Šta je novo?

Put u Budimpešti

jovanovm

Advanced
Učlanjen(a)
09.04.2007.
Poruke
3.694
Pohvaljen
580
Lokacija
Kradifornija
Za sve nas koji se ovde nerviramo zbog stanja u gradu, rekoh da vas malo oraspoložim slikama iz Budimpešte slikanim prošle nedelje. Ovo je grad koji je 10. najposećenija turistička destinacija u Evropi, koji ima budžet mnogo veći od Beograda, da ne spominjemo pare države u Evropske unije... a opet:

Arhitektonsko čudo, 200m od suvog centra grada, u Kiraly utca, u velikoj blizini Deak Ferenc ter.
rm61vl.jpg


Sa druge strane te ulice, primer kako Mađari parkiraju (džip se bio isparkirao sa trotoara, ja se zapitah kako, kad ono):
jphpuc.jpg


Kažete, dobro, bar su ulice popločane... (trg je rekonstruisan 2005-2006):
2co4yz9.jpg

iqzgg7.jpg


Ima tu još mnogo, ali mrzelo me je da slikam. Ovo je prosečna šetnja suvim centrom Budimpešte (znači otprilike kao naše ploče u Čika Ljubinoj...)
 
Ali ipak, ulice su čišće, bar je tako na slikama.
 
Žao mi je što misliš da bi me ovo oraspoložilo. Ne bi, jer ne vidim poentu u slikovitom prikazu "samrtnih muka komšijske krave", dok se naša još nije pošteno ni otelila. Pa šta ako im je par pločica popucalo? Koga briga? Turisti uglavnom ne merkaju pločnik, i turiste u principu zabole kako se domaćini parkiraju. To znam iz iskustva. Takođe znam da se na rekonstrukciji ulica najviše "kraducka", i to je fenomen poznat svugde u svetu, nije bitno da li je kod nas, u Mađarskoj, Meksiku, Japanu ili u p.m.
Ono što bi mogao da uslikaš, da se vidi pravo stanje stvari (tj. gde su oni, a gde mi), je metro u Budimpešti, pa da ga uporediš sa našim. Ju, kako sam senilan, pa za naš nisu ni renderi urađeni. Takođe bi mogao uslikaš neki budimpeštanski muzej.
Mora da je gori od Muzeja grada Beograda. :laugh::bash:
Takođe, mogao bi nas počastiš slikama budimpeštanske zaobilaznice (M0: http://en.wikipedia.org/wiki/M0_motorway_(Hungary) ), nema druge, mora da je gora od naše. :laugh::violina:
Pa mađarske vozove, stanje pruga, pa hotele, pa ukupnu turističku ponudu, pa zoološki vrt...
Budimpešta je veliki grad, kao i Beograd, i ne može u velikim gradovima baš sve da bude savršeno. I to znam iz iskustva.
Pozdrav! :kk:
I, ubuduće slikaj neke lepe stvari, neke stvari od kojih možemo nešto da naučimo, da to, nešto, vidi neki gradski glavešina kada poseti ovaj sajt. :kk:;) Gluposti i javašluka kod nas ima više nego dovoljno, ne mogu još da varim i tuđa g#$%a. :laugh:
 
Slazem se

Budimpesta je mnogo lep grad..doduse Madjari nisu bas interesantni kao nacija pa se turisti obicno vrate sa utiskom
kako je Budimpesta setna i tuzna..( nije tuzna, samo su Madjari takvi).

Jbg..nismo bili deo nijednog carstva da imamo palate ,muzeje ...nismo bili dobri sa Rusima pa da nam pomognu da gradimo metro.
''The Moscow Metro train is identical to those used in all other ex-Soviet Metro cities (St. Petersburg, Novosibirsk, Minsk, Kiev, Kharkov, etc.) and in Budapest, Sofia and Warsaw''
Imamo tu nesrecu da smo politicki nestabilni...pa dok neki grade mi se svadjamo,ali ne zaboravimo da su oni kod nas dolazili da kupuju
farmerke i cokolade osamdesetih...jedan Madjar mi je rekao da je Subotica za njih bila kao Amerika.

