Каква је ситуација у Европи што се поштовања редова вожње теретних возова тиче? Знам да у Русији и теретни возови иду готово увек строго на време, као и путнички. Да ли постоји некакав план у Србији да се теретни возови доведу у ред? Мислим, која је поента постојања реда вожње кад се у 90% случајева не поштује?
То је у ствари руско-амаеричка култура железнице, у смислу да је путнички превоз у већини случајева тек пратећи производ железнице пројектоване за теретни саобраћај. САД железнице су ту екстремни случај, у смислу да на највећем делу мреже или уопште немаш путнички саобраћај, или имаш један Амтрак дневно. У Русији је то блаже, али обично се своди на то да милионски градови имају на двоколосечној приградској прузи тек по 8-12 "електрички" дневно (регионалан воз), а на једноколосечној још и мање. Али зато ти возови имају 6-12 вагона обично, при чему је распоред седишта 3+3. Важан разлог је зато што су као и у САД јако разуђена службена места на којима је могуће укрштавање или сустизање возова, не на сваких 5-15 километара као у Европи. Тежња је да се пусти што већи путнички и што већи теретни воз, а да их не буде много. То је економично, проређени возови су спас за провинцију, али се осим два највећа града јако занемарује градско-приградска и регионална функција.
САД су тек иницијативом неких локалних самоуправа направили "сменску железницу" већином, односно приградску железницу само у шпицу. Чак и тамо где није само у шпицу, систем је 20-30 минута у вршном сату, један до два сата ван вршних сати, како не би сметали теретним возовима.
Европа не рачунајући Русију и Балкан су сасвим друга цивилизација. Ту се исфорсирала путничка железница, и квалитет теретних железница је често жртвован како би се подигао квалитет путничких железница (најчешће већа учесталост путничких). Ипак највећу штету теретним железницама је однела стратешкс међународна предност водног, тешко-друмског и авионског саобраћаја у
од клијента захтеваном систему један транспорт, једна транспортна компанија. И у Америци и у Русији клиенти имају управо то, а последично да обим железничког транспорта робе озбиљно превазилази обим друмског транспорта робе.
Балкан је нешто десето, и код путничких и код теретних железница су позитивни примери изузетак. А још већи изузетак су Напредњаци, који су железницу свели на апсурд.