Šta je novo?

Reorganizacija numeracije i kategorizacije puteva u Srbiji

Wile E. Coyote

Advanced
Učlanjen(a)
15.07.2009.
Poruke
4.713
Pohvaljen
13
Lokacija
Munze Konza!
Од свог формирања, АПС се нису позабавили југоносталгијом. Ознаке путева и километража још увек датирају из доба Југославије! Путној мрежи треба тотална реорганизација и ренумерација, па да отворим тему о томе, а не да офтопикујемо по разним темама.

Поред ренумерације аутопутева, предложио сам и одређивање мотопутева. Око њихове нумерације се још увек двоумим, али износим једну идеју. Што се тиче тога шта је аутопут, нема дилеме, али закон даје прилично штуру дефиницију мотопута, из које се само може видети да је на мотопуту забрањен саобраћај тракторима, бициклима и пешацима. Поред тога, мотопут би морао да испуњава минимум услова, а то су:

- да не пролази кроз насељено место. Треба направити обилазнице око свих насељених места којима мотопутеви сад пролазе (пример: Перлез на путу Београд-Зрењанин, обилазница око Крушевца итд.)
- да се не укршта са шинским саобраћајем у нивоу.
- сваки надвожњак мора бити грађен за пун профил аутопута (примери како не треба радити: узани надвожњаци на путу Ниш-Прокупље, Ибарској магистрали, путу јужно од Лесковца...)

Да не тупим превише, ево мог предлога. Аутопут би био обележен зеленом бојом, мотопут плавом, остали путеви жутом, а локални белом (мислим на путоказе):

2e58spf.jpg
 
Moj предлог за ауто-путеве. Северно од Београда парни, јужно непарни.
29681794.jpg
 
Zar nismo o ovome pričali u nekoj od tema (koju nikako ne mogu da nađem)? :)

EDIT: Nađoh!

http://www.beobuild.rs/forum/viewtopic.php?id=283 od strane 6.

Tada sam napisao ovo:
A0 obilaznica
A1 BG-Vršac - rumunska granica - E70
A2 BG-Niš (sa A21 Dimitrovgrad i A22 Preševo) - E75
A3 BG-Požega (sa A31 ka crnoj gori i A32 ka Bosni)
A4 BG-hrvatska granica (sa A45 "kratkospojnikom" Ruma - Inđija) - E70
A5 BG-Novi Sad - mađarska granica (A51 subotički "Y" - Kelebija i A52 krak ka Horgošu) - E75
A6 Paraćin - Zaječar - bugarska granica
A7 Pojate - Kruševac - Kraljevo - Čačak

Recimo, ovako nešto, sa prostim rasporedom krakova autoputeva iz BGDa "u smeru kazaljki na satu".
 
са те теме:

1: ГП Батровци – Београд – Мала Крсна – Ниш – Лесковац – Врање – ГП Прешево
2: ГП Хоргош – Врбас – Нови Сад – Београд – Црна Гора куда год га направе
3: Ниш – Пирот – Димитровград – ГП Градина
5: Ожице – Пожега – Чачак – Краљево – Крушевац – Параћин (ако га икада направе)
9: Београд – Панчево – Вршац – ГП Ватин
111: Обилазница око Београда
221: Јужни полупрстен око Суботице (Y крак)
 
Autoput Sid - Nis (i dalje) je svima u glavama jedna celina, i fizicki je jedna celina, tako izgradjen, i posto je to prvi autoput u zemlji, treba jednostavno da se zove A1, od Sida pa do Nisa i onda dalje do Preseva, tj. sve od hrvatske do makedonske granice.

Koriscenje nule mi se ne svidja...retko je u svetu i izgleda malo cudno (ovo A0 za obilaznicu). Takodje mislim da je bezveze kada se isto-numerisani autoput prekida, ili kada isti put ima dve numeracije, kao sto bi bilo s Njiletovim predlogom za A3.

Autoput od Horgosa preko NS to Batajnice, kao drugi izgradjeni autoput u zemlji, treba zato da se zove A2. Dalje, Sektor 0 obilaznice (Batajnica - Dobanovci) isto treba da bude deo A2, kao i deo obilaznice do odvajanja dalje prema Cacku i CG. I naravno, ostatak autoputa buduceg sve do crnogorske granice treba da bude A2.

