Šta je novo?

Blok 13 - Filharmonija

То важи за правно поимање плагијата. Овде причамо о доживљају архитектуре овог пројекта као плагијата (а што је једино битно) а који је прилично очигледан.
 
moram priznati da ne razumem odusevljenje ovom rampom ali ajde, daleko od toga da je gadna .. moguce da su autori izgoreli na nekom bir festu sto ne vide binu pa su smislili kako im dohakaju..

slicnost sa oslom je ocigledna, ja tu vidim problem iz dva ugla..ako je plagijat (kradja) onda je sramota, ako je slucajnost sramota je sto autori nisu toga bili svesni, nije u pitanju stambena zgrada ili neki slican objekat kakvih ima milion po svetu, u pitanju je namenska zgrada za filharmoniju i operu kakvih u svetu verovatno ima stotinjak, mozda koja vise
 
To mu dođe slično kao i u auto-industriji...čak i renomirani proizvođači liče jedni na druge i postoje osnove za sumnju da je neko nešto ,,pozajmio'' ali ne dovoljno da bi se tužakali. A ima i kada recimo kinezi naprave 1/1 plagijat koji je opet kanta...
Ovaj rad svakako liči na Oslo ali to su već 100 puta prežvakane forme...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427648#p427648:1l7c4lfj je napisao(la):
Johnest_Hon » 12 Jan 2017 12:51 pm[/url]":1l7c4lfj]Mi smo pa toliko bitni...da bi nas odmah Norvežani zamrzeli...sve što stvaramo kod kuće valjda je bitno zbog nas samih a ne svetske javnosti za koju ne postojimo...neki tamo čobani nas kopirali...big deal...


Па, ја не бих да останемо чобани. А клонирањем туђих зграда се остаје чобанином и цементира се статус културне и сваколике провинције (БнВ стајл).
 
Slažem se...zato i kažem da je bitno da radimo stvari ovde, od javnog značaja, kvalitetno i promišljeno, a ne zbog stranog faktora. Što kaže Delija, pravno nije sporno, suštinski doživljaj jeste sporan za poznavaoce arhitekture. Ne branim projekat. Od ponuđenog je najbolje. Zašto nemamo još radova, to je druga priča. Opet, polako, nagledali smo se nerealizovanih konkursa. Seća li se neko Zbudžimota? :D
 
"Један део стручне јавности" .... :roll:

Какво лелемуђење од стране "стучне" јавности. Објекти само имају сличан фазон ништа више. Плагијат је у потпуности погрешно употребљена реч. Да ли уопште знају шта она значи?
 
@stf
Верујем да Зоран Маневић зна понешто, и да си читао неке његове књиге - пошто ја јесам, а нисам архитекта. Ни Малдинија не бих потцењивао (као ни Барезија, Костакурту, Донадонија, Ван Бастена и Гулита :D )
 
Пантографе, квалитет књига који је господин написао не значи да некад не може и да лелемуди зар не?

По том резоновању, све изграђено за време СФРЈ периода (златни период архитектуре) је ништа друго до - плагијат. Зар не?
 
Не слажем се за СФРЈ архитектуру. Она јесте каснила, али је имала своје особености (сад, што смо ми решили да срушимо најзначајније дело - Генералштаб - то је наш проблем, такође из овог времена). Међутим, постоји добра аналогија из СФРЈ, конкретно из Београда, са овим случајем: пошто је Блок 21 почетком шездесетих постигао успех у (стручној) јавности, почели су, током те деценије, да га клонирају по НБ (блокови око Студењака) и другде. Управо тако је наша стамбена архитектура заостала, и требало је да прође деценија, па да се појаве оригиналнија дела.

П. С. Највећи плагијат СФРЈ архитектуре је СИВ, јер је планиран по угледу на Корбизјеову зграду Центросојуза у Москви; али, то је била смицалица групе архитеката са циљем да се властима "увале" елементи модернизма, онда када је то било забрањено (одмах после рата): https://www.google.com/search?q=centros ... 2BEoaTM%3A
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427633#p427633:1px2e6mh je napisao(la):
Giorano Angelo » 12 Jan 2017 12:32 pm[/url]":1px2e6mh]
15994524_10210944304831256_5136561948390908667_o.jpg

:blah:

Vazno da Rajiceva nije plagijat !
 
