CRBC) odgovornost”.

Kako pojašnjava Mašić, glavni inžinjer je nakon toga roka vrjednovao sve razloge CRBC za naredna produženje rokova ali je našao da su oni neosnovani.

RSE je 16. maja od kineske kompanije CRBC zatražio infomacije o tome koji su tačno radovi još preostali i koji je rok njihovog završetka.

Takođe, interesovalo nas je i njihovo mišljenje o tome ko je odgovoran za višestruko kašnjenje završetka radova. Odgovore nijesmo dobili…

Kolika je šteta?​

Iz Mreže za afirmaciju nevladinog sektora (MANS) ocjenjuju da brojna pomjeranja rokova za puštanje u saobraćaj prve dionice budućeg autoputa samo govore o tome koliko je država neozbiljno pristupila tom projektu, koji slovi za najveći infrastrukturni u istoriji Crne Gore.

Izgradnja prve deonice autoputa Bar-Boljare, august 2021.

Dejan Milovac iz Istraživačkog centra MANS-a kaže za RSE da je u prilog tome i činjenica da ni u nadležnom ministarstvu (MKI) ne znaju koliki je opseg preostalih, tehničkih radova i do kada će oni biti završeni:

“Svako dalje prolongiranje otvaranja autoputa je direktni gubitak za državu i građane. Prolazi treća turistička godina bez autoputa i zamislite koliki prihod smo izgubili, samo od putarine za to vrijeme, odnosno od prvobitnog roka završetka koji je bio u novembru 2019..”

Ko će kome plaćati penale?​

Miroslav Mašić iz MKI kaže da je država već pokrenula postupak za naplatu penala, odnosno troškova zbog kašnjenja sa završetkom radova:

“Mi smo od inžinjera iz francusko-italijanskog konzorcijuma, kao konsultantna na ovom projektu, dobili upute i određene predloge u vezi sa tim. Svakako do samog kraja projekta se ti penali mogu ispostaviti i napraviti pregled troškova nastalih zbog kašnjenja radova”.

Mašić kaže da u Vladi ne vide odgovornost države.

Podsjeća da u CRBC-ju, ukoliko smatraju da treba da traže naplatu penala od Vlade, to mogu učiniti podnošenjem zahtjeva prema Komisiji za rješavanje sporova ili konačno prema Arbitražnom sudu u Kini, koji je prema ugovoru nadležan u slučaju spora između Crne Gore i Kine.

U MANS-u, međutim, sumnjaju da su za kašenjenja odgovorni samo Kinezi.

Dejan Milovac kaže da sumnju da je i država odgovorna izazivaju upravo višestruka prolongranja rokova otvaranja autoputa:

“Mi smo u nekoliko navrata imali prolongiranja koja su odobravana od strane prethodnih ministarstava, a da javnost do kraja nije bila upoznata koji su tačno razlozi za to. Čim je odobravano možemo pretpostaviti da je krivica bila i na našoj a ne samo na kineskoj strani.”

Milovac dodaje de će tek po objavljivanju kompletne dokumentacije i ugovora o gradnji autoputa biti jasno ko će kome morati da plati penale zbog kašnjenja.

Cijena​

Kompletan aranžman između Crne Gore i Kine prvobitno je procijenjen na 809 miliona dolara, a naknadno je cijena povećana za oko 90 miliona zbog izgradnje pristupnih puteva i infrastrukture.

Ugovor o izgradnji je sa CRBC potpisala prethodna Vlada Demokratske partije socijalista, predsjednika Mila Đukanovića, a prvu ratu kredita koji je uzet kod kineske EXIM banke je u julu prošle godine otplatila Vlada Zdravka Krivokapića.

Druga rata za autoput uplaćena je u januaru 2022. godine.
 
Vrh