Takodje mislim da jednocifrene brojeve treba ostaviti za glavne pravce tj. puteve, a dvocifrene, za sporedne puteve. Zato mi se svidja gornji predlog da se Y krak numerise sa A22. Mislim da je bas 22 dobar broj, jer sugerise da je to samo sporedni krak A2, i ne spaja A2 ni sa jednim drugim autoputem. Shodno tome, ako vec imamo A22, mogao bi deo buduce obilaznice oko BGa koji ide od odvajanja A2 ka jugozapadu do Bubanj potoka da se zove A21, jer spaja A2 i A1.

Dalje, deo obilaznice od Bubanj potoka do Panceva i nastavak na buduci autoput Pancevo - Vrsac - rumunska granica treba da bude A3. Ako se onda ikada izgradi deo obilaznice od Panceva do Batajnice, to bi trebalo da bude A23, jer spaja A2 i A3. Mislim da je ova numeracija logicna, jer onda nema zabune, npr.

- stizes ideci sa A1 iz pravca Nisa na Bubanj potok: napred je nastavak A1, u Beograd; levo ti je A21, dakle manji krak puta, obilazni, koji ti jasno kaze da posle njega prvo udaras u A2, pa onda opet izlazis na A1 ako hoces u Dobanovcima; desno je A3, za Pancevo i Vrsac. Stajali bi znakovi "A21 beogradska obilaznica zapad / ka A2 Novi Sad/Cacak / ka A1 Sid" i "A3 Pancevo, Vrsac / beogradska obilaznica istok" i "A1 Beograd centar".

itd.
 
Ја сам гледао да путеве нумеришем не према положају, него према важности.
Arnorian":1pe5m6id je napisao(la):
Није лоша идеја.
hazard":1pe5m6id je napisao(la):
Autoput Sid - Nis (i dalje) je svima u glavama jedna celina, i fizicki je jedna celina, tako izgradjen, i posto je to prvi autoput u zemlji, treba jednostavno da se zove A1, od Sida pa do Nisa i onda dalje do Preseva, tj. sve od hrvatske do makedonske granice.
Е, видиш, управо о томе ја и говорим. Аутопут Шид-Ниш није главни правац и није чак ни исти Е-пут. Време је да се манемо југоносталгије и да одредимо као главни правац север-југ. Уосталом, изградњом обилазнице ће север-југ и бити главни правац (петља Добановци је тако и замишљена).
hazard":1pe5m6id je napisao(la):
Takodje mislim da je bezveze kada se isto-numerisani autoput prekida, ili kada isti put ima dve numeracije, kao sto bi bilo s Njiletovim predlogom za A3.
Који? Па А3 је код мене Е70 целом дужином. Да ниси мислио на А2? Продужетак ка Прокупљу и КиМ не верујем да ће икад имати довољан број возила да буде аутопут. Ако се то ипак деси, део ка Бугарској је А2, а ово је М2, лако онда М2 може да буде наставак А2.
 
оно што сам ставио је стара идеја. иначе, подржавам Њилетову идеју, уз одређену измену:

А-2 је Е-70 (Хрватска-Београд-Вршац-Румунија)
А-3 је Е-80 (Ниш-Бугарска)
А-5 би био садашњи М-5 ако га икада направе (Појате-Краљево-Чачак-Ужице), јер има довољан обим саобраћаја за ауто-пут
А-6 је Крагујевац-Баточина када се заврши (уз продужетак до Краљева и евенутално до Копаоника тј. Рашке)

Обилазница око Београда и суботички Y крак би били А-11 и А-24, због позивних бројева (011 и 024).

е сад, М путеви, не би уводио М-1, М-2 и слично, него бих њима увео да буду двоцифрени бројеви (М-10 и даље)
 
Wile E. Coyote":9hsfz3vr je napisao(la):
Е, видиш, управо о томе ја и говорим. Аутопут Шид-Ниш није главни правац и није чак ни исти Е-пут. Време је да се манемо југоносталгије и да одредимо као главни правац север-југ. Уосталом, изградњом обилазнице ће север-југ и бити главни правац (петља Добановци је тако и замишљена).
Pa nije to jugonostalgija, mislim jednostavno ljudi gledaju to kao jedan put. I kad stignes do Dobanovca, bez obzira iz kog pravca, "pravo" ti je ili Sid ili Beograd, tako da je to logicno. Sad ne znam tacno na sta mislis kada kazes da je petlja Dobanovci zamisljena da galvni pravac bude sever-jug, al svejedno je to skretanje pod 90 stepeni vizuelno (ka NS sa postojeceg autoputa).