Ne bi se sa pravnog aspekta moglo govoriti da je zgrada plagijat samo su slicne tj slican fazon
Naslov u novostima je blago da se izrazim preostar
Mozemo naci bar jos 3 i vise slicnih zgrada
Tesko je danas tesko da ne bude negdje slicna zgrada ili zgrada koja je bila uzor
Rijec plagijat je iz prava intelektalne svojine i ovdje nemoze da se koristi
Ako neka ostecena strana misli da moze neka slobodno proba na sudu
kao sto redzic oce za kulu usce 2 sto nece uspjeti
 
Pre bih koristio termin inspiracija ('mesto reči plagijat). Render je lep i lepo je uklopljen u okolno zeleno okruženje. Zaslužili smo valjda konačno i nešto lepo da nam se izgradi!
 
Ал` онда нема љутиш што су нам све цркве копија Грачанице, јер, Грачаница је лепа, зар не? Па, ако се негде "уклопи у околину", легла је к`о кец на 11...
 
U pitanju je jos jedan uzaludno slobodno stojeci konglomerat u ionako slabo povezanoj NBG tkanini.
O funkcionalnom programu je slozeno suditi u nedostatku planova i preseka, vidljivo je odsustvo nadscenskog prostora -
sto ce reci da se program ipak nije prosirio i na operu, na zalost.
Pticija perspektiva ne govori mnogo o transportnoj i pesackoj povezanosti, osim o rigidnom kartezijanskom diktatu iskljucivosti.

Ostav.

edit :
Samo po sebi nije lose koristiti precedente / tipoloske modele,
kada su zadaci i/ili uslovi slicni - sto ovde ipak nije slucaj.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427686#p427686:1sdkm6po je napisao(la):
Пантограф » 12 Jan 2017 03:06 pm[/url]":1sdkm6po]Ал` онда нема љутиш што су нам све цркве копија Грачанице, јер, Грачаница је лепа, зар не? Па, ако се негде "уклопи у околину", легла је к`о кец на 11...
Pa nije baš tako, jer trenutno imamo hiljade sličnih i dosadnih sakralnih objekata, a nijedan ovakav. Ovaj render podržavam, između ostalog, i iz tog razloga razbijanja dosadne monotonije.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427650#p427650:t4egkvop je napisao(la):
Delija » 12 Јан 2017, 12:55[/url]":t4egkvop]То важи за правно поимање плагијата. Овде причамо о доживљају архитектуре овог пројекта као плагијата (а што је једино битно) а који је прилично очигледан.

по тој логици је онда и твоје решење за Косанчић плагијат те исте опере, с обзиром да је на исти фазон
 
Problem je što je kao inspiracija uzeta zgrada opere u drugoj evropskoj prestonici, zato su i dovedeni u vezu.
Da je neki aerodrom, muzej, crkva, bilo šta...možda ne bi bilo optužbi.

Zaista bih voleo da se ovo izgradi. Meni odgovara.
 
ne bi bilo loše da nama koji to ne znamo pokazete na nekom arhitektonskom primeru razliku izmedju inspiracije i plagijata. reimo fotografije jednog ociglednog plagijata (ne po misljenju nekog laika poput mene nego po misljenju strucnjaka) i "njegovog" originala kao i fotografije objekata gde je jedan arhiekta bio inspirisan delom drugog kolege na osnovu cijeg dela je kreirao nesto "originalno"

neko je gore spomenuo slicnosti u automobislkoj industriji ali mislim da je poredjene neadekvatno osim u vrlo retkim slucajevima gde se kinezi ni ne trude da sakriju kradju.. ako cemo tako svake pantalone imaju dve nogavice i svaka sarma se sastoji od pirinca i kupusa
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427689#p427689:18weqr2s je napisao(la):
Igor » Čet Jan 12, 2017 3:28 pm[/url]":18weqr2s]Kako nema planova i preseka? Konkurs je bio za Filharmoniju a ne za Operu ili kombinovan objekat te nije bilo potrebe za nadscenskim prostorom bas poput primera u Oslu.

