Šta je novo?

Razvoj novobeogradskih blokova

roland

Higher intermediate
Učlanjen(a)
01.04.2015.
Poruke
643
Pohvaljen
1.681
Zašto sad koriste mazut kad nabavljamo gas po bratskoj ceni, a mazut po tržišnoj ceni?
 

ristivoje

Intermediate
Učlanjen(a)
27.11.2019.
Poruke
179
Pohvaljen
180
Lokacija
Zvezdara
ovo je od pre par dana, valjda su dva velika dimnjaka za gas, ova tri mala za mazut (mozda gresim, ali vidi se da dim nije isti)

PXL-20221218-114029680-2.jpg
To postronjenje ne radi na mazut. Kako su meni zaposleni objasnili dok sam bio na praksi tamo,to su dimnjaci gasnh turbina koje proizvode el.energiju i dogrevaju toplu vodu kad upekne zesci minus i one koriste sirovi benzin. Ispred se nalazi(la) i trafo stanica,ne znam da li je sve to kompletno,znam da su taj trafo demontirali i darivali negde. Na mazut je radilo par malih kotlova za potrebe toplane.
 

ristivoje

Intermediate
Učlanjen(a)
27.11.2019.
Poruke
179
Pohvaljen
180
Lokacija
Zvezdara
Ne secam se tacno,to je bilo malo pre bombardovanja i to su reci zaposlenih. Ja sam racunajuci i praksu tamo video svega par puta da se tu nesto dimi. Ko zna sta je u pitanju,za pola veka su sigurno malo (vise) istruleli.
 

DusanBG

Higher intermediate
Učlanjen(a)
26.09.2012.
Poruke
1.753
Pohvaljen
1.052
Generalno je oduvek bilo da su tri manja dimnjaka za mazut, dva velika gas. Zato nikada tri manja se takoreći ni ne dime. Mada ko zna, treba postaviti post na temi o beo elektranama
 

Duleban97

Intermediate
Učlanjen(a)
26.09.2020.
Poruke
317
Pohvaljen
1.255
Nedavno sam gledao nekog ruskog blogera na yt (ne mogu sada baš da pronađem video) vezanog za urbanizam, i pravio je reportažu o Fnskim blokovima u Helsinkiju i drugde, koji podsećaju veoma na sovjetske osim što su u 230% boljem stanju, i uglavnom snimci iz drona su pokazivali prelepu sliku, zgrada i blokova sa zelenilom i prirodom okolo, praktično bez i jednog jedinog auta bilo gde, i betona, što mi je bilo neverovatno i odmah upalo u oči, a suština je u tome da oni imaju podzemne garaže.
Elem, gledajući ovaj snimak NBG odmah mi je upalo u oči sve što ne valja ovde, ogromna količina automobila parkiranih koje kude oko zgrada, potpuno nedefinisan prostor između zgrada, i bez neke konkretne funkcije i svrhe.
U Beogradu je pre neki dan prodano parking mesto za 55k eura, prosečno parking mesto ide oko 10-15k eura, što je prosto neverovatno, ja sad baš pitam zašto nikom nije palo na pamet da gradi više garaža, od čega mi mogao da se omasti baš fino, a pritom poboljšao bi se opšti uslovi življenja. Da sam država ili da sam investitor, ne znam tačno po kom modelu, ali tako bi ovom linijom spucao podzemne garaže na 2-3 ili 4 sprata, zatim radikalno izmenio površinski prostor, smanjio pa barem za 50% (možda i više) površinskih parking mesta, na tom novom oslobođenom prostoru, napravio pravi park, prostor za treniranje, igrališta, šta god.
Znam da ovo u praksi nije tako lako, ali zar stvarno lokalna vlast, država pa i privatni kapital ne mogu da nađu određen biznis model da ovo bude efikasno rešenje, da bude čak i profitabilno i na kraju svega da podigne opšti kvalitet života, barem u određenim delovima grada, a samim tim i da podigne tržišnu vrednosti svih stanova okolo, kada se zna da imaju regulisane probleme sa parking mestima, da imaju malu zelenu oazicu ( u betonskoj džungli) oko svojih zgrada sa različitim sadržajima?
Zašto država ne bi mogla da inicira ovakve projekte, da omogući subvencije, da omogući kredite za otplatu tih parking mesta, da preuzme na sebe gradnju ili bilo šta?
Privatni kapital to nikad neće ni pokušati, samo grad i država mogu da reše ovaj problem, koji će opet rezultirati ako je uspešan još većom vrednošću nekretnina.