Dalje, ne znam zasto nuzno numeracija mora da prati E-puteve? E-putevi nisu celom duzinom autoputevi.

Који? Па А3 је код мене Е70 целом дужином. Да ниси мислио на А2? Продужетак ка Прокупљу и КиМ не верујем да ће икад имати довољан број возила да буде аутопут. Ако се то ипак деси, део ка Бугарској је А2, а ово је М2, лако онда М2 може да буде наставак А2.
Pa ne prati E-70, posto E-70 ide kroz grad i nije celom duzinom autoput cak i ako se izgradi autoput od Panceva do Vrsca.

Inace mozda sam se malo zbunio gledajuci tvoju mapu, jer ne vidim koju si numeraciju dao obilaznici? Je li to onda A3 i ceo juzni deo obilaznice? Ako nije, onda ti je A3 isprekidan (ide do obilaznice i od obilaznice ali nigde izmedju) ili se kroz grad preklapa sa A1. Ne volim preklapanje, zbunjuje (vozio sam po takvim putevima, i zbun je narocito ako ides prvi put), a sto se tice prekidanja, nelogicno je (osim ako se u nekom trenutku ne planira spajanje).

Sto se tice A2, ako se ikada izgradi planirano sve do CG, meni je nekako logicno da onda dva najduza puta u zemlji budu A1 i A2. Bez obzira da li ih napravis da to budu Sid - Presevo i Horgos - CG ili Horgos - Presevo i Sid - CG.

I btw, zar nije za put do CG izabrana varijanta koja ne ide preko Uzica, nego preko Pestera? Onda bi do Uzica to bio neki drugi autoput.
 
JohnnyLee":3t6j85l6 je napisao(la):
А-5 би био садашњи М-5 ако га икада направе (Појате-Краљево-Чачак-Ужице), јер има довољан обим саобраћаја за ауто-пут
А-6 је Крагујевац-Баточина када се заврши (уз продужетак до Краљева и евенутално до Копаоника тј. Рашке)
Оба сам ставио као мотопутеве. Е сад, твој А6 није предвиђен као аутопут, него као мотопут, што је сасвим доста. И А5 би могао да буде такав, а могао би да буде и аутопут. Као што рекох, мотопут је прилично штуро дефинисан у закону.
hazard":3t6j85l6 je napisao(la):
Pa nije to jugonostalgija, mislim jednostavno ljudi gledaju to kao jedan put.
Крајње је време да престане да се то тако гледа. БГ-НС је и као аутопут пун возила, а БГ-ШИ једва да прође неко.
hazard":3t6j85l6 je napisao(la):
I kad stignes do Dobanovca, bez obzira iz kog pravca, "pravo" ti je ili Sid ili Beograd, tako da je to logicno. Sad ne znam tacno na sta mislis kada kazes da je petlja Dobanovci zamisljena da galvni pravac bude sever-jug, al svejedno je to skretanje pod 90 stepeni vizuelno (ka NS sa postojeceg autoputa).
Није. Ево каква је ситуација кад се иде из Шида. Право се иде на обилазницу, а десно за Београд.
29eoksy.jpg

