Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 121 30,5%
  • Ne

    Glasovi: 245 61,7%
  • Ne znam

    Glasovi: 31 7,8%

  • Ukupno glasača
    397
Реално је једна ескадрила борбених авиона плафон што нам треба и што можемо да имамо. Обука за млазне авионе треба да буде у складу са Рафалима, можда чак и да се одвија у Француској скроз.
За 241. би могли Тукани да се набаве за COIN и борбу против дронова, а да се на сваком аеродрому (Батајница, Ниш, Лађевци) оформи ескадрила дронова, и да се Ниш поново активира као ваздухопловна бригада са хеликоптерском ескадрилом, БПЛ ескадрилом, одељењем транспортних авиона за падобранце и АРД ПВО. Формација да буде 204.вбр-лае, шае, мхе, бпле, трао; 98.вбр-елба, похе, бпле, 119.вбр-мхе, бпле, трао.
 
Chinese Test Pilot School, ali isto tako nisu vidjeni pre 2024-te. Dakle na njima se vrši neka obuka nekome za nešto. Mi smo Ugovor za Rafale potpisali Septembra 2024. zvanično, a dogovoreni su početkom Maja 2024. Videćemo šta će za nas biti druga eskadrila J-10C ili J-35
J10c i L15 su naručeni
 
Da li će L15 služiti samo za obuku s’obzirom na njegove borbene mogucnosti?
Jedan od zahteva za avion za obuku je taj da ima mogućnost borbenog angažovanja. I G4 je u ratovima 90-tih korišten kao laki jurišnik. A JL-10 iliti L-15 ima bolje lovačke mogućnosti od MiG-29 u smislu dometa radara i raketa za njega, a bolje mogućnosti V-Z od Orla, tako da da, može biti korišten i za borbenu upotrebu.
 
Jedan od zahteva za avion za obuku je taj da ima mogućnost borbenog angažovanja. I G4 je u ratovima 90-tih korišten kao laki jurišnik. A JL-10 iliti L-15 ima bolje lovačke mogućnosti od MiG-29 u smislu dometa radara i raketa za njega, a bolje mogućnosti V-Z od Orla, tako da da, može biti korišten i za borbenu upotrebu.

To sam i predpostavljao da može da se koristi kao laka bombarderska avijacija.
U tom slučaju bi imalo smisla da naruče celu eskadrilu pogotovu sto je to avion mnogo jeftiniji od višenamenskog.
 
Дронови ће преузети најризичније бомбардерске операције.
 
Kažem ono što znam i što su mi rekli, da skratim i citiram "Naši su naručili J10c i L15"
Konačno da RV uradi nešto normalno. Da li će i kada Rafali biti isporučeni je sad pitanje. Očigledno da je procena da se kupuje ono što može što pre da bude isporučeno. Rafali ako stignu kad su vec plaćeni dobro došli, mada 2028. je daleko gledajući perspektivu ovog rata ( osim ako se ne desi cudo pa se rat brzo zavrsi). Pritom 2028. tek treba da počne isporuka. Znaci 1- 2 aviona.
Što se tiče dronova njihov značaj će rasti ali će to nama jos neko vreme biti nedostupna tehnologija.
 
Konačno da RV uradi nešto normalno. Da li će i kada Rafali biti isporučeni je sad pitanje. Očigledno da je procena da se kupuje ono što može što pre da bude isporučeno. Rafali ako stignu kad su vec plaćeni dobro došli, mada 2028. je daleko gledajući perspektivu ovog rata ( osim ako se ne desi cudo pa se rat brzo zavrsi). Pritom 2028. tek treba da počne isporuka. Znaci 1- 2 aviona.
Što se tiče dronova njihov značaj će rasti ali će to nama jos neko vreme biti nedostupna tehnologija.
Pa mi smo i kupili neke prilično moćne dronove, a ako bude trebalo, kupićemo i mlazne...
 
Jas pričam o letačkom umeću. Ja zaista ne znam ništa o RV,PVO, sistemima, naoružanju i sl. Ali sam dovoljno kompetentan da govorim o letenju jer sam i sam pilot (CPL/frozen ATPL, kao i type rating za G-2, sve iz hobija).

Ove paušalne ocene "u poslednje vreme se baš dosta leti", leti se možda više nego pre, ali 30 sati naleta godišnje u odnosu na 3 sata naleta jeste dosta više, ali je i dalje smešno u poređenju sa 300-500 sati naleta NATO pilota godišnje.

