Šta je novo?

Aerodrom "Morava" Kraljevo

Кад Србија буде имала 15 милиона становника, и сопствену привреду спреман сам да поново размотрим претходно изнет став.

Да појасним: тај став је у случају државног улагања у аеродомску инфраструктуру. Уколико пак, постоји приватни капитал који је спреман да сам или у неком ЈПП уложи у рад неког другог аеродрома (осим Ниша и Београда), апсолутно немам ништа против.

Уколико неко има другачије мишљење и сматра да новац из буџета (кога нема) треба да се уложи у некакве аеродроме, волео бих да чујем аргументе.
 
Broj stanovnika nema veze sa brojem aerodroma ljudi putuju iz svih krajeva srbije...srbiji treba aerdrom u ns i mozda u vrscui dole negde ispod zlatibora...ako gledas po broju stanovnika i privredi kako objasnjavas funkcionisanje aerodroma slavonski brod u hr...
 
Da sačekamo da se završi Moravski koridor pa za neku godinu da otvorimo opet ovu temu isplativosti malih aerodroma?
Za ovaj deo Srbije aerodrom Morava je na odličnom mestu, može sigurno da opslužuje dobar deo od Kragujevca, Kruševca, Vrnjačke banje, Kraljeva, Čačka, Požege itd itd...
Naravno uz dobar menadžment i poslovanje kao i svake ozbiljne kompanije.
Ne mislim da država samo treba da ulaže u nešto bez profita makar to bio i ovaj aerodrom.
 
Usustini ako naprave dobre letove ovaj aerodrom moze da funkcionise savrsenio...ne moras da ides u budimpestu ili temisvar letis sa morave na primer...
 
kako objasnjavas funkcionisanje aerodroma slavonski brod u hr...
Никако, јер не постоји. Мислим постоји она травната писта
1750974856313.png


Мали аеродроми су сисачи буџета. Нема потребе за таквим нечим.
А трава, спортски клуб и самофинансирање, молим лепо.
 
Aerodrom Morava se ne može nikako tumačiti, a da se prethodno nema u vidu da je reč o vojnom aerodromu, sa nekoliko aktivnih vojnih eskadrila na njemu.
To je sada tako i biće u budućnosti.

Samim tim na tom mestu, nezavisno od civilne upotrebe, već postoji tvrda pista i prateća infrastruktura i službe (kontrola leta, meorološka, vatrogasna, čuvarska, .....).

Samim tim bi bilo rasipanje novca da se aerodrom drži bez uspostavljanja mogućnosti korišćenja već postojeće vojne (državne) infrastrukture i za civilnu upotrebu uz manje dodatno ulaganje za prihvat putnika.

Ko hoće i kome treba da civilno leti neka leti.
Određene predispozicije za komercijalnu, putničku, civilnu upotrebu poseduje:
- mogu ga koristiti Embraeri i ATR-ovi koje poseduje domaća aviokompanija,
- geografski i saobraćajno je povoljno lociran;
- blizina većih gradova i ekonomskih centara.

Ako grad Kragujevac ne može da ima npr. neku lokalnu ,,šumadijsku" turističku agenciju koja bi organizovala letnje turističke čarter letove, sa aerodroma praktično iz svog grada (za građane Kragujevca, Kraljeva, Čačka, ....) za Grčku ili Tursku onda izeš našu ekonomiju ili možda pre lokalni mentalitet.
Ili npr. lokalni sportski klub čartere za svoja sportska gostovanja.

Već sam pisao, da ponovim.
I Aerodrome Ponikve i Sjenica očekuje ulaganje u infrastrukturu i osposobljavanje za letove.
Bez obzira kakve zvanične objave budu to će se uraditi zbog vojnih potreba.

Jednostavno, Mig-29, Orao, Galeb, Lasta i transportni An-26 i C-295 mogu da slete na travnatu pistu tipa one u S. Brodu.
Ali novonabavljeni avioni, plaćeni više milijardi, traže specijalne uslove (klima, masaža tj. poliranje i premazivanje dva puta dnevno,....)
 
Кад Србија буде имала 15 милиона становника, и сопствену привреду спреман сам да поново размотрим претходно изнет став.