1672936311534.png

1672936325176.png
 

Duleban97

Intermediate
Učlanjen(a)
26.09.2020.
Poruke
317
Pohvaljen
1.255
Zamislite ovaj pravac između zgrada ko neki mali beogradski "central park" znam da zvuči smešno, ali to uopšte nije tako teško postići, kada bi se ovakvi urbanistički problemi mogli rešiti barem u bloku od 10 zgrada, zatim takvo rešenje reklamiralo i drugi ljudi bi zaželeli isto, mogli bi se dobiti i određeni EU grantovi pošto oni prosto obožavaju takve stvari, ali sve u svemu izgradnja garaža deluje kao jedan značajan način za ozelenjivanje NBG ali i rešavanje drugih urbanističkih problema, a opet ne vidim da je to toliko komplikovano i problematično za državu.
 

Ugovorac

Intermediate
Učlanjen(a)
31.07.2016.
Poruke
110
Pohvaljen
243
U Finskim blokovima je verovatno projektovano više parking prostora nego kod nas ili u SSSR-u.
Generalno je u komunizmu projektovan mali broj parking mesta negde sam čuo po jedno na svaka 3 stana, ali i tu ima izuzetaka npr. Poljska koja je na vreme krenula da predviđa veći broj parking mesta.

Evo par zanimljivih linkova:



https://www.google.com/download/article/governparkingspaceit

Što se tiče izgradnje garaži pitao sam jednog čoveka koji radi u građevinskoj firmi, kaže da je vrlo teško zaraditi pare na garažnim mestima, zato ih ni ne prave više nego što moraju.
1. Beton je bio skup i pre ove inflacije, sada sa inflacijom podzemne garaže po nivou koštaju samo za beton 500.000eur - 1000.000eur - 1.500.000eur (u zavisnosti od površine etaže)
(to je glavni i najveći trošak);
2. Dosta su pooštrili poštovanje pravila koja se tiču manevarskog prostora u garaži (i bilo je krajnje vreme) - to znači da na istoj površini manje ostaje za garažna mesta;
3. Što se više ide u dubinu mora više da se uloži u hidro izolaciju, pumpe i sl.
Npr. neki se sećaju da je na 2016te u A bloku na drugom nivou garaže bilo čestih poplava, u Savadi poplavi nije bilo jer postoji samo jedan nivo garaže.

Danas se čak i garsonjere retko projektuju - samo zato što i za nju mora da se obezbedi 1,1 ili 1,2 parking mesta po stanu.
 

Kailan

Advanced
Učlanjen(a)
24.08.2015.
Poruke
2.174
Pohvaljen
6.729
Zamislite ovaj pravac između zgrada ko neki mali beogradski "central park" znam da zvuči smešno, ali to uopšte nije tako teško postići, kada bi se ovakvi urbanistički problemi mogli rešiti barem u bloku od 10 zgrada, zatim takvo rešenje reklamiralo i drugi ljudi bi zaželeli isto, mogli bi se dobiti i određeni EU grantovi pošto oni prosto obožavaju takve stvari, ali sve u svemu izgradnja garaža deluje kao jedan značajan način za ozelenjivanje NBG ali i rešavanje drugih urbanističkih problema, a opet ne vidim da je to toliko komplikovano i problematično za državu.

Није смешно, то је одлична идеја; градњом подземних гаража између (ових степенастих) зграда би се ослободиле и постојеће надземне гараже и могла да им се да нова сврха. Рецимо поплоча тај асфалт и у те празне надземне гараже сместе радњице, бутици, кафићи и сл. чиме би се избацили аутомобили из блокова а они постали много занимљивији за пешаке, људе да се прошетају, седну, обиђу итд. Да је то урађено на време избегла би се потреба за овим мегамаркетима који су иначе грађени а те радњице и пиљаре би биле у домаћем власништву.

Чак би могло онда и да се ти бежанијски блокови повежу у суперблокове без аутомобила и додатно уради на зеленилу чиме би се добила огромна површина за биљке и животиње да се природа опорави а деца иду слободно без бриге родитеља да ће их нешто прегазити

Проблем је ја мислим што је земљиште на Новом Београду неквалитетно за подземну градњу и склоно је плављењу јер је то некад било мочвара. Могуће је градити подземне гараже али је скупље него што би иначе било па сви избегавају. Лично бих то подржао па макар за неких 20-30 милиона евра годишње чисто да би очували и додатно оплеменили СФРЈ архитектуру која би онда била додатно значајна са културноисторијског и туристичког аспекта.
 

Duleban97

Intermediate
Učlanjen(a)
26.09.2020.
Poruke
317
Pohvaljen
1.255
U Finskim blokovima je verovatno projektovano više parking prostora nego kod nas ili u SSSR-u.
Generalno je u komunizmu projektovan mali broj parking mesta negde sam čuo po jedno na svaka 3 stana, ali i tu ima izuzetaka npr. Poljska koja je na vreme krenula da predviđa veći broj parking mesta.