http://beobuild.rs/shared/Filharmonija% ... a%2011.jpg
http://beobuild.rs/shared/Filharmonija% ... a%2012.jpg

ok, hvala - zapravo nisam otvarao pocetnu stranicu.

bez obzira na zadatak, mislim da je bilo sasvim na mestu predloziti prosirenje programa i na operu.
doduse, tako bi prvonagradjena kuca dobila kontrateg i izgubila kristalografski sarm arhajskog modernizma.
dok bi skromni juzer dobio mogucnost da gleda operu ne samo na TV, gde je to uglavnom liseno svakog smisla,
sem dokumentarnog.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427695#p427695:3o54mcyq je napisao(la):
razgradjevinar » 12 Јан 2017, 15:42[/url]":3o54mcyq]ne bi bilo loše da nama koji to ne znamo pokazete na nekom arhitektonskom primeru razliku izmedju inspiracije i plagijata. reimo fotografije jednog ociglednog plagijata (ne po misljenju nekog laika poput mene nego po misljenju strucnjaka) i "njegovog" originala kao i fotografije objekata gde je jedan arhiekta bio inspirisan delom drugog kolege na osnovu cijeg dela je kreirao nesto "originalno"

neko je gore spomenuo slicnosti u automobislkoj industriji ali mislim da je poredjene neadekvatno osim u vrlo retkim slucajevima gde se kinezi ni ne trude da sakriju kradju.. ako cemo tako svake pantalone imaju dve nogavice i svaka sarma se sastoji od pirinca i kupusa

нађи Халштат у Аустрији, и онда изгуглај Халштат у Кини. ето ти плагијат. од цигле до цигле је пресликано. тако ти је и у архитектури. ако је зграда пресликана од цигле до цигле и ивице до ивице, а потписао је неко други
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427691#p427691:1k18ddl1 je napisao(la):
JohnnyLee » 12 Jan 2017 03:33 pm[/url]":1k18ddl1]
по тој логици је онда и твоје решење за Косанчић плагијат те исте опере, с обзиром да је на исти фазон
Па можемо дискутовати о томе. Само ја ту имам један врло јак аргумент - Мој искошени објекат је искључиво продукт димензионисања галерије тако да испуни два главна циља:

1. Повезивање К. Венца и Карађорђеве

2. Визуре ка Саборној Цркви и згради Универзитета уметности.

Ја ни у једном тренутку нисам на уму имао оперу у Ослу, чак ни до дана данашњег нисам погледао ни основе тог здања. С тим у вези ево вам првог кубуса који сам за галерију извајао, сад већ пре 5 година:

image.jpg


Овде видите у ком правцу и из ког угла сам размишљао о објекту.Никакве везе са Ослом нема. То што је после било неких мањих сличности са Ослом је друга ствар.

Ево фронта галерије, опет главни елементи немају никакве везе са Ослом

image.jpg


Овде се можда може наслутити нека сличност

image.jpg


И још једна занимљивост. Фолић је игром случаја видео ту моју галерију и био је одушевљен. Ја на крају нисам послао свој рад за конкурс за Галерију а као што можете видети у образложењу победничког решење за Филхармонију по прву пут је поред самих победника наглашена у заслуга тима сарадника. Можда нагађам, али не би ме чудило да је Фолић изгурао овај пројекат,између осталог, мислећи и да је "онај клинац са галеријом" део тима.
 
А оно што ми је неопростиво за Филхармонију и због чега је у архитектонском смислу сматрам плагијатом је то што је главни, централни елемент саме концертне сале практично идентитачан опери у Ослу.
 
То је, заправо, и најважније. Да је сваки објекат са рампом плагијат, онда би то била и опера у Ослу, јербо је настала после староегпатског Храма краљице Хатшепсут, који је вероватно први имао (и још има) рампу.
 
Vrh