Takođe obzirom na to koliko sati godišnje lete, koliko njih, i to koliko udesa imaju i koliko ginu je katastrofalno loše. U poslednjih 20 godina Vojska Srbije je imala 20tak ozbiljnih udesa, većina sa smrtnim posledicama ili potpunim gubitkom letelice, a nezgode ne mogu ni da brojim jer se ni ne prijavljuju, ko zna koliko toga tek ima. Još kad ih slušaš na frekvenciji i kad shvatiš koliko "babica" imaju dok lete, tek onda ukapiraš koliko ne umeju da lete.

Mi pričamo o nekom letačkom umeću ljudi koji ginu kao glineni golubovi čim ulete u IMC, pa onda zvanični izveštaji svaljuju krivicu na pilota da je pijanica, jer je to manji blam nego da kažeš da ti pilot pukovnik nije dovoljno obučen da ume da leti u IMC, i da je toliki nepotizam u vojsci da kapetan vazduhoplova i uz to i pukovnik, ne sme da odbije naređenje i upravlja letelicom kako misli da je najbolje nego sluša šta mu kažu sa zemlje. To je teška blamaža.
Nisam bio pri racunaru par dana pa kasnim sa odgovorom.

Nisi dovoljno kompetentan da govoris jer to sto si ti pilot civilne avijacije znaci da tokom leta sem letenja nemas druge obaveze dok je njima pilotiranje aviona samo deo posla koji moraju da obave tokom leta. Tvoj nacin pisanja mi govori da si preuzeo neciji bumerizam (verovatno instruktora, bivseg vojnog pilota) koji sebe tesi da je nekada bilo bolje kada je on bio mlad pa je morao da upravlja avionom cisto mehanickim komandama uz dosta snage u rukama bez FBW, HOTAS i racunara na dinamicki stabilnom avionu pa je on bio bolji pilot nego ovi mladi koji samo sednu u kokpit i racunar sve odradjuje. Nece biti da je tako.

NATO piloti ni u ludilu ne lete 300 sati godisnje a da ne pominjem 500. Oni bogatiji gledaju da im piloti dezurnih eskadrila, dakle prva linija, imaju bar 200 sati naleta sto cesto ukljucuje i vreme na simulatorima (razliciti standardi). Oni siromasniji i uporedivi sa nama ciljaju na 150 sati naleta po pilotu kao npr. Slovacka.
Ne znam koliki je nalet nasih pilota na MiG 29 ali empirijski mogu da vidim da ima novca u vojnom budzetu za te svrhe, takodje u mestu u kojem zivim vidim prelet MiG 29 bar jednom sedmicno sto mi govori da se leti vise od tih 30 sati naleta koje si naveo. Za tacne brojke moramo sacekati bar deceniju dok se ne objavi neka monografija ili dok neko ne istrazi ove podatke nakon skidanja oznake tajnosti.

Hajde navedi nam te nesrece u zadnjih 20 godina, da vidimo koliko ih je. Nemamo tacne podatke o naletu pilota kao ni razloge pada vazduhoplova ali za neke od njih znamo okolnosti a takodje empirijski znamo koliko se letelo u kom periodu pa da vidimo.

Ah, slucaj helikopter, omiljeni primer opozicije da se proserava oko teme o kojoj nema pojma ali je lepa prica da se pljune vlast. Slucaj je inace dobar primer svih tadasnjih problema u RV gde imamo nedovoljno obucenu posadu na nedovoljno opremljenom helikopteru koji slece na aerodrom gde se nisu uvezbavali uz par organizacionih pitanja. Da li RV treba da obavlja misije medicinskog prevoza ne vojnih lica, zasto je Mup odbio, zasto dezurstva nisu bolje organizovana i na kraju da li je vrsen pritisak na posadu da poleti.
Epilog znamo za par ovih pitanja, pre svega tehnicka. Nabavljeni su novi helikopteri koji imaju bolju opremu za instrumentalno letenje, obnovljen je helidrom na Banjici koji ima adekvatnu opremu za instrumentalno sletanje i svako malo imamo uvezbavanje posada na tom helidromu. Za organizaciona pitanja nemam konkretan odgovor ali kao sto vidimo izvucena je pouka iz ove nesrece, nazalost pouka je pisana krvlju.

Mnogo bolji primer za to tvoje letacko umece bez dodatnih faktora je bio pad MiG 29 dok se Randjelovic uvezbavao za aeromiting, ali jbg taj se slucaj desio dok je sadasnja opozicija bila na vlasti pa cemo da ga precutimo jer politicki ne odgovara narativu iako je klasican primer zasto se pilotu sa malo casova naleta u neposredno prethodnom periodu ne dozvoljava da radi akrobatiku.
 