Evo par zanimljivih linkova:



https://www.google.com/download/article/governparkingspaceit

Što se tiče izgradnje garaži pitao sam jednog čoveka koji radi u građevinskoj firmi, kaže da je vrlo teško zaraditi pare na garažnim mestima, zato ih ni ne prave više nego što moraju.
1. Beton je bio skup i pre ove inflacije, sada sa inflacijom podzemne garaže po nivou koštaju samo za beton 500.000eur - 1000.000eur - 1.500.000eur (u zavisnosti od površine etaže)
(to je glavni i najveći trošak);
2. Dosta su pooštrili poštovanje pravila koja se tiču manevarskog prostora u garaži (i bilo je krajnje vreme) - to znači da na istoj površini manje ostaje za garažna mesta;
3. Što se više ide u dubinu mora više da se uloži u hidro izolaciju, pumpe i sl.
Npr. neki se sećaju da je na 2016te u A bloku na drugom nivou garaže bilo čestih poplava, u Savadi poplavi nije bilo jer postoji samo jedan nivo garaže.

Danas se čak i garsonjere retko projektuju - samo zato što i za nju mora da se obezbedi 1,1 ili 1,2 parking mesta po stanu.
Naveo si konkretne probleme i stvari, sve je tačno.
S tim da je po meni bitno, da se uprkos svemu pokuša uopšte ova tema lansirati ne samo kao legitimna nego i urgentna kod vlasti, grada, države. I da se o njoj sve više i više priča, da se smišljaju nove ideje, na kraju krajeva ne moraju uvek u svugde nužno da se gradi pod zemljom, poželjno je, ali može negde i nadzemna garaža koja bi opet smanjila betonske okolne površine.
Jedino lično ne znam, da li su nadzemne barem malo jeftinije od podzmenih?

Pogotovo što se tiče SSSR-a dominantan vid prevoza je bio voz i javni prevoz, tek kasnijih godina 70-tih i 80-tih automobili postaju manje ili više normalna stvar za većinu ljudi, i ni tadašnja infrastruktura to nije ispratila niti su oni zamišljali da će to toliko da eksplodira, a kamoli sad gde svako maltene ima 2 ako ne i više automobila.
A problem parkinga i kod Rusa i njihove gradnje nakon 90-tih godina je ustvari samo gori, sada imaju one zgrade od 30 spratova gde živi 20k ljudi i samo automobile načičkane pored, još jezivije neko kod nas.
Ali u svakom slučaju treba se poštriti zakon, treba insistirati na ovoj temi i stvarno pokušati nešto, siguran sam da možemo smisliti razna kreativna i održiva rešanja, pa makar da se rastereti za nekih 30-40% ako ništa drugo za početak.
Prosto sam ljubomoran kada vidim ta finska naselja, mada i po drugim zemljama, koja po nekom dizajnu nisu ništa drugačija od naših ili ruskih, ali te "male" stvari ta naselja toliko transformišu, da je odjednom život u tim naseljima 10x bolji.
Slična stvar je i sa fasadama i izolacijom, nažalost...
 

astrodule

Professional
Učlanjen(a)
05.08.2009.
Poruke
16.627
Pohvaljen
27.038
Lokacija
Novi Beograd, Fontana
Nadam se da će nova odluka gde se dozvoljava privatnicima da grade i upravljaju garažama biti pun pogodak.

Ipak, to ne može da se primeni na NBG tako lako.

A zašto Grad je pravi garaže - već sam izneo svoju teoriju - to je nešto što se isplati tek za 5-10 godina, a tada oni koji su započeli gradnju garažu vrv više neće biti na vlasti i ostaviće zlatnu koku narednoj vlasti, a to ne žele.

Privatnik se jednom opekao sa garažom u Baba Višnjinoj (dali im sve dozvole, ali pred kraj rekli puj pike ne važi i prisvojili tu garažu, tj, dobar deo profita)
 

Ugovorac

Intermediate
Učlanjen(a)
31.07.2016.
Poruke
110
Pohvaljen
243
Ne postoji nikakav zakon niti propis koji privatnicima zabranjuje da grade i iznajmljuju garaže i upravljaju njima.
Baba Višnjinu je radila firma TITAN DEVELOPMENTS Doo koja je propala pre završetka garaže i otišla u stečaj.
Grad je dao neka sredstva da se završi, pa da upravlja neki broj godina.
Firma Hidro Baza Inženjering je kupila garažu u stečaju, šta će biti dalje kada gradu istekne zakup videćemo,
 

Пантограф

Professional
Učlanjen(a)
23.04.2012.
Poruke
15.113
Pohvaljen
29.792
Мени је драго што је, таква - дивља, елиминисана, али са друге стране, то ћоше ће сада бити још ружније.

