Duleja
Advanced
Okretnica u Jug Bogdanovoj ulici , vidi se stari tip autobusa sa prikolicom, neposredno pre rekonstrukcije Zelenog venca 1966. godine. Foto: Aca Simić
Pa još tad je išla šestica na današnjoj trasi, samo je valjda osamdesetih urađen mali produžetak od stare okretnice u Koste Trifkovića do Ustaničke? Što neko reče da je ta linija nastala tek pre dvadesetak godina kako bi ublažila nepouzdanost sedmice i četrnaestice?
Meni sećanje govori da je 6 ukinuta kada je tramvaj prošao Resavskom - tada je praktično postala samo jedan krak sedmice dok je ranije imala ekskluzivu da ide do Tašmajdanskog parka. Sećam se da mi je i bilo čudno kada je vraćena početkom dvehiljaditih.šestica je jedna od 3 najstarije aktivne linije. to je valjda i prva linija na bulevaru, a pre II sv. rata vozila je do trga republike (preko terazija) i okretala tu zajedno sa trojkom (oko konja). prema pričama, nakon rata je jako kratko vozila do neke okretnice ispred današnjeg doma sindikata, ali o tome zaista ne znam ništa osim priče. vrlo brzo je ukinut deo pruge do tašmajdana i ona je skraćena dotle (na tašu je bila i međugradska autobuska stanica jedno vreme). na zvezdarskoj strani je produžavana par puta, najskorije od radioindustrije do ustaničke. sadašnja 7 je uvedena tek kasnije (aj da lupim šezdesetih) i vozila je kroz beogradsku do pristaništa (pruga u resavskoj je izgrađena tek sredinom osamdesetih). sadašnja 9 je takođe po uvođenju vozila samo do pristaništa. kada je tramvaj prešao savu, i 7 i 9 su preusmerene do bloka 45 (uz uvođenje 11). šestica je posle pauze iz 90-ih vraćena negde 2002, otprilike. što se 14 tiče, to je oduvek bila linija najnižeg ranga na trasama kroz bulevar i vojvode stepe, 16-17 minuta je bio njen maksimum u redovnim okolnostima.
solecar, imaš ovde pogrešnu pretpostavku. cela mreža je bila osposobljena, ali je dvojka išla skraćenim krugom da bi zamenila privremeno ukinutu 10. ova 1 je pak bila veza dorćola i gžs sa vukovim spomenikom, jer je 5 bila preusmerena na bogosloviju, a 3 skraćena do slavije. 6 je u ovoj kružnoj varijanti trebalo da vezuje slaviju s ustaničkom (zamena za deo ukinute 14). ovo svakako nije režim koji je dugo potrajao, tako da je i nebitno. i danas nedostaje veza autobuskih okretnica u ustaničkoj i na bogosloviji, ali zbog ograničenja mreže (podstanica i okretnica) svakako nema mogućnosti da se uvede i neki tramvajski lokal tu, kao ova izmenjena petica odozgo.
pretpostavljam da se sećate da su 3 i 12 u jednom trenutku zamenili okretnice, pa je prva išla do taša, a druga do bogoslavije (preko slavije). tako je bilo možda i 15-ak godiina. no, caf tramvaji u početku nisu smeli da idu preko slavije, pa je po njihovom dolasku izvršena još jedna izmena: 12 je preusmerena preko resavske (da bi na nju bili pušteni cafovi), a 3 je puštena preko slavije i produžena do omladinca tj. praktično vraćena na staru trasu.
U obliku u kom je, 14 verovatno jeste među mlađim linijama, a inače je postojala i pre drugog svetskog, odnosno uvedena je 30-tih godina do Zemuna.Mislim da je 14 jedna od tri najmlađe linije, iako su sve već 35+. Ako se ne varam, uvedena je krajem osamdesetih, nešto pošto su pušteni tramvaji 12 i 13 za Banovo brdo. Ne mogu sad da nađem monografiju da proverim.