Zato podrzavam uporedjivanje sa drugim gradovima, zato jer mi je dosta pljuvanja po sebi samima.
A turistima iz razvijenih zemalja ( koje nadam se i mi zelimo da privucemo ) nije interesantno ono sto ima kod nih odavno..
H&M,Ikea,shopping centri ,okretnice..njima je bitnija opustena drugacija atmosfera .A za razliku od tih istocnih gradova koji su prilicno mrtvi
Beograd ima mediteransku vrckavost jedne Atine, i jako druzeljubiv narod (koji govori engleski u vecini :) za razliku od madjara)

Beograd je svet!
 
Palate imamo, a bogami i fenomenalne muzeje bi mogli da imamo (zapravo, morali bi da imamo!), a i metro smo mogli da izgradimo. Sve ostalo potpisujem! ;)
Što se moskovskog metroa tiče, Budimpešta ima metro, u stvari premetro, mnogo pre Rusa ;)
 
^^^ Evropskom? Ne, ali Istanbul niko ne smatra Evropom, tako da ne spominjem Tunel (1876)...

Sto se "oraspolozenja" tice, hteo sam da napomenem da iste probleme imaju i mnogo funkcionalniji gradovi, te da ovo nije nikakav haos, nikakav raspad sistema, nego eto normalni problemi nekog grada... ne znam, to mene malo oraspolozi, ja kad citam vesti u zadnje vreme imam osecaj da je sve u Srbiji najgore na svetu, a ustvari uopste nije tako... pa eto, cisto valjda da stavi stvari u perspektivu...

A sto se poredjenja tice, samo bih rekao da je BP svoj bum dozivela davno, u fin de siecle periodu, a Beograd svoj jos nije...
 
jovanovm":2bha34jh je napisao(la):
^^^ Evropskom? Ne, ali Istanbul niko ne smatra Evropom, tako da ne spominjem Tunel (1876)...

Sto se "oraspolozenja" tice, hteo sam da napomenem da iste probleme imaju i mnogo funkcionalniji gradovi, te da ovo nije nikakav haos, nikakav raspad sistema, nego eto normalni problemi nekog grada... ne znam, to mene malo oraspolozi, ja kad citam vesti u zadnje vreme imam osecaj da je sve u Srbiji najgore na svetu, a ustvari uopste nije tako... pa eto, cisto valjda da stavi stvari u perspektivu...

A sto se poredjenja tice, samo bih rekao da je BP svoj bum dozivela davno, u fin de siecle periodu, a Beograd svoj jos nije...
U Srbiji najgore na svetu???? Daleko od toga.... Mi smo ipak razvijena zemlja, i morali bi bolje! Da li smo mogli da zavrsimo Klnicki Centar? Da, mogli smo! da li moze da se iseli vojna stamparija iz Resavske 40? Da, moze, i dobije se prakticno prazna zgrada... Da li moze da serekonstruise Narodni Muzej? Da, moze, i to jeftino.... Ukratko, mozemo mi i bolje od Budimpeste! ;)
Eto, toliko od mene... :dil:
 
@ jovanovm: daaaa, hoćeš da kažeš da je Istanbul imao metro pre Budimpešte? Zar nisu oni tek skoro nešto pravili?
 
Kad se već poredimo sa ostalim gradovima, juče je bio interesantan text u Blicu. Ne znam da li je kačen na nekoj drugoj temi, u svakom slučaju, okačiću ga i ovde:

Grad bez grafita i saobraćajnih gužvi

Da su nedelju dana boravili u Nici i Kanu kolege iz sportske bi verovatno posetile tamošnje stadione, kolege iz kulturne pisale o čuvenom filmskom festivalu, a neki vispreniji reporter od urednika gradskog dodatka, sigurno bi skoknuo do Monaka i Monte Karla, koji su, svakako, daleko zanimljiviji i bogatiji gradovi na Azurnoj obali.

Međutim, ono što mora da impresionira svakog iole upućunijeg u svakodnevne probleme Beograda je način na koji je grad Nica rešio nekoliko najvažnijih komunalnih problema.