Nisi dovoljno kompetentan da govoris jer to sto si ti pilot civilne avijacije znaci da tokom leta sem letenja nemas druge obaveze dok je njima pilotiranje aviona samo deo posla koji moraju da obave tokom leta.
Možda si propustio da sam naveo da imam type rating za Galeb G-2, jedan od retkih civila u Srbiji koji to ima, tako da donekle imam predstavu iz prve ruke o vojnim avionima. Istina je, vojnim pilotima je pilotiranje samo jedan deo posla, oni imaju gomilu drugog posla sa kojim civilni piloti nemaju nikakvog dodira - upravljanje naoružanjem i taktičkim sistemima, drugačiji tip letenja (formacijsko letenje, taktičko manevrisanje) itd. taj deo uopšte nije sporan, i sigurno je da je to verovatno mnogo kompleksniji deo obuke vojnih pilota nego samo letenje. Ali ja ovde pričam isključivo o letačkom umeću, koje je generalno među pilotima u Vojsci Srbije jako loše, iz više razloga, i ne nužno krivicom pilota, već sistema.

Hajde navedi nam te nesrece u zadnjih 20 godina, da vidimo koliko ih je. Nemamo tacne podatke o naletu pilota kao ni razloge pada vazduhoplova ali za neke od njih znamo okolnosti a takodje empirijski znamo koliko se letelo u kom periodu pa da vidimo.
  • 2008, Orao u Zrenjaninu
  • 2008, Galeb G-4 na Batajnici
  • 2009, Mig29 na Batajnici
  • 2010, Orao kod Kragujevca
  • 2012, Lasta iznad Batajnice
  • 2013, Orao kod Čačka
  • 2015, Helikopter
  • 2017, Galeb G-4 kod Šapca
  • 2018, Galeb G-4 u Vojvodini
  • 2019, Gazela u blizini Niša
  • 2020, Mig-21 kod Malog Zvornika
Možda sam nešto propustio, dopuni me. Dosta ovih nesreća je izazvana čistom nekompetencijom, a neke i bahatošću (npr. ova Lasta iznad batajnice, uveli su avion u kovit na jako maloj visini, i srušili su se u dvorište kuće pored vrtića. Čovek je potpuno bezveze poginuo, a verovatno ne bi da su poštovali propise i procedure).

Sad ti meni reci, obzirom na broj sati koji lete, i ukupan broj vojnih pilota u Srbiji, da li je ovaj broj nesreća prihvatljiv? A ko zna koliko još udesa i incidenata imamo koje VS uopšte ne prijavi nikome, mi čujemo samo za ono što baš ne mogu da sakriju.

Ah, slucaj helikopter, omiljeni primer opozicije da se proserava oko teme o kojoj nema pojma ali je lepa prica da se pljune vlast.
Kakva sad pa opozicija i kakvo sad pa pljuvanje vlasti? Ko je spominjao vlast?

Slucaj je inace dobar primer svih tadasnjih problema u RV gde imamo nedovoljno obucenu posadu na nedovoljno opremljenom helikopteru koji slece na aerodrom gde se nisu uvezbavali uz par organizacionih pitanja.
Jel ti shvataš koliko ovaj boldirani deo nakaradno zvuči?? Problem je da sletiš na aerodrom koji nisi "uvežbavao". Prvo to sa "uvežbavanjem" je sumanuto, šta je problem da sletiš i na JFK iako ga prvi put vidiš u životu? Imaš publikovane STAR procedure za svaki aerodrom, kakav je problem (kompetentnom) pilotu da ih isprati? Letiš sa klasičnim instrumentima, nemaš fancy glass cockpit? Ok? I? Do pre par godina u AirSrbiji si imao 737ice sa klasičnim instrumentima i nešto ne vidim da im je bio problem da rade Cat3 prilaze sa njima?

A drugi par opanaka je taj da mi izgleda imamo milion aerodroma u Srbiji, pa vojni piloti ne stignu da uvežbaju sve... Bože me sačuvaj i sakloni.

