Šta je novo?

Aerodrom "Morava" Kraljevo

MORAVA I AERODROM VAGAR - FARSKA OSTRVA

Aerodrom MORAVA - 2200x30met
idealna pozicija u dolini reke Z.Morave

Aerodrom Vagar - 1800x30met
veoma neprikladna, stenovita konfiguracija terena, turbulente vazdušne struje, česte magle i jaki vetrovi
Aerodrom je baza flote nacionalne avio kompanije Atlalnic airways, koju čine avioni tipa Airbus 320-214 i Airbus 320neo

Vagar airport.jpg
 
тако је. на Морави нису проблем дужина и ширина писте, који су сасвим довољни за 737/320, већ носивост исте, јер је прављена за потребе војних авиона. највећи MTOW Ан-24, који је био најбројнији транспортни авион у РВ СФРЈ је 21 тона. просечне вредности за 737/320 у европским летовима су око 65-70 тона
 
тако је. на Морави нису проблем дужина и ширина писте, који су сасвим довољни за 737/320, већ носивост исте, јер је прављена за потребе војних авиона. највећи MTOW Ан-24, који је био најбројнији транспортни авион у РВ СФРЈ је 21 тона. просечне вредности за 737/320 у европским летовима су око 65-70 тона

Za neke to nije problem, očigledno...
 
Za neke to nije problem, očigledno...
Samo za čartere koji nisu popunjeni i to iz ne tako dalekih destinacija, ali za recimo duže čartere tipa Dubai, ili svakodnevne uobičajene avio operacije koje obavljaju Ryanair, Wizzair i sl niskotarifni, koji pune avione sa maksimalnim brojem putnika (200) kako bi se let isplatio, za njih jeste. Šta vredi da dovedeš tih 200 ljudi na Zlatibor recimo, ako ne smeju da ponesu pune kofere sa stvarima, a idu recimo 7 dana da odmaraju. To su ustvari turisti i njima je problem. Ne znam da li će bez ozbiljne rekonstrukcije uopšte moći da privuku ovakve kompanije, a za tu rekonstrukciju treba puno novca, takoreći kao za novi aerodrom, plus verovatno aerodrom ne bi radio cele jedne godine dok traju građevinski radovi!

Zato su JP Aerodromi Srbije i krenuli u fazno obnavljanje aerodroma Ponikve koji će pored ovih klasičnih A320/B737, u poslednjoj fazi rekonstrukcije moći da primi i dugoprugaše B757/A321 koji mogu da dosegnu čak Ameriku i Kinu recimo. Zato je pokrenut i projekat aerodroma i na samom Zlatiboru, opet fazno da se ne bi desilo da imaš dva aerodroma blizu za iste potrebe, koji će moći u prvoj fazi da prihvata poslovne mlaznjake a kasnije turbopropelerce tipa ATR 72, i tek na kraju A320/B737

Ali da ima isplativosti govore podaci sa regionalnih aerodroma Ohrid, Tuzla, Mostar i sl koji su sa pistama 2.500 m i sa kojih svakodnevno operiše veliki broj niskotarifnih A320/B737
 
чекај, какве везе туризам има са носивошћу писте? ми упорно говоримо о физичким могућностима тренутне писте у Краљеву. да би могли да лете већи авиони на редовним линијама морају да се ураде две ствари:
1. да се постојећа писта у потпуности реконструише и подигне њена носивост. што се неће никада десити, јер је војни аеродром у пуној функцији
2. да се изгради нова поста димензије 2500/2700 х 45 метара и MTOW носивости 80 тона

што се тиче саобраћајних могућности, да, аеродром има потенцијала да буде у рангу између Охрида и Тузле, односно око 300-400 хиљада путника годишње. поређења ради, када би се ослободио Ниш, он би лако могао да дође на 800 хиљада путника
 
Pa s obzirom da je ova pista na ivici funkcionalnosti u smislu težine aviona, a niskotarifni avioprevoznici se fokusiraju u dobroj meri na turiste iz regiona. A turisti ne dolaze samo sa ručnim torbicama već sa velikim koferima (znači utiču na težinu aviona u dobroj meri). U tom smislu im ovaj aerodrom nije zanimljiv pre rekonstrukcije (koje neće ni biti koliko se vidi i kako si i sam napomenuo), jer oni skoro 100% posluju sa avionima klase B737/A320 i najčešće maksimalnim težinama.
Kad dolaze na neki novi aerodrom, ne treba im nikakvih ograničenja za njihovo poslovanje.

Poneki čarter kao ovaj iz Arabije/Jordana, i turboelisni ATR72. Možda bi eventualno bio zanimljiv i nekom operateru sa turboelisnim Q400, ali mislim da takvih niskotarifnih i nema...
 
Vrh