Šta je novo?

BEOVOZ - BG:VOZ - stanje i mogućnosti

Ali mislim da i pored rekonstrukcija mnogima fali olakšani pristup.

Tačno se vidi neukost i slepilo u projektovanju objekata za moderna vremena i potrebe ovde kod nas. Nisam od onih koji idu u ekstrem pa kažu kako Srbi ne umeju da upravljaju ni parkingom pa najbolje da dovedemo strance i damo sve njima. Ali na 90% javnih projekata od 80ih naovamo da ne prate ni potrebe, ni uslove, ni vreme. A ni razum. I nije uvek sve do korupcije i ugradnje nego se vidi na nekim primerima da prosto nisu ni umeli drugačije odnosno nisu se ni trudili sa prate trendove i potrebe.
 
Poslednja izmena:
Ajmo samo da nabavimo 40 novih niskopodnih vozova, sredimo proklete perone i vračarski tunel. Sa tačnim i pouzdanim vozovima na postojećim trasama (uključujući i novi deo do aerodroma) bi značajno rasteretiti saobraćaj. Sve navedeno, uz sredjivanje tramvajskog saobraćaj bi apsolutno morao biti prioritet!
 
Ja mislim da kada je projektovan taj novi BG čvor nije bila ideja / vizija da se istovremeno iskoristi i kao S Bahn već samo kao klasična železnica.
Još tada je mogao da ostane krak od sadašnje žel. stanice Zemun do Bul Mihajla Pupina i da se tu napravi nova stanica za lokalne vozove i deo gradske iz pravca Srema i Novog Sada.
Isto je trebala da se zadrži Dinav stanica za Banat, o glavnoj je uzaludno trošiti reči, da se njih dve povežu tunelom. Glavna je mogla da se spusti pod zemlju a iznad nove zgrade.
Prokop je totalni lokacijski promašaj, takva stanica bi trebala da je kod Autokomande.
Jedino su, ali verujem slučajno, Vukov Spomenik i Franš odlično pozicionirani u starom delu grada. Da ima para ja bih jednu kod Dragiša Mišović prokopao i ispod Vidikovca.
Ali i ovo što ima se ne koristi u dovoljnim kapacitetima.
I sve je to do politike tj do kratkoročnog razmišljanja šta može da se uradi za 4 godine, kako da za ove 4 godine anuliram prethodnog, kako za ove 4 godine da uzmem što više para.
I Beovoz je mogao da ostane a ne da se pravi BGvoz. Naravno sa tim rezom je dobijena mnooogo isplativija linija sa super taktom. Ali Beovoz obuhvata ono što treba da obuhvati gradska železnica - sva naselja koja gravitiraju nekom gradu.
Znači bez politike nema ništa, a tu nažalost niko ne želi da ostavi nešto za buduće generacije (bez da on preseče crvenu vrpcu i kaže da je prvi od velikog praska).
I zato imamo nešto što nije u punom kapacitetu iskorišćeno.
Vozio sam se po Švici, u Berlinu, Madridu...i nema šta nemože ako se pametno i dugoročno radi.
 
Slažem se da je Prokop promašaj na 100 načina i u 100 kategorija ali nisam siguran koliko bi Autokomanda bila bolja lokacija za GŽS jer bi onda imali još više saobraćaja u tom delu grada.

Mislim da je, ako je već morala da se poništava stara GŽS, nova trebalo da bude na Novom Beogradu. Kao što je jedno vreme i planirano. I da se umesto ove varijante BG čvora koja je okovala i ograničila grad u nekim aspektima, izabere ona varijanta koja je bila u razmatranju po kojoj bi T račvanje bilo na mestu današnjeg NISa kod Ade. Ili nešto nalik tome. Orjen je pre par godina na temi o Prokopu kačio sve te razmatrane varijante iz 70ih.

U tom slučaju bih onda ostavio staru GŽS i prugu oko Kalemegdana do Pančevca, a povadio i rasklonio sve drugo od železnice u Savskom amfiteatru. Pa bih produžio ka Karaburmi i Višnjici te napravio liniju BG voza ili možda LRTa Višnjica - Kalemegdan - Rakovica, a možda i dalje od toga. Ili prosto ekspres tramvaj od Rakovice do Višnjice trasom žel. pruge. Samo što bi onda stara GŽS opet postala suvišna.

Sa ostalim se uglavnom slažem.

Inače ja sam na forumu obrnuo krug što se tiče Prokopa, pod uticajem većine i okoline. Prvo sam među retkima galamio da je Prokop promašaj i da će nas(Beograd) sahraniti ne samo finansijski nego i nematerijalno. Mnogi ljudi su mi govorili da preterujem i da će biti to bombona kad se završi. Onda sam bio naivan pa kad su ga ovi dovrišili i sredili isprva sam mislio da ima nade za to i da će biti svetski. I sad kad se opet pokrenula priča o pucanjima, strahovima, klizištima i novim sipanjima para, ponovo sam se vratio na stari stav na kome je trebalo i da ostanem, nego sam bio naivan i popustio pod sugestijama drugih. Sad vidim (opet) da će biti i ostati crna rupa Beograda.
 
Свака централна главна железничка станица и јесте на саобраћајним чвориштима, односно, она је централни инфраструктурни објекат који формира то саобраћајно чвориште.

Прокоп као позиција између два саобраћајна чворишта, удаљена и од једног и од другог је савршено погрешна локација скоро савршено погрешног новог железничког чвора.