Epilog znamo za par ovih pitanja, pre svega tehnicka. Nabavljeni su novi helikopteri koji imaju bolju opremu za instrumentalno letenje, obnovljen je helidrom na Banjici koji ima adekvatnu opremu za instrumentalno sletanje i svako malo imamo uvezbavanje posada na tom helidromu. Za organizaciona pitanja nemam konkretan odgovor ali kao sto vidimo izvucena je pouka iz ove nesrece, nazalost pouka je pisana krvlju.
Možeš ti da imaš najbolje i najmodernije helikoptere, ali ako nemaš obučene posade sa dovoljno iskustva, džaba ti sve. I obrnuto.

Slučaj helikopter je imao dva glavna uzročnika po mom mišljenju:
- Nekompetentna posada za let u složenim meteorološkim uslovima;
- Toliki nepotizam u Vojsci Srbije da zapovednik vazduhoplova mora da sluša šta mu kažu sa zemlje umesto da samostalno donese najbolju odluku.

Oba razloga su veliki blam za vojsku i državu, i lakše im je bilo da svu krivicu svale na mučenika i da naprave od njega alkosa.

Mnogo bolji primer za to tvoje letacko umece bez dodatnih faktora je bio pad MiG 29 dok se Randjelovic uvezbavao za aeromiting, ali jbg taj se slucaj desio dok je sadasnja opozicija bila na vlasti pa cemo da ga precutimo jer politicki ne odgovara narativu iako je klasican primer zasto se pilotu sa malo casova naleta u neposredno prethodnom periodu ne dozvoljava da radi akrobatiku.
Nemoj sa tim forama o vlasti i opoziciji, nismo na Informeru.

Zašto se pilotima sa malo časova naleta u neposrednom periodu ne dozvoljava da rade akrobatsko letenje? Prvi put čujem za to. Rejting za akrobatsko letenje možeš da uzmeš i sa PPL dozvolom, ne postoji nikakav uslov o naletu bilo ukupnom ili neposrednom. Ako je to tako propisala EASA/FAA za civilne pilote, kojih ima daleko više i daleko su lošije obučeni od vojnih za taj tip letenja, zašto oni ne bi imali ograničenja a vojni imaju?

BTW, pozdrav iz G-2
GalebG2-5.png
 
Данко бре, па где је кацига, где су наочаре. Како то тако. Деца гледају. Замисли када би се сви тако топгани понашали као ти. :D
 
@danko
Nisam propustio da letis G2, cestitam. Samo nisi me ubedio u tvoju tvrdnju.
Svi piloti u RV su prosli Utva 75 pa prelazili na G4 i Gazelu u zavisnosti od njihovih sposobnosti, takodje ovi vazduhoplovi su u sluzbi od 80-ih godina XX veka i to znaci da preko 40 godina skolujemo generacije pilota na njima. Opet ovo su sve vazduhoplovi sa mehanickim komandama i pored toga su potpuno analogni te nema nista od modernih tehnologija u njima koje olaksavaju letenje kao sto su HOTAS, FBW ili recimo FADEC a sto bi uticalo na vestine pilotiranja.
Mogao bih da razumem da je sporan nalet pa da neko kaze piloti nisu dovoljno leteli ali i tu treba imati u vidu da je to ostavilo posledicu pre svega na stagniranje karijera pilota jer se cena nedovoljnog naleta u godini placala duzim zadrzavanjem na odredjenom nivou obuke te smo umesto 25 godisnjake kao mlade pilote u Vitezovima dobijali 30 godisnjake sto nije optimalno ali ne vidim kakav je to uticaj imalo na njihovo pilotsko umece. Druga je prica borbena sposobnost.

OK, eto naveo si 11 i to je upola od onog prvo navedenog broja, dakle preterujes i pausalno ocenjujes nesto sa cim nisi dovoljno upoznat. Da se razumemo nisam nikakav ekspert ali za neke od ovih nesreca znam uzroke jer sam pratio. Recimo za pad MiG 29 sam naveo koji je razlog tojest pilotska greska zbog nedovoljnog naleta a zbog politicke odluke da se pravi aeromiting nespreman pilot je uvezbavao akrobatiku, zatim kod pada J22 u jezero razlog je otkaz stajnog trapa pa je pilot nakon neuspesne procedure mehanickog otvaranja istog doneo odluku da sleti u jezero i iskoci (problem stajnog trapa na Orlu je odavno poznat uzrok nekoliko udesa) dok za ostale nemam dovoljno informacija pa ne mogu da tvrdim sta je u pitanju.