Да појасним: тај став је у случају државног улагања у аеродомску инфраструктуру. Уколико пак, постоји приватни капитал који је спреман да сам или у неком ЈПП уложи у рад неког другог аеродрома (осим Ниша и Београда), апсолутно немам ништа против.

Уколико неко има другачије мишљење и сматра да новац из буџета (кога нема) треба да се уложи у некакве аеродроме, волео бих да чујем аргументе.
Srbija nikada neće imati 15 miliona, na žalost. Padamo na 5, bez KiM, naravno.
Ostalo podržavam.
Za ovoliku Srbiju su 2 dovoljna.
Sve ostaje je dobrodošlo, ali kao privatna inicijativa, podržana logistički pre svega od lokalnih samouprava.

...baš bi voleo da znam kakvi su dometi Aerodroma Kruševac
 
Moguć je rast stanovnistva ukoliko nam budu dolazili ljudi iz Afrike šri lanke turske itd.
 
Turizam je kod nas najveća pokretačka snaga za manje aerodrome, pa onda privreda i drugo. Ali je potreban i pravilan marketing. Autoputevi i železnica veoma doprinose i treba ih dalje razvijati. Zašto bi kako neko reče plaćao 400 eura povratnu kartu iz Beograda, ako za sat-dva mogu doći do Kraljeva, u budućnosti Užica i Zlatibora, i odande leteti za 100 eura uz besplatan parking, što uopšte nije mala ušteda ako si 7, 10 ili više dana na putu!
Takođe organizuješ sebe ili porodicu tako da 1, 2 ili više dana pred put ili u povratku provedeš u Vrnjačkoj banji, Zlatiboru, Tari...
Ovako stranci često rade pri svojim planiranjima...a sve to dodatno generiše profit lokalnim zajednicama, hoteli, rent a car, putarine, železnica itd
 
Za sve koji misle da Aerodrom u Kraljevu (Morava) „ne treba da postoji“, podsetiću vas da su isti takvi pre 10–15 godina tvrdili da je Ibarska sasvim dovoljna i da nam ne treba autoput do Beograda. U međuvremenu, sve razvijene zemlje su ulagale u železnicu, putnu i avio-infrastrukturu, dok mi još uvek vodimo rasprave da li neko van Beograda ima pravo na normalan transport.

1.Morava NIJE konkurencija Beogradu — niti treba da bude. Beograd je glavni grad, njegov aerodrom treba da se razvija kao međunarodni čvor sa interkontinentalnim letovima, ali Srbija nije samo Beograd.
2.Aerodrom Morava ima jasnu i opravdanu funkciju, ako računamo samo naše stanovništvo oko aeroroma u radijusu od 100 km živi oko 800.000 ljudi: Zapadna Srbija, Šumadija, Raška oblast, deo Pomoravlja, Zlatiborski okrug, pa i delovi Crne Gore. Ljudi iz Kragujevca, Čačka, Kraljeva, Užica, Novog Pazara, Prijepolja, Trstenika ili Kruševca trenutno putuju 2–3 sata do aerodroma.
3.turističke destnacije Zlatibor, Koaponik, Vrnjačka banja i ostale banje mogu biti pravi biser evropljanima da za mali novac dobiju vrhunsku hranu, smestaj, lečenje (ne samo dentalni turizam) ovde dodajte br x ljudi koji bi dolazili da obilaze nase turisticke centre.
4.Industrijske zone u Čačku, Kraljevu i Kragujevcu, kao i turistički centri (Kopaonik, Zlatibor, Vrnjačka i Ovčar banja) vape za bržom povezanošću ali to sam vec pominjao.
5.Low cost linije za Nemačku, Tursku, Švedsku, Švajcarsku i dalje zemlje su realna potreba. Takođe, robni avio-transport može ubrzati izvoz lokalnih firmi.
6.Mi živimo u 2025. godini, ne u 1985. Ako ozbiljno želimo da se razvijamo kao država, moramo ulagati u regionalne aerodrome, brze pruge i puteve. Morava neće biti Frankfurt, ali može biti koristan, efikasan i funkcionalan regionalni aerodrom koji služi svom narodu.
7.Ako Tirana – grad sa upola manje stanovnika od Beograda – može da ima više putnika godišnje od Beograda zahvaljujući pametnoj politici prema low-cost kompanijama, zašto bi bilo nerealno da Kraljevo ili Niš imaju funkcionalan regionalni aerodrom sa 2–3 linije za Evropu? Nije problem u potražnji – problem je u viziji.
7.Ulaganje u ovakvu infrastrukturu NIJE trošak — to je dugoročna investicija u ravnomeran razvoj Srbije.
 
