@danko
Nisam propustio da letis G2, cestitam. Samo nisi me ubedio u tvoju tvrdnju.
Svi piloti u RV su prosli Utva 75 pa prelazili na G4 i Gazelu u zavisnosti od njihovih sposobnosti, takodje ovi vazduhoplovi su u sluzbi od 80-ih godina XX veka i to znaci da preko 40 godina skolujemo generacije pilota na njima. Opet ovo su sve vazduhoplovi sa mehanickim komandama i pored toga su potpuno analogni te nema nista od modernih tehnologija u njima koje olaksavaju letenje kao sto su HOTAS, FBW ili recimo FADEC a sto bi uticalo na vestine pilotiranja.
Mogao bih da razumem da je sporan nalet pa da neko kaze piloti nisu dovoljno leteli ali i tu treba imati u vidu da je to ostavilo posledicu pre svega na stagniranje karijera pilota jer se cena nedovoljnog naleta u godini placala duzim zadrzavanjem na odredjenom nivou obuke te smo umesto 25 godisnjake kao mlade pilote u Vitezovima dobijali 30 godisnjake sto nije optimalno ali ne vidim kakav je to uticaj imalo na njihovo pilotsko umece. Druga je prica borbena sposobnost.
OK, eto naveo si 11 i to je upola od onog prvo navedenog broja, dakle preterujes i pausalno ocenjujes nesto sa cim nisi dovoljno upoznat. Da se razumemo nisam nikakav ekspert ali za neke od ovih nesreca znam uzroke jer sam pratio. Recimo za pad MiG 29 sam naveo koji je razlog tojest pilotska greska zbog nedovoljnog naleta a zbog politicke odluke da se pravi aeromiting nespreman pilot je uvezbavao akrobatiku, zatim kod pada J22 u jezero razlog je otkaz stajnog trapa pa je pilot nakon neuspesne procedure mehanickog otvaranja istog doneo odluku da sleti u jezero i iskoci (problem stajnog trapa na Orlu je odavno poznat uzrok nekoliko udesa) dok za ostale nemam dovoljno informacija pa ne mogu da tvrdim sta je u pitanju.
Pad Laste u Batajnici se desio tokom leta pilota iz Tehnicko Opitnog Centra ciji je zadatak da letelicu testira preko maksimuma tako da tvrdnja da ju je doveo u kovit smesno zvuci s obzirom da je njegov zadatak i bio da to uradi. Lasta je tokom testiranja imala anti kovit padobran, ali konkretan razlog pada Laste tog dana je bila konstrukciona greska (po secanju pedale) te pilot nije mogao da izvuce avion i svesno je sebe zrtvovao da ne bi pao na zgradu iako je imao padobran i mogao je da iskoci.
Kao posledica ove nesrece je uradjen redizajn Lasti i tek nakon nekoliko godina dodatnog testiranja iste su primljene u sluzbu.
Pitas da li je ovo normalno? A sta ocekujes kada RV od 1991. ne funkcionise u potrebnom stanju jer u periodu 1991-1999. nema ni novca za letenje a nema ni rezervnih delova za avione (konkretno mislim za MiG 29) dok imas dovoljno obucenih pilota ali i ti piloti su 1999. izgubili mogucnosti koje su imali 1991. godine.
U periodu 2000-2006. vlada opsta k****bolja jer se ne ulaze ni dinar u opremu a kadar se sklanja iz VJ cistkama te tu imamo najvece kasapljenje RV po pitanju ljudstva, nalet je smesno mali na malom broju prezivelih aviona. Ne zna se ni sta ce biti od drzave i da li CG ide ili ne sto takodje utice na sve vojne planove.
2006-2008. Konacno povecanje finansija u RV i remont 4 MiG 29 preko Dinkicevog NIP ali su zaboravili na PDV pa je peti avion naknadno remontovan
2008-2017. Godine u kojima se nista ne ulaze jer prvo imamo do 2014. posledice SEKA a nakon toga Vucic reze potrosnju do 2018 zbog vrhunskog odgovora na SEKA
2017-danas Postepeno povecanje ulaganja u RV, nabavka nove opreme i dosta veci nalet nego prethodnih decenija ali ostaje problem ljudstva jos neki period jer se ne moze ljudstvo u kvalitetu i kvantitetu odmah zameniti i pribaviti, vec je potrebno vreme.