Pad Laste u Batajnici se desio tokom leta pilota iz Tehnicko Opitnog Centra ciji je zadatak da letelicu testira preko maksimuma tako da tvrdnja da ju je doveo u kovit smesno zvuci s obzirom da je njegov zadatak i bio da to uradi. Lasta je tokom testiranja imala anti kovit padobran, ali konkretan razlog pada Laste tog dana je bila konstrukciona greska (po secanju pedale) te pilot nije mogao da izvuce avion i svesno je sebe zrtvovao da ne bi pao na zgradu iako je imao padobran i mogao je da iskoci.
Kao posledica ove nesrece je uradjen redizajn Lasti i tek nakon nekoliko godina dodatnog testiranja iste su primljene u sluzbu.

Pitas da li je ovo normalno? A sta ocekujes kada RV od 1991. ne funkcionise u potrebnom stanju jer u periodu 1991-1999. nema ni novca za letenje a nema ni rezervnih delova za avione (konkretno mislim za MiG 29) dok imas dovoljno obucenih pilota ali i ti piloti su 1999. izgubili mogucnosti koje su imali 1991. godine.
U periodu 2000-2006. vlada opsta k****bolja jer se ne ulaze ni dinar u opremu a kadar se sklanja iz VJ cistkama te tu imamo najvece kasapljenje RV po pitanju ljudstva, nalet je smesno mali na malom broju prezivelih aviona. Ne zna se ni sta ce biti od drzave i da li CG ide ili ne sto takodje utice na sve vojne planove.
2006-2008. Konacno povecanje finansija u RV i remont 4 MiG 29 preko Dinkicevog NIP ali su zaboravili na PDV pa je peti avion naknadno remontovan
2008-2017. Godine u kojima se nista ne ulaze jer prvo imamo do 2014. posledice SEKA a nakon toga Vucic reze potrosnju do 2018 zbog vrhunskog odgovora na SEKA
2017-danas Postepeno povecanje ulaganja u RV, nabavka nove opreme i dosta veci nalet nego prethodnih decenija ali ostaje problem ljudstva jos neki period jer se ne moze ljudstvo u kvalitetu i kvantitetu odmah zameniti i pribaviti, vec je potrebno vreme.

Ti si druze spomenuo vlast, jer si kako sam kazes citao memoare pilota iz SFRJ i znas da su bili astronauti za sadasnje kursiste ali imas amneziju za period 1991-2012. Mozda gresim ali sam do sada nailazio na takvu vrstu amnezije samo kod politickih komesara DOS. Ako ti nisi to, onda se malo fokusiraj na izucavanje tog perioda da bi razumeo zasto je period nakon 2012. ovakav kakav je.

Vojna avijacija nije isto sto i civilna avijacija te pravila koja vaze kod jednih ne vaze nuzno i kod drugih. Vojni vazduhoplov ne mora da ima neophodnu opremu kao sto je ima civilni putnicki avion. Konkretan Mi 17 je nabavljen polovan i tu je negde sa kraja 80ih (nemam vremena da trazim tacno godiste) i on sasvim sigurno nije imao svu nuznu opremu za sletanje u losim vremenskim uslovima na civilni aerodrom koji ima zapadne sigurnosne sisteme za CAT III. Njemu to nije ni bilo potrebno jer on ili ne leti u takvim uslovima ili koristi drugacije sisteme sovjetskog porekla koje imaju vojni aerodromi. U ovome je problem sto su sletali na aerodrom na kojem nisu vezbali a nisu imali adekvatne savremene sisteme te stoga i imamo onakvu komunikaciju sa kontrolnim tornjem.
Ali opet ni to sto kazes nije potpuno istina za civilne avione jer je nekada potrebno da pilot odradi simulacije na trenazeru da bi sleteo na odredjene aerodrome.

Hoces da unificiras pravila civilne i vojne avijacije, nema problema, onda uvedes EMAR ali on kosta jako puno i potrebno je dosta vremena da se potpuno implementuje. To nisu uradile ni mnoge drzave EU jer nemaju novac za to posto to ne doprinosi borbenoj gotovosti a sa druge strane omogucuje pilotima i mehanicarima da dosta lako odu iz RV na civilno trziste nakon isteka obaveznog perioda sluzenja jer im se priznaju kvalifikacije pa da vidim onda kako mislis da zadrzis pilote u sluzbi.
Inace kad smo vec kod ovoga u RV se na transportnu avijaciju salju piloti koji ne zadovoljavaju nista drugo a vrh je lovacka avijacija, Ko hoce da predje u civilnu najlakse ce preci kao pilot transportnog aviona dok ce ovi sa lovaca morati da polazu skoro sve od nule, sto pokazuje kolika je razlika u zahtevima i uopste izmedju ta dva segmenta avijacije.