Морао би тај комплекс крша да се склони одатле, али то неће бити могуће уз притуп "Блок 1 је заштићени споменик културе - на ћошету не сме ништа да се гради, мора да се врати пољана", јер никад неће бити враћена и у том случају остаје овај крш.
 

paradox polje

Higher intermediate
Učlanjen(a)
01.11.2017.
Poruke
1.272
Pohvaljen
3.551
Lokacija
Земун
Има ли ишта у том ћошету да је легално, од Дурмитора преко Максија, перионица, кинеске брзе хране, све до Централ Паба? Да не заврши све како оно мање ћоше у Блоку 29.
 

astrodule

Professional
Učlanjen(a)
05.08.2009.
Poruke
16.627
Pohvaljen
27.038
Lokacija
Novi Beograd, Fontana
Pa to bi možda i bilo najbolje, ali je nerealno.

Mislim da su svi ti ćoškovi blokova u tom delu NBG predviđeni kao objekti javne namene.

Tako imamo Infostan, Poštu i intesu/Uniqa-u na kraju Narodnih heroja, Mek Donalds i Fontanu na početku NH.

Šta napraviti na ovom ćošku, a da liči na nešto?

Meni se recimo sviđa koncept Ramble u Barseloni, a to je ulica / šetalište sa restoranima, a ovaj potez je već dobrim delom to (sa dodatkom perionice, kozmetičkih salona i sličnih objekata)
 

Пантограф

Professional
Učlanjen(a)
23.04.2012.
Poruke
15.113
Pohvaljen
29.792
Има ли ишта у том ћошету да је легално, од Дурмитора преко Максија, перионица, кинеске брзе хране, све до Централ Паба? Да не заврши све како оно мање ћоше у Блоку 29.
Верујем да је првобитни Перпер легалан, па онда и Макси. А вероватно и још понешто. Ту онда нема ништа од "чишћења".

Истина је да не знам да ли је ишта првобитним планом ту било предвиђено - посве је реално да није; Перпер је улетео у време "поправљања" града осамдесетих. Правили су ДУП почетком века, за мислим петоспратницу, али не верујем да то може да се исплати, с обзиром на објекте. Ако се мене пита, узана кула са локалима у приземљу не би сметала, али то неће бити дозвољено, због заштите "Експерименталног насеља". Што значи да ће остати прчварнице/пилићарници.
 
Poslednja izmena:

DusanBG

Higher intermediate
Učlanjen(a)
26.09.2012.
Poruke
1.753
Pohvaljen
1.052
Zamislite ovaj pravac između zgrada ko neki mali beogradski "central park" znam da zvuči smešno, ali to uopšte nije tako teško postići, kada bi se ovakvi urbanistički problemi mogli rešiti barem u bloku od 10 zgrada, zatim takvo rešenje reklamiralo i drugi ljudi bi zaželeli isto, mogli bi se dobiti i određeni EU grantovi pošto oni prosto obožavaju takve stvari, ali sve u svemu izgradnja garaža deluje kao jedan značajan način za ozelenjivanje NBG ali i rešavanje drugih urbanističkih problema, a opet ne vidim da je to toliko komplikovano i problematično za državu.
Nema računice u tome da se prave tolike garaže na NBG, osim da se istovremeno bukvalno zabrani parking na pola postojećih mesta (npr pretvore Japanska, Evropska u čiste bulevare bez parkinga). Kako je navelo par forumaša iznad, to je dosta skupo za izgradnju, plus za upravljanje posle, ako bi bile iole tržišne cene istih. A o reakciji stanara da i ne mislim, zato što sada možda 10% stanovnika ima 10-15k da da za parking mesto.

Stepenasti blokovi imaju između zgrada već sada značajne zelene površine, ali se ni njima ne upravlja dovoljno dobro da se iste unaprede, tj i kada se nešto uradi, pusti se da propadne kroz 5-6 godina. Razlog je jednostavan, i dalje smo relativno siromašno društvo. Parkić koji se vidi na jednoj od slika u 62 bloku je već zreo za investiciono održavanje dobrog dela rekvizita, a relativno je skoro napravljen.

Dodatno, vezano za snimke, zbog same konfiguracije ovih blokova se ni ne vidi količina zelenih površina u istima, pa otud svi van blokova su ubeđeni da su iste zgrade zgurane jedna uz drugu, što u najvećem delu nije slučaj. Ovo i same slike drona potvrđuju, fokus je na ovakvim snimcima, ne na unutarblokovskim površinama.
 
Vrh