Jedini pravi ledolomci čekaju da postanu staro gvožđe
Za vreme bivše Jugoslavije led na Dunavu od mađarske granice do Beograda razbijali su ledolomci nekada jedne od najvećih brodarskih firmi "Heroj Pinki". Danas, posle privatizacije, čuveni brodovi "Vučevo" i "Čakor" stoje ukotvljeni i havarisani.
Okovani ledom, jedina dva prava ledolomca u Srbiji, usidreni čekaju da postanu staro gvožđe. Ni sam prilaz ovim brodovima nije jednostavan, jer ne postoji skela. Zajedno sa ekipom N1, na palubu se popeo i čovek koji je pola radnog veka proveo radeći na njima.
"Pravo da vam kažem, jako mi je teško, jer sam ovde proveo 15 godina. Bilo je svega, i posla, radilo se i bilo je ispravno. Nisam ovde bio desetak godina i sad kad sam došao, ne mogu da verujem kako je to zapušteno i uništeno", kaže Živko Modić, bivši mašinac "Vučeva" i "Čakora".
Na brodu je vreme stalo pre pet godina, zabeleživši tako poslednje trenutke kada je nekadašnji preduzeće "Pinki", a sad "Dunav grupa agregati" još uvek radilo, a brodari bili zaposleni. Motor, koji zovu i srce broda, je havarisan, ali bio bi u stanju da se pokrene. Međutim, nema ko da ga osposobi.
"To nije kao auto ili kamion, uzmeš, parkiraš, ostaviš ključeve i odeš. Pa sutra dođeš, pališ i ideš dalje. Ovde nema. Ljudi se obučavaju po tri-četiri godine, kao i kapetan. Deset-petnaest godina mora da radi da bi ušao u štos i da bi znao da obavlja svoj posao", priča Modić i dodaje da zaposlenih na ledolomcima više nema.
"Čakor" i "Vučevo" kupljeni su 1968. godine novcem novosadskih poreskih obveznika kao plovila od strateškog značaja za zemlju. Posle jedne neuspešne privatizacije, 2011. prešli su u ruke biznismena Dušana Borovice, od kad praktično nisu u funkciji.
Poslednji signal sa radio-veze kapetan ovog broda dobio je 2012. godine, kada je poslednji put bio zaleđen Dunav. Tada je isplovio samo jedan brod, ali je svega nekoliko kilometara dalje morao da stane zbog kvara.
Umesto njih, led na Dunavu kod Novog Sada prethodnih dana lomio je manji brod, koji, kako kaže iskusni dunavski vuk, nije predviđen za to, što je, navodi, vrlo opasno.
"To je gurač. On može da prođe, što mi kažemo, do dva-tri vedra, to jest dva-tri centimetra debljine, ali on već sam sebe dovodi u opasnost. Jer ovi su ojačani, ovo su pravi, za lupanje leda. A on sam sebe može da probije. Ljudi to nisu videli, nisu upoznati s tim, ali santa leda kad je deblja od 10-15 centimetara ga proseče kao žiletom", objašnjava Živko Modić.
Postoji li plan za osposobljavanje ovih ledolomaca, nismo uspeli da saznamo. Zgrada nekadašnjeg giganta je zaključana, a na telefon nema ko da se javi.
http://rs.n1info.com/a220322/Vesti/Vest ... -Sadu.html