Novi helikopteri koji su kupljeni (i ruski i zapadni) imaju moderne zapadne sisteme koji se koriste kod instrumentalnog letenja te je time resen deo problema koji se pokazao sa padom Mi 17. Posade su isle i u Rusiju i u Nemacku na obuke a nakon toga je opremljen helidrom na Banjici i redovno se uvezbavaju posade pa su kao sto rekoh tehnicki deo pouka oko pada Mi 17 je resen. Operativni deo pouka nije tako lako proceniti jer je bilo promena pravilnika ali tek neki buduci dogadjaj moze da da tacan odgovor.

Tacno, nismo na Informeru ali nismo ni na Danasu, te stoga ili pricamo o cinjenicama ili ne pricamo uopste a ne da biramo ono sto nam odgovara.

Zato sto vojni piloti moraju da obnavljaju gradivo jer moraju stalno biti u trenazi. Dakle ako se napravi odredjeni vremenski period pauza onda bi nakon nje trebalo da se krene sa osnovnim elementima i da se na to nadovezuje dalje. Ovaj aeromiting se desava nakon remonta MiG 29 pa su politicari hteli da se pokazu ali su piloti godinama imali mizeran nalet te je prvo trebalo njima dati vremena da se vrate normalno u trenazu no aeromiting nije mogao da saceka i onda je izabran jedan od iskusnijih pilota sa vecim naletom u karijeri ali ne i velikim skorasnjim naletom ko ce da odradi to. No vidimo sta se desava kada se ne postuje normalan redosled stvari i kada se na gurku pokusava raditi PR.
 
Svi piloti u RV su prosli Utva 75 pa prelazili na G4 i Gazelu u zavisnosti od njihovih sposobnosti, takodje ovi vazduhoplovi su u sluzbi od 80-ih godina XX veka i to znaci da preko 40 godina skolujemo generacije pilota na njima. Opet ovo su sve vazduhoplovi sa mehanickim komandama i pored toga su potpuno analogni te nema nista od modernih tehnologija u njima koje olaksavaju letenje kao sto su HOTAS, FBW ili recimo FADEC a sto bi uticalo na vestine pilotiranja.
Kakve veze ima HOTAS ili FADEC sa veštinom pilotiranja? To su stvari koje smanjuju workload, ne utiču na sposobnost upravljanja letelicom.

Pad Laste u Batajnici se desio tokom leta pilota iz Tehnicko Opitnog Centra ciji je zadatak da letelicu testira preko maksimuma tako da tvrdnja da ju je doveo u kovit smesno zvuci s obzirom da je njegov zadatak i bio da to uradi. Lasta je tokom testiranja imala anti kovit padobran, ali konkretan razlog pada Laste tog dana je bila konstrukciona greska (po secanju pedale) te pilot nije mogao da izvuce avion i svesno je sebe zrtvovao da ne bi pao na zgradu iako je imao padobran i mogao je da iskoci.
Kao posledica ove nesrece je uradjen redizajn Lasti i tek nakon nekoliko godina dodatnog testiranja iste su primljene u sluzbu.
Sve je to u redu. Ali samo mi reci, da li se takvo ispitivanje vrši iznad naseljenog mesta i na tako maloj visini da ne uspeš da se izvučeš iz kovita na vreme? To je bukvalno ilustrovani primer te bahatosti i kur***olje o kojoj pričam.

Ti si druze spomenuo vlast, jer si kako sam kazes citao memoare pilota iz SFRJ i znas da su bili astronauti za sadasnje kursiste ali imas amneziju za period 1991-2012. Mozda gresim ali sam do sada nailazio na takvu vrstu amnezije samo kod politickih komesara DOS. Ako ti nisi to, onda se malo fokusiraj na izucavanje tog perioda da bi razumeo zasto je period nakon 2012. ovakav kakav je.
Napravio sam repliku na to što je neko (možda čak i ti) napisao da je situacija za vreme SFRJ bila mnogo lošija i da su 50/60tih ginuli kao glineni golubovi u odnosu na ove danas, što jednostavno nije tačno. Tada su imali obuke i naleta komparabilno sa NATO pilotima, na tome se nije štedelo.