И тако је највећи инфраструктурни пројекат СФРЈ њен уједно и највећи промашај од којег се овај град никада неће опоравити.
 
Poslednja izmena:
Ne ne nisi me razumeo xD Po meni je glavna trebala da ostane gde je i bila, a ova na autokomadni manja stanica gde bi se ukrštala gradska i reginalna železnica sa gradskim saobraćajem.
Tu negde kružni tok ili franš, najbolje most preko autoputa da bude žel stanica. Ta zona je veliko ukrštanje gradskih pravaca i velikog broja linija gradskog saobraćaja i da može lako peške da se dođe iz svih pravaca.
A glavnu bih obavezno zadržao. U svim gradovima u svetu je železnica ostala u cetrnu grada ili na 20min peške od strogog centra.
Ako je već trebao da se oslobodi površina za drugu namenu, samo su koloseci trebali da se ukopaju. Malo bi bilo skuplje zbog zbog potrebe da se primeni tehnologija koja će da spreči plavljenje i curenje vode dole, ali to već odavno postoji.
A graditi glavnu železničku stanicu koja generiše razne slojeve društa (siromašnu klasu pa preko srednje do niže bogatih koji koriste brze vozove za poslovna putovanja između gradova) pored najluksuznijeg dela države gde treba da ti žive predsednik i premijer je totalni promašaj. Mada i ova naša elita nema ukusa da prati prave bogate ljude, prosto ni ona nezna šta nekog čini bigatim i kako treba da se ponaša.
 
Разумео сам те. Наравно да је требала да остане главна. Аутокоманда јесте боља локација од Прокопа и тамо је била и планирана али партијским декретом је гурнута ту где јесте.

Нови чвор је правдан пролазношћу станица и ослобађањем обале а то би се постигло плитким ископом колосека на Главној, бушењем тунела испод теразијског гребена ка Панчевцу и спретном денивелацијом земунског коридора. Ред величина у оно време можда 200мил марака.

Уместо тога су се одлучили на сулуду инвестицију од око 10 милијарди $ и претумбавањем целог града у сабраћајном па и урбанистичком смислу. Пројекат који ни једна држава тог доба не би могла а ни хтела да изгура.

Сви проблеми овог града своје директно или посредно извориште имају у том пројекту. А обзром на на демографске, географске и економске црте ове државе и цела Србија је жртва. Ово је толика земља да је комотно могла да буде у константном благостању само од ефикасно испланиране престонице на једном тако савршено повољном географском положају.
 
Poslednja izmena:
Mislio sam na @Bender Rodriguez -ov post :) Onaj iznad tvog kada je pisao da GŽS bude na komandi :)
Ono što bi moglo na komandi je kao glavna u Berlinu samo mora da se modifikuje i prilagodi konkretnoj lokaciji. Nema tipskog rešenja. U Berlinu dosta stanica je iznad zemlje na mostovkoj konstrukciji. To bi sad moglo da se uradi slično pa da se Franš približi komandi. Samo treba napraviti pasarelu između pruge i onog pešačkog dela gde se ide od tramvajske stanice ka stepeništu za autobusku na autoputu ka konjarniku. Naravno ne ovako ogromno, mnogo sklomnije. Ali ovo je primer gde se susreću različiti tipovi železnice u jednoj tački, na više novia, i putnicima je omogućen lakši transfer.

01.jpg


Tačna pozicija nove, koncept koji ja zamišljam, bi morao da se definiše analizom mikro lokacije: šta od objekata može da se ruši, šta mora da ostane, topovske šume kao mesto stradanja, nivelete terena, i to je trebalo da se radi u paru kada je planirana ova saobraćajnica od kružnog toka do franša koja preskače autoput, da se sve lepo uklopi.

Ovo je moja ideja železničkih pravaca. Ali je nikada nisam dalje razvijao od ovog poteza pošto za ozbiljan predlog mora velika analiza gustine naseljenosti, tokovi kretanja stanovnika, ma svašta za šta nisam kompetentan i znam da bi bilo suludo time da se bavem. Ali to je neki pravac ukrštanja poteza istok - zapad - sever - jug koji bi bio povoljan sa sadašnjeg stanja za tokove ljudi u gradskoj železnici sa vezama za daljisnke vozove.
Crvena linija - nadzemno, crveno tačkasto - tunel, ljubičasto - glavna, plavo - manje stanice i za gradsku i za regio vozove, zeleno - stajališta gradske železnice.

02.jpg


A evo i neke moje ideje kako je glavna mogla da postane prolazna. Samo da se ukopala. Crveni krajni koloseci za one koji terminiraju u BGu, dva plava desna se produže kroz tunel, naprave krug i nastave ka jugu, a dva zelena leva isto produže u tunel i nastave ka Dunav stanici i dalje na sever.

03.jpg


Ali ovo je sve na prvu loptu. Mora ozbilja analiza postojećeg stanja i da se uklapa sa ostalim planovima razvoja grada (gradski blokovi, stambena arhitektura, brze saobraćajnice, metro, tokovi unutar grada i tranita...) i to traje po 10 godina sa velikim timovima. Napravi se dobar plan, pa onda politika odlučuje kada će da se daje novac i za šta. Ako se sve zdravo postavi, može da se pravi i 100godina, ali ako se ne odsupa, neće biti problema. Kao što je sada
 
Vrh