Šta je novo?

Autoput Beograd - Temišvar

Ovo je u rangu sa tramvajem u 21. vek. Praviti celu novu magistralu paralelno sa postojecom je vece bacanje para od autoputa.
Ако не постоји техноекономска основа за аутопут, пругу за 200км/ч, метро, везана или за премалу транспортну тражњу, или слабост домаће економије и/или домаће грађевинске оперативе, разумна друштва улажу у скромније пројекте са краћим роком изградње и роком економског повраћаја. А поготову ако основна саобраћајна мрежа има очајну развијеност и перформансе. Рецимо, Холандија је на свим бочним магистралним правцима направила обилазнице око насеља и паралелне путеве за бицикле и пољопривредна возила. Белорусија је малтене комплетну мрежу "М" путева извела/направила паралелно ван насеља, без директних прилаза комерцијалним садржајима и двориштима, са широким банкинама са чврстом подлогом. Последично, обе земље су бар два пута саобраћајно безбедније (погинули на милијарду путничких километара), и са бар два пута већом куповном моћи од Србије.

А сада, да пројекат са знатно мање експропријације, са у што већој мери држањем пружног појаса и појаса постојећег пута, мањом кубикажом грађевинског материјала, да буде скупљи од пројекта са математички и физички већим обимом и грађевинских радова и утрошеног материјала, а поготову откупом широког појаса њива са дијагоналним сечењем парцела, да буде не вишеструко јефтиније, него чак скупље од аутопута, може само у паралелном универзуму.

А на крају БЕЛТРАС, од неких поспрдно назван "Трамвајем у 21. век" по пароли синдиката ГСП, једини је успешно реализован, па макар и средњи пројекат јавног превоза у последњих 85 година! Других средњих подухвата унапређења јавног превоза није било, а једини велики (Нови део железничког чвора, БГ:ВОЗ), има скроман успех за путнички саобраћај чак скоро 70 година од почетка првих радова. Од тог пројекта, до некле успешна је била само ранжирна станица и теретна обилазница. Успехом за ту врсту и обим пројекта за путнички саобраћај се сматра све преко 200.000 приградских путника дневно. Максимум је био 80.000 тамо 1997 године, који никада касније није достигнут.
 
Naravno da postoji osnova za autoput, jer se putevi ne grade samo zbog trenutnog obima saobracaja. Sam autoput generise nov saobracaj, pospesuje lokalni razvoj privrede, umanjuje raseljavanje stanovnistva, povecava bezbednost ucesnika, itd.

Dodatno, put nas povezuje sa susednom zemljom i gradom od pola miliona stanovnika. Ne vidim kako izgradnja jos jedne magistrale dugorocno gledano nije gora investicija.
 
Не брините, све иде по плану

1003453323.jpg
 
Naravno da postoji osnova za autoput, jer se putevi ne grade samo zbog trenutnog obima saobracaja. Sam autoput generise nov saobracaj, pospesuje lokalni razvoj privrede, umanjuje raseljavanje stanovnistva, povecava bezbednost ucesnika, itd.

Dodatno, put nas povezuje sa susednom zemljom i gradom od pola miliona stanovnika. Ne vidim kako izgradnja jos jedne magistrale dugorocno gledano nije gora investicija.
Jedva čekam da vidim taj novi saobraćaj i taj razvoj privrede kad se provuče autoput koji od dva naselja koja jedina i mogu da opravdaju izgradnju istog, jedno od njih obilazi preko susedne opštine.

Uvek se spominjala ili opcija da autoput ide između Uljme i Izbišta pa da se ukršta kod Vršca sa E-70 ili da ide iznad tih sela ali ispod Vršačkih Ritova pa da se ukršta eventualno sa državnim putem br. 18 na ulazu u Vršac, ali po sadašnjem planu petlja "Vršac" ne bi ni postojala već bi se ukrštanje našlo na kilometar-dva od ulaza u Margitu koja ima svega par stotina stanovnika.
 
Најмање плате у Србији у општини Врањска Бања, уз аутопут.

Оно јес`, помогло би малко да има искључење, али наши пројектанти... кад у...ше Врањску Бању, веле, што не бисмо и Вршац.
 
Вршац без ауто-пута и Ниш са ауто-путем скоро 40 година, а исте плате. Вршац, Ужице и Зрењанин без ауто-пута, а плате већ него у Сремској Митровици, Суботици, Руми, Чачку, Јагодини итд. Ауто-пут није никакав гарант бољег стандарда. Није чак ни неопходан услов.

https://publikacije.stat.gov.rs/G2024/HTML/G20241264.html (просечне зараде по запосленом, по општинама и градовима, I-VII 2024)
 
Јесте, само што у поменутим градовима са већом платом постоје крупне фирме које запошљавају грађанство и пуне буџет. Сама близина аутопута не значи ништа ако није привукла ниједан привредни субјекат да се изгради и искористи ту близину аутопута. Уосталом, зависи и од производа. Да ли је то неки конкурентан производ или је то што прав сви.
Србија је мала, аутопут скида мало времена у општој логистици, више се времена изгуби на граничним прелазима...
 
Mozda vise ima smisla da se gleda porcenat zaposlenih/nezaposlenih nego visina plate, ali uzimajuci u obzir da je sva logika i smisao napostila ovu zemlju evo jednog Alanfordovskog:

Bolje je živeti sto godina kao milioner nego sedam dana siromašan
 
Најмање плате у Србији у општини Врањска Бања, уз аутопут.

Оно јес`, помогло би малко да има искључење, али наши пројектанти... кад у...ше Врањску Бању, веле, што не бисмо и Вршац.
Pa zato sad naknadno rade petlju Vranjska Banja
 
A Ugovor su potpisali u međuvremenu krajem avgusta https://www.putevi-srbije.rs/images/pdf/nabavke/jn102-2023-Obavestenje-o-dodeli-ugovora.pdf

1730293215579.png

S'obzirom na ulaganje u Hotel, teško da neće biti izgrađena.
 
Vrh