Vezano za ostatak posta, ti uporno ideš na to da objasniš zašto oni nemaju naleta itd. itd. Ja to ne sporim. Ima nekih stvari za koje su piloti krivi (kad činovi udare u glavu, nedostatak discipline, profesionalizma itd.), ali za masu stvari objektivno nisu krivi, verovatno nisu krivi ni za ovo što sam prvo naveo, jer da je VS ozbiljnija institucija ne bi mogli ni pojedinci tako da se ponašaju. To i dalje ne menja činjenicu da ti ljudi generalno nisu dobri letači, ma kakav čin imali na ramenima.
 
@danko
Nisam propustio da letis G2, cestitam. Samo nisi me ubedio u tvoju tvrdnju.
Svi piloti u RV su prosli Utva 75 pa prelazili na G4 i Gazelu u zavisnosti od njihovih sposobnosti, takodje ovi vazduhoplovi su u sluzbi od 80-ih godina XX veka i to znaci da preko 40 godina skolujemo generacije pilota na njima. Opet ovo su sve vazduhoplovi sa mehanickim komandama i pored toga su potpuno analogni te nema nista od modernih tehnologija u njima koje olaksavaju letenje kao sto su HOTAS, FBW ili recimo FADEC a sto bi uticalo na vestine pilotiranja.
Mogao bih da razumem da je sporan nalet pa da neko kaze piloti nisu dovoljno leteli ali i tu treba imati u vidu da je to ostavilo posledicu pre svega na stagniranje karijera pilota jer se cena nedovoljnog naleta u godini placala duzim zadrzavanjem na odredjenom nivou obuke te smo umesto 25 godisnjake kao mlade pilote u Vitezovima dobijali 30 godisnjake sto nije optimalno ali ne vidim kakav je to uticaj imalo na njihovo pilotsko umece. Druga je prica borbena sposobnost.

OK, eto naveo si 11 i to je upola od onog prvo navedenog broja, dakle preterujes i pausalno ocenjujes nesto sa cim nisi dovoljno upoznat. Da se razumemo nisam nikakav ekspert ali za neke od ovih nesreca znam uzroke jer sam pratio. Recimo za pad MiG 29 sam naveo koji je razlog tojest pilotska greska zbog nedovoljnog naleta a zbog politicke odluke da se pravi aeromiting nespreman pilot je uvezbavao akrobatiku, zatim kod pada J22 u jezero razlog je otkaz stajnog trapa pa je pilot nakon neuspesne procedure mehanickog otvaranja istog doneo odluku da sleti u jezero i iskoci (problem stajnog trapa na Orlu je odavno poznat uzrok nekoliko udesa) dok za ostale nemam dovoljno informacija pa ne mogu da tvrdim sta je u pitanju.

Pad Laste u Batajnici se desio tokom leta pilota iz Tehnicko Opitnog Centra ciji je zadatak da letelicu testira preko maksimuma tako da tvrdnja da ju je doveo u kovit smesno zvuci s obzirom da je njegov zadatak i bio da to uradi. Lasta je tokom testiranja imala anti kovit padobran, ali konkretan razlog pada Laste tog dana je bila konstrukciona greska (po secanju pedale) te pilot nije mogao da izvuce avion i svesno je sebe zrtvovao da ne bi pao na zgradu iako je imao padobran i mogao je da iskoci.
Kao posledica ove nesrece je uradjen redizajn Lasti i tek nakon nekoliko godina dodatnog testiranja iste su primljene u sluzbu.

Pitas da li je ovo normalno? A sta ocekujes kada RV od 1991. ne funkcionise u potrebnom stanju jer u periodu 1991-1999. nema ni novca za letenje a nema ni rezervnih delova za avione (konkretno mislim za MiG 29) dok imas dovoljno obucenih pilota ali i ti piloti su 1999. izgubili mogucnosti koje su imali 1991. godine.
U periodu 2000-2006. vlada opsta k****bolja jer se ne ulaze ni dinar u opremu a kadar se sklanja iz VJ cistkama te tu imamo najvece kasapljenje RV po pitanju ljudstva, nalet je smesno mali na malom broju prezivelih aviona. Ne zna se ni sta ce biti od drzave i da li CG ide ili ne sto takodje utice na sve vojne planove.
2006-2008. Konacno povecanje finansija u RV i remont 4 MiG 29 preko Dinkicevog NIP ali su zaboravili na PDV pa je peti avion naknadno remontovan
2008-2017. Godine u kojima se nista ne ulaze jer prvo imamo do 2014. posledice SEKA a nakon toga Vucic reze potrosnju do 2018 zbog vrhunskog odgovora na SEKA
2017-danas Postepeno povecanje ulaganja u RV, nabavka nove opreme i dosta veci nalet nego prethodnih decenija ali ostaje problem ljudstva jos neki period jer se ne moze ljudstvo u kvalitetu i kvantitetu odmah zameniti i pribaviti, vec je potrebno vreme.