FASADE: Dovoljna je i desetominutna šetnja ulicama Nice da odmah shvatite da vam nešto „nedostaje“. Čitav grad, od ekskluzivnog centralnog dela uz obalu do periferijskih naselja deluje kao da je sveže okrečen. Nigde grafita, nigde zalepljenih oglasa o raznim žurkama, seminarima, izdavanju stanova i sličnim važnim „obaveštenjima“ bez kojih je nemoguće zamisliti beogradske fasade, ograde, stajališta javnog prevoza bandere... Za četiri dana uspeo sam da uočim samo jedan grafit i to onaj čiji autor je morao da se popne na krov i još na merdevine da bi ga iscrtao na susednoj fasadi i jedno obaveštenje da je nestala mačka na zgradi u blizini železničke stanice.
Jednostavno, o izgledu zgrada brinu vlasnici i ako ih ne okreče svake treće godine ili dozvole njihovo ruženje grafitima plaćaju veoma visoke kazne, a ako grad to učini umesto njih - to je sedam puta skuplje! To je, naravno, moguće, jer se i znaju prave gazde zgrada (nisu nekakve fantomske Skupštine stanara) i postoje efikasni mehanizmi da se kazne i „usluge“ naplate.
Svu energiju onih koji bi ipak da ispišu svoje ime masnom crnom farbom, grad Nica je usmerio na betonske zidove duž železničke pruge, gde mnogi čak deluju i lepo, pa se stiče utisak da je neko dao „početnu mustru“, koju je kasnije sledila i većina grafitomana.

TRAMVAJI: Nicom krstari osam supermodernih tramvaja na jednoj jedinoj liniji, koja spaja staro jezgro grada i kraj oko železničke stanice, prolazeći njenom „kičmom“, koja je najvećim delom posvećena pešacima. Zanimljivo je da ti tramvaji pre ulaska na poznati Trg Masena uvuku pantografe i preko njega idu kao „gradska železnica“, jer se niko nije usudio da preko ovog trga sa burnom istorijom, na kome se prvog dana marta održava nadaleko poznati karneval, razvuče bilo kakve žice.
Tramvaji i pešaci se skladno dopunjuju duž Bulevara Žan Medisin, oko koga su prodavnice, restorani, dva velika „šoping mola“... Zamislite da Bulevarom kralja Aleksandra od Tašmajdana pa do „Cvetka“ sredinom voze takvi tramvaji, a da sve ostalo pripada pešacima, sa mnogobrojnim baštama restorana umesto parkiranih vozila po trotoarima.
Poprečni saobraćaj pripada mnogobrojnim autobusima, svi su iste boje, besprekorno čisti i dolaze tačno u minut koji je zapisan na obaveštenjima na svakoj stanici. Karta za jednu vožnju staje jedan evro i kupuje se kod vozača i poništava u automatu, koji otkuca tačno vreme i broj linije.

ŽUTE TRAKE: To je moguće između ostalog i zbog toga što su „žute trake“ za gradski saobraćaj odvojene betonskom pregradom, visokom 35 santimetra, koju je nemoguće „pregaziti“. Zabrana važi tokom čitavog dana i noći, jer su gradske vlasti procenile da je najbolje da se vozači mnogobrojnih automobial naviknu da na njih i ne računaju. Inače, kazna je za naše uslove atronomska, ni manje ni više nego 750 evra.
Nica je grad koji nastoji da sa svojih ulica protera automobile, pa ih tako nema u čitavom pojasu između obale i tramvajske pruge, gde su bašte (sve sa uličnim grejanjem) mnogobrojnih restorana i kafića. To uspevaju i tako što u svakom kvartu postoji bar jedna velika garaža (najveća sa 2.000 mesta je kod šoping centra „Nicetoail“), u kojima je parkiranje jeftinije nego na ulici. Na ulici je parkiranje ograničeno na četiri sata i staje 1,30 evra po satu, dok je u javnim garažama jedan evro na sat.