@Stefan93 Slažem se sa odredjenim delom napisanog. Ipak par komentara na odredjene stavove:

1. Morava, ali i Niš jesu ili mogu biti konkurencija Beogradu jer zahvataju deo istih putnika. Isto kao što su to bili ili i dalje jesu Temišvar, Budimpešta ili čak i Tuzla za odredjene linije.

3.
Zlatibor, Kopaonik, Vrnjačka Banja, mogu biti pravi biser evropljanima da za mali novac dobiju vrhunsku hranu, smestaj...
Šta je to u ovim centrima što prosečnom evropskom turisti može da bude primamljivo i "pravi biser"? Po mom mišljenju, to je obična floskula da će ikada evropski turisti nahrliti na ove destinacije. Malo imam iskustva u putovanjima, obišao sam dosta destinacija u Evropi, i planinskih centara i banja i gradova... i nije mi jasno šta je to što npr Zlatibor izdvaja i zašto bi jedan nemac npr došao tu da provede 5 dana? Sa druge strane smeštaj u Srbiji uopšte više nije toliko jeftiniji od zapadnih zemalja.

5.
Takođe, robni avio-transport može ubrzati izvoz lokalnih firmi.
Koje firme imzaju potrebu za izvozom avio putem? Vrlo malo je takvih jer je takav transport izuzetno skup.

6.7. Ako je problem u viziji, onda je jedan od korena problema i taj što gradonačelnik Kraljeva ne ume ni da izgovori reč aerodrom. Zatim, Vlada RS je potpisala ugovor sa koncesionarom, nije ga objavila, a sumnja se da je tim ugovorom ograničen broj putnika u Nišu i drugim aerodromima. Napominjem da je isti koncesionar i u Beogradu i u Prištini.
Tirana ima više putnika jer imaju veći turistički potencijal, ogromnu dijasporu i za razliku od nas jako se reklamiraju i privlače dosta stranih turista. Da li je njihov model razvoja aerodroma bolji, jer su praktično sve prepustili Wizz-u i Ryan-u, ne znam. Vreme će pokazati. Meni je draže što imamo nacionalnu avio kompaniju, ali je činjenica da nam nedostaje veće prisustvo RyanAir-a u Srbiji.
 
nije mi jasno zasto aerodrom Morava nije dobio direktan izlaz na auto-put... jedino ako hoće preko KG-A5 da ga povežu... ali opet, i to je oko 6.5 km do auto-puta... šteta
 
Koje firme imzaju potrebu za izvozom avio putem? Vrlo malo je takvih jer je takav transport izuzetno skup.
Сви добављачи у ауто индустрији, којих код нас има доста, имају потребу за авио транспортом.
Истина, то је прескуп спорт, али када су хитне испоруке произвођачу у питању (а трошак заустављања произвођача много већи од цене авио транспорта) није толико скупо.
 
Opet kažem, nemogućnost točenja goriva na aerodromu ga izbacuje iz svake ozbiljnije priče.
Dalje, neophodno je da se potpuno rekonstruiše pista kako bi mogli da ga koriste avioni koji su u floti low cost kompanija.
Bez toga nema nikakvog napretka.

Dobra stvar je što blizu prolazi auto put i čak postoji ne toliko skupa opcija da se obezbedi i železnička veza.
 
@Stefan93 Slažem se sa odredjenim delom napisanog. Ipak par komentara na odredjene stavove:

1. Morava, ali i Niš jesu ili mogu biti konkurencija Beogradu jer zahvataju deo istih putnika. Isto kao što su to bili ili i dalje jesu Temišvar, Budimpešta ili čak i Tuzla za odredjene linije.

3.

Šta je to u ovim centrima što prosečnom evropskom turisti može da bude primamljivo i "pravi biser"? Po mom mišljenju, to je obična floskula da će ikada evropski turisti nahrliti na ove destinacije. Malo imam iskustva u putovanjima, obišao sam dosta destinacija u Evropi, i planinskih centara i banja i gradova... i nije mi jasno šta je to što npr Zlatibor izdvaja i zašto bi jedan nemac npr došao tu da provede 5 dana? Sa druge strane smeštaj u Srbiji uopšte više nije toliko jeftiniji od zapadnih zemalja.

