Nije isključivo njihova nesposobnost ako druga strana ne ispoštuje ugovorne rokove i obaveze. Mogla je Er Srbija da bude konzervativnija kad je procena rizika u pitanju, recimo na primeru rumunskog ATR wet lease. Ali pošto sam se nekad profesionalno bavio procenom i upravljanjem rizika, mogu ti iz prve ruke potvrditi da preterano ugrađivanje rizika može da pojede profit i najboljih poslova ili projekata.
Da je recimo Er Srbija već sada preuzela treći A330 (što bi se reklo: bolje da dođe ranije za svaki slučaj) sada bi taj avion sedeo na zemlji jer još nemaju dodatne dozvole za Kinu a ne mogu da pokrenu liniju za recimo Majami preko noći. To bi bilo čisto gubljenje para da bi se pokrio iracionalni rizik.
Tako da je krivica Er Srbije ipak ograničena. S druge strane problem sa kašnjenjima uzrokovanih kontrolom leta po celom svetu nije ni malo krivica Er Srbije. Pogledaj na primer katastrofalnu situaciju u Severnoj Americi.
Uzmimo primer leta za Sarajevo. Onaj noćni let gde Air Serbia NIJE BILA U STANJU DA NEDELJU DANA UNAPRED ISPLANIRA, već je let koji je najavila otkazala posle samo nekoliko dana. Da ne kopiram dokaze iz linkova, mogu se videti gore. Uzgred, Air Serbia je svim putnicima kojima je taj isti let otkazan u obavezi da isplati odštetu od 250 evra.
- Da li sam ja kao putnik birao sa kime će Air Serbia da radi? (Npr. od koga će da iznajmi avion, ko će da farba avion, ko će da servisira avion?)
- Da li je neko Air Serbia naterao da radi sa tim dobavljačima?
- Da li je Air Serbia uradila analizu (procenu rizika) kompanija sa kojima sarađuje? Da li su te kompanije solidne i sposobne da odrade zadati posao u dogovorenom vremenskom periodu. Ne znam kako je to kod tebe, ali se u mojoj firmi svaki dobavljač procenjuje temeljno + za svaki pojedinačni posao da li su u stanju da isporuče dogovoreno, u dogovorenim vremenskim uslovima.
- Kada smo kod izbora dobavljača, da li je normalno da kompanija zasniva svoju strategiju rasta (kratkoročnu) radom sa tek osnovanim firmama? Danas sam video da imaju u wet-leasu
avion aviokompanije Leav Airlines, koja je
dobila AOC pre godinu dana?!
- Da li je Air Serbia potpisala neki
SLA sa svojim dobavljačima koji precizira sve navedeno? Da li su predviđeni penali za nepostupanje po tom ugovoru?
Za sve ovo gore je kriva Air Serbia jer iz samo njima poznatih razloga odlučila za jedan neozbiljan pristup... po principu
APP.
Postoje faktori na koje je svakako uticao Aerodrom Beograd, ali ne treba zanemariti i ogromnu krivicu Air Serbia.