SMEĆE: Ukupnom utisku o čistom i sređenom gradu dosta doprinosi i originalno rešenje sa prikupljanjem otpadaka. Umesto kanti na svakih pedesetak metara postavljeni su držači sa ramovima, na koje se svakog jutra stavljaju nove jake plastične kese, a kako je pušenje gotovo sasvim proterano sa gradskih ulica nema bojazni da će ih neki odbačeni pikavac zapaliti.
Inače, svaka zgrada ima sopstvene velike kante za smeće na točkovima, koje se prema određenom rasporedu iznose u ranim jutarnjim satima. Kazna za one koji bi da to učine ranije je veoma visoka, oko 2.000 evra, plus troškovi odnošenja i nabavke nove kante.

PRODAVNICE: Ovih dana često čujemo žalopojke stanara iz centra Beograda, kako imaju sve manje prodavnica za svakodnevne nabavke. U centralnom delu Nice ima zaista puno restorana sa hranom za poneti, ima i pekara, ali klasičnih „bakalnica“ i piljarnica, jednostavno – nema! „Život u centru grada ima svoje prednosti, ali to ima i svoju cenu“, rekla nam je vlasnica hotela „Elington“ u Bulevaru Diboše, koja i živi u jednom njegovom krilu, uz napomenu da „grad koji želi da živi od turista, neće tim turistima ponuditi da sami prave sendviče i piju jogurt na ulici“.

Gradonačelnikovo pismo
Svakog 10. u mesecu građanima Nice u poštanske sandučiće stigne „pismo“ gradonačelnika Kristijana Estrozija. U martovskom im se zahvaljuje na sjajnoj atmosferi koju su napravili prilikom ovogodišnjeg karnevala i najavljuje uvođenje još jedne tramvajske linije. „Dvojka“ bi spajala istočni i zapadni deo grada, duž obale, tako da bi autmobili bili proterani i iz tog dela grada.

„Klima“ - šta to beše
Iako su tokom leta temperature u Nici daleko više nego u Beogradu, ni na jednoj fasadi nećete videti kutije od klima uređaja, koje u Beogradu ruže čak i zgrade pod zaštitom države. Klima uređaji mogu da se postave samo sa unutrašnje strane zgrada, a vlasnici moraju da vode računa o očuvanju svih detalja na fasadi.
Izvor: Blic
Link: http://www.blic.rs/beograd.php?id=83902
 
Tünel je druga najstarija podyemna železnica na svetu, posle Londonske. To je kratka linija između Pere i Galate sa samo dve stanice, koja se prvo koristila za transport robe i prodavaca, a kasnije i za masovni tranzit građana. Dizajnirao ga je francuski arhitekta Anri Žavand (Henri Gavand) 1867, a posle pristanka sultana Abdulaziza (koji je igrom slučaja i Obrenovićima proširio vlast i bio dobar prijatelj kneza Miloša), izgradnja je počela 1871. Otvoren je 1875, a transport putnika je počeo sledeće godine. U početku su vozila vukli konji, ali se ubrzo prešlo na paru, dok je pruga elektrificirana tek u 20. veku. Može se i danas voziti sa njim, deo je metro sistema, samo nije povezan sa njim, pošto je linija danas prilično beskorisna. :)

Evo i sličica:
T%C3%BCnel-Istanbul.JPG

T%C3%BCnel-Istanbul1.JPG

Istanbul-Tunel-24.jpg


Stanica:
1902
Istanbul-Tunel-27-1902.jpg

i danas
Istanbul-Tunel-15.jpg
 
OK, metroi otvoreni u 19. veku u Evropi

1. London 1863.
2. Istanbul 1875.
3. Liverpool 1893., ukinut 1956.-jedini metro koji je ukinut
4. Budapest 2.5.1896.
5. Glasgow 14.12.1896.
6. Paris 1900.
 
^^^ Pa da, ostale linije, ovo je vise podzemna zeleznica nego metro sistem. Jbg, drzava pocela da se raspada i stao projekat na dve stanice, ali opet... 1875. I trebalo im 125 godina da se vrate na predjasnje...

Jbg, nisam postavio link ka wikipediji, izvini.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tünel
 
Zato što neki istanbulski Tünel ne smatraju podzemnom železnicom. Primera radi i Glasgowski metro je do 1935 imao pogon na uže.
EDIT:
'bem ti brzopletost. Lausanne je otvorila metro "Lausanne-Ouchy" (sličan kao Tünel) 1877.
 
Vrh