По моме то би изгледало отприлике овако:
24qjmfn.jpg

А петља је замишљена овако:
cvor-dobanovci.gif

Главни проблем са овом петљом је што се правац Нови Сад-Ниш (који има већи промет) укључује у правац Шид-Ниш (који има мањи промет). Квака је што то датира из времена Југославије, кад је промет по правцима био обрнут у односу на садашње стање. Кад би се то могло изменити да се правац Шид-Ниш укључује у правац Нови Сад-Ниш, било би идеално. Батајничку петљу нећу ни да коментаришем, јер је по мени чист промашај.
hazard":3t6j85l6 je napisao(la):
Pa ne prati E-70, posto E-70 ide kroz grad i nije celom duzinom autoput cak i ako se izgradi autoput od Panceva do Vrsca.
Рећи ћу само: ЈОООЈ!!! Па неће ићи кроз град, него на обилазницу.
hazard":3t6j85l6 je napisao(la):
Inace mozda sam se malo zbunio gledajuci tvoju mapu, jer ne vidim koju si numeraciju dao obilaznici? Je li to onda A3 i ceo juzni deo obilaznice? Ako nije, onda ti je A3 isprekidan (ide do obilaznice i od obilaznice ali nigde izmedju) ili se kroz grad preklapa sa A1. Ne volim preklapanje, zbunjuje (vozio sam po takvim putevima, i zbun je narocito ako ides prvi put), a sto se tice prekidanja, nelogicno je (osim ako se u nekom trenutku ne planira spajanje).
Нисам је обележио. Прескочићу онај трип да иду кроз град. Мислио сам да се од Добановаца до Бубањ потока преклапају А1 (Е75) и А3 (Е70), јер тешко да ће северна обилазница икад бити изграђена. У случају да се икад изгради, половина круга може бити А1, а половина А3, па не би било преклапања.
hazard":3t6j85l6 je napisao(la):
Sto se tice A2, ako se ikada izgradi planirano sve do CG, meni je nekako logicno da onda dva najduza puta u zemlji budu A1 i A2. Bez obzira da li ih napravis da to budu Sid - Presevo i Horgos - CG ili Horgos - Presevo i Sid - CG.
Може, мада сам ја ређао нумерацију по значају (додуше, субјективном), а не по дужини.
hazard":3t6j85l6 je napisao(la):
I btw, zar nije za put do CG izabrana varijanta koja ne ide preko Uzica, nego preko Pestera? Onda bi do Uzica to bio neki drugi autoput.
Моја грешка. Мада, никад се не зна шта паметњаковићима може пасти на памет у будућности (АП за ЦГ левом обалом Саве...)

Надам се да ти је сад мало јасније. :)
 
Wile E. Coyote":kwc5qh3x je napisao(la):
Оба сам ставио као мотопутеве. Е сад, твој А6 није предвиђен као аутопут, него као мотопут, што је сасвим доста. И А5 би могао да буде такав, а могао би да буде и аутопут. Као што рекох, мотопут је прилично штуро дефинисан у закону.
и тај мој А-6 је недефинисан. они још нису одлучили да ли ће да буде ауто-пут или мото-пут. а то што си рекао да за мото-пут, по садашњој ситуацији је магистрала са ограничењем од 100 на сат, а то би требало да буде као Обреновачки пут од Чукаричке падине до Остружнице (2+2 без зауставне траке. ако сам ја то добро разумео)
 
Оно што је изграђено са одвојеним смеровима је већим делом 2+2 (само мањи део на улазу у Крагујевац је 3+3).
 
koja je jos razlika izmedju motoputa i autoputa? autoput je 120 km/h, motoput je 100 km/h. autoput ima zaustavnu traku, motoput nema. U oba slucaja su smerovi fizicki razdvojeni. Sta jos? Da li je motoput 100% denivelisan kao autoput ili nije?
 
Motoput se ranije zvao "Put rezervisan za saobraćaj motornih vozila". Mislim da je samo promenjen naziv, a da je definicija ostala ista. Evo tačnih definicija iz zakona:

autoput je državni put namenjen isključivo za saobraćaj motocikala, putničkih vozila, teretnih vozila i autobusa, sa ili bez priključnih vozila, sa fizički odvojenim kolovoznim trakama za saobraćaj iz suprotnih smerova, sa najmanje dve saobraćajne trake po smeru i jednom zaustavnom trakom za svaki smer, bez ukrštanja u nivou sa drugim putevima i železničkim ili tramvajskim prugama, sa potpunom kontrolom pristupa, na koji se može uključiti ili isključiti samo određenim i posebno izgrađenim javnim putem i kao takav obeležen propisanim saobraćajnim znakom

motoput je državni put namenjen isključivo za saobraćaj motocikala, putničkih vozila, teretnih vozila i autobusa, sa ili bez priključnih vozila i kao takav obeležen propisanim saobraćajnim znakom

I još:

Na putu van naselja vozač ne sme vozilom da se kreće brzinom većom od:
1) 120 km/h na auto-putu,
2) 100 km/h na motoputu,
3) 80 km/h na ostalim putevima.