Ti si druze spomenuo vlast, jer si kako sam kazes citao memoare pilota iz SFRJ i znas da su bili astronauti za sadasnje kursiste ali imas amneziju za period 1991-2012. Mozda gresim ali sam do sada nailazio na takvu vrstu amnezije samo kod politickih komesara DOS. Ako ti nisi to, onda se malo fokusiraj na izucavanje tog perioda da bi razumeo zasto je period nakon 2012. ovakav kakav je.
Vojna avijacija nije isto sto i civilna avijacija te pravila koja vaze kod jednih ne vaze nuzno i kod drugih. Vojni vazduhoplov ne mora da ima neophodnu opremu kao sto je ima civilni putnicki avion. Konkretan Mi 17 je nabavljen polovan i tu je negde sa kraja 80ih (nemam vremena da trazim tacno godiste) i on sasvim sigurno nije imao svu nuznu opremu za sletanje u losim vremenskim uslovima na civilni aerodrom koji ima zapadne sigurnosne sisteme za CAT III. Njemu to nije ni bilo potrebno jer on ili ne leti u takvim uslovima ili koristi drugacije sisteme sovjetskog porekla koje imaju vojni aerodromi. U ovome je problem sto su sletali na aerodrom na kojem nisu vezbali a nisu imali adekvatne savremene sisteme te stoga i imamo onakvu komunikaciju sa kontrolnim tornjem.
Ali opet ni to sto kazes nije potpuno istina za civilne avione jer je nekada potrebno da pilot odradi simulacije na trenazeru da bi sleteo na odredjene aerodrome.
Hoces da unificiras pravila civilne i vojne avijacije, nema problema, onda uvedes EMAR ali on kosta jako puno i potrebno je dosta vremena da se potpuno implementuje. To nisu uradile ni mnoge drzave EU jer nemaju novac za to posto to ne doprinosi borbenoj gotovosti a sa druge strane omogucuje pilotima i mehanicarima da dosta lako odu iz RV na civilno trziste nakon isteka obaveznog perioda sluzenja jer im se priznaju kvalifikacije pa da vidim onda kako mislis da zadrzis pilote u sluzbi.
Inace kad smo vec kod ovoga u RV se na transportnu avijaciju salju piloti koji ne zadovoljavaju nista drugo a vrh je lovacka avijacija, Ko hoce da predje u civilnu najlakse ce preci kao pilot transportnog aviona dok ce ovi sa lovaca morati da polazu skoro sve od nule, sto pokazuje kolika je razlika u zahtevima i uopste izmedju ta dva segmenta avijacije.
Novi helikopteri koji su kupljeni (i ruski i zapadni) imaju moderne zapadne sisteme koji se koriste kod instrumentalnog letenja te je time resen deo problema koji se pokazao sa padom Mi 17. Posade su isle i u Rusiju i u Nemacku na obuke a nakon toga je opremljen helidrom na Banjici i redovno se uvezbavaju posade pa su kao sto rekoh tehnicki deo pouka oko pada Mi 17 je resen. Operativni deo pouka nije tako lako proceniti jer je bilo promena pravilnika ali tek neki buduci dogadjaj moze da da tacan odgovor.
Tacno, nismo na Informeru ali nismo ni na Danasu, te stoga ili pricamo o cinjenicama ili ne pricamo uopste a ne da biramo ono sto nam odgovara.
Zato sto vojni piloti moraju da obnavljaju gradivo jer moraju stalno biti u trenazi. Dakle ako se napravi odredjeni vremenski period pauza onda bi nakon nje trebalo da se krene sa osnovnim elementima i da se na to nadovezuje dalje. Ovaj aeromiting se desava nakon remonta MiG 29 pa su politicari hteli da se pokazu ali su piloti godinama imali mizeran nalet te je prvo trebalo njima dati vremena da se vrate normalno u trenazu no aeromiting nije mogao da saceka i onda je izabran jedan od iskusnijih pilota sa vecim naletom u karijeri ali ne i velikim skorasnjim naletom ko ce da odradi to. No vidimo sta se desava kada se ne postuje normalan redosled stvari i kada se na gurku pokusava raditi PR.