....
Rast stranih turista na Zlatiboru je preko 40% u par prvih meseci ove godine, i tako već niz godina od rekordne 2019 godine imamo povećanje na kvartalnom nivou! Definitivno bi trebalo pitati te strance zašto sve više dolaze, ali recimo evo, samo da počnemo od čistog vazduha i zdrave sredine/hrane za početak. Važi slično, sa manjim rastom stranaca, za sve naše turističke destinacije
Druga stvar je što odjednom dođe i po 100.000 ljudi, možda nije direktno vezano za aer.Moravu, naročito u ovom slabašnom izdanju bez mogućnosti točenja mlaznog goriva, ali definitivno nam treba regionalnih aerodroma što bliže destinacijama i sa dobrim redom letenja
 
Poslednja izmena:
A iz kojih zemalja nam dolaze ti strani gosti?

Da li možeš da izneseš brojke po zemljama kada su u pitanju strani turisti u Vrnjačkoj Banji ili Zlatiboru?

Inače, niko iz Varšave, Praga, Salzburga ili Rima na primer neće zapucati na Zlatibor zbog kvalitetnog vazduha. To imaju i bliže u svojim zemljama.

Ok je Zlatibor, dobar vazduh, dobra hrana, priroda van centra… ali zaboga nije neko svetsko čudo. Planine u Sloveniji, Bosni, CG pa i Albaniji nude isto to često i bolje upakovano.

Znam gomilu stranaca koji su obišli CG i Albaniju zbog planinskog turizma. Retko ko je razmatrao posetu Tari ili Zlatiboru.
 
Pa iz istih zemalja kao i oni stranci što stižu u Beograd. Zar si mislio da se to nešto posebno razlikuje, Beograd ti je isto palanka, samo malo veća...na dve reke, pa ima nešto više gostiju koji krstare Dunavom! :cool:
Mislim da je Bgd:Zlatibor razlika u noćenjima otprilike 3/3,5 miliona u odnosu na 2,5 miliona, pa slede Vrnj.Banja, Kopaonik po oko 1 milion
Ali zaista nam je cela zemlja sjajna, ne vidim u čemu je problem. Gde god da odeš, u ono krajnje etno selo provešćeš se odlično. Tara je isto lepotica, Stara Planina, Kopaonik, Vrnjačka banja...svako mesto na svoj način
Ne pravimo mi svetska čuda, nego prosto volimo naše. Puteve gradimo, mi narod od naših para, ne političari, bar ja to tako gledam. Ne kažem da nema lepše i bolje, ali je ovo naše za nas najbolje. Problem je što to ne umemo ni mi sami da cenimo i pohvalimo, ali zato znamo veoma dobro da ko neke zadušne babe naričemo i ko svekrve pridikujemo, po forumima posebno...ali to su već naša "srpska posla" haha
 
Naprotiv mislim da je bitno volimo i poštujemo naše, ali isto tako da budemo na zemlji.

Da ne idemo dalje od teme, većina stranih gostiju na Zlatiboru dolazi iz zemalja regije. Pošto svi mediji copy/paste preneso objavu TO Zlatibor, dodaću da je u periodu jan-apr Zlatibor posetilo oko 140.000 turista (domaći + strani). Izvor: TO Zlatibor.

Ne znam da li ima potrebe objašnjavati koliko su to nebitne brojke u pogledu neke destinacije koju bi navodno posećivali strani turisti u velikom broju.

Sve ostalo su obične frazetine i floskule.
 
@milaki990 hvala na odgovoru, da dodam samo,
Morava i Niš nisu direktna konkurencija Beogradu jer jednostavno nisu svi građani u istom položaju – nekome iz Novog Pazara treba 4do5 sati do Beograda, a npr 1,5h do Morave, a sa druge strane sav taj novac ide u isti budzet (isto kao sto autoput beograd-nis generise veliki saobracaj i puni kasu, tako neka manje promenta deonica sluzi za bolji buduci razvoj iako u ovom momentu nije ekomoski isplativa)
Lokalni aerodrom povećava šanse da ljudi uopšte koriste avion. Kargo saobraćaj takođe nije "beskoristan" – nije za sve, ali za određenu robu (farmacija, auto-industrija) ima smisla i ekonomsko opravdanje.