Kao što rekoh, zakon je dao veoma šturu definiciju motoputa, za razliku od autoputa, gde se tačno zna šta je autoput. Prema tome, motoput može da bude u ekstremnim slučajevima i 3+3 denivelisan (kao autoput) i 1+1 sa raskrsnicama u nivou. Poenta je da se motoputem ne smeju kretati pešaci, biciklisti, traktori, zaprege itd i da je ograničenje 100 km/č. Sve ostalo je dato projektantovoj mašti na volju. :D Tako postoje svakakvi motoputevi:

3+3 sa odvojenim smerovima denivelisan (izlaz iz Kragujevca ka autoputu)
2+2 sa odvojenim smerovima denivelisan (veći deo puta od Kragujevca ka autoputu)
2+2 sa odvojenim smerovima u nivou (od lakta u Zemunu do Batajnice)
2+2 bez odvojenih smerova, u nivou i denivelisan (Savska magistrala od Makiša ka Ostružnici)
1+1 denivelisan (dosta puteva, na primer produžetak Savske magistrale od Ostružnice do Bariča, E-75 južno od Leskovca)
1+1 u nivou (od Batočine do proširenja 2+2 ka Kragujevcu)

itd.

Znači, ne tvoje pitanje nema odgovora. Motoput može da bude denivelisan, ali ne mora; može da ima fizički odvojene smerove, ali ne mora; može čak i da ima zaustavnu traku, ali ne mora. :D U engleskom postoje highway, motorway i expressway (ne znam da li još nešto?), da li su eventualno hteli da daju ekvivalent nekom od tih izraza, pa nisu uspeli, ne znam.
 
моје виђење мото-пута је нешто типа овога, тј. 2+2 без зауставних трака, као што је Савска магистрала од Остружнице до Чукарице
 
То је и мени на уму. Тако нешто сам и предлагао у првом посту: где није 2+2 денивелисано, да се остави простор и за денивелацију и за одвојене смерове.
 
Wile E. Coyote":2xg29gkx je napisao(la):
U engleskom postoje highway, motorway i expressway (ne znam da li još nešto?), da li su eventualno hteli da daju ekvivalent nekom od tih izraza, pa nisu uspeli, ne znam.
Ima freeway. Freeway je u zakonskoj i strucnoj terminologiji u SAD, Kanadi, Australiji i J. Africi isto sto i autoput na srpskom. U SAD ga vidis na znacima, kada izlazis na autoput pise "Freeway begins" ("Freeway ends" kada izlazis) mada se u zargonu "freeway" koristi skoro iskljucivo za autoput za koji se ne placa putarina. U Kanadi to "freeway" postoji samo na papiru zapravo, svi u razgovoru autoput zovu "highway" (a magistrale, koje se zvanicno i zovu "highway -nesto-" zovu "road" iliti put).

U Britaniji je motorway isto sto i freeway u S. Americi.

U S. Americi imas dodatni zbun sto je sve zapravo i "highway", "highway" je bilo kakav vazan put, bilo autoput, bilo magistrala. Tako su glavni autoputevi u SAD "interstate highways" a u Kanadi je nomenklatura sirom zemlje drugacija, ali se na mnogim mestima i autoputevi i magistrale nazivaju "highways".

Expressway je highway sa fizicki odvojenim pravcima. A sad sta je ostalo tacno, to varira, negde su to velike ulice sa delimicno denivelisanim raskrsnicama, a negde (u Kanadi npr.) expressway je sinonim za autoput.
 
Значи, и на енглеском говорном подручју влада збрка са називима. А још горе је што свако има своје називе! Могу мислити кад неко из Лондона пита у Њујорку где је "тјуб", осећам да га гледају као да није баш при себи...
 
Pa pazi "tube" je jedan vrlo specificno londonski izraz, svugde drugde (pa i u samoj Britaniji - Glazgov npr.) se to zove "subway".
 
Koliko razumeh tube se zove zbog okruglog izgleda tunela u londonskom metrou,koji je cak i manji nego u ostalim metroima jer je nestandardan.Zato se i ne moze zvati tube drugde ;)
 
Vrh