Ti si druze spomenuo vlast, jer si kako sam kazes citao memoare pilota iz SFRJ i znas da su bili astronauti za sadasnje kursiste ali imas amneziju za period 1991-2012. Mozda gresim ali sam do sada nailazio na takvu vrstu amnezije samo kod politickih komesara DOS. Ako ti nisi to, onda se malo fokusiraj na izucavanje tog perioda da bi razumeo zasto je period nakon 2012. ovakav kakav je.

Vojna avijacija nije isto sto i civilna avijacija te pravila koja vaze kod jednih ne vaze nuzno i kod drugih. Vojni vazduhoplov ne mora da ima neophodnu opremu kao sto je ima civilni putnicki avion. Konkretan Mi 17 je nabavljen polovan i tu je negde sa kraja 80ih (nemam vremena da trazim tacno godiste) i on sasvim sigurno nije imao svu nuznu opremu za sletanje u losim vremenskim uslovima na civilni aerodrom koji ima zapadne sigurnosne sisteme za CAT III. Njemu to nije ni bilo potrebno jer on ili ne leti u takvim uslovima ili koristi drugacije sisteme sovjetskog porekla koje imaju vojni aerodromi. U ovome je problem sto su sletali na aerodrom na kojem nisu vezbali a nisu imali adekvatne savremene sisteme te stoga i imamo onakvu komunikaciju sa kontrolnim tornjem.
Ali opet ni to sto kazes nije potpuno istina za civilne avione jer je nekada potrebno da pilot odradi simulacije na trenazeru da bi sleteo na odredjene aerodrome.

Hoces da unificiras pravila civilne i vojne avijacije, nema problema, onda uvedes EMAR ali on kosta jako puno i potrebno je dosta vremena da se potpuno implementuje. To nisu uradile ni mnoge drzave EU jer nemaju novac za to posto to ne doprinosi borbenoj gotovosti a sa druge strane omogucuje pilotima i mehanicarima da dosta lako odu iz RV na civilno trziste nakon isteka obaveznog perioda sluzenja jer im se priznaju kvalifikacije pa da vidim onda kako mislis da zadrzis pilote u sluzbi.
Inace kad smo vec kod ovoga u RV se na transportnu avijaciju salju piloti koji ne zadovoljavaju nista drugo a vrh je lovacka avijacija, Ko hoce da predje u civilnu najlakse ce preci kao pilot transportnog aviona dok ce ovi sa lovaca morati da polazu skoro sve od nule, sto pokazuje kolika je razlika u zahtevima i uopste izmedju ta dva segmenta avijacije.

Novi helikopteri koji su kupljeni (i ruski i zapadni) imaju moderne zapadne sisteme koji se koriste kod instrumentalnog letenja te je time resen deo problema koji se pokazao sa padom Mi 17. Posade su isle i u Rusiju i u Nemacku na obuke a nakon toga je opremljen helidrom na Banjici i redovno se uvezbavaju posade pa su kao sto rekoh tehnicki deo pouka oko pada Mi 17 je resen. Operativni deo pouka nije tako lako proceniti jer je bilo promena pravilnika ali tek neki buduci dogadjaj moze da da tacan odgovor.

Tacno, nismo na Informeru ali nismo ni na Danasu, te stoga ili pricamo o cinjenicama ili ne pricamo uopste a ne da biramo ono sto nam odgovara.

Zato sto vojni piloti moraju da obnavljaju gradivo jer moraju stalno biti u trenazi. Dakle ako se napravi odredjeni vremenski period pauza onda bi nakon nje trebalo da se krene sa osnovnim elementima i da se na to nadovezuje dalje. Ovaj aeromiting se desava nakon remonta MiG 29 pa su politicari hteli da se pokazu ali su piloti godinama imali mizeran nalet te je prvo trebalo njima dati vremena da se vrate normalno u trenazu no aeromiting nije mogao da saceka i onda je izabran jedan od iskusnijih pilota sa vecim naletom u karijeri ali ne i velikim skorasnjim naletom ko ce da odradi to. No vidimo sta se desava kada se ne postuje normalan redosled stvari i kada se na gurku pokusava raditi PR.
Samo da ne zaboravimo da je prilikom pada Mig29 pored pilota poginuo i vojnik na služenju vojnog roka.
 
Vrh