Što se turizma tiče, iz ličnog iskustva mogu reći da naši planinski centri i banje i te kako mogu da pariraju evropskim, kada se u obzir uzme odnos cene i kvaliteta ali mi nemamo marketing tih mesta izmedju ostalog neprepoznati smo i istoku i zapadu kao turistucka mesta. Neće svaki turista uvek ići u Alpe – neko će izabrati pristupačniju varijantu ako postoji direktan let i dobra promocija. Postoji nesto sto se i zove kongresni turizam, a pomenuo sam ranje i medicinski.
Sto se tice procenata ja to ne znam i ne mogu o tome da pisem, vidim da brojke u svim segmentima rastu. Uz dobru reklamu i na istoku i na zapadu eto ti turista, svakako njihivo pitanje ce bito koliko je to udaljeno od aerodroma i kako do tamo doći. Znači ne možemo se baviti turizmom i industrijom ako nemamo i infrastrukturu puteve, zeleznicu i aerodrome.

I da ako koncesioni ugovor ograničava razvoj drugih aerodroma (ali ne verujem), to je tema za državu, a ne samo za lokalnu samopuravu . Kraljevo i Čačak to sami ne mogu da reše.
 
Poslednja izmena:
Ma pusti tu priču da je nebitno, nema nebitnih podataka kad je rast u pitanju! Samo stranci jan-apr Zlatibor 40%, Vrnj.banja 33%, Vrdnik 13%, Sokobanja 8%, Kopaonik 4%, Bgd -2%, NS -17%...meni je najvažnije i tih malih 4% na Kopaoniku, nema nebitnog rasta!

Sve ostalo je prikriveno samoomalovažavanje i nipodaštavanje, gledanje na Srbiju sa neke umišljene visine, pokupljene sa par jeftinih putovanja po svetu
 
Vojska naravno da toči na aerodromu, ali to je potpuno drugi standard pa je potrebno izgraditi odgovarajuću infrastrukturu.
Pošto to nije neka preskupa investicija nije mi jasno iz kog razloga to nije rešeno. Ne znam čak i da li je u planu da se reši.
Značaj točenja goriva je ogroman. Ovako avioni moraju da "vuku" dodatno gorivo iz Beograda koje im ne treba, pa da izvrše let i onda na tom nekom aerodromu gde lete opet natoče više nego što im treba da bi mogli da izvrše let ka Kraljevu i da bi avion mogao da ode iz Kraljeva na novu destinaciju.

To je toliko važna tema, da bih to uporedio sa restoranom gde je ok klopa po ok ceni, ali moraš da nosiš svoj tanjir i kašiku za supu.

Sledeći deo razvoja je vezan za dovođenje piste (dimenzije i pogotovo nosivost) na standard da mogu da je koriste svi avioni B737 i A320 familije.
Nakon toga sve ostalo.
 
Београд није дошао до свог развојног максимума. Све се брже стиже од Београда до било које тачке Србије, и уместо трошења пара у нерентабилни аеродром боље је улага ти у железничку и путну инфомраструктуру, побољшавати вези свих места са својим градовима, а градове са Београдом и аеродромом.

Кад Београд достигне свој пик, и када инвестиције у проширење АНТ постану веће него развијање Мораве, онда можемо да причамо о томе. За сада, та тачка је бар 50 година далеко.
 
Сви добављачи у ауто индустрији, којих код нас има доста, имају потребу за авио транспортом.
Истина, то је прескуп спорт, али када су хитне испоруке произвођачу у питању (а трошак заустављања произвођача много већи од цене авио транспорта) није толико скупо.
nije vezano za temu, ali da prokomentarišem.
Ti dobravljači za autoindustriju su uglavnom morači kablova. To je takav balon koji već puca.
Od oko 100.000 radnika u autoindustriji u Srbiji tokom ovog proleća i leta oko 10.000 dobija otkaz. A kad roboti pojeftine na 4.000 evra, sve to odlazi u države koje stvarno prave automobile. Ok, i mi smo tu, ali smo mnogo mali.
 
Vrh