Samo nekoliko napomena oko ovog nesrecnog autoputa, posto zivim u Rumuniji i znam sta se desava.
Jedna generalna napomena. Izgradnja infrastrukture je tuzna prica sa mnogo izgubljenih fondova koja pokazuje svu neefikasnost demokratije zbog
1. Stalnih promena vlasti (Rumunija je imala 9 premijera i 3 promene vlasti u poslednjih 10 godina) pri cemu je svaka vlada menjala planove prethodne vlasti oko izgradnje autoputeva. Tako se desilo i 2016 god sa ovim autoputem
2. Borba protiv korupcije koja se pretvorila u lov na vestice, tako da je cela administracija blokirana, jer niko ne zeli da preuzme rizik ni za kakvu javnu nabavku jer moze lako da bude optuzen za korupciju, iako nema stvarne korupcije
3. Procedure javnih nabavki koje traju godinama zbog toga sto se na svaku kompanije ulazu prigovore prvo na studije izvodljivosti a zatim na projekte projektovanja i izgradnje i to prvo telu za kontrolu javnih nabavki a zatim pokrece sudski spor. Od kad se objavi tender dok se potpise ugovor sa kompanijom u proseku protekne 3- 4 godine
4. Natura2000 - program zasticenih stanista u EU. Kada je Rumunija usla u EU, 25% teritorije je proglasila zasticenim stanistem sto prakticno uzrokuje da nijedan infrastrukturni projekat ne moze da se realizuje. Kada govorim o zasticenim stanistima govorim o takvim banalnostima kao sto je staniste nekih stepskih buba ili skakavaca.
Sve ovo utice i na izgradnju ovog autoputa. Zato je vremenski okvir izgradnje oko 8 -10 godina. Iako ove godine treba da bude izdata dozvola o uticaju na ziv.sredinu i bude raspisan tender, izgradnja u najboljem slucaju moze da pocne za 5 godina. Prvo tenderska procedura ima da traje 1 god, zatim zalba po tenderu 2 godine u najboljem slucaju, zatim projektovanje (kompanija koja gradi i projektuje autoput) 2 godine.
Jos nekoliko napomena. Ovo je projekat izgradnje autoputa bez poslednjeg km i granicnog prelaza za koji fondovi dolaze iz drugih izvora i za koji nije ni pocela nikakva procedura oko studije izvodljivosti (pri cemu prelaz treba da bude najmoderniji u Evropi, sa green lanes za teretna vozila koja ce da prolaze bez ikakve kontrole-pri cemu je pitanje da li ce da bude potreban prelaz, jer jednom kad RO i BG postanu deo Šengena, za ostatak Balkana koji nema spoljne granice EU suludo je da ostanu granicne kontrole, najkasnije do 2030. i Srbija ce da postane deo Šengena iako nece da bude clanica EU)
Ovaj projekat se promovise od strane min saobracaja, koji je i drugi covek u vladajucoj partiji, jer je on sam iz Temisvara, kao sto i se zbog interesa koje Temisvar ima krenulo sa izradom studije za autoput Krajova-(Calafat)-Turnu Severin-Lugož, S-bahn Temisvar, sa linijama do Žimbolije i Moravice a krenulo se sa rekonstrukcijom pruge Krajova-Lugož u skladu sa min EU standardima( 160km/h, opterecenje preko 22 5 t, duzina voza preko 700 m, ERTMS, intermodalnost), treba da budu pusteni novi međunarodni terminali na aerodromima u Temišvaru (12.000) i Krajovi (13.000)
Više o infrastrukruri sa detaljnom mapom radova na
www.proinfrastructura.ro
Još jedna napomena. Ijedna druga trasa autoputa koje ne prolazi kroz Vršac, Alibunar i Pančevo je neprihvatljiva zbog rumunske manjine u Banatu( pre 2 nedelje min saobracaja Grindeanu na pitanje novinara oko toga sto Srbija gradi autoput do Jaše Tomića, je odgovorio da nema druge trase za Rumuniju osim one preko Vršca)